REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny Rejestr Faktur od 2017 r.

Centralny Rejestr Faktur od 2017 r.
Centralny Rejestr Faktur od 2017 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zamierza jak najszybciej uruchomić Centralny Rejestr Faktur, być może już w 2017 roku - mówił wiceminister finansów Wiesław Jasiński podczas konferencji "Przeciwdziałanie szarej strefie - wspólne działanie dla rozwoju Polski".

Zdaniem wiceprezesa Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową Bohdana Wyżnikiewicza walkę z szarą strefą należy zacząć w szkole.

REKLAMA

REKLAMA

Jasiński, który jest także Głównym Inspektorem Kontroli Skarbowej mówił o Rządowej Strategii Zwalczania Szarej Strefy. Ocenił, że poprzednie rządowe programy miały charakter statyczny - ciężko je było zmienić, natomiast proponowana przez MF strategia jest osadzona w expose premier Beaty Szydło i ma charakter aktywny. "Ona bardzo dynamicznie będzie się rozwijać i będzie się zmieniać" - powiedział Jasiński.

Wyższe kary za wystawianie fikcyjnych faktur

REKLAMA

Poinformował, że w ramach strategii przewidziane są działania legislacyjne, organizacyjne i instytucjonalne. Jego zdaniem w ramach uszczelniania systemu podatkowego należy m.in. wprowadzić: klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania; elektroniczną bazę nabywców wyrobów akcyzowych i elektroniczną kontrolę skarbową w branży paliwowej; monitorowanie przepływu towarów do chwili wywozu towaru i złożenia wniosku o zwrot VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jasiński przedstawił statystyki kontroli skarbowej za 2015 r. Wynika z nich, że w tym czasie przeprowadzono około 10 tys. kontroli, które ustaliły nieprawidłowości na kwotę ok. 18 mld zł, ale ściągnąć udało się tylko ok. 1,1 mld zł. "Odsetek podatników VAT objętych kontrolą wyniósł 0,0037 - tak rzadkim wydarzeniem w Polsce jest kontrola skarbowa" - mówił.

Zdaniem wiceministra fiskus ma zdecydowanie za mało kontrolerów skarbowych - najmniej w UE. "Takie zasoby umożliwiają kontrolę skarbową czynnego podatnika raz na 270 lat" - dodał. Zaznaczył, że w przypadku karuzeli VAT należy kontrolować jednocześnie kilka podmiotów.

Plan uszczelnienia systemu VAT w Unii Europejskiej

Według Jasińskiego potrzebne są też szybkie i zdeterminowane decyzje organizacyjne. Chodzi o pozbawienie oszustów możliwości osiągania korzyści kosztem budżetu; ograniczenie wyłudzenia zwrotu VAT; zwiększenie efektywności kontroli; lepsze typowanie podmiotów do kontroli.

GIKS zwrócił uwagę na rolę informatyki w walce z oszustwami podatkowymi. Wskazał, że ma powstać spółka celowa, która przygotuje resortowi odpowiednie narzędzia informatyczne, pozwalające gromadzić informacje o podatnikach, a od 1 lipca 2016 r. w największych firmach zacznie obowiązywać tzw. Jednolity Plik Kontrolny. Ma on umożliwić przeprowadzenie elektronicznych kontroli.

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)


Jasiński zapowiedział także powstanie Centralnego Rejestru Faktur. "To krok następny, który chcemy dokonać szybko (...), chcielibyśmy, by może w przyszłym roku ten system powstał" - wskazał. Zaznaczył, że jak dotąd takie rozwiązanie funkcjonuje tylko w Portugalii.

Zdaniem Jasińskiego w walkę z szarą strefą wpisuje się także ograniczanie nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych. Wiceminister przypomniał też plan integracji służb skarbowych w ramach Krajowej Administracji Skarbowej.

Krajowa Administracja Skarbowa zacznie działać od 1 stycznia 2017 r.

Obecny na konferencji wiceprezes IBnGR Bohdan Wyżnikiewicz zgodził się z propozycjami resortu finansów, choć jego zdaniem w walce z szarą strefą większy nacisk należy kłaść na zmiany systemowe, a mniej na represje. Według niego początek szarej strefy ma miejsce w szkole, która daje przyzwolenie na ściąganie. "Jeżeli młody człowiek przyzwyczaja się, że opłaca się oszukiwać, to dlaczego ma nie oszukiwać w dorosłym życiu?" - pytał Wyżnikiewicz. "Proponowałbym program +Zero tolerancji dla ściągania+" - dodał.

Zwrócił uwagę, że administracja w walce z szarą strefą nie reaguje na otrzymywane informacje. Wskazał np. na nieprawidłowości w branży utylizacji elektrozłomu.

Wiceminister Rozwoju Mariusz Haładyj mówił natomiast, że szara strefa to oszukiwanie konkurentów, co przekłada się na ograniczanie uczciwej konkurencji na rynku. W słowa te wpisało się oświadczenie prezesa Polskiej Federacji Budownictwa Romana Tarnowskiego, który stwierdził, że około połowa VAT od materiałów budowlanych wykorzystywanych w indywidualnym budownictwie mieszkaniowym nie trafia do budżetu. Znaczna część materiałów jest bowiem sprzedawana jako usługa budowana opodatkowana niższą stawką, a uczciwe firmy przegrywają z oszustami.

Narzędzia informatyczne pomogą walczyć z oszustwami w VAT

O planach Najwyższej Izby Kontroli związanych ze zwalczaniem szarej strefy mówił jej prezes Krzysztof Kwiatkowski. Zapowiedział, że przedmiotem troski NIK będzie obszar związany z zapewnieniem równowagi finansów państwa, zostanie też przeprowadzona kontrola skuteczności działań na rzecz poprawy ściągalności podatku akcyzowego, a także kontrola skuteczności poboru podatku od instytucji finansowych oraz podatku od sprzedaży detalicznej. NIK przyjrzy się także problemowi wyprowadzania dochodów za granicę przy użyciu cen transferowych oraz przeanalizuje działania MF w celu zwiększenia efektywności administracji podatkowej.(PAP)

mmu/ mhr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA