REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na gaz ziemny do celów opałowych

Patrycja Dzięgielewska
radca prawny

REKLAMA

W dniu 1 listopada 2013 r. zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1231). Zmiany w podatku akcyzowym związane są z upływem okresu przejściowego, wynikającego z przepisów unijnych, na opodatkowanie akcyzą gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych. W związku z tym do 1 listopada 2013 r. Polska musiała uregulować opodatkowanie akcyzą wyrobów gazowych.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

REKLAMA


Akcyza na gaz ziemny

REKLAMA


Z uwagi na cel jaki miała za zadanie spełnić nowelizacja, podstawową zmianą przyjętą na jej podstawie jest sprecyzowanie przedmiotu opodatkowania akcyzą w przypadku wyrobów gazowych, a także momentu, w którym powstaje związany z tym obowiązek podatkowy. Nowelizacja przewiduje przy tym dość szeroki katalog zwolnień od akcyzy w obrocie wyrobami gazowymi dla celów opałowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zwolnienia z akcyzy


Zgodnie z nowymi przepisami, zwolnieniu z akcyzy podlega użycie gazu w celach opałowych m.in.: do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz leśnictwie, a także w procesie produkcji energii elektrycznej lub wyrobów energetycznych. W myśl postanowień nowelizacji, akcyzie nie podlega także użycie gazu w celach opałowych przez zakłady energochłonne, w których wprowadzone zostały systemy mające na celu ochronę środowiska lub podwyższenie efektywności energetycznej. Przyjęte regulacje wyłączają z opodatkowania podatkiem akcyzowym także wykorzystanie gazu do napędu statków oraz z pewnymi ograniczeniami w żegludze.

W treści nowelizacji wskazano także konkretnych odbiorców, których czynności polegające na wykorzystaniu dla celów opałowych niektórych kategorii gazu w określonych w przepisach ilościach, również nie podlegają opodatkowaniu akcyzą. Do podmiotów tych zostały zaliczone m.in.: gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, szkoły, przedszkola i inne podmioty systemu oświaty, żłobki i kluby dziecięce, szpitale, przychodnie i inne podmioty lecznicze, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, czy też organizacje pożytku publicznego.

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.

Warto w tym miejscu dodać, że dla skorzystania z niektórych zwolnień z akcyzy przewidzianych w nowelizacji, konieczne będzie dopełnienie dodatkowych formalności. Jednym z takich wymogów jest dostosowanie treści umowy zawartej pomiędzy sprzedawcą a nabywcą poprzez określenie, że wyroby gazowe, których ta umowa dotyczy, będą użyte do celów uzasadniających zwolnienie z podatku. W przypadku umów obowiązujących w momencie wejścia w życie nowelizacji przewidziano, że powinny być one dostosowane do nowych wymogów w terminie do 30 czerwca 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Obowiązek podatkowy związany z wyrobami gazowymi


W nowelizacji wskazano także jakie obowiązki spoczywają na podmiotach dokonujących czynności z zakresu obrotu wyrobami gazowymi, które nie korzystają ze zwolnienia od akcyzy. Regulacja ta odwzorowuje w tym zakresie generalne rozwiązania przyjęte w przypadku innych wyrobów akcyzowych. Zgodnie zatem z treścią nowelizacji podatnicy, na których ciąży obowiązek podatkowy związany z wyrobami gazowymi są zobowiązani, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej. Akcyza ma być przy tym wpłacana za miesięczne okresy rozliczeniowe.

Produkcja rolna - zwrot akcyzy od paliwa w 2014 r.


Ewidencja wyrobów gazowych


Ponadto, w nowelizacji uregulowano również kwestię prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, w tym przede wszystkim zakres danych, które taka ewidencja powinna zawierać. Ewidencja ta może być prowadzona zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej. Warto przy tym wskazać, że w niektórych przypadkach prowadzenie stosownej ewidencji jest jednym z warunków zwolnienia wyrobów gazowych od akcyzy. Obowiązek jej sporządzania spoczywa jednak także na podatnikach dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu, nieobjętych takim zwolnieniem. Co istotne, do celów kontroli, ewidencję wyrobów gazowych należy przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została ona sporządzona.

Podsumowując, na podstawie nowelizacji wprowadzono przepisy regulujące kwestię opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów gazowych. Przyjęte unormowania stanowią wdrożenie odpowiednich przepisów prawa unijnego. Podstawowe zmiany wynikające z nowelizacji polegają na określeniu przedmiotu opodatkowania akcyzą w przypadku wyrobów gazowych oraz wprowadzeniu katalogu zwolnień od akcyzy dla wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych.

Zmiany w urlopach wychowawczych od 1 października 2013 r.

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

Opodatkowanie wypłat z IKZE ryczałtem

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA