REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołanie od decyzji w postępowaniu podatkowym

Izabela Żurkowska-Mróz
Doradca podatkowy
Odwołanie od decyzji w postępowaniu podatkowym
Odwołanie od decyzji w postępowaniu podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie podatkowe przed organem pierwszej instancji kończy się wydaniem decyzji, która w przeważającej większości przypadków rozstrzyga sprawę co do istoty. Nie zawsze jednak strona zgadza się z tym rozstrzygnięciem, a ponieważ postępowanie jest dwuinstancyjne, od decyzji naczelnika urzędu skarbowego służy odwołanie do organ podatkowego wyższego stopnia - dyrektora izby skarbowej.

Odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Autopromocja

Wymóg postawienia zarzutów przeciw decyzji oznacz, że nie wystarczy sam fakt niezadowolenia podatnika z rozstrzygnięcia, należy wykazać konkretne nieprawidłowości decyzji organu pierwszej instancji, naruszenie prawa materialnego (czyli złe zastosowanie albo interpretacja przepisu) lub zasad postępowania.

Co strona postępowania podatkowego wiedzieć powinna

Zakres żądania musi być zgodny z uprawnieniami organu odwoławczego. Może to więc być:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. uchylenie decyzji organu pierwszej instancji i rozstrzygnięcie w tym zakresie co do istoty sprawy
  2. uchylenie zaskarżonej decyzji i umorzenie postępowania
  3. uchylenie decyzji organu pierwszej instancji i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania
  4. uchylenie zaskarżonej decyzji organu pierwszej instancji i przekazanie sprawy do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli decyzja została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości.

Dowody, które należy wskazać w uzasadnieniu odwołania nie muszą być jakimiś zupełnie nowymi dowodami, które nie pojawiły się wcześniej w sprawie, a więc naczelnik urzędu skarbowego nie miał szansy uwzględnienia ich w decyzji. Jak najbardziej prawidłowe jest powołanie się na dowody, które już zostały przeprowadzone i znajdują się w aktach sprawy, ale uzasadniają wniesione żądanie.

Jeżeli strona powoła się na nowe dowody, nie muszą być one przedłożone przy odwołaniu. Czasami jest to zresztą niewykonalne (np. przesłuchanie nowego świadka). Wystarczy dowody wskazać w uzasadnieniu, a przedstawić dopiero na żądanie organu.

Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał decyzję. Tak więc, odwołując się od decyzji naczelnika urzędu skarbowego należy wnieść odwołanie za jego pośrednictwem, czyli złożyć pismo w kancelarii urzędu skarbowego (lub wysłać na adres urzędu skarbowego), a nie bezpośrednio do izby skarbowej.

Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a jeśli strona ustanowiła pełnomocnika, temu pełnomocnikowi.

Naczelnik urzędu skarbowego może dokonać samokontroli i uznać, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie w całości. W takim przypadku wyda nową decyzję, uchylającą lub zmieniającą zaskarżoną decyzję. Od tej nowej decyzji, stronie ponownie przysługuje odwołanie.

Przeważnie jednak organ podatkowy nie uwzględnia odwołania w ramach samokontroli. Odwołanie wraz z aktami sprawy zostaje przekazane dyrektorowi izby skarbowej bez zbędnej zwłoki, które to określenie, w tym przypadku oznacza maksymalnie 14 dni.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik


Organ podatkowy, przekazując sprawę, jest obowiązany ustosunkować się do przedstawionych zarzutów i poinformować stronę o sposobie ustosunkowania się do nich, co w praktyce oznacza, że naczelnik urzędu skarbowego dołączy do przekazywanych akt, a także prześle stronie lub jej pełnomocnikowi pismo, w którym ustosunkuje się do postawionych przez stronę zarzutów naruszenia prawa.

Bardzo ważne jest, aby odwołanie od decyzji zostało wniesione w terminie i aby znalazły się w nim wszystkie wymagane elementy, czyli zarzuty przeciw decyzji, określenie istoty i zakresu żądania oraz wskazanie dowodów uzasadniających to żądanie. W przeciwnym razie organ odwoławczy nie wezwie strony do uzupełnienie braków, tylko wyda postanowienie o uchybieniu terminu do wniesienia odwołania lub pozostawieniu odwołania bez rozpatrzenia, które to postanowienie będzie ostateczne.

Jeżeli podatnik uchybi terminowi na wniesienie odwołania, ale uchybienie to wynikać będzie z okoliczności od niego niezależnych, ma możliwość złożenia wniosku o przywrócenie terminu. We wniosku trzeba uprawdopodobnić, iż uchybienie terminu nastąpiło bez winy strony. Taki wniosek powinien być złożony w ciągu 7 dni od ustania przyczyny uchybienia terminu, wraz z jednoczesnym wniesieniem odwołania.

Dyrektor izby skarbowej może przeprowadzić, na żądanie strony lub z urzędu, dodatkowe postępowanie w celu uzupełnienia dowodów i materiałów w sprawie albo zlecić przeprowadzenie tego postępowania organowi, który wydał decyzję, w omawianym przypadku  naczelnikowi urzędu skarbowego.

Postępowanie podatkowe a postępowanie kontrolne - różnice

Organ odwoławczy nie może wydać decyzji na niekorzyść strony odwołującej się, chyba że zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes publiczny. Nie chodzi tu oczywiście o to, że decyzja dyrektora izby skarbowej musi być zgodna z wniesionym żądaniem, ale o to, że rozstrzygnięcie nie może stawiać podatnika w sytuacji jeszcze bardziej niekorzystnej, niż ta, w jakiej by się znajdował, gdyby odwołania nie wniósł.

Autor: Izabela Żurkowska-Mróz, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA