REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenia w dokonywaniu rozliczeń PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Uproszczenia w dokonywaniu rozliczeń PIT
Uproszczenia w dokonywaniu rozliczeń PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy dobrze oceniają zmiany proponowane w projekcie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ich zdaniem, jest to dobry krok w kierunku ułatwienia i uproszczenia podatnikom i płatnikom sposobu dokonywania rozliczeń podatkowych PIT.

Zobacz: Urząd skarbowy wypełni PIT za podatnika - już od 15 marca 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem Business Centre Club (BCC) zmiany pozwolą na radykalne uproszczenie obowiązków podatników, którzy tym samym zostaną uwolnieni od obowiązku samodzielnego sporządzania i składania zeznania podatkowego – dokonywania w nim odliczeń, rozliczania ulg, co niejednokrotnie wiązało się z koniecznością korzystania z pomocy specjalistów – biur rachunkowych, doradców podatkowych.

Niewątpliwym ułatwieniem będzie również umożliwienie podatnikom rozliczanym przez organy rentowe, przekazania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego przy jednoczesnym braku obowiązku sporządzania samodzielnie zeznania podatkowego.

REKLAMA

Uproszczenie ma obejmować podatników podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskujących dochody wyłącznie od płatników będących m.in. zakładami pracy, rolniczymi spółdzielniami produkcyjnymi, organami rentowymi, osobami prawnymi, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy, jednostkami organizacyjnymi uczelni czy aresztami śledczymi – od wskazanych w ustawie należności. Uproszczenie ma polegać na możliwości złożenia wniosku urzędowi skarbowemu o sporządzenie zeznania przez organ podatkowy niejako za podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystnym z punktu widzenia pracodawców jest również rozwiązanie polegające na uchyleniu art. 37 ustawy o PIT regulującego zagadnienie rocznego obliczenia podatku dokonywanego przez niektóre grupy płatników na wniosek/na podstawie oświadczenia podatnika. Uchylenie przedmiotowego przepisu służy bowiem zarówno ograniczeniom obowiązków pracodawców, jak i zaoszczędzeniu realnych kosztów związanych ze sporządzaniem omawianych rozliczeń.

Co do zasady, pozytywnie należy również postrzegać formę w jakiej będą realizowane ww. uproszczenia – czyli elektronicznej. Składanie wniosków za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej systemu teleinformatycznego administracji skarbowej albo portalu podatkowego oraz sporządzanie zeznań z zastosowaniem tej formy pozwoli na wygenerowanie oszczędności zarówno dla samych podatników jak i dla organów podatkowych – cały obieg dokumentów będzie bowiem realizowany z wykorzystaniem technik informatycznych i bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Jedyna wątpliwość z tym związana to taka, czy w przypadku popularności tej formy rozliczeń system informatyczny zaangażowany przez Ministerstwo Finansów podoła temu zadaniu. Jeśli bowiem pojawią się problemy natury technicznej związane ze składaniem wniosków, otrzymywaniem, akceptacją czy odrzuceniem zeznań, to zmiana ta może nie spełnić swojego celu i może doprowadzić do powstania wątpliwości i niepewności co do prawidłowości dokonanych rozliczeń podatkowych, czy nawet utraty prawa do ulg czy odliczeń.

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016


Elementem, który należy ocenić negatywnie jest bez wątpienia wymóg składania oświadczenia o wyborze organizacji pożytku publicznego wyłącznie w formie elektronicznej. O ile bowiem zasada taka może być uzasadniona w stosunku do podatników składających wnioski do urzędu skarbowego o sporządzenie zeznania rocznego (podatnicy czynni zawodowo), o tyle w odniesieniu do oświadczeń o wyborze organizacji pożytku publicznego, należy wskazać, że dotyczą one podatników uzyskujących dochody za pośrednictwem organów rentowych. Z uwagi na status takich podatników (emeryci i renciści), obowiązek wyłącznego składania przedmiotowych wniosków w formie elektronicznej może faktycznie zniweczyć przyznane uprawnienie, przez co stanie się ono jedynie iluzoryczne, bądź realizowane tylko przez niewielką grupę podatników, wobec braku, albo ograniczonego dostępu przez tę grupę osób do środków komunikacji elektronicznej.

Pewną wątpliwość może budzić tempo wprowadzanych zmian. Ustawa, co do zasady, ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2017 r. jednak przewiduje pewien wyjątek, który pozwala zastosować zmiany do dochodów uzyskanych już od 1 stycznia 2016 r., czyli do rozliczeń składanych do 30 kwietnia br. Dotyczy to składania wniosków o przekazanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, jak też wniosków do urzędu skarbowego o sporządzenie zeznania rocznego podatnika przez organ podatkowy. Należy jednak zauważyć, że wprowadzenie ww. zmian nie zamknie podatnikom drogi do możliwości rozliczenia się z podatku dochodowego od osób fizycznych w aktualnie dostępny sposób, co pozwala wierzyć, że planowane zmiany zostaną wprowadzone w sposób płynny.

Autor: Krzysztof Komorniczak, ekspert BCC ds. prawa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA