REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na gaz ziemny do celów opałowych

Patrycja Dzięgielewska
radca prawny

REKLAMA

W dniu 1 listopada 2013 r. zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1231). Zmiany w podatku akcyzowym związane są z upływem okresu przejściowego, wynikającego z przepisów unijnych, na opodatkowanie akcyzą gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych. W związku z tym do 1 listopada 2013 r. Polska musiała uregulować opodatkowanie akcyzą wyrobów gazowych.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

Autopromocja


Akcyza na gaz ziemny


Z uwagi na cel jaki miała za zadanie spełnić nowelizacja, podstawową zmianą przyjętą na jej podstawie jest sprecyzowanie przedmiotu opodatkowania akcyzą w przypadku wyrobów gazowych, a także momentu, w którym powstaje związany z tym obowiązek podatkowy. Nowelizacja przewiduje przy tym dość szeroki katalog zwolnień od akcyzy w obrocie wyrobami gazowymi dla celów opałowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zwolnienia z akcyzy


Zgodnie z nowymi przepisami, zwolnieniu z akcyzy podlega użycie gazu w celach opałowych m.in.: do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz leśnictwie, a także w procesie produkcji energii elektrycznej lub wyrobów energetycznych. W myśl postanowień nowelizacji, akcyzie nie podlega także użycie gazu w celach opałowych przez zakłady energochłonne, w których wprowadzone zostały systemy mające na celu ochronę środowiska lub podwyższenie efektywności energetycznej. Przyjęte regulacje wyłączają z opodatkowania podatkiem akcyzowym także wykorzystanie gazu do napędu statków oraz z pewnymi ograniczeniami w żegludze.

W treści nowelizacji wskazano także konkretnych odbiorców, których czynności polegające na wykorzystaniu dla celów opałowych niektórych kategorii gazu w określonych w przepisach ilościach, również nie podlegają opodatkowaniu akcyzą. Do podmiotów tych zostały zaliczone m.in.: gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, szkoły, przedszkola i inne podmioty systemu oświaty, żłobki i kluby dziecięce, szpitale, przychodnie i inne podmioty lecznicze, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, czy też organizacje pożytku publicznego.

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.

Warto w tym miejscu dodać, że dla skorzystania z niektórych zwolnień z akcyzy przewidzianych w nowelizacji, konieczne będzie dopełnienie dodatkowych formalności. Jednym z takich wymogów jest dostosowanie treści umowy zawartej pomiędzy sprzedawcą a nabywcą poprzez określenie, że wyroby gazowe, których ta umowa dotyczy, będą użyte do celów uzasadniających zwolnienie z podatku. W przypadku umów obowiązujących w momencie wejścia w życie nowelizacji przewidziano, że powinny być one dostosowane do nowych wymogów w terminie do 30 czerwca 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Obowiązek podatkowy związany z wyrobami gazowymi


W nowelizacji wskazano także jakie obowiązki spoczywają na podmiotach dokonujących czynności z zakresu obrotu wyrobami gazowymi, które nie korzystają ze zwolnienia od akcyzy. Regulacja ta odwzorowuje w tym zakresie generalne rozwiązania przyjęte w przypadku innych wyrobów akcyzowych. Zgodnie zatem z treścią nowelizacji podatnicy, na których ciąży obowiązek podatkowy związany z wyrobami gazowymi są zobowiązani, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej. Akcyza ma być przy tym wpłacana za miesięczne okresy rozliczeniowe.

Produkcja rolna - zwrot akcyzy od paliwa w 2014 r.


Ewidencja wyrobów gazowych


Ponadto, w nowelizacji uregulowano również kwestię prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, w tym przede wszystkim zakres danych, które taka ewidencja powinna zawierać. Ewidencja ta może być prowadzona zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej. Warto przy tym wskazać, że w niektórych przypadkach prowadzenie stosownej ewidencji jest jednym z warunków zwolnienia wyrobów gazowych od akcyzy. Obowiązek jej sporządzania spoczywa jednak także na podatnikach dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu, nieobjętych takim zwolnieniem. Co istotne, do celów kontroli, ewidencję wyrobów gazowych należy przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została ona sporządzona.

Podsumowując, na podstawie nowelizacji wprowadzono przepisy regulujące kwestię opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów gazowych. Przyjęte unormowania stanowią wdrożenie odpowiednich przepisów prawa unijnego. Podstawowe zmiany wynikające z nowelizacji polegają na określeniu przedmiotu opodatkowania akcyzą w przypadku wyrobów gazowych oraz wprowadzeniu katalogu zwolnień od akcyzy dla wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych.

Zmiany w urlopach wychowawczych od 1 października 2013 r.

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

Opodatkowanie wypłat z IKZE ryczałtem

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA