REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy? /Fot. Fotolia
Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Urlop wypoczynkowy, zgodni z definicją zawartą w Kodeksie pracy, to coroczny, nieprzerwany i płatny urlop wypoczynkowy, który przysługuje pracownikowi. W przypadku zakończenia umowy, niewykorzystanie przysługującego urlopu wypoczynkowego skutkuje powstaniem obowiązku wypłaty ekwiwalentu. Jak obliczyć jego wysokość, kiedy obowiązek ten powstaje na przełomie roku?

REKLAMA

Urlop wypoczynkowy a zakończenie umowy

Wymiar urlopu przysługujący pracownikowi jest zależny od stażu pracy, który musi zostać przez niego udokumentowany. - Do stażu pracy wliczają się nie tylko okresy zatrudnienia potwierdzone wydanymi świadectwami pracy, lecz także okresy nauki zatrudnionego. Udokumentowany staż pracy wynoszący ponad 10 lat daje uprawnienia do skorzystania z 26-dniowego wymiaru urlopu. Natomiast jeżeli pracownik zatrudniony jest krócej niż 10 lat, to przysługuje mu 20 dni urlopu rocznie - wyjaśnia Magdalena Drzewińska z wFirma.pl, rozbudowanego serwisu do prowadzenia księgowości online dedykowanego dla mikro i małych przedsiębiorców.

Sposób prawidłowego obliczenia wymiaru urlopu w roku kalendarzowym, w którym zakończeniu ulega stosunek pracy, opisany został w art. 155 Kodeksu pracy. Zgodnie z jego zapisami przy obliczaniu wymiaru urlopu, kiedy umowa o pracę zakończona zostaje w trakcie miesiąca, za miesiąc ten należy naliczyć pracownikowi urlop wynoszący 1/12 jego wymiaru, w myśl zasady, że urlop wyliczany jest w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego u danego pracodawcy. Istotnym podczas ustalania wymiaru należnego urlopu jest także fakt zaokrąglania niepełnego dnia urlopu w górę do pełnego dnia, mając jednak na uwadze, że w danym roku kalendarzowym wymiar urlopu nie może przekroczyć 20 dni bądź 26 przy podwyższonym wymiarze. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku kilku zatrudnień w jednym roku, kiedy każdy pracodawca zaokrągla urlop pracownikowi na jego korzyść.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współczynnik ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop

Co do zasady urlop wypoczynkowy należny na dany rok pracownikowi powinien zostać udzielony w tym roku, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Kodeks pracy jednak nie wskazuje wyraźnie, w jaki sposób ma być wykorzystany. Pomimo dużego nacisku na wykorzystywanie bieżących urlopów, powszechną sytuacją jest wypłacanie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Aby obliczyć liczbę dni, jaką należy wypłacić w formie ekwiwalentu, konieczne jest ustalenie różnicy pomiędzy proporcjonalnym do przepracowanego czasu wymiarem a liczbą dni wykorzystanych przez pracownika.

W celu odpowiedniego obliczenia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy niezbędne jest użycie współczynnika do obliczania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Przedstawia on stałą wartość dla danego roku kalendarzowego, która wyraża przeciętną miesięczną liczbę dni przypadających do przepracowania w roku. Szerzej o sposobie obliczania współczynnika mówi § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. nr 2 poz. 14 z późn. zm.).

Ważne!

W 2018 roku współczynnik urlopowy wynosi 20,92.

W roku 2017 współczynnik wynosił 20,83. W przypadku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy oblicza się go proporcjonalnie do wymiaru etatu.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop?

- Obliczanie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop należy rozpocząć od ustalenia podstawy jego wymiaru - tłumaczy ekspert. Do tego celu niezbędne będzie obliczenie przeciętnego wynagrodzenia, jakie otrzymuje pracownik w stałej wysokości. W podstawie wymiaru należy także uwzględnić średnią z wypłat składników zmiennych z trzech ostatnich miesięcy, takich jak premie czy prowizje. Jeżeli pracownik wynagradzany jest dodatkowo składnikami przyznawanymi za okresy dłuższe niż miesiąc, te również należy uwzględnić w podstawie wymiaru wynagrodzenia urlopowego jako średnią z 12 ostatnich miesięcy. Ustaloną w ten sposób podstawę należy podzielić przez obowiązujący w danym roku współczynnik urlopowy. Następnie konieczne jest, aby otrzymany wynik ponownie podzielić przez dobową normę czasu pracy wyrażoną w godzinach. W efekcie tych działań otrzymamy godzinową stawkę ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, która pomnożona przez liczbę godzin niewykorzystanego urlopu zwróci nam ostateczną kwotę brutto ekwiwalentu, jaką należy wypłacić pracownikowi.

Zobacz także: Kadry


Przykład 1.

15 marca 2018 roku zostaje z pracownikiem rozwiązana umowa o pracę. Z tytułu niewykorzystanego urlopu w styczniu, w przysługującej liczbie 11 dni, pracownik otrzymuje ekwiwalent. Jak obliczyć jego wysokość przy założeniu, że pracownik otrzymuje stałe wynagrodzenie w wysokości 2500,00 zł brutto miesięcznie oraz premię motywacyjną w wyskości: w październiku - 600 zł, w listopadzie - 400 zł, w grudniu - 500 zł brutto.

Podstawa wymiaru urlopu wynosi:

płaca zasadnicza 2500,00 zł

i średnia z trzech ostatnich miesięcy wypłacanych składników zmiennych, tj.

(600,00 + 400,00 + 500,00) / 3 miesiace = 1500,00 / 3 = 500,00

Podstawa wymiaru wynosi: 2500,00 + 500,00 = 3000,00

Dzielimy podstawę przez współczynnik urlopowy, a następnie przez dobowy wymiar czasu pracy:

3000,00 / 20,92 / 8 h = 17,93 zł

Otrzymaną stawkę godzinową mnożymy przez liczbę godzin, za które pracownikowi należy się rekompensata pieniężna:

17,93 zł x 88 h (11 dni x 8 h) = 1577,84 zł

Ekwiwalent urlopowy wynosi 1577,84 zł.

Ekwiwalent za urlop z roku ubiegłego

Kiedy umowa o pracę ulega zakończeniu na przełomie roku bądź wypłata ekwiwalentu obejmuje urlop zaległy z roku ubiegłego, pojawić może się pytanie, z którego współczynnika urlopowego należy skorzystać w celu obliczenia kwoty rekompensaty dla pracownika. Z pomocą przychodzi § 19 ust. 1 przywołanego wcześniej rozporządzenia urlopowego, gdzie zostało podkreślone, że ustalony na dany rok kalendarzowy współczynnik ekwiwalentu stosuje się zarówno do obliczania należności za urlop bieżący, jak i zaległy. W związku z powyższym o wysokości zastosowanego współczynnika decyduje data ustania stosunku pracy, a w praktyce data wypłaty ekwiwalentu, a nie charakter urlopu. Jeżeli data wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany w 2017 roku urlop przypada na rok 2018, to zastosowany powinien zostać współczynnik obowiązujący w roku 2018, bez względu na to, za jaki okres urlop jest rekompensowany.

Przykład 2.

Pracownikowi, w następstwie zakończenia umowy o pracę 31 marca 2018 roku, należy wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop w liczbie 7 dni urlopu zaległego z 2017 roku i 4 dni urlopu z roku bieżącego. Jaki zastosować współczynnik ekwiwalentu do prawidłowego obliczenia ekwiwalentu za dni niewykorzystanego urlopu?

Zakończenie umowy, które datowane jest na ostatni dzień stycznia 2018 roku, determinuje użycie współczynnika urlopowego w wysokości ustalonej na 2018 rok, wykluczając tym samym możliwość różnicowania zastosowanego współczynnika ekwiwalentu. Cały niewykorzystany urlop powinien zostać obliczony z zastosowaniem wskaźnika w wysokości 20,92.

Autor: Magdalena Drzewińska, wFirma

Magdalena Drzewińska, wFirma.pl
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA