REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć import usług rachunkowo-księgowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki z 29 stycznia 2007 r., nr PP 443/1/17/171/07

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 w związku z ust. 3 ustawy o VAT jeżeli usługi rachunkowo-księgowe są świadczone na rzecz :
1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub
2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Jeżeli zatem nabywcą tych usług jest podatnik z siedzibą lub miejscem zamieszkania w Polsce - miejscem opodatkowania tych usług jest Polska. Oznacza to jednocześnie, że usługobiorca jest zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu importu usług.

Omawianą transakcję należy uznać za import usług i stosownie do wyżej wymienionych uregulowań wykazać tę transakcję w deklaracji VAT-7 po stronie podatku należnego jak i podatku naliczonego. Jednocześnie powyższej transakcji nie wykazuje się w informacjach podsumowujących gdyż, w myśl art. 100 ustawy o VAT, w informacjach tych ujmuje sie jedynie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów.

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko urzędu skarbowego jest prawidłowe. Z dostawą i nabyciem wewnątrzwspólnotowym mamy do czynienia gdy przedmiotem transakcji są towary, które są transportowane z kraju do innego Państwa członkowskiego lub na odwrót. Tylko takie transakcje wykazujemy w informacji podsumowującej.

Gdy nabywamy i świadczymy usługi, o tym czy dochodzi do importu usług decyduje miejsce świadczenia tych usług. Jeśli miejsce świadczenia jest w Polsce, a świadczący usługę jest podatnikiem posiadającym siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju to nabywca jest zobowiązany rozliczyć VAT z tego  tytułu, gdy nie rozliczył go świadczący usługę. W przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT nabywca, który jest podatnikiem  zawsze jest zobowiązany rozliczyć VAT  tytułu nabycia tych usług. Do tych usług zaliczamy również usługi księgowe. Gdy nabywca polski jest podatnikiem VAT miejsce ich świadczenia znajduje się na  terytorium kraju. Należy pamiętać, że import usług rozliczmy wyłącznie w deklaracji VAT.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Podatnik jest przedsiębiorcą zarejestrowanym jako podatnik VAT-UE, zajmującym się świadczeniem usług w zakresie załatwiania formalności dotyczących zwrotu podatku obywatelom polskim w związku z ich pracą za granicą na terenie UE. W związku z powyższym podatnik kompletuje dokumenty i przekazuje do radcy podatkowego z danego kraju Unii, który składa rozliczenie podatkowe w tamtejszym organie podatkowym w imieniu klienta podatnika. Za przedmiotową usługę podatnik otrzymuje honorarium od klienta polskiego a jednocześnie ponosi koszty na rzecz radcy podatkowego, który wystawia fakturę za usługę rachunkowo-księgową.

Wątpliwości dotyczą kwestii czy otrzymane faktury zakupu za usługi związane z pośrednictwem zwrotu podatku z krajów unijnych osób pracujących w tych krajach (faktury za prowizję od wykonanej usługi) należy wykazywać w rejestrze zakupu jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i podatek VAT. Następnie wystawić fakturę wewnętrzną i wykazać w rejestrze sprzedaży i w deklaracji VAT-7 w polu „Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów” naliczając VAT oraz czy taką transakcję należy wykazać w Informacji Podsumowującej VAT-UE jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają :
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
2) eksport towarów
3) import towarów
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również :
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z podstawową zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Usługi zatem opodatkowane są zasadniczo w kraju usługodawcy, chyba że ze względu na specyficzny charakter ustawodawca objął je szczególnymi regulacjami. Do usług, dla których miejsce świadczenia ustalone zostało odrębnie, można zaliczyć usługi rachunkowo-księgowe, wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT.

Stosownie do wyżej wymienionego art. 27 ust. 4 pkt 3 w związku z ust. 3 ustawy o VAT wynika, że jeżeli usługi rachunkowo-księgowe są świadczone na rzecz :
1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub
2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Jeżeli zatem nabywcą tych usług jest podatnik z siedzibą lub miejscem zamieszkania w Polsce -miejscem opodatkowania tych usług jest Polska. Oznacza to jednocześnie, że usługobiorca jest zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu importu usług. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Stosownie do ust. 3 tego artykułu, w przypadku świadczenia wcześniej opisanych w art. 27 ust. 3 ustawy o VAT usług, wyżej cytowany art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 86 ust. 1 w związku z ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą w przypadku importu usług stanowi kwota podatku należnego.

W związku z powyższym, organ podatkowy stwierdza, iż omawianą transakcję należy uznać za import usług i stosownie do wyżej wymienionych uregulowań wykazać tę transakcję w deklaracji VAT-7 po stronie podatku należnego jak i podatku naliczonego. Jednocześnie powyższej transakcji nie wykazuje się w informacjach podsumowujących gdyż, w myśl art. 100 ustawy o VAT, w informacjach tych ujmuje sie jedynie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA