REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwota wolna od podatku - 30 000 zł od 1 stycznia 2022 r.?

Kwota wolna od podatku - 30 000 zł od 1 stycznia 2022 r.?
Kwota wolna od podatku - 30 000 zł od 1 stycznia 2022 r.?
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kwota wolna od podatku - 30 tys. zł od 1 stycznia 2022 r. - takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który trafił do Sejmu 11 marca 2021 r. Pomysł podniesienia kwoty wolnej od podatku znalazł się w programie Nowy Polski Ład.

Kwota wolna od podatku - 30 tys. zł

Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zgłoszony do Sejmu przez klub parlamentarny Koalicji Polskiej w dniu 11 marca 2021 r.

REKLAMA

Autopromocja

Celem projektu jest zwiększenie kwoty wolnej od podatku. Proponuje się wprowadzenie kwoty wolnej od podatku w wysokości 30 000 zł dla wszystkich podatników.

Wyższa kwota wolna od podatku - jakie skutki dla podatników?

Wprowadzenie wyższej kwoty wolnej od podatku (w wysokości 30 000 zł), jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, będzie miało szczególne znaczenie dla osób zarabiających do 2.500 zł miesięcznie, gdyż osoby te będą w całości zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dodatkowo, na co zwracają uwagę pomysłodawcy projektu, świadczenia emerytalnorentowe, których wysokość nie przekracza kwoty 2.500 zł miesięcznie także zostaną zwolnione z obowiązku ponoszenia ciężaru fiskalnego.

Zwiększenie kwoty wolnej do 30 tys. zł daje kwotę zmniejszająca podatek 5,1 tys. zł rocznie, czyli 425 zł miesięcznie. Przeciętny miesięczny zysk podatnika ok. 380 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku oznaczałoby zatem realne oszczędności dla milionów Polaków.

Podniesienie kwoty wolnej od podatku - jakie skutki finansowe?

Kwestią niezwykle istotną, na którą zwracają uwagę pomysłodawcy projektu, jest podział podatku dochodowego od osób fizycznych, który stanowi istotne dochody budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Należy pamiętać, że wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych zasilają budżet państwa oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego. W zakresie jednostek samorządu terytorialnego przedstawia poniższa tabela.   

Jednostka   Udział we wpływach  z podatku dochodowego od osób fizycznych
Gmina 39,34%
Powiat 10,25%
Województwo 1,60%

Szacuje się, że podniesienie kwoty wolnej od podatku spowoduje skutki finansowe wynoszące ok. 60 mld zł. Część pieniędzy może wrócić do budżetu dzięki zwiększonej konsumpcji, głównie w postaci akcyzy i podatku VAT.  Projekt nie powoduje negatywnych skutków finansowych po stronie jednostek samorządu terytorialnego, poprzez wprowadzenie mechanizmu polegającego na uzupełnieniu dochodów jednostek samorządu terytorialnego z budżetu państwa.

Nowy Polski Ład. Kwota wolna od podatku

Program Nowego Polskiego Ładu również zawiera rozwiązania dotyczące kwoty wolnej od podatku. Kwota wolna od podatku ma wzrosnąć także do 30 000 zł. Dzięki temu pensje i emerytury do 2500 zł pozostałyby nieopodatkowane.

Polski Ład. Kwota wolna od podatku - 30 tys. zł

REKLAMA

Polski Ład, który w całości został przedstawiony w sobotę 15 maja 2021 roku, zakłada podniesienie kwoty wolnej od podatków dla wszystkich pracujących Polaków (18 mln osób) do 30 tys. zł. Skutkiem będzie wzrost progresywności klina podatkowego – niższe podatki dla osób o niskich i średnich dochodach.

Podniesienie kwoty wolnej do 30 tys. zł w praktyce oznacza, brak podatku od płacy minimalnej. "Po takiej zmianie kwota wolna w Polsce znajdzie się na poziomie porównywalnym z Niemcami, Francją czy Irlandią" - zaznaczono w strategii Nowego Polskiego Ładu.

Kwota wolna od podatku - stan obecny

Podatek dochodowy od osób fizycznych obejmuje dochody, które uzyskują osoby fizyczne. Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku dochodów zaliczających się do pierwszego progu podatkowego (do 85 528 zł) podatek wynosi 17% podstawy opodatkowania (minus kwota wolna od podatku). Jeśli dochody danego podatnika przekraczają 85 528 zł, to wysokość podatku wynosi 14 539 zł 76 gr + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł (minus kwota wolna od podatku).

- 1360 zł – dla podstawy obliczenia podatku, która nie przekracza kwoty 8000 zł;

- 1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną na podstawie zależności: 834 zł 88 gr x (podstawa obliczenia podatku – 8000 zł) / 5000 zł – w przypadku gdy podstawa obliczenia podatku jest wyższa od 8000 zł, ale nie przekracza kwoty 13 000 zł;

- 525 zł 12 gr – jeśli podstawa obliczenia podatku jest wyższa od 13 000 zł, natomiast nie przekracza kwoty 85 528 zł;

- 525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną na podstawie zależności: 525 zł 12 gr x (podstawa obliczenia podatku – 85 528 zł) / 41 472 zł – w przypadku gdy podstawa obliczenia podatku jest wyższa niż 85 528 zł, ale nie przekracza kwoty 127 000 zł.

Wyraźnie widać, że jedynie osoby, które zarabiają 8000 zł rocznie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Dla zdecydowanej większości podatników kwota wolna od podatku pozostaje na poziomie 3091 zł. Kwota wolna od podatku jest zależna od wysokości podstawy opodatkowania. Jest przy tym degresywna, a więc kwota zmniejszająca podatek maleje wraz ze wzrostem dochodu osiągniętego przez podatnika w roku podatkowym:

- podatku nie płacą osoby zarabiające mniej niż 8 000 zł rocznie,

- dochody w przedziale 8 000 zł do 13 000 zł - kwota degresywna od 8 000 zł do 3 091 zł ,

- dochody od 13 000 zł do 85528 zł rocznie - 3091 zł wolne od podatku,

- dochody od 85 528 zł do 127000 zł - kwota degresywna od 3091 zł do 0 zł,

- dochody powyżej 127 000 zł – brak kwoty wolnej od podatku.

Kwotę obniżającą podatek stosuje się do obniżenia kwoty podatku, wyliczonej od podstawy opodatkowania, a przed odjęciem od niej kwoty ulg odliczanych od podatku (czyli przed odjęciem ulgi prorodzinnej na dziecko, składek na ubezpieczenie zdrowotne i abolicyjnej , związanej z pracą za granicą). Podatnik ustala dochód (przychód minus koszty uzyskania przychodu), odejmuje od niego ulgi odliczane od dochodu (np. składki ZUS, rehabilitacyjną, termomodernizacyjną, darowizny, na Internet), po czym po zaokrągleniu tej kwoty do pełnych złotych wylicza podatek należny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA