REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt "estońskiego CIT" Rada Ministrów przyjmie w III kwartale 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Projekt
Projekt "estońskiego CIT" Rada Ministrów przyjmie w III kwartale 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt wprowadzający tzw. estoński CIT rząd planuje przyjąć w III kwartale tego roku - wynika z opublikowanego na stronie KPRM wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt znajduje się w prekonsultacjach zorganizowanych przez resort finansów. Wprowadzamy estoński CIT, aby ułatwić życie przedsiębiorcom, więc ich głos ma dla nas decydujące znaczenie - zapewnia PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski. Pracodawcy RP obawiają się, że nowy podatek pozostanie "estoński" tylko z nazwy. Nowelizacja wprowadzająca te zmiany ma wejść w życie 1 stycznia 2021 r.

REKLAMA

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) oraz niektórych innych ustaw. Pod koniec lipca br. rozpoczęły się jego prekonsultacje. Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to III kw. 2020 r., napisano na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Wyjaśniono, że celem rozwiązań zawartych w projekcie jest realizacja zapowiedzi rządu dotyczącej wprowadzenia systemu opodatkowania wspierającego mniejsze przedsiębiorstwa, wzorowanego na rozwiązaniu zastosowanym od 2000 r. w Estonii. Jak czytamy, grupą docelową mają być pomioty mające problemy w zakresie utrzymania płynności i dostępu do finansowania.

REKLAMA

"Regulacje skierowane są do przedsiębiorców należących do sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą realizować własną strategię rozwoju, w szczególności poprzez zatrudnienie oraz systematycznie ponoszone nakłady inwestycyjne zwiększające realny ich kapitał, lecz które ze względu na niedostateczny standing finansowy i brak powiązań kapitałowych napotykają w prowadzonej działalności gospodarczej na barierę związaną z dostępem do finansowania" - napisano.

Nowy model opodatkowania ma stanowić dla wskazanych firm elastyczne narzędzie znoszące opisane bariery i wyrównujące szanse mniejszych przedsiębiorstw na rynku.

Jak wynika z informacji ze strony KPRM, projekt przewiduje dwa warianty opodatkowania.

Pierwszy to ryczałt od dochodów spółek kapitałowych obejmujący nowe alternatywne dla podatnika zasady opodatkowania podatkiem CIT i opierający się co do zasady na ustaleniu momentu powstania obowiązku podatkowego w dniu podjęcia przez wspólników spółki uchwały o podziale zysku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Drugi wariant zaś to specjalny fundusz na cele inwestycyjne, który podatnik będzie mógł utworzyć z zysku, a w sensie ekonomicznym fundusz umożliwi szybsze rozliczenie ceny nabycia lub wytworzenia środków trwałych w kosztach podatkowych, w porównaniu do obecnie obowiązujących zasad ustawy o CIT. "Rozwiązanie to, podobnie jak ryczałt, ma zachęcić wspólników do pozostawiania zysków w spółkach w celach reinwestycyjnych" - podano.

Zgodnie z projektem wybór opodatkowania na nowych zasadach jest fakultatywny, a pozostałe instrumenty podatkowe (np. w zakresie wspierania innowacyjności czy niższej 9-procentowej stawki CIT) pozostają dostępne dla podmiotów nieobjętych ryczałtem.

"Korzyści i koszty z przystąpienia do określonego reżimu nie mają charakteru jednorodnego, a podatnik posiada swobodę wyboru w ocenie, zgodnie z jakim systemem opodatkowania zamierza dokonywać rozliczeń. Wybór opodatkowania ryczałtem w CIT będzie dla podatnika oznaczał przystąpienie do systemu opartego na nowych zasadach opodatkowania, w sposób istotny różniących się od reguł podstawowych" - napisano.

Dodano, że nowe regulacje adresowane są do podmiotów o możliwie prostej strukturze udziałowej, tj. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółek akcyjnych, których udziałowcami lub akcjonariuszami są wyłącznie osoby fizyczne i które nie posiadają udziałów (akcji) w kapitale innej spółki.

Według resortu finansów, który jest autorem zmian, oba wskazane warianty mają charakter silnie proinwestycyjny, zakładają bowiem, że zarówno przesunięcie w czasie obowiązku podatkowego, jak i szybsze rozliczenie inwestycji w kosztach podatkowych, będzie dla przedsiębiorców stanowić zachętę inwestycyjną.

"Z kolei wzrost inwestycji przyczyni się do utworzenia nowych miejsc pracy i pobudzenia popytu krajowego, a także, w dłuższej perspektywie czasowej, wzrostu gospodarczego" - dodano.

Zgodnie z zapowiedziami MF zmiany mają zacząć obowiązywać od stycznia 2021 r. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw

MF: we wprowadzaniu estońskiego CIT-u głos firm ma decydujące znaczenie

Wprowadzamy estoński CIT, aby ułatwić życie przedsiębiorcom, więc ich głos ma dla nas decydujące znaczenie - zapewnia PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski. Pracodawcy RP obawiają się, że nowy podatek pozostanie "estoński" tylko z nazwy.

Tydzień temu rozpoczęły się prekonsultacje dotyczące projektu wprowadzającego tzw. estoński CIT. W zamierzeniu resortu finansów zmiany mają wejść w życie w styczniu 2021 r.

"System wzorowany jest na rozwiązaniach wprowadzonych 20 lat temu w Estonii, które przyniosły tam bardzo pozytywne efekty. Na podobne liczymy w Polsce. Prekonsultacje to otwarta platforma dialogu, która jest niezwykle potrzebna. Chcemy, aby jak najszersze grono zainteresowanych mogło zgłosić do nas swoje uwagi, spostrzeżenia i wskazówki. To rozwiązanie wprowadzamy dla ułatwienia życia przedsiębiorcom, więc ich głos ma dla nas decydujące znaczenie" - zapewnia wiceminister finansów.

Dodał, że od ponad miesiąca ministerstwo regularnie prowadzi dialog z biznesem na temat systemu estońskiego, pytając firmy o ich stosunek do planów MF.

"Wpłynęły do nas już pierwsze propozycje zmian i uwagi ze strony biznesu. Wciąż czekamy na kolejne. Chcemy otrzymać jak najwięcej informacji od przedsiębiorców, aby wiedzieć, jak zapatrują się na estoński CIT. Pamiętajmy, że jest to prawdziwa rewolucja w podatkach, ale to rewolucja bardzo pozytywna i korzystna przede wszystkim dla firm, ich rozwoju i wzrostu innowacyjności" - ocenił.

Jak zaznaczył Sarnowski, kryteria uprawniające do opodatkowania estońskim CIT będą spełnione przez zdecydowaną większość firm, co potwierdzają dane MF oraz rozmowy przeprowadzone z biznesem.

"Przykładowo, próg przychodowy (do 50 mln zł - PAP) spełnia 97 proc. spółek kapitałowych. Firmy, w których udziałowcami są wyłączenie osoby fizyczne, to także standard dotyczący zdecydowanej większości podatników CIT - ponad 90 proc. z nich. Pozostałe warunki mają charakter elastyczny i w wielu przypadkach uwzględniają indywidualną sytuację podatnika" - tłumaczy wiceminister.

Wskazał, że tak jest na przykład w zakresie warunku zatrudnienia, który został w sposób istotny złagodzony dla podatników rozpoczynających działalność.

"Podobnie jeśli chodzi o kryterium systematycznego wzrostu nakładów inwestycyjnych, które może być spełnione w okresach dwuletnich lub, w drodze wyjątku, w okresie czteroletnim. Również dla tych podatników, którzy zdecydują się dostosować swoją działalność do wymogów estońskiego CIT, np. uprościć strukturę udziałową czy zmienić formę tej działalności na korporacyjną, system ten pozostaje dostępny. To rozwiązanie niezwykle elastyczne" - informuje Sarnowski.

Zwrócił uwagę, że doświadczenia Estończyków wskazują, iż wpływ przeprowadzonej tam w 2000 r. reformy był największy w przypadku podmiotów najmniejszych. Jednocześnie zabrakło bezpieczników, które motywowałyby przedsiębiorstwa do przeznaczania zatrzymanego zysku na inwestycje. Przez wiele lat od reformy problemem Estonii było też zwalczanie zagranicznych „spółek-wydmuszek”, zakładanych tam przez firmy, które chciały uniknąć płacenia podatków w miejscu wypracowania zysku.

"My mamy ten komfort, że możemy uczyć się na doświadczeniach innych państw - dzięki temu wprowadzić rozwiązanie, które przyniesie firmom maksymalne korzyści przy niewielkim ryzyku wystąpienia skutków ubocznych. Rozwiązanie które proponujemy w Polsce, to precyzyjne narzędzie wsparcia mniejszych przedsiębiorstw, elastyczne i inkluzywne a zarazem po prostu bezpieczne" - podkreślił.

Odnosząc się do problemu rozliczenia dodatkowych ulg przedstawiciel MF wyjaśnił, że w wariancie polegającym na wykorzystaniu specjalnego rachunku inwestycyjnego, podatnik będzie stosował dotychczasowe zasady opodatkowania z tzw. klasycznego CIT. Oznacza to, że zachowuje on prawo do wszystkich odliczeń, osiąga maksymalne wsparcie reinwestycji zysków, ale nie może korzystać z wynikającego z estońskiego CIT uproszczenia rozliczeń.

"Pamiętajmy, że ważną zaletą estońskiego CIT jest odejście od dotychczasowych zasad opodatkowania. Podatnik nie będzie musiał stosować przepisów całej, obszernej ustawy o CIT, zastanawiać się nad klasyfikacją wydatku jako stanowiącego lub niestanowiącego koszt uzyskania przychodu, prowadzić dwóch odrębnych ewidencji – dla celów podatkowych i rachunkowych" - mówi wiceminister.

Jego zdaniem estoński CIT to także korzyść w postaci odroczenia opodatkowania oraz dodatkowe uproszczenia – np. wyłączenie z obowiązku raportowania schematów podatkowych innych niż transgraniczne, jeśli dotyczą one podatku CIT.

Zaznaczył, że w Estonii, ceniąc przede wszystkim prostotę regulacji, zrezygnowano z wprowadzenia dodatkowych ulg i preferencji, a system ten jest bardzo pozytywnie oceniany nie tylko przez estońskich przedsiębiorców, lecz także przez ekspertów z innych państw.

"W Polsce to podatnik będzie mógł wybrać, z której preferencji chce skorzystać: z estońskiego CIT czy z wzorowanej na niemieckim rozwiązaniu rezerwy inwestycyjnej. Oba warianty mają charakter fakultatywny" - dodał wiceminister.

Jak ocenili eksperci Pracodawców RP, w piątkowym komentarzu, estoński CIT ma stać się impulsem do inwestowania i rozwoju przedsiębiorstw, ale zawiera wiele warunków i ograniczeń do skorzystania z nowego modelu opodatkowania. "Z tego powodu jest on +estoński+ tylko z nazwy" - napisano.

Zwrócono uwagę, iż zgodnie z projektem, w okresie stosowania tzw. estońskiego CIT podatnikowi nie będzie przysługiwać prawo do odliczeń od podstawy opodatkowania w zakresie darowizn, ulgi B+R, ulgi na złe długi i innych ulg odliczanych od podstawy opodatkowania.

"Zatem w momencie przejścia na zasady opodatkowania ryczałtem podatnik traci uprawnienie do rozliczenia lub kontynuowania wymienionych ulg" - napisano.

Podkreślono, że przygotowane przez MF założenia w znaczący sposób ograniczą możliwość skorzystania z preferencyjnego sposobu opodatkowania.

"(...) liczne warunki i ograniczenia spowodują, że niewiele firm skorzysta z wprowadzanego modelu opodatkowania dochodu. Niestety, im więcej wyłączeń znajdzie się w ostatecznym brzmieniu przepisów, tym mniejszy wpływ tego instrumentu na wzrost inwestycji" - zaznaczono.

"Należy mieć nadzieję, że w trakcie konsultacji społecznych projektu uda się przekonać resort finansów do poluzowania ograniczeń, aby w dobie kryzysu epidemiologicznego i gospodarczego dać firmom odpowiedni impuls do rozwoju i pozwolić im przetrwać nadchodzący, trudny dla gospodarki czas" - podsumowali Pracodawcy RP. (PAP)

mmu/ je/

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA