| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Cło > Wartość celna towarów – zmiany od 1 maja 2016 r.

Wartość celna towarów – zmiany od 1 maja 2016 r.

Zakres zmian w unijnych przepisach dotyczących ustalania wartości celnej towarów (wynikający z Unijnego Kodeksu Celnego, rozporządzenia wykonawczego i rozporządzenia delegowanego) jest zdeterminowany członkostwem Unii Europejskiej w Światowej Organizacji Handlu (WTO) i obowiązującym w ramach tej organizacji Porozumieniem w sprawie stosowania Artykułu VII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu GATT (Kodeks Wartości Celnej).

Porozumienie precyzyjnie reguluje metody i zasady określania wartości celnej, zobowiązując jednocześnie państwa członkowskie WTO do stosowania zawartych w nim regulacji w celu ustalania wartości celnej towarów. Dlatego dokonane (nieliczne) zmiany w przepisach z zakresu wartości celnej nie dotyczą kwestii zasadniczych i odnoszą się jedynie do zapisów, których zmiany nie kolidują z Kodeksem Wartości Celnej WTO.

Najważniejsze zmiany od 1 maja 2016 r.:

Transakcje łańcuchowe - ustalanie wartości celnej towarów w transakcjach łańcuchowych, tzn. gdy towar był przedmiotem dwóch lub więcej sprzedaży przed jego wprowadzeniem na obszar celny UE.

Następuje odejście od możliwości deklarowania wartości celnej na podstawie sprzedaży mającej miejsce przed ostatnią sprzedażą, na podstawie której towary zostały wprowadzone na obszar celny UE, przewidzianej w art. 147 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do WKC. Jednakże na podstawie przepisów art. 347 rozporządzenia wykonawczego do UKC w okresie przejściowym, tj. do 31 grudnia 2017 r., przewidziano możliwość deklarowania wartości celnej na podstawie jednej z wcześniejszych sprzedaży przed ostatnią sprzedażą, na podstawie której towary zostały wprowadzone na obszar celny UE, pod warunkiem, że umowa sprzedaży, na podstawie której nastąpił zakup towarów dla których ustalana jest wartość celna, została zawarta przed wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego do UKC, tj. przed 18 stycznia 2016 r.

Rabaty - ustalanie wartości celnej w sytuacji, gdy sprzedający udzielają kupującym rabatów z różnych tytułów, np. rabat za wcześniejszą płatność.

Pojawił się odrębny przepis poświęcony traktowaniu rabatów w związku z ustalaniem wartości celnej (obecnie jedyną podstawą prawną zaakceptowania rabatów jest przepis definiujący pojęcie ceny faktycznie zapłaconej lub należnej).

Przepis przewiduje akceptowanie rabatów: 

- gdy w chwili zgłoszenia celnego umowa zawarta pomiędzy kontrahentami przewiduje ich stosowanie i określa ich wysokość,  za wcześniejszą płatność (nawet w sytuacji,

- gdy w chwili zgłoszenia towaru cena nie została zapłacona).

Jednocześnie przepis wyklucza możliwość uwzględniania rabatów wynikających ze zmian w umowie dokonanych po przyjęciu zgłoszenia celnego.

Opłaty licencyjne - ustalanie wartości celnej w przypadku, gdy transakcji towarzyszą opłaty ponoszone z tytułu przyznanego prawa do korzystania ze znaku towarowego.

Zrezygnowano z odrębnych przepisów poświęconych wyłącznie traktowaniu opłat licencyjnych z tytułu przyznanego prawa do korzystania ze znaku towarowego (art. 159 rozporządzenia wykonawczego do WKC). Na gruncie nowych przepisów znak towarowy będzie traktowany tak samo jak każdy inny przedmiot własności intelektualnej.

Uproszczenie - ustalanie wartości celnej na podstawie szczególnych kryteriów w przypadku, gdy nie można jej obliczyć w dniu przyjęcia zgłoszenia celnego.

Rozszerzono zakres przedmiotowy pozwolenia na uproszczone ustalanie wartości celnej w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów (art. 156a rozporządzenia wykonawczego do WKC). Poza elementami doliczanymi do wartości celnej i niewliczanymi do tej wartości, również elementy formułujące samą cenę faktycznie zapłaconą lub należną będą mogły być obliczane według szczególnych kryteriów.

Ponadto zmianie, w stosunku do określonych w obecnie obowiązujących przepisach unijnych, uległy warunki wydania pozwolenia.

Zgodnie z art. 71 rozporządzenia delegowanego do UKC pozwolenia można udzielić, gdy spełnione są poniższe kryteria:

a) przedmiotowe: 

- zgłoszenie uproszczone wiązałoby się z poniesieniem nieproporcjonalnych kosztów administracyjnych, 

- określona wartość celna nie będzie znacząco odbiegać od wartości celnej ustalonej w przypadku braku pozwolenia,

b. podmiotowe: 

- brak poważnego naruszenia lub powtarzających się naruszeń przepisów prawa celnego i przepisów podatkowych, 

- utrzymywanie systemu księgowego zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości,

- posiadanie struktury administracyjnej odpowiedniej do charakteru i rozmiaru prowadzonej działalności.

Pozwolenia, które obowiązują w dniu 1 maja 2016 r.

- mające ograniczony okres ważności - pozostają ważne do końca okresu lub do 1 maja 2019 r., w zależności od tego, co nastąpi wcześniej (art. 251 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego do UKC),

- nie mające ograniczonego okresu ważności – pozostają ważne do ponownej oceny tych pozwoleń, zgodnie z art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego do UKC (art. 251 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

FPA Group

Outsourcing księgowości, kadr i płac oraz usługi prawne i konsultingowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK