REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w procedurze wpisów do KRS w 2015 r.

Zmiany w procedurze wpisów do KR / Fot. Fotolia
Zmiany w procedurze wpisów do KR / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło założenia zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Nowe propozycje przewidują m.in. rezygnację z publikacji wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz wprowadzenie możliwości uzupełnienia braków w dokumentach przy pomocy specjalnego portalu internetowego.

Likwidacja publikacji wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym

Jedna z najważniejszych propozycji, jakie zawiera ten projekt  zakłada rezygnację z publikacji wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, dzięki czemu przedsiębiorcy nie będą musieli ponosić kosztów ogłoszeń.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Stworzenie ogólnodostępnego portalu internetowego

Obecnie aby uzyskać informację na jakim etapie jest postępowanie należy osobiście udać się do sądu lub uzyskać informację telefonicznie. W razie uzyskania informacji w drodze przesyłki sądowej czas na uzyskanie informacji wydłuża się do kilku tygodni.

Założenia zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym zakładają utworzenie ogólnodostępnego portalu internetowego, na którym będą udostępniane dokumenty sądowe wytworzone w systemie informatycznym wydziałów Krajowego Rejestru Sądowego. Jeżeli wnioskodawca sam ustali na portalu, że sąd wezwał go do uzupełnienia braków, będzie mógł to uczynić od razu, co umożliwi szybsze rozpoznanie jego wniosku.

Z uwagi na jawność akt rejestrowych dostęp do tych informacji będzie nieograniczony i udostępniony każdemu.

REKLAMA

Opłaty za wydanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzupełnianie braków w reprezentacji osób prawnych

Obecnie KRS nie ma skutecznych narzędzi, dzięki którym mógłby mobilizować osoby zobowiązane osób prawnych do uzupełnienia braków w organach je reprezentujących. Brak jest ku temu podstawy prawnej, jak również kar na wypadek niewypełnienia wezwania sądu rejestrowego w tej kwestii. W myśl

proponowanych przez resort sprawiedliwości zmian, sąd rejestrowy będzie mógł wzywać osoby zobowiązane do wykazania (za pomocą dokumentów) w odpowiednim terminie, że braki w składzie organów uprawnionych do reprezentacji zostały usunięte.

W razie niewykonania obowiązku w wyznaczonym terminie, sąd nałoży na zobowiązanych grzywnę przewidzianą w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji świadczeń niepieniężnych. Sąd będzie mógł ponawiać taką grzywnę.

Za cel zmian należy wskazać, by osoby zobowiązane do wyboru lub powołania zarządu same usunęły uchybienia w składzie tego organu. Wówczas sąd rejestrowy umorzy postępowanie i nie nałoży grzywny oraz nie zastosuje poważniejszych sankcji w postaci powołania kuratora albo nawet rozwiązania podmiotu.

Niższe opłaty za ogłaszanie w Monitorze wpisów do KRS

Grzywna będzie nakładana tylko wobec osób, które całkowicie lekceważą swoje obowiązki. Jeżeli dana osoba wykaże, że starała się je wykonać, ale nie była w stanie tego uczynić, grzywna nie będzie nakładana.

Zmiany w przepisach przymuszających do wykonania obowiązku rejestrowego

Obecnie przepisy nakładają na sąd rejestrowy, nawet w razie braku możliwości wyegzekwowania obowiązku obowiązek prowadzenia tzw. postępowania przymuszającego nawet, gdy egzekucja grzywien prowadzona przez komornika jest bezskuteczna i postępowanie egzekucyjne jest umarzane. 

Proponowane zmiany pozwolą sądowi rejestrowemu ocenić przed wszczęciem postępowania przymuszającego, czy doprowadzi ono do wykonania obowiązku rejestrowego. Jeżeli sąd dojdzie do wniosku np., że podmiot nie wykona obowiązku z powodu braku organu uprawnionego do reprezentacji, albo braku adresu do doręczeń, wówczas nie będzie musiał wszczynać tego postępowania.

Sąd rejestrowy będzie także miał obowiązek rozwiązywania i wykreślania z rejestru martwych podmiotów, czyli nieistniejących i niedziałających.

Zakaz dla karanych prokurentów

Obecne przepisy przewidują zakaz bycia członkiem zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej albo likwidatorem osobom skazanym prawomocnym wyrokiem za przestępstwa gospodarcze i finansowe. Projekt rozszerza ten zakaz także na prokurentów, mających umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych.

Z omawianych założeń zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym powstanie teraz projekt nowelizacji tej ustawy, który trafi pod obrady rządu, a następnie do prac w Sejmie.

Z danych Ministerstwa Sprawiedliwości wynika, że z roku na rok KRS dokonuje coraz więcej wpisów. Np. w 2010 r. do rejestru przedsiębiorców wpisano 23 882 podmiotów, zaś w 2013 r. takich wpisów było już 40 120.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Kancelaria Prawna Skarbiec
, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA