REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w procedurze wpisów do KRS w 2015 r.

Zmiany w procedurze wpisów do KR / Fot. Fotolia
Zmiany w procedurze wpisów do KR / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło założenia zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Nowe propozycje przewidują m.in. rezygnację z publikacji wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz wprowadzenie możliwości uzupełnienia braków w dokumentach przy pomocy specjalnego portalu internetowego.

Likwidacja publikacji wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym

Jedna z najważniejszych propozycji, jakie zawiera ten projekt  zakłada rezygnację z publikacji wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, dzięki czemu przedsiębiorcy nie będą musieli ponosić kosztów ogłoszeń.

REKLAMA

REKLAMA

Stworzenie ogólnodostępnego portalu internetowego

Obecnie aby uzyskać informację na jakim etapie jest postępowanie należy osobiście udać się do sądu lub uzyskać informację telefonicznie. W razie uzyskania informacji w drodze przesyłki sądowej czas na uzyskanie informacji wydłuża się do kilku tygodni.

Założenia zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym zakładają utworzenie ogólnodostępnego portalu internetowego, na którym będą udostępniane dokumenty sądowe wytworzone w systemie informatycznym wydziałów Krajowego Rejestru Sądowego. Jeżeli wnioskodawca sam ustali na portalu, że sąd wezwał go do uzupełnienia braków, będzie mógł to uczynić od razu, co umożliwi szybsze rozpoznanie jego wniosku.

Z uwagi na jawność akt rejestrowych dostęp do tych informacji będzie nieograniczony i udostępniony każdemu.

REKLAMA

Opłaty za wydanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzupełnianie braków w reprezentacji osób prawnych

Obecnie KRS nie ma skutecznych narzędzi, dzięki którym mógłby mobilizować osoby zobowiązane osób prawnych do uzupełnienia braków w organach je reprezentujących. Brak jest ku temu podstawy prawnej, jak również kar na wypadek niewypełnienia wezwania sądu rejestrowego w tej kwestii. W myśl

proponowanych przez resort sprawiedliwości zmian, sąd rejestrowy będzie mógł wzywać osoby zobowiązane do wykazania (za pomocą dokumentów) w odpowiednim terminie, że braki w składzie organów uprawnionych do reprezentacji zostały usunięte.

W razie niewykonania obowiązku w wyznaczonym terminie, sąd nałoży na zobowiązanych grzywnę przewidzianą w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji świadczeń niepieniężnych. Sąd będzie mógł ponawiać taką grzywnę.

Za cel zmian należy wskazać, by osoby zobowiązane do wyboru lub powołania zarządu same usunęły uchybienia w składzie tego organu. Wówczas sąd rejestrowy umorzy postępowanie i nie nałoży grzywny oraz nie zastosuje poważniejszych sankcji w postaci powołania kuratora albo nawet rozwiązania podmiotu.

Niższe opłaty za ogłaszanie w Monitorze wpisów do KRS

Grzywna będzie nakładana tylko wobec osób, które całkowicie lekceważą swoje obowiązki. Jeżeli dana osoba wykaże, że starała się je wykonać, ale nie była w stanie tego uczynić, grzywna nie będzie nakładana.

Zmiany w przepisach przymuszających do wykonania obowiązku rejestrowego

Obecnie przepisy nakładają na sąd rejestrowy, nawet w razie braku możliwości wyegzekwowania obowiązku obowiązek prowadzenia tzw. postępowania przymuszającego nawet, gdy egzekucja grzywien prowadzona przez komornika jest bezskuteczna i postępowanie egzekucyjne jest umarzane. 

Proponowane zmiany pozwolą sądowi rejestrowemu ocenić przed wszczęciem postępowania przymuszającego, czy doprowadzi ono do wykonania obowiązku rejestrowego. Jeżeli sąd dojdzie do wniosku np., że podmiot nie wykona obowiązku z powodu braku organu uprawnionego do reprezentacji, albo braku adresu do doręczeń, wówczas nie będzie musiał wszczynać tego postępowania.

Sąd rejestrowy będzie także miał obowiązek rozwiązywania i wykreślania z rejestru martwych podmiotów, czyli nieistniejących i niedziałających.

Zakaz dla karanych prokurentów

Obecne przepisy przewidują zakaz bycia członkiem zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej albo likwidatorem osobom skazanym prawomocnym wyrokiem za przestępstwa gospodarcze i finansowe. Projekt rozszerza ten zakaz także na prokurentów, mających umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych.

Z omawianych założeń zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym powstanie teraz projekt nowelizacji tej ustawy, który trafi pod obrady rządu, a następnie do prac w Sejmie.

Z danych Ministerstwa Sprawiedliwości wynika, że z roku na rok KRS dokonuje coraz więcej wpisów. Np. w 2010 r. do rejestru przedsiębiorców wpisano 23 882 podmiotów, zaś w 2013 r. takich wpisów było już 40 120.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Kancelaria Prawna Skarbiec
, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA