REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie podatku katastralnego

Nie będzie podatku katastralnego
Nie będzie podatku katastralnego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo finansów nie planuje obecnie podjęcia prac legislacyjnych w zakresie podatku od wartości nieruchomości (tzw. podatku katastralnego). Wprowadzenie podatku od nieruchomości uwzględniającego wartość nieruchomości wymaga posiadania kompletnych danych na temat wartości nieruchomości. Aktualnie ze względu na ich brak oraz koszty realizacji tego rozwiązania, wdrożenie podatku od nieruchomości opartego na wartości nieruchomości jest niemożliwe.

Kwestia objęcia nieruchomości nowym podatkiem od wartości nieruchomości była przedmiotem interpelacji poselskiej z dnia 15 stycznia 2015 r. Nr 30386, Pana Marcina Święcickiego, posła na Sejm RP.

Autopromocja

W interpelacji podniesiono, że podatek od gruntów i budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest wielokrotnie większy od podatku od budynków mieszkaniowych i związanych z nimi gruntów. W dodatku jego wysokość nie zależy od jakości infrastruktury technicznej i społecznej, z której mogą korzystać właściciele i użytkownicy nieruchomości.

Ściągi księgowego – PDF

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Przykładowo za 1 m2 gruntu w centrum Warszawy właściciel mający do dyspozycji bogatą infrastrukturę płaci tyle samo co właściciel działki na przedmieściach bez kanalizacji, twardej nawierzchni drogi, oświetlenia, mający do najbliższej szkoły i ośrodka zdrowia kilka kilometrów, a właściciel rezydencji w Konstancinie o powierzchni 1000 m2 płaci podatek mniejszy niż właściciel garażu o powierzchni 40 m2, w którym prowadzi naprawę rowerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niski podatek od rezydencji mieszkaniowej może czasem pokrywać zaledwie kilka procent kosztu budowy i eksploatacji ulicy przypadającej na działkę, przy której jest ona położona. Taki podatek od nieruchomości, zdaniem posła, utrudnia czy wręcz uniemożliwia władzom gminnym racjonalne zagospodarowanie przestrzeni i rozbudowę infrastruktury, kompensowanie korzyści i strat spowodowanych zmianą planu i realizacją uciążliwych inwestycji (przyczyniając się do wielu konfliktów społecznych), prowadzi do prywatyzacji korzyści i upubliczniania strat.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Często przywoływanym argumentem przeciwko racjonalnemu zwiększeniu podatku od nieruchomości jest fakt, że wiele osób posiada duże nieruchomości mieszkalne, ale ma niskie dochody i nie byłaby w stanie płacić podwyższonego podatku. Jednak znane są rozwiązania tego problemu, jak kwota wolna od podatku na każdego mieszkającego; obciążanie częścią podatku hipoteki i spadkobiercy decydowaliby czy spłacą zadłużenie wobec Skarbu Państwa i obejmą nieruchomość w spadku czy przejdzie ona na rzecz państwa; wprowadzenie pewnej dodatkowej ulgi dla emerytów i najuboższych.

Poseł zapytał ministra finansów, czy MF planuje przygotowanie podatku od nieruchomości uwzględniającego wartość nieruchomości, z wykorzystaniem przedstawionych rozwiązań.

Podatek katastralny w Polsce – na razie nie jest planowany

W imieniu Ministra Finansów odpowiedzi na interpelację udzielił Jarosław Neneman - podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

W obecnym stanie prawnym podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest powierzchnia (grunty), powierzchnia użytkowa (budynki), a jedynie w przypadku budowli ich wartość (art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych Dz. U. z 2014 poz. 849 ze zm.).

Wysokość maksymalnych stawek podatku od nieruchomości, w tym od budynków lub ich części, zależy od rodzaju przedmiotu opodatkowania i sposobu jego wykorzystywania (art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy). Budynki mieszkalne ze względu na fakt, iż służą zaspokajaniu podstawowych potrzeb bytowych ludzi, opodatkowane są najniższą stawką - co jest uzasadnione ze względów społecznych. Preferencyjną stawką podatkową objęte są wszystkie budynki mieszkalne niezależnie od ich standardów, za wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą.

Zdaniem Ministra nie oznacza to jednak, że wszystkie budynki lub ich części zaliczone do danego rodzaju opodatkowane są jednakową stawką. Wysokość stawek podatku od nieruchomości, w granicach stawek maksymalnych, jest bowiem określana przez radę gminy (art. 5 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). W ramach posiadanych uprawnień rada gminy może różnicować wysokość stawek podatku dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności przy budynkach lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków - art. 5 ust. 2 ust. 4 ww. ustawy.

Od 2004 r. w Ministerstwie Finansów nie są prowadzone prace dotyczące systemu opodatkowania nieruchomości opartego całkowicie na wartości nieruchomości. Przeprowadzone w przeszłości prace analityczne miały na celu jedynie zbadanie możliwości wprowadzenia tego rodzaju opodatkowania. W efekcie tych prac nie doszło do powstania projektu ustawy przyjętego przez Radę Ministrów.


Według Ministra Finansów wprowadzenie podatku od nieruchomości uwzględniającego wartość nieruchomości wymaga posiadania kompletnych danych na temat wartości nieruchomości. Aktualnie ze względu na ich brak oraz koszty realizacji tego rozwiązania, wdrożenie podatku od nieruchomości opartego na wartości nieruchomości jest niemożliwe. Ponadto jego wprowadzenie mogłoby spotkać się z negatywną oceną społeczną szczególnie z uwagi na fakt, że w powiązaniu z istniejącą, w odniesieniu do wielu nieruchomości, opłatą z tytułu wieczystego użytkowania, wprowadzenie podatku od wartości prowadziłoby do podwójnego obciążenia tego samego przedmiotu od tej samej podstawy, jaką jest wartość.

Z przedstawionych wyżej względów nie jest obecnie planowane podjęcie prac legislacyjnych skutkujących wprowadzeniem podatku od wartości nieruchomości.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sejm RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA