REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe sprawdzają biznes weselny

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Urzędy skarbowe sprawdzają biznes weselny
Urzędy skarbowe sprawdzają biznes weselny

REKLAMA

REKLAMA

Świętokrzyska skarbówka skontrolowała w ubiegłym roku 17 przedsiębiorców organizujących przyjęcia weselne. W Zakopanem wezwano do udzielenia informacji 345 młodych par. Kontrole są prowadzone w kilku miejscach w kraju. Ale choć lokalni urzędnicy twierdzą, że dostali odgórne zalecenie z Warszawy, to zapytana o to KAS zaprzeczyła. Kontrolowane są firmy, a młode pary są źródłem informacji dla skarbówki, która chciałaby się od nich dowiedzieć np. jakie były faktyczne koszty imprezy, czy dostali rachunek lub kwit z kasy fiskalnej etc.

Nie groziliśmy, nie straszyliśmy

Pierwsze sygnały o kontrolach płynęły z Ostrowca Świętokrzyskiego. „Gazeta Ostrowiecka” ujawniła, że skarbówka poprosiła urząd stanu cywilnego o dostęp do aktów małżeństwa za 2016 r. Następnie młodzi małżonkowie mieli być wzywani przez fiskusa w charakterze świadków. Inną wersję przedstawia ostrowiecki urząd skarbowy. Z oświadczenia opublikowanego na jego stronie wynika, że młodych poproszono tylko o pisemne wyjaśnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

„Nieprawdą jest, że urząd skarbowy «wzywał i groził» konsekwencjami karnymi za nieprzekazanie przez nowożeńców informacji” – piszą urzędnicy. Podkreślają, że udzielenie wyjaśnień było dobrowolne, a odmowa współpracy nie wiązała się z karami. – Pary mogły przekazać informacje drogą pocztową lub elektroniczną z wykorzystaniem platformy ePUAP, bez potrzeby osobistej wizyty – zapewnia ostrowiecki fiskus. Bo to nie nowożeńcy byli objęci kontrolą podatkową, a firmy organizujące przyjęcia weselne i komunijne.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Co robić w razie wezwania

Gdyby jednak fiskus wezwał kogoś w charakterze świadka, nie należy tego zignorować. Odmowy zabrania art. 196 ordynacji podatkowej (wyjątki są przewidziane dla najbliższych). Niestawiennictwo może kosztować 2,8 tys. zł (art. 262).

REKLAMA

Można natomiast tłumaczyć się niepamięcią. – Jeśli świadek nie jest w stanie przypomnieć sobie, co zdarzyło się przed kilku laty, to tak właśnie powinien odpowiedzieć. Nie grożą za to żadne konsekwencje. Ważne jest, aby odpowiedź była prawdziwa – wyjaśnia Łukasz Blak, doradca podatkowy w Certus LTA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organizatorzy na celowniku

Zdaniem Blaka działania ostrowieckiej skarbówki nie są niczym niespotykanym. – Urzędnicy, aby wyjaśnić sprawę, mają obowiązek wykorzystać wszystkie dostępne im dowody, w tym zeznania świadków. W wielu branżach przeprowadzane są kontrole krzyżowe. Nie widzę powodu, dlaczego czynności sprawdzające miałyby ominąć firmy organizujące przyjęcia okolicznościowe – komentuje.

Doradca podatkowy zwraca też uwagę, że od dawna mówi się o nieprawidłowościach w ewidencjonowaniu obrotu na kasach fiskalnych w branży organizującej przyjęcia okolicznościowe. – Wiele osób na pewno spotkało się z sytuacją, gdy organizator nie zaewidencjonował w kasie wpłaty na poczet wesela czy innego przyjęcia – mówi ekspert. I przypomina, że przekłada się to na dalsze uchybienia – niezadeklarowanie podatku dochodowego i należnego VAT.

Zdaniem Blaka wynika to ze specyfiki branży. Jej oferta jest skierowana do osób fizycznych, które nie mogą odliczyć VAT naliczonego. Podatek jest więc dodatkowym kosztem, na którego eliminacji zależy często obu stronom.

Również informują

Anna Stępień, rzeczniczka prasowa Izby Administracji Skarbowej w Kielcach, twierdzi, że działania fiskusa wymierzone w nieuczciwych organizatorów przyjęć okolicznościowych (komunii, wesel) przynoszą oczekiwane rezultaty. I jako przykład podaje sytuację, gdy jeden z przedsiębiorców po takiej kontroli złożył korektę deklaracji na 70 tys. zł.

W 2016 r. świętokrzyski fiskus rozpoczął też akcję informacyjno-prewencyjną. – W wyniku analiz i czynności sprawdzających urzędy skarbowe wytypowały 53 podmioty, z którymi przeprowadzono rozmowy prewencyjne – informuje Stępień. Nieprawidłowości, które wówczas wskazywano, dotyczyły m.in.:

• niewykazywania całego osiągniętego dochodu bądź obrotu,

• nieewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej,

• sprzedaży towarów lub usług według niewłaściwych stawek VAT,

• zawyżania kosztów uzyskania przychodów poprzez ewidencjonowanie nierzetelnych faktur,

• nieopodatkowania zaliczek pobieranych na poczet przyszłej usługi,

• niewykazywania dochodów ze świadczonych dodatkowych usług, np. pokazu sztucznych ogni czy pokazów barmańskich,

• zatrudniania pracowników bez legalnego zgłoszenia.

Setki par poproszono do tańca z fiskusem

Edyta Furman, rzeczniczka prasowa Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie, wyjaśnia, że typowanie do kontroli jest poprzedzone analizą danych zawartych w deklaracjach oraz wszelkich innych informacji, np. dostępnych na stronach internetowych. Zapewnia jednak, że organizatorzy przyjęć nie są szczególnym celem podkarpackiego fiskusa. Są kontrolowani jak wszyscy inni przedsiębiorcy.

Urzędy skarbowe nie próżnują także na Podhalu. Konrad Zawada, rzecznik prasowy IAS w Krakowie, poinformował DGP, że 9 sierpnia 2017 r. izba poleciła małopolskim urzędnikom zbadanie i ewentualne wszczęcie czynności sprawdzających bądź kontroli podatkowych wobec organizatorów imprez okolicznościowych. Dodał też, że za taką decyzją stały informacje uzyskane od Ministerstwa Finansów o „możliwości naruszenia przepisów podatkowych przez zespoły organizujące oprawę muzyczną na weselach, studniówkach i innych uroczystościach”.

Prośby o udzielenie informacji, jakie wystosował m.in. naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem do 345 nowożeńców z 2016 r., „miały na celu pozyskanie materiału dowodowego umożliwiającego stwierdzenie faktu prowadzenia działalności gospodarczej przez dany zespół muzyczny” – dodał rzecznik krakowskiej IAS. Zapewnił też, że z pism jednoznacznie wynikało, że to nie nowożeńcy są na celowniku fiskusa, lecz właśnie organizatorzy imprez okolicznościowych.


Bez świętych krów

Łukasz Blak wskazuje, że nieewidencjonowanie przychodów powszechne jest również w innych branżach, jak choćby w handlu na targowiskach czy usługach remontowo-budowlanych. – W tych sektorach de facto prawie wszyscy w mniejszym lub większym stopniu oszukują. Co gorsza, gdy na ten rynek wchodzi nowy przedsiębiorca i zaczyna działać uczciwie, to szybko przestaje to robić. Musi się dostosować do nieuczciwych przedsiębiorstw, aby być w stanie z nimi konkurować – stwierdza.

Jednocześnie jednak ekspert zwraca uwagę na negatywne skutki kontroli. Po pierwsze, mogą one doprowadzić do wzrostu cen usług – gdy firmy w końcu zaczną uwzględniać w nich podatki należne państwu. Po drugie, wiele firm może zniknąć z rynku. – Jeśli tak się stanie, to rządzący powinni odpowiedzieć sobie na pytanie, czy obciążenia podatkowe nie są zbyt wysokie – podsumowuje ekspert. ⒸⓅ

Mariusz Szulc

mariusz.szulc@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA