REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 2 miliony podatników dostało już ponad 2 mld zł zwrotu nadpłaty podatku PIT za 2022 rok

Subskrybuj nas na Youtube
Ponad 2 miliony podatników dostało już ponad 2 mld zł zwrotu nadpłaty podatku PIT za 2022 rok
Ponad 2 miliony podatników dostało już ponad 2 mld zł zwrotu nadpłaty podatku PIT za 2022 rok

REKLAMA

REKLAMA

W rozliczeniach podatku PIT za 2022 r. urzędy skarbowe zwróciły już podatnikom ponad 2 mld złotych, zwrot nadpłaconych kwot otrzymało ponad 2 miliony podatników - powiedział 6 marca 2023 r. w Studiu PAP Arkadiusz Jedynak, dyrektor departamentu poboru podatków w Ministerstwie Finansów.

Prawie 6 milionów podatników złożyło już PIT-a za 2022 rok

"Do tej pory rozliczyło się już prawie 6 milionów podatników. Większość (...) korzysta z usługi Twój e-PIT, formy papierowe to w tej chwili niecałe 7 procent złożonych wszystkich deklaracji" - powiedział w poniedziałek 6 marca 2023 r. Arkadiusz Jedynak w Studio PAP odnosząc się do trwających rozliczeniach deklaracji podatkowych za 2022 rok.

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot nadpłaty podatku

Zapytany o zwroty nadpłat podatku za 2022 rok dyrektor w MF powiedział, że resort nie ma jeszcze pełnych danych, jeśli chodzi o to, ilu podatników otrzyma taki zwrot, ani danych, będzie musiało dopłacić podatek wynikający z zaległości. 
"Na chwilę obecną dysponujemy tylko tymi zeznaniami, które są złożone oraz tymi, które mogliśmy wygenerować na podstawie PITów-11. Więc mamy dość dobrą wiedzę, jeśli chodzi o podatników niewykonujących działalności gospodarczej, za których płatnik złożył rozliczenie - tutaj wiemy jak wygląda sytuacja. Jeśli chodzi o przedsiębiorców - w chwili obecnej jeszcze nie" - wyjaśnił Jedynak.

Zaznaczył, że z wyliczeń ministerstwa wynika, na podstawie wygenerowanych PIT-ów w usłudze Twój e-PIT, czyli na podstawie PIT-11, że ten rok będzie rekordowy, zarówno jeśli chodzi o liczbę zwrotów, jak i ich kwotę. 

"Na chwilę obecną udało nam się już zwrócić ponad 2 miliardy złotych przez pierwsze dwa tygodnie działania akcji PIT, i ten zwrot otrzymało ponad 2 miliony podatników" - powiedział przedstawiciel MF. 

Wyjaśnił, że w tegorocznych rozliczeniach są nowości "techniczne", jak podniesienie kwoty podatku dla organizacji pożytku publicznego z 1 proc. do 1,5 proc., oraz nowe ulgi podatkowe.

 

REKLAMA

1,5 proc. podatku dla opp

"Zmieniliśmy sposób deklaracji tego 1,5 proc. dla osób, które rozliczają się za pośrednictwem zakładów emerytalno-rentowych. Do tej pory wymagaliśmy od nich złożenia oświadczenia w formie PITu -OP każdorazowo co roku. Od tego roku tę organizację wystarczy wskazać raz i ona jest ważna do momentu, w którym podatnik nie zmieni lub nie odwoła swojego oświadczenia" - powiedział dyrektor Jedynak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomniał, że dotyczy to osób, które nie składają same za siebie PITów rocznych.

Nowe ulgi podatkowe

"Natomiast jeśli chodzi o kwestie typowo podatkowe, to mamy sporo ulg. Mamy nową ulgę dla rodzin posiadających minimum czwórkę dzieci, mamy ulgę dla pracujących seniorów, mamy ulgę na zakup i remont zabytków, mamy ulgę termomodernizacyjną, tak że ten katalog ulg jest dość szeroki" - powiedział.

"Zdecydowanie ulgą najpopularniejszą jest ulga na dzieci. Natomiast na drugie miejsce wysuwa się ulga termomodernizacyjna" - dodał dyrektor Jedynak.

Twój e-PIT 2023

Zdaniem Arkadiusza Jedynaka korzystanie z usługi Twój e-PIT sprawia, że nie ma problemów z rozliczaniem, a każda deklaracja jest przeliczana pod kątem ulgi dla klasy średniej

"Każdy podatnik rozlicza się na podstawie obecnego stanu prawnego, czyli bez ulgi dla klasy średniej. Każda taka deklaracja jest przez nas przeliczana pod kątem czy ulga dla klasy średniej przy takim rozliczeniu, jaki podatnik złożył, nie byłaby korzystniejsza. Jeżeli jest taka sytuacja, że ulga byłaby korzystniejsza, to podatnik otrzyma od nas zawiadomienie, że ma nadpłatę wynikającą z zeznania podatkowego i ta kwota zostanie zwrócona" - wyjaśnił.

Takie postępowanie nie dotyczy jednak wszystkich pracowników, a tylko osób, w przypadku których zastosowanie takiej ulgi byłoby korzystniejsze.

"Do tej pory przeliczyliśmy 4 miliony zeznań podatkowych i tylko w przypadku 100 tysięcy osób wystąpiła sytuacja, że ulga byłaby dla nich korzystniejsza. Kwoty zwrotu są różne od 4 groszy do 500 złotych" - powiedział.

 

Terminy zwrotu nadpłaty podatku i termin na zapłatę podatku

Zapytany o terminy dotyczące zwrotu nadpłaty wyjaśnił, że organy podatkowe mają 3 miesiące na zwrot. W przypadku kiedy deklaracja była wypełniana elektronicznie to zwrot nastąpi w ciągu 45 dni.

"Większość zwrotów realizujemy w 10 - 14 dni. Podatnik ma prawo do zapłaty podatku do 30 kwietnia. Jednak ze względu na fakt, że jest to dzień wolny od pracy, to ten termin przedłuża się na najbliższy dzień roboczy, czyli najpóźniej 2 maja 2023 r. powinniśmy wykonać przelew" - wyjaśnił.

W przypadku, kiedy podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej i sam nie złoży deklaracji podatkowej, to deklaracja, która oczekuje w usłudze Twój e-PIT zostanie automatycznie zaakceptowana i przekazana do urzędu skarbowego jako obowiązująca.

"A jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą to niezłożenie takiej deklaracji stanowi wykroczenie. Niezapłacenie podatku w terminie wiąże się z zapłaceniem odsetek" - podsumował Jedynak.(PAP)

 

 

Autor: Marcin Musiał, Agnieszka Gorczyca

 

mmu/ ag/ skr/

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA