REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Szybszy zwrot nadpłaconego podatku PIT /Fot. Fotolia
Szybszy zwrot nadpłaconego podatku PIT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe miałyby obowiązek zwrotu nadpłaty podatku PIT w krótszym terminie, czyli w ciągu 30 dni, a nie jak obecnie w ciągu aż 90 dni – takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W dniu 4 lipca 2017 r. do Sejmu skierowany został poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa. Projekt przygotował klub parlamentarny Nowoczesnej. Zawiera on propozycję skrócenia terminów dotyczących zwrotu nadpłaconego podatku. Obecnie urząd skarbowy ma 90 dni, licząc od dnia złożenia deklaracji PIT przez podatnika, na dokonanie zwrotu tej nadwyżki. Taki sam termin obowiązuje w przypadku korekty deklaracji będącej konsekwencją popełnienia zwyczajnych omyłek, dokonywanej przez urząd lub przez podatnika. Zdaniem posłów, długość tych okresów nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia, zwłaszcza wobec postępującej informatyzacji, która powinna wpływać na wzrost efektywności pracy w urzędach.

Przedkładany projekt ustawy zakłada skrócenie okresów oczekiwania na uzyskanie nadpłaty przez podatników, tj. zmienia w art. 77 §1 pkt 5, § p. 1 i 2  ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa termin na zwrot nadpłaconego podatku z 3 miesięcy na 30 dni odpowiednio od złożenia deklaracji lub wymienionej w tych przepisach korekty deklaracji.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podkreślają pomysłodawcy projektu, przyjęty w polskim prawie sposób wyliczania zaliczek na poczet podatku dochodowego powoduje automatyczne występowanie nadpłaty podatku dla podatników PIT. Jednocześnie wszystkie wątpliwości i błędy w zeznaniu podatkowym wymagające korekty ze strony podatnika powodują wydłużenie terminu oczekiwania na zwrot, tzn. korekta deklaracji, której przyczyną był błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka oraz korekta deklaracji przez podatnika (np. gdy podatnik sam wykrył błąd po złożeniu deklaracji lub zmienił adres) powodują rozpoczęcie biegu nowego terminu na zwrot nadpłaconego podatku. W obecnym brzmieniu przepisów te zdarzające się w codziennym życiu, proste do wyjaśnienia sytuacje dają urzędom kolejne 3 miesiące na zwrot nadwyżki.

Nadpłata podatku, jak wyjaśniają w uzasadnieniu do projektu posłowie Nowoczesnej, występuje również wśród płatników innych podatków. Płatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, podatku akcyzowego oraz  tzw. specjalnego podatku od węglowodorów odprowadzają zaliczki na poczet tych podatków, w wysokości ustalonej na podstawie przeszłych wartości zysku. W trakcie kolejnych okresów rozliczania podatków zysk ten może ulec zmniejszeniu i w efekcie przedsiębiorstwa odprowadzą więcej podatku, niż należy. Wysokie prawdopodobieństwo wystąpienia nadpłaty występuje również w przypadku spółek Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych, które na mocy odrębnych przepisów zobowiązane są do comiesięcznego odprowadzania zaliczek na poczet wpłaty zysku. W sytuacji, w której spółka nie osiągnie zysku w takiej wysokości, w jakiej dokonała wpłaty zaliczek, występuje nadpłata. Przetrzymywanie należnego zwrotu w stosunku do przedsiębiorstw dłużej, niż to niezbędnie konieczne, może mieć negatywny wpływ na ich płynność.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W związku z powyższym, zdaniem posłów, obecny długi okres oczekiwania na zwrot podatku po złożeniu lub korekcie deklaracji w przypadku prostego błędu nie znajduje żadnego merytorycznego uzasadnienia, a niepotrzebnie odracza korzyści obywateli z tytułu przysługujących im obniżeń podatku i ulg, a w stosunku do przedsiębiorstw: powoduje przymusowe zamrożenie ich środków finansowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA