REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd pracuje nad zmianami w ustawie o biegłych rewidentach

Projekt ustawy o biegłych rewidentach
Projekt ustawy o biegłych rewidentach
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uregulowanie spraw w zakresie relacji podmiotów i biegłych rewidentów wykonujących badania sprawozdań finansowych - to cel projektu ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym, którym w najbliższych tygodniach ma się zająć Komitet Stały Rady Ministrów.

Nowe rozwiązania prawne w tym zakresie - przyjęte przez Komisję Europejską - muszą zostać wprowadzone we wszystkich państwach członkowskich do 17 czerwca 2016 r. Ich celem jest m.in. jaśniejsze określenie roli biegłego, zapobieganie wszelkim konfliktom interesów wynikającym ze świadczenia usług niebędących badaniem, poszerzenie wyboru firm audytorskich, a także poprawa efektywności nadzoru.

REKLAMA

Autopromocja

Wiceminister finansów Wiesław Janczyk, który uczestniczył w czwartkowej (16 czerwca) debacie "Rola państwa w kreowaniu warunków równej konkurencji", zorganizowanej przez "Gazetę Polską", zapowiedział konferencję uzgodnieniową w sprawie projektu o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym. "Konferencja uzgodnieniowa odbędzie się 24 czerwca w Ministerstwie Finansów. Chcemy bardzo poważnie podejść do wszystkich zgłaszanych uwag" - zaznaczył.

Biegły rewident partnerem i doradcą przedsiębiorcy

Janczyk, pytany przez PAP, czy Polsce mogą grozić kary ze strony Brukseli z powodu opóźnień we wdrożeniu unijnej dyrektywy w zakresie rynku audytu, odparł: "Nie spodziewamy się kar. Zdążymy wprowadzić te przepisy w taki sposób, by nie narażać finansów publicznych. Większość państw członkowskich jest w trakcie ich wdrażania" - zaznaczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Chcemy, by projekt uregulował sprawy w zakresie relacji podmiotów i biegłych rewidentów wykonujących badania sprawozdań finansowych. Regulacja wprowadza wiele nowości dotyczących umocowania i kompetencji dla organów nadzoru. Nadzór zostanie przeniesiony w dużym stopniu z Krajowej Izby Biegłych Rewidentów do Komisji Nadzoru Audytowego" - podkreślił wiceminister finansów. Ma to dotyczyć tzw. jednostek zainteresowania publicznego, czyli podmiotów: notowanych na giełdzie, bankowych oferujących kredyty oraz ubezpieczeniowych.

Uczestnicy debaty zauważyli, że rynek audytu w Polsce jest wysoce skoncentrowany. Szczególnie - jak wskazywali - jest to widoczne w przypadku spółek z indeksu WIG20, które w 100 proc. korzystają z usług audytorskich tzw. "wielkiej czwórki" - firm Deloitte, KPMG, EY i PwC.

Zdaniem Bogumiła Czerwińskiego z Departamentu Analiz Rynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest to barierą dla mniejszych graczy na tym rynku. W badanym przez UOKiK okresie (2008-2013) "wielka czwórka" posiadała ok. 80 proc. udziałów w rynku. Jak mówił Czerwiński, w ramach badania ustalono, jakie czynniki mają największy wpływ na wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego. Najwięcej ankietowanych spółek, dokonując wyboru firmy audytorskiej, kierowało się wcześniejszym doświadczeniem podmiotu w audycie danej branży. Natomiast część ankietowanych emitentów wskazywało na znaczenie renomy lub pozycji rynkowej, często mierzonej miejscem zajmowanym w wybranym rankingu. Równie ważne było doświadczenie firmy audytorskiej w badaniu spółek giełdowych.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Wiceminister finansów tłumaczył, że w innych krajach te trendy wyglądają podobnie. "Podmioty, które mają pewną przewagę i zdominowały rynek usług audytowych na świecie, wzmacniają przekonanie klientów podejmujących decyzje inwestycyjne o pewnym, uniwersalnym standardzie. Dla niektórych jest on niepodważalny, ma określoną jakość. To jest jeden z elementów, który decyduje o tym, że dany podmiot jest wybierany do badania sprawozdania" - ocenił.

Uczestnicy debaty zwracali też uwagę na potrzebę demonopolizacji tego rynku i udostępnienie możliwości wykonywania badań sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów działających w ramach mniejszych lub średnich firm audytorskich. Zmiany w przepisach powinny pójść w kierunku demonopolizacji rynku audytu, czyli umożliwienia wszystkim dostępu do niego - mówił poseł PiS Adam Abramowicz.


Uczestnicy debaty krytykowali ponadto łączenie funkcji audytora i doradcy w odniesieniu do jednego podmiotu. "Dla audytora, który bada konkretny podmiot czy grupę kapitałową, należałoby wprowadzić pełen zakaz świadczenia usług doradczych na rzecz tego podmiotu czy grupy kapitałowej. Jest to pożądane z perspektywy jakości i przejrzystości sprawozdania finansowego" - przekonywał przedstawiciel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Andrzej Puncewicz.

"W momencie, kiedy ktoś jest jednocześnie audytorem - posiadającym pełny dostęp do informacji finansowej - oraz doradcą, to ma przewagę nad innymi podmiotami, które takiego pełnego dostępu do informacji nie mają" - dodał Puncewicz.

Biegli rewidenci muszą dostosować działalność do MSRF

Przedstawiciel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców zwrócił uwagę, że unijna dyrektywa nakazuje wprowadzenie ograniczeń w tym zakresie. "Projekt ustawy o biegłych rewidentach korzysta z dopuszczalnej przez prawo możliwości łączenia tych dwóch funkcji w odniesieniu do jednego podmiotu, ale zawiera pewne ograniczenia co do katalogu świadczonych usług oraz do łącznego wynagrodzenia pobieranego przez audytora" - tłumaczył.

"Dzisiaj jest dobra sposobność do tego, by tak implementować przepisy unijne w naszych regulacjach ustawowych, aby z jednej strony chroniły wiarygodność rynku, a z drugiej strony złamały dominację w zakresie audytu i otworzyły możliwość większego udziału w tym rynku również polskich podmiotów. Jakość wykonywanych przez nich usług w obszarze audytu i consultingu nie odbiega od tego, co oferują firmy zagraniczne, które robią to za ogromne pieniądze" - podsumował członek sejmowej komisji finansów publicznych Artur Soboń (PiS). (PAP)

dol/ son/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA