REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane celne będą przechowywane tylko na nośnikach elektronicznych

Dane celne będą przechowywane tylko na nośnikach elektronicznych
Dane celne będą przechowywane tylko na nośnikach elektronicznych

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie, najpóźniej do końca 2020 r. pełnej elektronizacji wymiany i przechowywania danych celnych przewiduje opublikowany projekt nowelizacji prawa celnego, który ma dostosować polskie przepisy do Unijnego Kodeksu Celnego.

Ministerstwo Finansów przygotowało zmiany w związku z ustanowieniem Unijnego Kodeksu Celnego oraz przepisów wykonawczych do niego. Zastępuje on obowiązujący od ponad 20 lat Wspólnotowy Kodeks Celny i stosowany ma być od 1 maja 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe prawo przewiduje m.in., że wszelka wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi odbywać się ma za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych. Zasada ta ma dotyczyć także przechowywania tych informacji.

Już podczas prac nad przyjęciem i wprowadzeniem UKC Komisja Europejska, Rada i Parlament Europejski oraz państwa członkowskie i przedstawiciele handlu zwracali uwagę, że nie wszystkie systemy informatyczne będę gotowe do 1 maja 2016 r. Dlatego przewidziano przepisy przejściowe, które pozwalają na wykorzystanie do 31 grudnia 2020 r. innych niż elektroniczne technik przechowywania i przetwarzania danych.

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny

REKLAMA

Celem zmian jest m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • ułatwienie legalnej wymiany handlowej i zwalczanie nadużyć;
  • równowaga między obowiązkiem zapewnienia przez organy celne prawidłowego stosowania przepisów celnych a prawem przedsiębiorców do sprawiedliwego traktowania;
  • elektronizacja systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz
  • ujednolicenie kontroli celnych.

Ponadto wśród głównych celów wskazano "nadanie organom celnym roli wiodącej w łańcuchu dostaw, a także - ze względu na swój udział w monitorowaniu i zarządzaniu handlem międzynarodowym - katalizatora konkurencyjności państw i przedsiębiorstw".

MF wyjaśniło, że kodeks na nowo systematyzuje procedury celne: dopuszczenie do obrotu, procedury specjalne i wywóz. W ramach procedur specjalnych wymieniono: tranzyt, składowanie, szczególne przeznaczenie i przetwarzanie.

"Unijny Kodeks Celny przewiduje pełną elektronizację wymiany i przechowywania danych (...). Wszelka wymiana informacji takich jak deklaracje, zgłoszenie, wnioski lub decyzje (...), a także przechowywanie tych informacji zgodnie z wymogami przepisów prawa celnego odbywa się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych" - napisano w uzasadnieniu.

Kodeks wprowadza dodatkowe kryteria przyznania statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO). Rozszerzono katalog korzyści dostępnych wyłącznie posiadaczom statusu AEO. Chodzi np. o zezwolenie na stosowanie tzw. odprawy scentralizowanej, na "samoobsługę celną", czy zwolnienie z obowiązku przedstawienia towarów w przypadku procedury uproszczonej w formie wpisu do rejestru.

MF wyjaśniło, że postanowienia nowego kodeksu celnego dotyczące długu celnego i zabezpieczeń, tworzą kompromis między interesami przedsiębiorcy, a finansowymi interesami UE i państw członkowskich.

Ponadto w UKC bardziej szczegółowo niż dotychczas uregulowano czasowe składowanie towarów. Jako warunek uzyskania pozwolenia na prowadzenie magazynu wprowadzono wymóg złożenia zabezpieczenia. Przewidziano także zmiany w zakresie stosowania uproszczeń w zgłoszeniach celnych.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm


Do nowych uproszczeń na gruncie prawa unijnego zaliczono odprawę scentralizowaną, czy tzw. samoobsługę celną. Pierwsza procedura pozwala na złożenie w urzędzie celnym zgłoszenia celnego towarów, które zostaną przedstawione w innym urzędzie celnym. Stosować tę procedurę będzie mógł wyłącznie upoważniony przedsiębiorca (AEO).

Firma taka będzie mogła też skorzystać z możliwości "samoobsługi celnej". W jej ramach organ celny może pozwolić, aby pewne czynności były załatwiane przez przedsiębiorcę w celu określenia przez niego odpowiedniej kwoty należności celnych przywozowych i wywozowych oraz przeprowadzenia kontroli pod dozorem celnym.

Źródło: Polska Agencja Prasowa

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA