REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybszy zwrot nadpłaconego podatku PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szybszy zwrot nadpłaconego podatku PIT /Fot. Fotolia
Szybszy zwrot nadpłaconego podatku PIT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe miałyby obowiązek zwrotu nadpłaty podatku PIT w krótszym terminie, czyli w ciągu 30 dni, a nie jak obecnie w ciągu aż 90 dni – takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa.

REKLAMA

Autopromocja

W dniu 4 lipca 2017 r. do Sejmu skierowany został poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa. Projekt przygotował klub parlamentarny Nowoczesnej. Zawiera on propozycję skrócenia terminów dotyczących zwrotu nadpłaconego podatku. Obecnie urząd skarbowy ma 90 dni, licząc od dnia złożenia deklaracji PIT przez podatnika, na dokonanie zwrotu tej nadwyżki. Taki sam termin obowiązuje w przypadku korekty deklaracji będącej konsekwencją popełnienia zwyczajnych omyłek, dokonywanej przez urząd lub przez podatnika. Zdaniem posłów, długość tych okresów nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia, zwłaszcza wobec postępującej informatyzacji, która powinna wpływać na wzrost efektywności pracy w urzędach.

Przedkładany projekt ustawy zakłada skrócenie okresów oczekiwania na uzyskanie nadpłaty przez podatników, tj. zmienia w art. 77 §1 pkt 5, § p. 1 i 2  ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa termin na zwrot nadpłaconego podatku z 3 miesięcy na 30 dni odpowiednio od złożenia deklaracji lub wymienionej w tych przepisach korekty deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podkreślają pomysłodawcy projektu, przyjęty w polskim prawie sposób wyliczania zaliczek na poczet podatku dochodowego powoduje automatyczne występowanie nadpłaty podatku dla podatników PIT. Jednocześnie wszystkie wątpliwości i błędy w zeznaniu podatkowym wymagające korekty ze strony podatnika powodują wydłużenie terminu oczekiwania na zwrot, tzn. korekta deklaracji, której przyczyną był błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka oraz korekta deklaracji przez podatnika (np. gdy podatnik sam wykrył błąd po złożeniu deklaracji lub zmienił adres) powodują rozpoczęcie biegu nowego terminu na zwrot nadpłaconego podatku. W obecnym brzmieniu przepisów te zdarzające się w codziennym życiu, proste do wyjaśnienia sytuacje dają urzędom kolejne 3 miesiące na zwrot nadwyżki.

Nadpłata podatku, jak wyjaśniają w uzasadnieniu do projektu posłowie Nowoczesnej, występuje również wśród płatników innych podatków. Płatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, podatku akcyzowego oraz  tzw. specjalnego podatku od węglowodorów odprowadzają zaliczki na poczet tych podatków, w wysokości ustalonej na podstawie przeszłych wartości zysku. W trakcie kolejnych okresów rozliczania podatków zysk ten może ulec zmniejszeniu i w efekcie przedsiębiorstwa odprowadzą więcej podatku, niż należy. Wysokie prawdopodobieństwo wystąpienia nadpłaty występuje również w przypadku spółek Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych, które na mocy odrębnych przepisów zobowiązane są do comiesięcznego odprowadzania zaliczek na poczet wpłaty zysku. W sytuacji, w której spółka nie osiągnie zysku w takiej wysokości, w jakiej dokonała wpłaty zaliczek, występuje nadpłata. Przetrzymywanie należnego zwrotu w stosunku do przedsiębiorstw dłużej, niż to niezbędnie konieczne, może mieć negatywny wpływ na ich płynność.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W związku z powyższym, zdaniem posłów, obecny długi okres oczekiwania na zwrot podatku po złożeniu lub korekcie deklaracji w przypadku prostego błędu nie znajduje żadnego merytorycznego uzasadnienia, a niepotrzebnie odracza korzyści obywateli z tytułu przysługujących im obniżeń podatku i ulg, a w stosunku do przedsiębiorstw: powoduje przymusowe zamrożenie ich środków finansowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA