| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak prowadzić rachunkowość jednostki w stanie upadłości

Jak prowadzić rachunkowość jednostki w stanie upadłości

Jednostki postawione w stan upadłości muszą utworzyć rezerwę na przewidywane koszty i straty spowodowane utratą kontynuacji działania. Muszą również sporządzić sprawozdanie, jednak na innych zasadach niż w przypadku, gdyby prowadziły działalność bez zgłoszenia upadłości.

Tworzenie sprawozdań
 
Jeżeli jednostka dalej prowadzi działalność, sporządza sprawozdanie finansowe, a wynik zaprezentowany w wybranej wersji rachunku zysków i strat musi pokrywać się z wynikiem prezentowanym w księgach rachunkowych na koncie 860 „Wynik finansowy”. Następnie zasila on konto 800 „Kapitał podstawowy”.
Należy pamiętać, że jeśli na dzień bilansowy trwa realizacja układu przez jednostkę postawioną w stan upadłości i istnieje założenie kontynuacji działania, wówczas sprawozdanie finansowe sporządza się na zasadach ogólnych. W takiej sytuacji jednak nie podlega ono podpisaniu (jednostka nadal jest w stanie upadłości). Jeżeli zaś podmiot jest jednym z wymienionych w art. 64 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o rachunkowości (np. spółką akcyjną, bankiem), musi poddać sprawozdanie badaniu przez biegłego rewidenta. Z art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości jasno wynika, że takie obowiązki mają wszystkie te podmioty, jeżeli kontynuują działalność. W przypadku gdy trwa postępowanie upadłościowe, a działalność nie jest kontynuowana, sprawozdanie jest nadal tworzone z uwzględnieniem przepisów art. 29 ustawy o rachunkowości (takie sprawozdanie nie jest ani zatwierdzane, ani badane).
Wątpliwości może budzić kwestia lat obrotowych i momentu realizacji obowiązku tworzenia sprawozdań finansowych. Do uporządkowania tego zagadnienia należy przyjąć pewne założenia. Po pierwsze, że rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym, co jest sytuacją najbardziej powszechną. Po drugie, że ogłoszenie upadłości wiąże się z przejęciem ksiąg rachunkowych przez syndyka. Mało prawdopodobną sytuacją jest, aby ogłoszenie upadłości nastąpiło na koniec okresu sprawozdawczego. Wobec tego mamy do czynienia z sytuacją, w której rok obrotowy zostaje podzielony na dwa okresy sprawozdawcze. Przykładowo biorąc pod uwagę wcześniejsze założenia, jeżeli upadłość zostanie ogłoszona 10 września, to wtedy należy sporządzić sprawozdanie finansowe za okresy: od 1 stycznia do 9 września oraz od 10 września do 31 grudnia. Jeżeli natomiast dalej trwa postępowanie upadłościowe, okresy sprawozdawcze będą się pokrywały z latami obrotowymi. Wyjątkiem będzie rok, w którym zakończy się to postępowanie. Okres, za który będzie należało sporządzić ostatnie sprawozdanie, będzie obejmował czas od 1 stycznia do momentu zakończenia postępowania.
 
Sprawozdania syndyka
 
Należy pamiętać, że oprócz obowiązków, które nakładają na syndyka przepisy prawa bilansowego, ciążą na nim obowiązki sprawozdawcze wynikające z ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze. Zgodnie z art. 168 tej ustawy, syndyk musi składać sędziemu komisarzowi w terminach przez niego wyznaczonych, ale nie rzadziej niż za okresy trzymiesięczne, sprawozdania z przeprowadzonych czynności oraz sprawozdania rachunkowego z uzasadnieniem. Przy czym do tworzenia tego ostatniego sprawozdania nie stosuje się przepisów ustawy o rachunkowości. Oznacza to, że nie jest konieczne przedkładanie sędziemu wszystkich elementów sprawozdania finansowego czyli: bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej. Powinno ono w tym przypadku być rozumiane jako szczegółowe przedstawienie przychodów i rozchodów masy upadłościowej w czasie, który obejmuje sprawozdanie. Należy też dołączyć do niego dokumentację potwierdzającą poniesione wydatki wraz z uzasadnieniem ich konieczności. Sędzia komisarz musi natomiast przedstawione sprawozdanie rachunkowe zatwierdzić lub dokonać odpowiedniego sprostowania.
 
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jerzy Rzewuski

Ekspert IT – systemy informatyczne ERP. Ukończone studia - Politechnika Warszawska.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »