| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Inwentaryzacja i zakończenie roku

Inwentaryzacja i zakończenie roku

Listopad i początek grudnia to ostatni moment, w którym przedsiębiorcy powinni zacząć przygotowywać się do inwentaryzacji. Konieczne jest m.in. zebranie odpowiedniej dokumentacji. Jednak w praktyce często pojawiają się sytuacje, w których nie można jednoznacznie stwierdzić, jak wycenić remanent lub jak spis ująć w dokumentacji. W związku z tym przedstawiamy najczęściej zadawane pytania w zakresie inwentaryzacji i zakończenia roku i odpowiedzi na nie w postaci interpretacji podatkowych wraz z opiniami specjalistów.

Prawidłowe jest uznanie za koszt uzyskania przychodu ubytków naturalnych mieszczących się w limicie norm zakładowych (a dotyczących okresu wykraczającego poza jeden rok podatkowy) na dzień przeprowadzenia inwentaryzacji środków obrotowych stwierdzającej faktyczny niedobór towarów.

JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

Czy ubytki naturalne mieszczące się w limicie norm zakładowych dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy stanowią koszt uzyskania przychodu roku podatkowego w dniu poniesienia kosztu?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Podatnik dokonuje uznania jako koszt uzyskania przychodu ubytków naturalnych mieszczących się w limicie norm zakładowych (a dotyczących okresu wykraczającego poza jeden rok podatkowy) na dzień przeprowadzenia inwentaryzacji środków obrotowych stwierdzającej faktyczny niedobór towarów. Zasadę taką podatnik stosuje od początku działalności - ubytki naturalne były i są liczone na podstawie norm zakładowych wyłącznie w przypadku wystąpienia braku i zaliczane na dzień inwentaryzacji.

Wyrażony przez wnioskodawcę pogląd znajduje uzasadnienie zarówno w ustawie o CIT, jak też w ustawie o rachunkowości. Jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację m.in. rzeczowych składników aktywów obrotowych. Termin i częstotliwość inwentaryzacji określony w art. 26 ust. 1 ustawy o rachunkowości uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację zapasów towarów i materiałów (opakowań) objętych ewidencją wartościową w punktach obrotu detalicznego jednostki przeprowadzono raz w roku. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice pomiędzy stanem rzeczywistym a stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych powinny być w sposób staranny wyjaśnione i rozliczone w księgach rachunkowych roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji. Ustawa o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. w art. 15 ust. 4e stanowi, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury, z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W omawianym przypadku nie są tworzone rezerwy na poczet przyszłych ubytków naturalnych. Nie można również zakwalifikować stwierdzonych po inwentaryzacji ubytków jako rozliczeń międzyokresowych biernych. Dowodem będącym podstawą do dokonania wpisu do ksiąg rachunkowych jest wyliczenie ubytków dokonane na dzień inwentaryzacji.

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju z 25 maja 2007 r. (nr PVE/443-3/2007).


OPINIA

 

KRZYSZTOF ŚCIPIEŃ

asystent podatkowy w BDO Numerica

Wskazane postanowienie wpisuje się na chlubną listę interpretacji korzystnych dla podatnika. Jest ono potwierdzeniem tezy, że organy podatkowe zasadniczo dopuszczają możliwość zaliczenia straty w towarach do kosztów uzyskania przychodów. Oprócz tego wydana interpretacja ma jeszcze inny aspekt praktyczny. Otóż wskazuje, że dla rozliczania kosztów w czasie nie ma znaczenia zarachowanie kosztu, a moment poniesienia kosztu.

Naczelnik słusznie wskazał, że art. 15 ust. 4e ustawy o CIT wyraźnie precyzuje dzień poniesienia kosztu, odwołując się do zasad rachunkowości, gdyż przy rozliczaniu strat z tytułu ubytków naturalnych w kosztach podatkowych podstawowe znaczenie ma rodzaj prowadzonej ewidencji księgowej. Natomiast zasad dokonywania inwentaryzacji należy poszukiwać w ustawie o rachunkowości. Za naczelnikiem należy stwierdzić, że zaliczenie ubytków naturalnych do kosztów uzyskania przychodów jest ściśle powiązane z wyliczeniem ubytków dokonanym, na dzień inwentaryzacji, która powinna być przeprowadzona co najmniej raz w roku.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Sobaś

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »