REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym

Dorota Strusiewicz-Kotela
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem właścicielką odziedziczonego po rodzicach gospodarstwa rolnego o powierzchni 15 ha. W skład tego gospodarstwa wchodzą grunty orne klasy IIIb i IVa (o powierzchni ok. 12 ha) oraz pastwiska klasy IV (o powierzchni ok. 3 ha). Wszystkie te grunty są położone na terenach górzystych. Obecnie mój mąż, który do tej pory razem ze mną pracował w tym gospodarstwie, odbywa zasadniczą służbę wojskową. Podobno mam prawo do ulg w podatku rolnym z dwóch powodów (grunty znajdują się na terenach górzystych, a mąż jest w wojsku). Jak są obliczane takie ulgi i co trzeba zrobić, żeby mi je przyznano?

Rzeczywiście, z przepisów ustawy o podatku rolnym wynika, że przysługują ulgi w podatku rolnym z dwóch tytułów: miejsca położenia gruntów oraz faktu, że mąż odbywa służbę wojskową.

Autopromocja

Podatek rolny od gruntów położonych na terenach podgórskich i górskich obniża się o:

- 30% - dla gruntów klas I, II, III i III b,

- 60% - dla gruntów klas IVa, IV i IVb.

Za miejscowości położone na terenach podgórskich i górskich są uznawane takie miejscowości, w których co najmniej 50% użytków rolnych znajduje się powyżej 350 metrów nad poziomem morza (art. 13b ustawy o podatku rolnym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapamiętaj!

Ulgi w podatku rolnym z tego tytułu stosuje się z urzędu (art. 13d ust. 1 ustawy o podatku rolnym). Sejmik województwa ustala wykaz takich nieruchomości w danym województwie i na tej podstawie organ podatkowy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) ustala w drodze decyzji podatek rolny od osób fizycznych na dany rok podatkowy, uwzględniając wymienione ulgi podatkowe.

Przy opodatkowaniu gospodarstw rolnych członków rodzin żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową stosuje się ulgę w podatku rolnym w wysokości 40%, jeśli osoby odbywające służbę wojskową bezpośrednio przed powołaniem do wojska pracowały w tych gospodarstwach, mieszkały tam i nie osiągały przychodów z innych źródeł (art. 13a ust. 1 ustawy o podatku rolnym). Ulgę podatkową w tym przypadku przyznaje się na podstawie decyzji wydanej na wniosek podatnika, od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba została powołana do odbycia służby wojskowej, do końca miesiąca, w którym zwolniono ją z tej służby (art. 13a ust. 2 i art. 13d ust. 1 ustawy o podatku rolnym).

W opisywanej sytuacji nastąpił zbieg prawa do ulg z dwóch różnych tytułów. Przy ustalaniu zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy w pierwszej kolejności stosuje się ulgę podatkową wynikającą z położenia gruntów, a następnie ulgę z racji powołania męża do wojska. Przy czym podstawę tej drugiej ulgi stanowi należny podatek rolny po zastosowaniu ulgi z pierwszego tytułu (art. 13d ust. 4 ustawy o podatku rolnym).

Powiększanie własnego gospodarstwa rolnego

W lutym 2008 r. kupiłem 34 ha gruntów rolnych na powiększenie będącego moją własnością gospodarstwa rolnego o powierzchni 28 ha. Dowiedziałem się, że w przypadku powiększania własnego gospodarstwa rolnego mam prawo do zwolnienia od podatku rolnego przez okres pięciu lat. Jednak wójt odmówił mi przyznania zwolnienia od podatku, ponieważ nabyłem ziemię od mojego teścia. Czy jest to zgodne z prawem?

Decyzja organu podatkowego właściwego w sprawach podatku rolnego (w tym przypadku wójta) jest zgodna z prawem.

Kwestię zwolnień od podatku rolnego unormowano w art. 12 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: ustawa o podatku rolnym). Zwolnieniu od podatku rolnego podlegają grunty rolne przy spełnieniu następujących warunków:

- nabywane grunty są przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub na powiększenie już istniejącego,

- łączna powierzchnia gruntów nabytych i posiadanych dotychczas nie przekracza 100 hektarów oraz

- grunty te nabyto na własność lub w użytkowanie wieczyste w drodze umowy sprzedaży (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku rolnym).

Zapamiętaj!

Okres zwolnienia gruntów nabytych na utworzenie gospodarstwa rolnego lub na powiększenie już istniejącego wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została zawarta umowa sprzedaży gruntów (art. 12 ust. 3 ustawy o podatku rolnym).

W opisanej sytuacji nabywca spełnił warunki wymienione w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku rolnym, jednak z art. 12 ust. 5 tej ustawy wynika, że nie stosuje się zwolnienia od podatku rolnego w razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, jeśli kupujący jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.

Ponieważ nabywcą był zięć sprzedającego grunty, wójt orzekł prawidłowo o braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku rolnego.

Podstawa prawna

- Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 109, poz. 747)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

REKLAMA