REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy zabiegają o podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Gminy i powiaty zachęcają podatników do zameldowania na ich terenie. Samorządy liczą w ten sposób na większe wpływy podatkowe. Dodatkowe wpływy mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych.

Jeśli podatnik chce, aby jego gmina dobrze realizowała swoje zadania, powinien płacić podatki tam, gdzie mieszka. Pieniądze z podatku dochodowego od osób fizycznych, czyli z rozliczeń rocznych w PIT, trafiają bowiem w 40 proc. do gmin i w 10 proc. do powiatów. Jeśli więc podatnik zapłaci 1 tys. zł podatku dochodowego, do jego gminy trafi 400 zł, a do powiatu 100 zł. A zatem im więcej podatników w danej gminie, tym więcej środków do niej wraca i gmina dysponuje większą pulą pieniędzy na realizację zadań własnych, w tym inwestycji. Gminy, chcąc zwiększyć swoje wpływy budżetowe, zachęcają podatników do zameldowania na swoim terenie i płacenia u nich podatków.

REKLAMA

Autopromocja

Mieszkam, ale płacę innym

W powiecie legionowskim zainaugurowano akcję Zostań patriotą lokalnym, która ma zachęcać do zameldowania na terenie gmin należących do powiatu. Problem polega na tym, że podatnicy, którzy zmienili miejsce zamieszkania, nie informują o tym - mimo istnienia takiego obowiązku - urzędów i rozliczają się w starym miejscu zameldowania.

Akcja Zostań patriotą lokalnym - jak tłumaczy Gazecie Prawnej Jan Grabiec, starosta legionowski oraz jeden z jej inicjatorów - jest skierowana do podatników, którzy mieszkają na terenie gmin należących do powiatu legionowskiego, ale płacą podatki gdzie indziej.

- Podatnicy, którzy mieszkają na terenie naszego powiatu, nawet jeśli nie posiadają meldunku na naszym terenie, korzystają z usług publicznych oferowanych przez samorządy gminne i powiatowe. Jeśli jednak płacą podatki gdzie indziej, to w konsekwencji nasze wpływy z tytułu udziału w PIT maleją - mówi Jan Grabiec.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobne akcje przeprowadzają również inne gminy. Dzielnica Warszawa-Ursus zachęca mieszkańców, którzy nie posiadają meldunku, do wypełnienia zgłoszenia NIP-3.

W powiecie legionowskim oszacowano straty gmin z powodu rozliczania mieszkańców w innych gminach i powiatach.

- Jeśli weźmiemy pod uwagę dane określone w Spisie Powszechnym, to okazuje się, że faktycznych mieszkańców jest ok. kilkanaście tysięcy więcej niż zameldowanych - stwierdza Jan Grabiec. Udział w podatku dochodowym od osób fizycznych gmin na terenie powiatu wynosi średnio od 500 do 1,3 tys. zł. Oznacza to, że środki pozyskane przez gminy od kilkuset osób, które zapłaciłyby podatek w miejscu zamieszkania, byłyby bardzo duże.

Zdaniem dr. Mariusza Popławskiego, adiunkta w Katedrze Prawa Podatkowego Uniwersytetu w Białymstoku, inicjatywa gmin zachęcająca do zameldowania jest działaniem mającym na celu wypełnienie wymogów określonych przepisami prawa.

- Każdy obywatel posiada obowiązek zameldowania się. Przypomnienie o tym obowiązku jest aktem dobrej woli ze strony gminy. Myślę, że działania mające na celu zameldowanie będą skuteczne - mówi ekspert.

Obowiązek prawny

Michał Dachowski z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej wyjaśnia, że decydującym kryterium, na podstawie którego gmina może otrzymać część naszych podatków, jest miejsce zamieszkania osoby fizycznej na terenie danej gminy, na podstawie którego ustalimy właściwość urzędu skarbowego.

- Co istotne, nie ma przy tym znaczenia miejsce zameldowania tej osoby - stwierdza ekspert. Dodaje, że miejscem zamieszkania jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. W formularzu NIP-3 powinniśmy zatem wpisać jako miejsce zamieszkania właśnie tę miejscowość, do czego zgodnie nawołują gminy prowadzące akcję. Ponadto osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na terytorium Polski jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego.

- Jeżeli teraz zestawimy ze sobą definicję miejsca zamieszkania i miejsca zameldowania, to dojdziemy do wniosku, że będą to faktycznie te same miejsca, bowiem w obu przypadkach decydującym kryterium jest zamiar stałego przebywania - mówi Michał Dachowski.

Dodaje, że zmieniając miejsce zamieszkania powinniśmy więc także dokonać obowiązku meldunkowego w nowym miejscu. Jeśli nastąpiła faktyczna zmiana miejsca zamieszkania, to mamy obowiązek o tym poinformować właściwy (nowy) urząd skarbowy na formularzu NIP-3, nawet jeśli nie zmienimy formalnie miejsca zameldowania. Ponieważ podatnicy nie spełniają tego obowiązku i rozliczają się w miejscu zameldowania, do gmin wpływają mniejsze pieniądze z PIT.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Gdzie trafiają pieniądze z PIT

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA