REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na gaz ziemny do celów opałowych

Patrycja Dzięgielewska
radca prawny

REKLAMA

W dniu 1 listopada 2013 r. zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1231). Zmiany w podatku akcyzowym związane są z upływem okresu przejściowego, wynikającego z przepisów unijnych, na opodatkowanie akcyzą gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych. W związku z tym do 1 listopada 2013 r. Polska musiała uregulować opodatkowanie akcyzą wyrobów gazowych.

Zapraszamy na forum Księgowość

Autopromocja


Akcyza na gaz ziemny


Z uwagi na cel jaki miała za zadanie spełnić nowelizacja, podstawową zmianą przyjętą na jej podstawie jest sprecyzowanie przedmiotu opodatkowania akcyzą w przypadku wyrobów gazowych, a także momentu, w którym powstaje związany z tym obowiązek podatkowy. Nowelizacja przewiduje przy tym dość szeroki katalog zwolnień od akcyzy w obrocie wyrobami gazowymi dla celów opałowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zwolnienia z akcyzy


Zgodnie z nowymi przepisami, zwolnieniu z akcyzy podlega użycie gazu w celach opałowych m.in.: do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz leśnictwie, a także w procesie produkcji energii elektrycznej lub wyrobów energetycznych. W myśl postanowień nowelizacji, akcyzie nie podlega także użycie gazu w celach opałowych przez zakłady energochłonne, w których wprowadzone zostały systemy mające na celu ochronę środowiska lub podwyższenie efektywności energetycznej. Przyjęte regulacje wyłączają z opodatkowania podatkiem akcyzowym także wykorzystanie gazu do napędu statków oraz z pewnymi ograniczeniami w żegludze.

W treści nowelizacji wskazano także konkretnych odbiorców, których czynności polegające na wykorzystaniu dla celów opałowych niektórych kategorii gazu w określonych w przepisach ilościach, również nie podlegają opodatkowaniu akcyzą. Do podmiotów tych zostały zaliczone m.in.: gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, szkoły, przedszkola i inne podmioty systemu oświaty, żłobki i kluby dziecięce, szpitale, przychodnie i inne podmioty lecznicze, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, czy też organizacje pożytku publicznego.

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.

Warto w tym miejscu dodać, że dla skorzystania z niektórych zwolnień z akcyzy przewidzianych w nowelizacji, konieczne będzie dopełnienie dodatkowych formalności. Jednym z takich wymogów jest dostosowanie treści umowy zawartej pomiędzy sprzedawcą a nabywcą poprzez określenie, że wyroby gazowe, których ta umowa dotyczy, będą użyte do celów uzasadniających zwolnienie z podatku. W przypadku umów obowiązujących w momencie wejścia w życie nowelizacji przewidziano, że powinny być one dostosowane do nowych wymogów w terminie do 30 czerwca 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Obowiązek podatkowy związany z wyrobami gazowymi


W nowelizacji wskazano także jakie obowiązki spoczywają na podmiotach dokonujących czynności z zakresu obrotu wyrobami gazowymi, które nie korzystają ze zwolnienia od akcyzy. Regulacja ta odwzorowuje w tym zakresie generalne rozwiązania przyjęte w przypadku innych wyrobów akcyzowych. Zgodnie zatem z treścią nowelizacji podatnicy, na których ciąży obowiązek podatkowy związany z wyrobami gazowymi są zobowiązani, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej. Akcyza ma być przy tym wpłacana za miesięczne okresy rozliczeniowe.

Produkcja rolna - zwrot akcyzy od paliwa w 2014 r.

Autopromocja


Ewidencja wyrobów gazowych


Ponadto, w nowelizacji uregulowano również kwestię prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, w tym przede wszystkim zakres danych, które taka ewidencja powinna zawierać. Ewidencja ta może być prowadzona zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej. Warto przy tym wskazać, że w niektórych przypadkach prowadzenie stosownej ewidencji jest jednym z warunków zwolnienia wyrobów gazowych od akcyzy. Obowiązek jej sporządzania spoczywa jednak także na podatnikach dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu, nieobjętych takim zwolnieniem. Co istotne, do celów kontroli, ewidencję wyrobów gazowych należy przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została ona sporządzona.

Podsumowując, na podstawie nowelizacji wprowadzono przepisy regulujące kwestię opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów gazowych. Przyjęte unormowania stanowią wdrożenie odpowiednich przepisów prawa unijnego. Podstawowe zmiany wynikające z nowelizacji polegają na określeniu przedmiotu opodatkowania akcyzą w przypadku wyrobów gazowych oraz wprowadzeniu katalogu zwolnień od akcyzy dla wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych.

Zmiany w urlopach wychowawczych od 1 października 2013 r.

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

Opodatkowanie wypłat z IKZE ryczałtem

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    Ekoschematy obszarowe - są już stawki płatności za 2023 rok [tabela]

    Ustalone zostały stawki płatności w ramach ekoschematów obszarowych za 2023 rok - informuje resort rolnictwa.

    Zwrot podatku - kiedy? Czy da się przyspieszyć?

    Gdy z zeznania podatkowego PIT wynika nadpłata podatku, to urząd skarbowy dokona jej zwrotu. W jakim terminie można spodziewać się zwrotu podatku? Czy można przyspieszyć zwrot korzystając z usługi Twój e-PIT?

    Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze a zmiana powierzchni użytków rolnych

    Jak wygląda kwestia zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze w przypadku zmiany powierzchni posiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych? W jakich terminach składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2024 roku?

    Wynagrodzenie kierowcy zawodowego w 2024 roku. Co się zmienia? O czym muszą wiedzieć firmy transportowe i sami kierowcy?

    Rok 2024 rozpoczął się kolejnymi, ważnymi zmianami dla polskich przewoźników, które przekładają się na wyższe koszty pracownicze, a wszystko wskazuje na to, że to jeszcze nie koniec. Od lipca czeka nas druga podwyżka płacy minimalnej, która może oznaczać wzrost kosztów zatrudnienia kierowców blisko o 900 zł. Istnieją jednak pewne sposoby optymalizacji wynagrodzeń kierowców, dzięki którym mogą zyskać nie tylko przedsiębiorcy transportowi, ale również sami truckerzy, wykonujący przewozy za granicę. Jakie są najważniejsze zmiany w wynagrodzeniach kierowców i co mogą zrobić firmy, by jak najwięcej zaoszczędzić?

    Umowa o pracę na czas określony. TSUE: trzeba podać przyczynę wypowiedzenia

    W wyroku z 20 lutego 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że pracownik zatrudniony na czas określony musi zostać poinformowany przez pracodawcę o przyczynach rozwiązania z nim umowy o pracę za wypowiedzeniem, jeśli informacji takiej udziela się pracownikowi zatrudnionemu na czas nieokreślony. Zdaniem TSUE polskie przepisy przewidujące wskazanie tych przyczyn jedynie pracownikom zatrudnionym na czas nieokreślony naruszają prawo podstawowe pracownika na czas określony do skutecznego środka prawnego. W Polsce dopiero od 26 kwietnia 2023 r w Kodeksie pracy istnieje obowiązek podawania przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony. Wcześniej przyczynę wypowiedzenia pracodawca musiał wskazywać tylko w przypadku rozwiązania umowy bez zachowania wypowiedzenia. 

    REKLAMA