System Obsługi i Wsparcia Podatnika
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Obecne intensywne zmiany w strukturze i sposobie pracy administracji podatkowej są konsekwencją nowelizacji ustawy o urzędach i izbach skarbowych (wchodzącej w życie 1 kwietnia br.). Natomiast Jacek Kapica - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów - podpisał niedawno dokument pt. „System Obsługi i Wsparcia Podatnika", w którym zdefiniowany został nowy system mający wspierać podatników w realizacji obowiązków podatkowych w konkretnych sytuacjach.
Konsolidacja usług pomocniczych w izbach i urzędach skarbowych ma umożliwić przesunięcie wygospodarowanych etatów do bezpośredniej obsługi podatnika. Ma to wpłynąć korzystnie na wydajność, przejrzystość i szybkość działania administracji i jakość jej usług.
System obsługi i wsparcia podatnika w Polsce i ustawa o administracji podatkowej
Uczciwi podatnicy pod większą ochroną administracji podatkowej
Wzmocnienie Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) jako głównego centrum informacji podatkowej ma zapewnić ujednolicenie informacji udostępnianej zarówno podatnikom, jak i pracownikom administracji podatkowej. Działalność KIP ma sprzyjać jednolitemu stosowaniu prawa przez organy podatkowe i przyspieszyć wydawanie interpretacji indywidualnych (z 3 miesięcy, przewidywanych w przepisach prawa, do 2 miesięcy).
Tworzone Centra Obsługi, realizujące różne zadania w jednym miejscu, zapewnić mają zestandaryzowaną i ujednoliconą w skali całej administracji podatkowej obsługę we współpracy z innymi jednostkami administracji, np. Służbą Celną i ZUS. W centrum obsługi będzie można załatwić sprawę niezależnie od miejsca zamieszkania. Utworzone zostaną stanowiska ds. wsparcia podatnika, w tym asystentów podatnika, towarzyszących mikroprzedsiębiorcom przez pierwszych 18 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Ich zadaniem będzie pomagaganie podatnikom rozpoczynającym działalność w rozwiązywaniu konkretnych, indywidualnych problemów prawnych i podatkowych.
Wzmocnienie skuteczności kontroli podatkowych w 2015 r.
Jednolite zasady postępowania w kontakcie z podatnikiem i preferowanie telefonicznej formy kontaktu w sytuacjach, kiedy nie zachodzi bezwzględna konieczność wysłania pisemnego wezwania ma być standardem w obsłudze podatnika.
Modernizacja administracji podatkowej to również przegląd funkcjonowania tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych (20 w skali kraju). W dzisiejszym stanie prawnym urzędy te obsługują podatników o rocznym obrocie powyżej 5 mln euro rocznie oraz podmioty z udziałem kapitału zagranicznego. Zidentyfikowano kluczowe podmioty budujące potencjał gospodarczy państwa (osiągające przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 3 mln euro), które ze względu na skalę i stopień skomplikowania swoich operacji gospodarczych podlegających opodatkowaniu, wymagają obsługi przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Do kluczowych podatników i płatników zaliczone zostaną też m.in. podatkowe grupy kapitałowe, banki, zakłady ubezpieczeń. Dla tych podmiotów rozważane jest wyspecjalizowanie jednego urzędu skarbowego w Polsce z kadrą o wysokich kwalifikacjach.
Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej
Utworzone w urzędach skarbowych nowe komórki organizacyjne do spraw wierzycielskich usprawnić mają zarządzanie zaległościami podatkowymi. Mają one wykorzystywać wszystkie dostępne możliwości prawne zachęcenia do dobrowolnego uregulowania zaległych zobowiązań podatkowych. Standard to komunikacja telefoniczna i elektroniczna z zobowiązanymi przed podjęciem pierwszych działań egzekucyjnych, a także stosowanie ulg w spłacie zobowiązań. Nowe jednostki korzystać będą z dostępnych narzędzi opartych o przeprowadzoną analizę ryzyka. Monitorowanie przez nie terminowości płatności zobowiązań podatkowych, kompleksowa analiza sytuacji majątkowej i finansowej podmiotów gospodarczych, pozwoli wdrażać spójne działania dla skutecznego egzekwowania tych zobowiązań oraz stosowania ulg w ich spłacie. Chodzi o wsparcie rzetelnych przedsiębiorców, którzy pomimo przejściowych trudności wywiązują się ze zobowiązań podatkowych.
A. Jeleńska
Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat