REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności - wszystko o czym musi pamiętać przedsiębiorca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Zawieszenie działalności - wszystko o czym musi pamiętać przedsiębiorca /Fot. Fotolia
Zawieszenie działalności - wszystko o czym musi pamiętać przedsiębiorca /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie własnej firmy nie zawsze przynosi korzyści jakich oczekiwałby przedsiębiorca. Wszystkie kłopoty rozpoczynają się w momencie utraty płynności finansowej przez przedsiębiorstwo oraz gdy nie jest ono zdolne do opłacania obowiązkowych składek i podatków. Jednakże w takiej sytuacji polskie prawo umożliwia przedsiębiorcy tymczasowe zawieszenie działalności, w tym trudnym dla niej okresie.

REKLAMA

Autopromocja

Najczęściej, jako przyczyny zawieszenia działalności, podaje się problemy finansowe, niemożność opłacania składek do ZUS-u, zaliczek na podatek dochodowy oraz kosztów związanych z utrzymaniem firmy. Bywa także, iż powodem zawieszenia działalności są problemy zdrowotne przedsiębiorcy lub po prostu zdarzenia losowe.

W związku z powyższym przedsiębiorca ma możliwość skorzystania z bezterminowego zawieszenia działalności gospodarczej (przepis wszedł w życie w 2018 roku z tzw. Konstytucją Biznesu), jeśli jest to jednoosobowa działalność zarejestrowana w CEiDG. Termin ten jednak nie może być krótszy niż 30 dni.

Art. 23. Prawo przedsiębiorców. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej
Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni.

Natomiast, jeśli spółka zarejestrowana jest w KRS, możliwość jej zawieszenia ustalona jest maksymalnie na 24 miesiące (2 lata).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Art. 23. Prawo Przedsiębiorców. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej
Przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy.

Korzyści i wady zawieszenia działalności gospodarczej

REKLAMA

W momencie zawieszenia działalności gospodarczej, przedsiębiorca zostaje zwolniony z odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. Ponadto, działalność ta zostaje automatycznie wyrejestrowana z ZUS-u, a przedsiębiorca wstrzymuje się od płacenia składek. Przedsiębiorca nie musi także składać deklaracji VAT.

Wspomniane działania powodują, iż traci się prawo do ubezpieczenia zdrowotnego, chorobowego i wypadkowego. W takim przypadku warto skorzystać z ubezpieczenia członków rodziny lub dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego.

Okres zawieszenia działalności nie jest doliczany w żaden sposób do lat pracy przedsiębiorcy, a nieopłacanie składek emerytalnych w tym okresie, wiąże się ze zmniejszeniem wysokości jego przyszłej emerytury.

Złożenie wniosku o zawieszenie

Pierwszym krokiem procesu zawieszenia działalności gospodarczej jest złożenie wniosku CEiDG-1 w Urzędzie Gminy lub Urzędzie Miasta.

Uwaga!
Należy pamiętać o tym, że wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie formularzem wniosku o zawieszenie oraz wznowienie działalności gospodarczej.
Ważne, aby na wniosku zaznaczyć X w rubryce 01.3.

Jeśli osoba zawieszająca działalność, jest wspólnikiem spółek cywilnych, musi również wypełnić załącznik CEiDG-SC. Wniosek musi być wypełniony drukowanymi literami, bądź za pomocą maszyny, bez jakichkolwiek poprawek i skreśleń.

REKLAMA

Wniosek o zawieszenie (oraz wznowienie) działalności gospodarczej można złożyć w formie online, osobiście (w urzędzie gminy, urzędzie miasta) lub przy pomocy pełnomocnika (np. małżonka, rodzica, dziecka). Jeśli jednak pełnomocnictwo udzielone zostało osobie spoza pokrewieństwa, należy uiścić opłatę w wysokości 17 zł za pełnomocnictwo.

Wniosek on-line musi być przesłany przy użyciu podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo podpisem osobistym, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych, albo w inny sposób akceptowany przez system CEIDG umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas jego złożenia.

Jeżeli wniosek składany jest osobiście w urzędzie gminy lub przesłany listem poleconym, to w przypadku przesłania wniosku listem poleconym pamiętać należy o dołączeniu dokumentu poświadczającego notarialnie podpisu. Wniosek ten powinien być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, potwierdzonym przez notariusza.

W sytuacji, gdy wniosek będzie błędnie wypełniony, wnioskodawca zostanie o tym poinformowany i poproszony o poprawienie odpowiednich informacji we wniosku. W przypadku, gdy został złożony on-line – system CEIDG poinformuje niezwłocznie o niepoprawności wniosku. Natomiast w przypadku, gdy wniosek został złożony osobiście w urzędzie gminy – organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Poprawnie wypełniony wniosek zostaje przyjęty przez organ ewidencyjny, a wnioskodawca otrzymuje kopię wniosku. Urząd Gminy lub Miasta jest zobowiązany do przesłania w ciągu 3 dni od dokonania wpisu o zawieszeniu, informacji z wniosku, wraz z oryginałem wniosku, do odpowiedniego Urzędu Skarbowego, Statystycznego oraz ZUS-u bądź KRUS-u.

Zasady zawieszenia działalności - prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Według art. 25. pkt. 2 (Prawa przedsiębiorców) podczas, gdy działalność jest zawieszona, przedsiębiorca ma prawo do przyjmowania należności, lub regulowania zobowiązań powstałych przed dniem zawieszenia działalności gospodarczej. Ponadto, ma prawo do działań, które mają na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Może również osiągać przychody finansowe, także te wynikające z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej. Może podlegać kontroli skarbowej, ma prawo do zbywania środków trwałych i wyposażenia.


Natomiast według art. 25. pkt. 1 (Prawa przedsiębiorców) w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz uzyskiwania z tego tytułu przychodów. Nie może również w ramach umowy zlecenie lub dzieło, wykonywać usług, które wchodzą w ramy usług wykonywanych w zawieszonej działalności gospodarczej. Dodatkowo należy jeszcze zaprzestać odpisów amortyzacyjnych.

Deklaracja VAT - obowiązki i wyjątki

Przedsiębiorcy, którzy zawiesili działalność gospodarczą, nie są zobowiązani do składania deklaracji VAT-7, VAT-7K za okres rozliczeniowy dotyczący zawieszenia działalności. Natomiast, jeśli podatnik zadecyduje o sprzedaży środków trwałych i uzyska z tego tytułu przychody, to będzie zobowiązany do zapłacenia podatku, oraz złożenia deklaracji VAT.

Nie wszyscy podatnicy zostają zwolnieni z obowiązku złożenia deklaracji VAT. Deklarację VAT mimo zawieszenia działalności, muszą składać podatnicy importujący usługi i/lub towary w zakresie, których są podatnikiem. Podatnicy zajmujący się wewnątrzwspólnotowym nabywaniem towarów, również są zobowiązani do złożenia deklaracji VAT. Ponadto, brak obowiązku składania deklaracji VAT nie odnosi się do okresu rozliczeniowego, w którym zawieszenie działalności nie obejmowało pełnego okresu rozliczeniowego, ani do okresu rozliczeniowego, za który przedsiębiorca musi dokonać korekty podatku naliczonego.

W związku z powyższym, w wyżej wymienionych przypadkach, mimo zwolnienia, niektórzy podatnicy zobowiązani do terminowego składania deklaracji VAT, nawet w sytuacji, gdy będą to tzw. deklaracje zerowe.

Rozliczenie kosztów stałych

Ustawa Prawo Przedsiębiorców, jasno wskazuje na to, przedsiębiorca może rozliczać koszty uzyskania przychodów w czasie zawieszenia działalności. Ma prawo do regulowania zobowiązań, a także przyjmowania należności, które wynikają z okresu przed zawieszeniem działalności.

W okresie zawieszenia działalności istnieje możliwość rozliczania kosztów stałych, takich jak czynsz czy media, gdyż wynikają one z zawartych umów przed okresem zawieszenia działalności. Koszty te, zalicza się do kosztów podatkowych, a więc należy wziąć je pod uwagę w zeznaniu rocznym. Mimo iż w okresie zawieszenia nie ma obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy, należy złożyć zeznanie roczne w celu rozliczenia podatku należnego za rok podatkowy.

Reasumując, zawieszenie działalności następuje w konsekwencji złożenia wniosku CEiDG-1 w Urzędzie Gminy bądź Urzędzie Miasta. Powody zawieszenia działalności nie są istotne z punktu widzenia urzędników, nie ma obowiązku ich wykazywania. Należy pamiętać, iż zawieszenie działalności nie może być utożsamiane z zamknięciem działalności. Należy wspomnieć jednak, iż aby móc zawiesić działalność, nie można zatrudniać żadnych pracowników na podstawie umowy o pracę - chyba że tacy pracownicy aktualnie przebywają na urlopie macierzyńskim, wychowawczym, rodzicielskim.

Każdy przedsiębiorca ma prawo zawiesić działalność, bez podania daty jej wznowienia. W takim wypadku, chęć wznowienia działalności będzie musiała być poparta wnioskiem o jej wznowienie. Istnieje również możliwość zawieszenia działalności gospodarczej na czas określony, podając datę we wniosku CEiDG-1. W tym wypadku po upłynięciu wskazanego przez przedsiębiorcę terminu okresu zawieszenia, działalność zostanie automatycznie wznowiona.

Autor: Magda Okroj i Żaneta Dulczykowska, Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA