| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > KPiR > ABC KPiR > Zawiadomienie organu podatkowego o założeniu kpir drogą pocztową

Zawiadomienie organu podatkowego o założeniu kpir drogą pocztową

Jeżeli rozpoczynasz działalność i zakładasz księgę przychodów i rozchodów – musisz powiadomić o tym urząd skarbowy.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w § 10 zobowiązuje podatników prowadzących działalność gospodarczą będących osobami fizycznymi, spółkami cywilnymi, jawnymi osób fizycznych oraz partnerskimi, które:

- nie opłacają podatku dochodowego w formach ryczałtowych,
- nie wykonują wyłącznie usług przewozu osób i towarów taborem konnym,
- nie wykonują zawodu adwokata wyłącznie w zespole adwokackim i
- nie dokonują sprzedaży środków trwałych po likwidacji działalności,
do założenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a w razie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży, również tę ewidencję, na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadzili księgi rachunkowe, są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia.

Jeżeli działalność prowadzona jest w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki jawnej osób fizycznych lub spółki partnerskiej, zawiadomienie składają wszyscy wspólnicy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania każdego z nich.

Nie ma problemu jeżeli obowiązku zawiadomienia organu podatkowego podatnik dopełni osobiście. Składając zawiadomienie na kopi uzyska potwierdzenie, które przechowa.

Natomiast szczególną uwagę należy zachować wysyłając takie zawiadomienie drogą pocztową.

Otóż w przypadku wysłania organowi podatkowemu pisma pocztą bez zachowania formy listu poleconego, podatnik może mieć problemy jeżeli pismo to nie dotrze do adresata lub zaginie już w samym urzędzie.

Niestety w takiej sytuacji to podatnik będzie zobowiązany do udowodnienia faktu dopełnienia obowiązku zawiadomienia organu podatkowego a nie mając potwierdzenia odbioru przesyłki poleconej będzie to niezwykle trudne.

Polecamy: Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów

W wyroku z dnia 15 września 2005 r., III SA/Wa 1680/05, WSA w Warszawie stwierdził, że „w korespondencji z organami podatkowymi, podatnik ma obowiązek dochować należytej staranności i nadać przesyłkę listem poleconym. Ponadto, zgodnie z zasadą, iż ciężar dowodu spoczywa na tym, kto z danego faktu wywodzi skutki prawne, podatnik sam powinien udowodnić, że doręczył pismo.”

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.

Obsługa podmiotów gospodarczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »