REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenia w dokonywaniu rozliczeń PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Uproszczenia w dokonywaniu rozliczeń PIT
Uproszczenia w dokonywaniu rozliczeń PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy dobrze oceniają zmiany proponowane w projekcie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ich zdaniem, jest to dobry krok w kierunku ułatwienia i uproszczenia podatnikom i płatnikom sposobu dokonywania rozliczeń podatkowych PIT.

Zobacz: Urząd skarbowy wypełni PIT za podatnika - już od 15 marca 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Business Centre Club (BCC) zmiany pozwolą na radykalne uproszczenie obowiązków podatników, którzy tym samym zostaną uwolnieni od obowiązku samodzielnego sporządzania i składania zeznania podatkowego – dokonywania w nim odliczeń, rozliczania ulg, co niejednokrotnie wiązało się z koniecznością korzystania z pomocy specjalistów – biur rachunkowych, doradców podatkowych.

Niewątpliwym ułatwieniem będzie również umożliwienie podatnikom rozliczanym przez organy rentowe, przekazania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego przy jednoczesnym braku obowiązku sporządzania samodzielnie zeznania podatkowego.

REKLAMA

Uproszczenie ma obejmować podatników podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskujących dochody wyłącznie od płatników będących m.in. zakładami pracy, rolniczymi spółdzielniami produkcyjnymi, organami rentowymi, osobami prawnymi, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy, jednostkami organizacyjnymi uczelni czy aresztami śledczymi – od wskazanych w ustawie należności. Uproszczenie ma polegać na możliwości złożenia wniosku urzędowi skarbowemu o sporządzenie zeznania przez organ podatkowy niejako za podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystnym z punktu widzenia pracodawców jest również rozwiązanie polegające na uchyleniu art. 37 ustawy o PIT regulującego zagadnienie rocznego obliczenia podatku dokonywanego przez niektóre grupy płatników na wniosek/na podstawie oświadczenia podatnika. Uchylenie przedmiotowego przepisu służy bowiem zarówno ograniczeniom obowiązków pracodawców, jak i zaoszczędzeniu realnych kosztów związanych ze sporządzaniem omawianych rozliczeń.

Co do zasady, pozytywnie należy również postrzegać formę w jakiej będą realizowane ww. uproszczenia – czyli elektronicznej. Składanie wniosków za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej systemu teleinformatycznego administracji skarbowej albo portalu podatkowego oraz sporządzanie zeznań z zastosowaniem tej formy pozwoli na wygenerowanie oszczędności zarówno dla samych podatników jak i dla organów podatkowych – cały obieg dokumentów będzie bowiem realizowany z wykorzystaniem technik informatycznych i bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Jedyna wątpliwość z tym związana to taka, czy w przypadku popularności tej formy rozliczeń system informatyczny zaangażowany przez Ministerstwo Finansów podoła temu zadaniu. Jeśli bowiem pojawią się problemy natury technicznej związane ze składaniem wniosków, otrzymywaniem, akceptacją czy odrzuceniem zeznań, to zmiana ta może nie spełnić swojego celu i może doprowadzić do powstania wątpliwości i niepewności co do prawidłowości dokonanych rozliczeń podatkowych, czy nawet utraty prawa do ulg czy odliczeń.

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016


Elementem, który należy ocenić negatywnie jest bez wątpienia wymóg składania oświadczenia o wyborze organizacji pożytku publicznego wyłącznie w formie elektronicznej. O ile bowiem zasada taka może być uzasadniona w stosunku do podatników składających wnioski do urzędu skarbowego o sporządzenie zeznania rocznego (podatnicy czynni zawodowo), o tyle w odniesieniu do oświadczeń o wyborze organizacji pożytku publicznego, należy wskazać, że dotyczą one podatników uzyskujących dochody za pośrednictwem organów rentowych. Z uwagi na status takich podatników (emeryci i renciści), obowiązek wyłącznego składania przedmiotowych wniosków w formie elektronicznej może faktycznie zniweczyć przyznane uprawnienie, przez co stanie się ono jedynie iluzoryczne, bądź realizowane tylko przez niewielką grupę podatników, wobec braku, albo ograniczonego dostępu przez tę grupę osób do środków komunikacji elektronicznej.

Pewną wątpliwość może budzić tempo wprowadzanych zmian. Ustawa, co do zasady, ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2017 r. jednak przewiduje pewien wyjątek, który pozwala zastosować zmiany do dochodów uzyskanych już od 1 stycznia 2016 r., czyli do rozliczeń składanych do 30 kwietnia br. Dotyczy to składania wniosków o przekazanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, jak też wniosków do urzędu skarbowego o sporządzenie zeznania rocznego podatnika przez organ podatkowy. Należy jednak zauważyć, że wprowadzenie ww. zmian nie zamknie podatnikom drogi do możliwości rozliczenia się z podatku dochodowego od osób fizycznych w aktualnie dostępny sposób, co pozwala wierzyć, że planowane zmiany zostaną wprowadzone w sposób płynny.

Autor: Krzysztof Komorniczak, ekspert BCC ds. prawa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA