REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy? /Fot. Fotolia
Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Urlop wypoczynkowy, zgodni z definicją zawartą w Kodeksie pracy, to coroczny, nieprzerwany i płatny urlop wypoczynkowy, który przysługuje pracownikowi. W przypadku zakończenia umowy, niewykorzystanie przysługującego urlopu wypoczynkowego skutkuje powstaniem obowiązku wypłaty ekwiwalentu. Jak obliczyć jego wysokość, kiedy obowiązek ten powstaje na przełomie roku?

REKLAMA

Urlop wypoczynkowy a zakończenie umowy

Wymiar urlopu przysługujący pracownikowi jest zależny od stażu pracy, który musi zostać przez niego udokumentowany. - Do stażu pracy wliczają się nie tylko okresy zatrudnienia potwierdzone wydanymi świadectwami pracy, lecz także okresy nauki zatrudnionego. Udokumentowany staż pracy wynoszący ponad 10 lat daje uprawnienia do skorzystania z 26-dniowego wymiaru urlopu. Natomiast jeżeli pracownik zatrudniony jest krócej niż 10 lat, to przysługuje mu 20 dni urlopu rocznie - wyjaśnia Magdalena Drzewińska z wFirma.pl, rozbudowanego serwisu do prowadzenia księgowości online dedykowanego dla mikro i małych przedsiębiorców.

Sposób prawidłowego obliczenia wymiaru urlopu w roku kalendarzowym, w którym zakończeniu ulega stosunek pracy, opisany został w art. 155 Kodeksu pracy. Zgodnie z jego zapisami przy obliczaniu wymiaru urlopu, kiedy umowa o pracę zakończona zostaje w trakcie miesiąca, za miesiąc ten należy naliczyć pracownikowi urlop wynoszący 1/12 jego wymiaru, w myśl zasady, że urlop wyliczany jest w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego u danego pracodawcy. Istotnym podczas ustalania wymiaru należnego urlopu jest także fakt zaokrąglania niepełnego dnia urlopu w górę do pełnego dnia, mając jednak na uwadze, że w danym roku kalendarzowym wymiar urlopu nie może przekroczyć 20 dni bądź 26 przy podwyższonym wymiarze. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku kilku zatrudnień w jednym roku, kiedy każdy pracodawca zaokrągla urlop pracownikowi na jego korzyść.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współczynnik ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop

Co do zasady urlop wypoczynkowy należny na dany rok pracownikowi powinien zostać udzielony w tym roku, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Kodeks pracy jednak nie wskazuje wyraźnie, w jaki sposób ma być wykorzystany. Pomimo dużego nacisku na wykorzystywanie bieżących urlopów, powszechną sytuacją jest wypłacanie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Aby obliczyć liczbę dni, jaką należy wypłacić w formie ekwiwalentu, konieczne jest ustalenie różnicy pomiędzy proporcjonalnym do przepracowanego czasu wymiarem a liczbą dni wykorzystanych przez pracownika.

W celu odpowiedniego obliczenia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy niezbędne jest użycie współczynnika do obliczania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Przedstawia on stałą wartość dla danego roku kalendarzowego, która wyraża przeciętną miesięczną liczbę dni przypadających do przepracowania w roku. Szerzej o sposobie obliczania współczynnika mówi § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. nr 2 poz. 14 z późn. zm.).

Ważne!

W 2018 roku współczynnik urlopowy wynosi 20,92.

W roku 2017 współczynnik wynosił 20,83. W przypadku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy oblicza się go proporcjonalnie do wymiaru etatu.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop?

- Obliczanie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop należy rozpocząć od ustalenia podstawy jego wymiaru - tłumaczy ekspert. Do tego celu niezbędne będzie obliczenie przeciętnego wynagrodzenia, jakie otrzymuje pracownik w stałej wysokości. W podstawie wymiaru należy także uwzględnić średnią z wypłat składników zmiennych z trzech ostatnich miesięcy, takich jak premie czy prowizje. Jeżeli pracownik wynagradzany jest dodatkowo składnikami przyznawanymi za okresy dłuższe niż miesiąc, te również należy uwzględnić w podstawie wymiaru wynagrodzenia urlopowego jako średnią z 12 ostatnich miesięcy. Ustaloną w ten sposób podstawę należy podzielić przez obowiązujący w danym roku współczynnik urlopowy. Następnie konieczne jest, aby otrzymany wynik ponownie podzielić przez dobową normę czasu pracy wyrażoną w godzinach. W efekcie tych działań otrzymamy godzinową stawkę ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, która pomnożona przez liczbę godzin niewykorzystanego urlopu zwróci nam ostateczną kwotę brutto ekwiwalentu, jaką należy wypłacić pracownikowi.

Zobacz także: Kadry


Przykład 1.

15 marca 2018 roku zostaje z pracownikiem rozwiązana umowa o pracę. Z tytułu niewykorzystanego urlopu w styczniu, w przysługującej liczbie 11 dni, pracownik otrzymuje ekwiwalent. Jak obliczyć jego wysokość przy założeniu, że pracownik otrzymuje stałe wynagrodzenie w wysokości 2500,00 zł brutto miesięcznie oraz premię motywacyjną w wyskości: w październiku - 600 zł, w listopadzie - 400 zł, w grudniu - 500 zł brutto.

Podstawa wymiaru urlopu wynosi:

płaca zasadnicza 2500,00 zł

i średnia z trzech ostatnich miesięcy wypłacanych składników zmiennych, tj.

(600,00 + 400,00 + 500,00) / 3 miesiace = 1500,00 / 3 = 500,00

Podstawa wymiaru wynosi: 2500,00 + 500,00 = 3000,00

Dzielimy podstawę przez współczynnik urlopowy, a następnie przez dobowy wymiar czasu pracy:

3000,00 / 20,92 / 8 h = 17,93 zł

Otrzymaną stawkę godzinową mnożymy przez liczbę godzin, za które pracownikowi należy się rekompensata pieniężna:

17,93 zł x 88 h (11 dni x 8 h) = 1577,84 zł

Ekwiwalent urlopowy wynosi 1577,84 zł.

Ekwiwalent za urlop z roku ubiegłego

Kiedy umowa o pracę ulega zakończeniu na przełomie roku bądź wypłata ekwiwalentu obejmuje urlop zaległy z roku ubiegłego, pojawić może się pytanie, z którego współczynnika urlopowego należy skorzystać w celu obliczenia kwoty rekompensaty dla pracownika. Z pomocą przychodzi § 19 ust. 1 przywołanego wcześniej rozporządzenia urlopowego, gdzie zostało podkreślone, że ustalony na dany rok kalendarzowy współczynnik ekwiwalentu stosuje się zarówno do obliczania należności za urlop bieżący, jak i zaległy. W związku z powyższym o wysokości zastosowanego współczynnika decyduje data ustania stosunku pracy, a w praktyce data wypłaty ekwiwalentu, a nie charakter urlopu. Jeżeli data wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany w 2017 roku urlop przypada na rok 2018, to zastosowany powinien zostać współczynnik obowiązujący w roku 2018, bez względu na to, za jaki okres urlop jest rekompensowany.

Przykład 2.

Pracownikowi, w następstwie zakończenia umowy o pracę 31 marca 2018 roku, należy wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop w liczbie 7 dni urlopu zaległego z 2017 roku i 4 dni urlopu z roku bieżącego. Jaki zastosować współczynnik ekwiwalentu do prawidłowego obliczenia ekwiwalentu za dni niewykorzystanego urlopu?

Zakończenie umowy, które datowane jest na ostatni dzień stycznia 2018 roku, determinuje użycie współczynnika urlopowego w wysokości ustalonej na 2018 rok, wykluczając tym samym możliwość różnicowania zastosowanego współczynnika ekwiwalentu. Cały niewykorzystany urlop powinien zostać obliczony z zastosowaniem wskaźnika w wysokości 20,92.

Autor: Magdalena Drzewińska, wFirma

Magdalena Drzewińska, wFirma.pl
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA