REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 2 miliony podatników dostało już ponad 2 mld zł zwrotu nadpłaty podatku PIT za 2022 rok

Subskrybuj nas na Youtube
Ponad 2 miliony podatników dostało już ponad 2 mld zł zwrotu nadpłaty podatku PIT za 2022 rok
Ponad 2 miliony podatników dostało już ponad 2 mld zł zwrotu nadpłaty podatku PIT za 2022 rok

REKLAMA

REKLAMA

W rozliczeniach podatku PIT za 2022 r. urzędy skarbowe zwróciły już podatnikom ponad 2 mld złotych, zwrot nadpłaconych kwot otrzymało ponad 2 miliony podatników - powiedział 6 marca 2023 r. w Studiu PAP Arkadiusz Jedynak, dyrektor departamentu poboru podatków w Ministerstwie Finansów.

Prawie 6 milionów podatników złożyło już PIT-a za 2022 rok

"Do tej pory rozliczyło się już prawie 6 milionów podatników. Większość (...) korzysta z usługi Twój e-PIT, formy papierowe to w tej chwili niecałe 7 procent złożonych wszystkich deklaracji" - powiedział w poniedziałek 6 marca 2023 r. Arkadiusz Jedynak w Studio PAP odnosząc się do trwających rozliczeniach deklaracji podatkowych za 2022 rok.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty podatku

Zapytany o zwroty nadpłat podatku za 2022 rok dyrektor w MF powiedział, że resort nie ma jeszcze pełnych danych, jeśli chodzi o to, ilu podatników otrzyma taki zwrot, ani danych, będzie musiało dopłacić podatek wynikający z zaległości. 
"Na chwilę obecną dysponujemy tylko tymi zeznaniami, które są złożone oraz tymi, które mogliśmy wygenerować na podstawie PITów-11. Więc mamy dość dobrą wiedzę, jeśli chodzi o podatników niewykonujących działalności gospodarczej, za których płatnik złożył rozliczenie - tutaj wiemy jak wygląda sytuacja. Jeśli chodzi o przedsiębiorców - w chwili obecnej jeszcze nie" - wyjaśnił Jedynak.

Zaznaczył, że z wyliczeń ministerstwa wynika, na podstawie wygenerowanych PIT-ów w usłudze Twój e-PIT, czyli na podstawie PIT-11, że ten rok będzie rekordowy, zarówno jeśli chodzi o liczbę zwrotów, jak i ich kwotę. 

"Na chwilę obecną udało nam się już zwrócić ponad 2 miliardy złotych przez pierwsze dwa tygodnie działania akcji PIT, i ten zwrot otrzymało ponad 2 miliony podatników" - powiedział przedstawiciel MF. 

Wyjaśnił, że w tegorocznych rozliczeniach są nowości "techniczne", jak podniesienie kwoty podatku dla organizacji pożytku publicznego z 1 proc. do 1,5 proc., oraz nowe ulgi podatkowe.

 

1,5 proc. podatku dla opp

"Zmieniliśmy sposób deklaracji tego 1,5 proc. dla osób, które rozliczają się za pośrednictwem zakładów emerytalno-rentowych. Do tej pory wymagaliśmy od nich złożenia oświadczenia w formie PITu -OP każdorazowo co roku. Od tego roku tę organizację wystarczy wskazać raz i ona jest ważna do momentu, w którym podatnik nie zmieni lub nie odwoła swojego oświadczenia" - powiedział dyrektor Jedynak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomniał, że dotyczy to osób, które nie składają same za siebie PITów rocznych.

Nowe ulgi podatkowe

"Natomiast jeśli chodzi o kwestie typowo podatkowe, to mamy sporo ulg. Mamy nową ulgę dla rodzin posiadających minimum czwórkę dzieci, mamy ulgę dla pracujących seniorów, mamy ulgę na zakup i remont zabytków, mamy ulgę termomodernizacyjną, tak że ten katalog ulg jest dość szeroki" - powiedział.

"Zdecydowanie ulgą najpopularniejszą jest ulga na dzieci. Natomiast na drugie miejsce wysuwa się ulga termomodernizacyjna" - dodał dyrektor Jedynak.

Twój e-PIT 2023

Zdaniem Arkadiusza Jedynaka korzystanie z usługi Twój e-PIT sprawia, że nie ma problemów z rozliczaniem, a każda deklaracja jest przeliczana pod kątem ulgi dla klasy średniej

"Każdy podatnik rozlicza się na podstawie obecnego stanu prawnego, czyli bez ulgi dla klasy średniej. Każda taka deklaracja jest przez nas przeliczana pod kątem czy ulga dla klasy średniej przy takim rozliczeniu, jaki podatnik złożył, nie byłaby korzystniejsza. Jeżeli jest taka sytuacja, że ulga byłaby korzystniejsza, to podatnik otrzyma od nas zawiadomienie, że ma nadpłatę wynikającą z zeznania podatkowego i ta kwota zostanie zwrócona" - wyjaśnił.

Takie postępowanie nie dotyczy jednak wszystkich pracowników, a tylko osób, w przypadku których zastosowanie takiej ulgi byłoby korzystniejsze.

"Do tej pory przeliczyliśmy 4 miliony zeznań podatkowych i tylko w przypadku 100 tysięcy osób wystąpiła sytuacja, że ulga byłaby dla nich korzystniejsza. Kwoty zwrotu są różne od 4 groszy do 500 złotych" - powiedział.

 

Terminy zwrotu nadpłaty podatku i termin na zapłatę podatku

Zapytany o terminy dotyczące zwrotu nadpłaty wyjaśnił, że organy podatkowe mają 3 miesiące na zwrot. W przypadku kiedy deklaracja była wypełniana elektronicznie to zwrot nastąpi w ciągu 45 dni.

REKLAMA

"Większość zwrotów realizujemy w 10 - 14 dni. Podatnik ma prawo do zapłaty podatku do 30 kwietnia. Jednak ze względu na fakt, że jest to dzień wolny od pracy, to ten termin przedłuża się na najbliższy dzień roboczy, czyli najpóźniej 2 maja 2023 r. powinniśmy wykonać przelew" - wyjaśnił.

W przypadku, kiedy podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej i sam nie złoży deklaracji podatkowej, to deklaracja, która oczekuje w usłudze Twój e-PIT zostanie automatycznie zaakceptowana i przekazana do urzędu skarbowego jako obowiązująca.

"A jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą to niezłożenie takiej deklaracji stanowi wykroczenie. Niezapłacenie podatku w terminie wiąże się z zapłaceniem odsetek" - podsumował Jedynak.(PAP)

 

 

Autor: Marcin Musiał, Agnieszka Gorczyca

 

mmu/ ag/ skr/

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA