REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na wdrożenie KSeF? Niestety nie

Ulga podatkowa na wdrożenie KSeF? Niestety nie
Ulga podatkowa na wdrożenie KSeF? Niestety nie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sejm uchwalił 16 czerwca 2023 r. nowelizację ustawy o VAT wdrażającą od 1 lipca 2024 r. obowiązkowy system fakturowania elektronicznego za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur. Niestety nie została ostatecznie uchwalona zgłoszona w toku procedury legislacyjnej w Sejmie poprawka, zgodnie z którą wydatki na wdrożenie obowiązkowego systemu KSeF w firmach byłyby traktowane jak wydatki na badania i rozwój. 

W czasie posiedzenia Sejmu w dniu 16 czerwca 2023 r. uchwalona została nowelizacja ustawy o VAT, której celem jest wprowadzenie w Polsce obowiązkowy system fakturowania elektronicznego za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur. Pozwoli ona na wprowadzenie jednolitego standardu e-faktury, który ma uszczelnić system VAT, przyspieszyć proces cyfryzacji  przedsiębiorstw oraz ułatwić komunikację pomiędzy przedsiębiorcami. Obowiązek stosowania e-faktur w firmach, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wejdzie w życie 1 lipca 2024 r. Od początku 2022 roku korzystanie z systemu jest dobrowolne.

REKLAMA

Autopromocja

Co to jest KSeF?

Krajowy System e-Faktur (w skrócie KSeF) to centralny rejestr prowadzony przez instytucje skarbowe państwa. Od lipca przyszłego roku, przedsiębiorcy będą zobowiązani wysyłać do niego faktury elektroniczne. Przed skierowaniem dokumentu do Senatu, Sejm przyjął nowelizację ustawy.

Obowiązkowy KSeF od lipca 2024 roku. Co warto wiedzieć?

Awarie systemu

W odpowiedzi na pojawiające się wątpliwości, które dotyczyły postępowania w przypadku awarii lub niedostępności systemu, zdecydowano się na wypracowanie zasad na taki wypadek. Przedsiębiorcy w takim wypadku mogą wystawiać faktury poza KSeF. Wśród nich, jest także określenie okresu awarii, który wyznaczać będzie publikacja komunikatów dotyczących jej rozpoczęcia i zakończenia. Pojawiła się również możliwość ponownego jej ogłoszenia.

Przechowywanie faktur przez 10 lat

Dokumenty przesłane do KSeF będą przechowywane w systemie przez 10 lat. licząc od końca roku, w którym zostały wystawione.

Nie ma ulgi podatkowej na wdrożenie KSeF

Nie została ostatecznie uchwalona zgłoszona w toku procedury legislacyjnej w Sejmie poprawka, w myśl której wydatki na wdrożenie systemu KSeF w firmach byłyby traktowane jak wydatki na badania i rozwój. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2025 r. nie będzie można wystawiać faktur za pomocą kas rejestrujących

W związku z wygaśnięciem okresu przejściowego, od 2025 r. nie będzie możliwości wystawiania faktur za pomocą kas rejestrujących. Fakturą nie będzie również paragon do 450 zł z numerem NIP. W tym wypadku przewidziano jednak wyjątki, jak bilety za przejazdy autostradą.

- Piątkowe posiedzenie sejmu, podczas którego przyjęto nowelę dotyczącą KSeF pokazało, że w rządzie jest zgodność co do tego, czy sam system e-faktur jest potrzebny i oczekiwany. Skierowanie prac do Senatu powinno być także swojego rodzaju dzwonkiem ostrzegawczym dla tych przedsiębiorców, którzy liczyli na opóźnienie w pracach czy nowy termin obligatoryjnego obowiązywania ustawy. To ostatni moment, aby rozpocząć prace nad wdrożeniem w firmach, które bezpiecznie i komfortowo zamierzają działać na nowych zasadach od lipca 2024 – mówi Michał Sosnowski, Business Development Director, Exorigo-Upos.

Poza unowocześnieniem i uszczelnieniem systemu VAT, KSeF jest przede wszystkim kolejnym znaczącym krokiem w procesie cyfryzacji polskich przedsiębiorstw. Przynosi także szereg wymiernych korzyści: uproszczenia w rozliczeniach pozwolą na przyspieszenie zwrotu VAT. Szacuje się, że termin ten skróci się z 60 do 40 dni. Krajowy System e-Faktur pozwoli także na obniżenie kosztów przedsiębiorców. Nastąpi to dzięki jednolitemu formatowi faktury ustrukturyzowanej oraz niepodważalności wystawienia faktury w KSeF, które będzie realizowane w czasie rzeczywistym. 

 

Ważne

Podatnicy nieposiadający siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce mogą zdecydować się na fakultatywne korzystanie z KSeF, ponieważ nie zostały objęte obowiązkiem obligatoryjnego wdrożenia. 

Projekt poddany był konsultacjom z biznesem, podczas których zrezygnowano z planowanego wcześniej obowiązku e-fakturowania sprzedaży konsumenckiej, czy złagodzono kary finansowe.

Bartosz Zbaraszczuk, wiceminister finansów i szef KAS przewiduje, że dzięki KSeF dochody budżetu mają wzrosnąć o 10 mld zł w ciągu 10 lat, a system ma obsługiwać do 2,5 mld ustrukturyzowanych faktur rocznie.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3242) - przebieg procedury legislacyjnej w Sejmie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA