REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybszy zwrot nadpłaconego podatku PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szybszy zwrot nadpłaconego podatku PIT /Fot. Fotolia
Szybszy zwrot nadpłaconego podatku PIT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe miałyby obowiązek zwrotu nadpłaty podatku PIT w krótszym terminie, czyli w ciągu 30 dni, a nie jak obecnie w ciągu aż 90 dni – takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa.

REKLAMA

W dniu 4 lipca 2017 r. do Sejmu skierowany został poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa. Projekt przygotował klub parlamentarny Nowoczesnej. Zawiera on propozycję skrócenia terminów dotyczących zwrotu nadpłaconego podatku. Obecnie urząd skarbowy ma 90 dni, licząc od dnia złożenia deklaracji PIT przez podatnika, na dokonanie zwrotu tej nadwyżki. Taki sam termin obowiązuje w przypadku korekty deklaracji będącej konsekwencją popełnienia zwyczajnych omyłek, dokonywanej przez urząd lub przez podatnika. Zdaniem posłów, długość tych okresów nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia, zwłaszcza wobec postępującej informatyzacji, która powinna wpływać na wzrost efektywności pracy w urzędach.

Przedkładany projekt ustawy zakłada skrócenie okresów oczekiwania na uzyskanie nadpłaty przez podatników, tj. zmienia w art. 77 §1 pkt 5, § p. 1 i 2  ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa termin na zwrot nadpłaconego podatku z 3 miesięcy na 30 dni odpowiednio od złożenia deklaracji lub wymienionej w tych przepisach korekty deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podkreślają pomysłodawcy projektu, przyjęty w polskim prawie sposób wyliczania zaliczek na poczet podatku dochodowego powoduje automatyczne występowanie nadpłaty podatku dla podatników PIT. Jednocześnie wszystkie wątpliwości i błędy w zeznaniu podatkowym wymagające korekty ze strony podatnika powodują wydłużenie terminu oczekiwania na zwrot, tzn. korekta deklaracji, której przyczyną był błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka oraz korekta deklaracji przez podatnika (np. gdy podatnik sam wykrył błąd po złożeniu deklaracji lub zmienił adres) powodują rozpoczęcie biegu nowego terminu na zwrot nadpłaconego podatku. W obecnym brzmieniu przepisów te zdarzające się w codziennym życiu, proste do wyjaśnienia sytuacje dają urzędom kolejne 3 miesiące na zwrot nadwyżki.

Nadpłata podatku, jak wyjaśniają w uzasadnieniu do projektu posłowie Nowoczesnej, występuje również wśród płatników innych podatków. Płatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, podatku akcyzowego oraz  tzw. specjalnego podatku od węglowodorów odprowadzają zaliczki na poczet tych podatków, w wysokości ustalonej na podstawie przeszłych wartości zysku. W trakcie kolejnych okresów rozliczania podatków zysk ten może ulec zmniejszeniu i w efekcie przedsiębiorstwa odprowadzą więcej podatku, niż należy. Wysokie prawdopodobieństwo wystąpienia nadpłaty występuje również w przypadku spółek Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych, które na mocy odrębnych przepisów zobowiązane są do comiesięcznego odprowadzania zaliczek na poczet wpłaty zysku. W sytuacji, w której spółka nie osiągnie zysku w takiej wysokości, w jakiej dokonała wpłaty zaliczek, występuje nadpłata. Przetrzymywanie należnego zwrotu w stosunku do przedsiębiorstw dłużej, niż to niezbędnie konieczne, może mieć negatywny wpływ na ich płynność.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W związku z powyższym, zdaniem posłów, obecny długi okres oczekiwania na zwrot podatku po złożeniu lub korekcie deklaracji w przypadku prostego błędu nie znajduje żadnego merytorycznego uzasadnienia, a niepotrzebnie odracza korzyści obywateli z tytułu przysługujących im obniżeń podatku i ulg, a w stosunku do przedsiębiorstw: powoduje przymusowe zamrożenie ich środków finansowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA