REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS

Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS
Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie wszyscy przedsiębiorcy, którzy zatrudniają powyżej 5 osób zobowiązani są do posiadania aktywnego profilu PUE ZUS. Poprzez profil przedsiębiorca może upoważnić inne osoby do dokonywa wszelkich czynności związanym z obowiązkami wobec ZUS w imieniu przedsiębiorcy. Pełnomocnictwo składa się na druku ZUS-PEL.

Wszyscy płatnicy składek rozliczający składki ZUS za co najmniej 5 osób miesięcznie zostali zobowiązani do założenia elektronicznego profilu PUE na platformie ZUS (pue.zus.pl.). Obowiązek ten należało wypełnić do 31.12.2015 r. Założenie profilu w ustawowym terminie było związane z premierą elektronicznych zwolnień lekarskich, jakie zaczęły obowiązywać od 1.01.2016 r. Jeszcze przez 2 lata, tj. do końca 2017 r. zwolnienia lekarskie mogą być wystawiane przez lekarzy również w formie papierowej. Niemniej jednak docelowo papierowa wersja zniknie i obowiązek założenia elektronicznego profilu ZUS nie ominie przedsiębiorców. Na szczęście ZUS nie przewidział żadnych sankcji za brak profilu na platformie. Jakkolwiek warto ten obowiązek wypełnić nie tylko po to, aby umożliwić pracownikom korzystanie z e-zwolnień, ale również, aby samemu skorzystać z możliwości jakie daje przedsiębiorcom elektroniczna platforma.

Autopromocja

Kogo i po co upoważnić do działań w naszym imieniu w ZUS?

Jeżeli nie czujemy się na siłach, aby korzystać z elektronicznej obsługi w ZUS albo po prostu nie mamy na to czasu, wówczas możemy skorzystać z upoważnienia innej osoby, aby ta dokonywała wszelkich czynności za nas. Po aktywacji i uwierzytelnieniu naszego profilu, upoważnienia możemy dokonać elektronicznie. W tym celu należy złożyć za pośrednictwem platformy pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Pełnomocnictwo składamy na druku ZUS-PEL, który dostępny jest w zakładce Usługi w panelu Płatnika.

Druk zawiera dane mocodawcy, dane pełnomocnika oraz zakres pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo możemy w każdym czasie odwołać. Służy do tego również druk ZUS-PEL.

Kiedy należy skorygować błędy w dokumentacji wykryte w czasie kontroli ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba, którą upoważniamy, musi również posiadać aktywne konto PUE. Bez niego niestety nie będzie mogła działać w naszym imieniu, ponieważ nie będzie miała możliwości zalogowania się do systemu.

Warto przemyśleć sprawę upoważnienia szczególnie w przypadku, gdy korzystamy z usług biura rachunkowego. Dzięki umocowaniu pracownika biura do wykonywania czynności w relacjach z ZUS w naszym imieniu zaoszczędzimy na pewno sporo czasu, który wcześniej poświęcaliśmy na składanie odpowiednich podpisów lub przekazywanie dokumentów papierowych do ZUS.

W ramach pełnomocnictwa pracownik biura rachunkowego będzie mógł obsługiwać za nas również aplikację ePłatnik, służącą między innymi do wypełniania i przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych przez Internet, a także do opłacania składek ZUS.

Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

Pełnomocnictwo dla ZUS wolne od opłaty skarbowej

Dodatkowym argumentem za ustanowieniem pełnomocnictwa w ZUS jest fakt, że jest ono wolne od opłaty skarbowej, jaką zazwyczaj wnosimy z tytułu innych pełnomocnictw. Zwolnienie z opłaty przewidziane jest w Ustawie o opłacie skarbowej, która stanowi, że pełnomocnictwo udzielone  w sprawach dotyczących ubezpieczenia społecznego nie podlega opłatom skarbowym.


Dostęp do elektronicznego ZUS-u

Platforma Usług Elektronicznych ZUS, dostępna pod adresem pue.zus.pl, oferuje usługi i narzędzia internetowe, dzięki którym na przykład przedsiębiorcy mają możliwość załatwiania wielu spraw bez wychodzenia z domu. Na platformie znajdują się informacje o ubezpieczeniach, płatnościach czy świadczeniach, jakie otrzymujemy z ZUS. Przedsiębiorcy złożą za jej pośrednictwem szereg dokumentów – m.in. wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami, wniosek o odroczenie terminu składek czy też wniosek o rozliczenie konta w ZUS. Bez problemu sprawdzą również swoje saldo składek oraz pozyskają wiele innych istotnych informacji.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS

Aby móc skorzystać z systemu PUE, jesteśmy zobowiązani do zarejestrowania się przez stronę internetową, a następnie do weryfikacji swojej tożsamości.

Jeżeli posiadamy elektroniczny podpis kwalifikowany (płatny) lub aktywny profil zaufany na portalu ePUAP http://epuap.gov.pl (bezpłatny), wówczas potwierdzenia swojej tożsamości dokonamy on-line. Jeżeli nie posiadamy żadnego z powyższych narzędzi to niestety będziemy zmuszeni do odbycia jednej wizyty w placówce ZUS, aby urzędnik mógł zweryfikować naszą tożsamość i nadać nam odpowiednie uprawnienia do korzystania z systemów.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA