REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojedyncza usługa zakwaterowania opodatkowana VAT w systemie VAT-marża – precedensowy wyrok TSUE

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Pojedyncza usługa zakwaterowania opodatkowana VAT w systemie VAT-marża – precedensowy wyrok TSUE
Pojedyncza usługa zakwaterowania opodatkowana VAT w systemie VAT-marża – precedensowy wyrok TSUE

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 19 grudnia 2018 r. Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie prejudycjalnej C‑552/17 Alpenchalets Resorts GmbH przeciwko Finanzamt München Abteilung Körperschaften. Stanowisko TSUE może być powodem poważnych problemów podatkowych pośredników turystycznych.

Sprawa dotyczyła kwestii opodatkowania usług biura podróży, polegających na swoistej odsprzedaży usług wynajmu obiektów wypoczynkowych. Podatnik, prowadzący działalność w zakresie pośrednictwa w wynajmie apartamentów w Niemczech, Włoszech oraz Austrii (usługi najmu były nabywane od innych podmiotów, a następnie udostępniane klientom podatnika), chciał opodatkować swoje usługi z zastosowaniem preferencyjnej stawki przewidzianej dla świadczeń zakwaterowania w obiektach wypoczynkowych – na to nie zgodził się jednak organ podatkowy.

Autopromocja

Po rozważeniu zaistniałego problemu, niemiecki sąd finansowy skierował w tym zakresie do TSUE pytania, pragnąc dowiedzieć się, czy świadczenie przez biuro tego typu samoistnej usługi wynajmu obiektu lub też usługi wynajmu wraz z usługami pomocniczymi podlega opodatkowaniu w ramach szczególnego systemu VAT-marża oraz czy usługę taką można opodatkować według niższej stawki przewidzianej przez art. 98 ust. 2 Dyrektywy VAT.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Stanowisko niemieckiego organu, zakładające konieczność opodatkowania opisanych usług w ramach systemu VAT-marża, w swojej opinii potwierdził Rzecznik Generalny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczył on, iż wykładnia językowa przepisów Dyrektywy VAT prowadzi do wniosku, zgodnie z którym szczególny system znajduje zastosowanie wyłącznie do złożonych usług turystycznych, składających się co najmniej z dwóch świadczeń składowych, jednakże jego zdaniem istnieją również „poważne argumenty przemawiające za tym, że jedna usługa nabywana od osoby trzeciej, pod warunkiem że jest związana z zakwaterowaniem lub przewozem i oczywiście pod warunkiem że biuro podróży występuje we własnym imieniu, a nie działa jedynie w charakterze pośrednika(…), powinna być wystarczająca, aby objąć świadczenie procedurą szczególną dla biur podróży”. Rzecznik podkreślił również, iż zakwalifikowanie tego typu pojedynczej usługi jako usługi turystycznej podlegającej VAT-marży wyklucza możliwość zastosowania preferencyjnej stawki opodatkowania, bowiem przepisy dyrektywy nie przewidują dla tego typu usług niższych stawek VAT.

Jego zdaniem, tego typu stanowisko nie narusza zasady równego traktowania, bowiem „formalny status usługodawcy w istocie ma znaczenie w takich sytuacjach, nawet jeśli charakter ekonomiczny usługi jest taki sam. W związku z powyższym należy uznać, że w przepisach o VAT po prostu w różny sposób traktuje się te same usługi w zależności od tego, czy są one świadczone – z jednej strony – przez właściciela (z pomocą pośrednika lub bez niej), czy też – z drugiej strony – przez biuro podróży występujące we własnym imieniu(…)”.

W swoim wyroku TSUE na pierwsze z kierowanych do niego pytań odpowiedział pozytywnie, zaznaczając, iż samo tylko zapewnianie zakwaterowania w obiekcie wypoczynkowym przez biuro podróży (przy założeniu, iż usługa ta pierwotnie została nabyta przez biuro od podatnika VAT) wystarcza do tego, aby zastosowanie znalazła procedura szczególna przewidziana w art. 306–310 Dyrektywy. W ocenie TSUE, pogląd ten znajduje poparcie w ugruntowanej już linii orzeczniczej. Odpowiadając na pytanie drugie Trybunał wykluczył natomiast możliwość stosowania do tego typu świadczeń stawek preferencyjnych, zaznaczając, iż „zgodnie z owym art. 98 ust. 2 obniżona stawka może mieć zastosowanie jedynie do towarów i usług z kategorii znajdującej się w załączniku III do dyrektywy VAT. Tymczasem świadczenie pojedynczej usługi przez biuro podróży w rozumieniu art. 307 tej dyrektywy nie znajduje się w tym załączniku”.

Przedmiotowe orzeczenie rewolucjonizuje dotychczasowy sposób podejścia do opodatkowania usług turystyki w ramach systemu VAT marża.

Podkreślić należy, iż stosowanie tego systemu stanowi obowiązek podatników, sam system znajduje zaś zastosowanie nie tylko względem biur podróży, ale także innych podatników świadczących usługi turystyki. Nie sposób nie zauważyć także, iż stanowisko TSUE w sposób zdecydowany utrudni możliwość praktycznego rozróżnienia co stanowi usługę turystyki podlegającą marży, a co nie. W swoim orzeczeniu Trybunał nie przychylił się bowiem do sugestii Rzecznika, aby jednoznacznie stwierdzić, że pojedyncze usługi świadczone (a raczej odsprzedawane) przez biura podróży mogą podlegać szczególnemu systemowi, o ile stanowią usługę transportu lub zakwaterowania - w wyroku zaznaczono jedynie, iż w analizowanym przez Trybunał przypadku pośrednictwo w wynajmie obiektów wypoczynkowych musi być opodatkowane w ramach VAT-marży.

Wiele pytań nadal pozostaje zatem bez odpowiedzi – czy VAT-marża dla pośrednictwa w sprzedaży usług zakwaterowania w hotelach i obiektach wypoczynkowych obejmie wyłącznie świadczenia biur podróży, czy też innych podatników oferujących tego typu usługi? Czy pośrednictwo w sprzedaży usług przewozowych również powinno podlegać VAT-marży? Jedno jest natomiast pewne – przedstawiciele dynamicznie rozwijającej się branży pośrednictwa usług turystycznych w najbliższym czasie niewątpliwie staną się celem organów kontroli podatkowej…

Justyna Zając-Wysocka, Radca prawny doradca podatkowy Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA