REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności - wszystko o czym musi pamiętać przedsiębiorca

Systim
Księgowość przez Internet – online
Zawieszenie działalności - wszystko o czym musi pamiętać przedsiębiorca /Fot. Fotolia
Zawieszenie działalności - wszystko o czym musi pamiętać przedsiębiorca /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie własnej firmy nie zawsze przynosi korzyści jakich oczekiwałby przedsiębiorca. Wszystkie kłopoty rozpoczynają się w momencie utraty płynności finansowej przez przedsiębiorstwo oraz gdy nie jest ono zdolne do opłacania obowiązkowych składek i podatków. Jednakże w takiej sytuacji polskie prawo umożliwia przedsiębiorcy tymczasowe zawieszenie działalności, w tym trudnym dla niej okresie.

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej, jako przyczyny zawieszenia działalności, podaje się problemy finansowe, niemożność opłacania składek do ZUS-u, zaliczek na podatek dochodowy oraz kosztów związanych z utrzymaniem firmy. Bywa także, iż powodem zawieszenia działalności są problemy zdrowotne przedsiębiorcy lub po prostu zdarzenia losowe.

W związku z powyższym przedsiębiorca ma możliwość skorzystania z bezterminowego zawieszenia działalności gospodarczej (przepis wszedł w życie w 2018 roku z tzw. Konstytucją Biznesu), jeśli jest to jednoosobowa działalność zarejestrowana w CEiDG. Termin ten jednak nie może być krótszy niż 30 dni.

Art. 23. Prawo przedsiębiorców. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej
Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni.

REKLAMA

Natomiast, jeśli spółka zarejestrowana jest w KRS, możliwość jej zawieszenia ustalona jest maksymalnie na 24 miesiące (2 lata).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Art. 23. Prawo Przedsiębiorców. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej
Przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy.

Korzyści i wady zawieszenia działalności gospodarczej

W momencie zawieszenia działalności gospodarczej, przedsiębiorca zostaje zwolniony z odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. Ponadto, działalność ta zostaje automatycznie wyrejestrowana z ZUS-u, a przedsiębiorca wstrzymuje się od płacenia składek. Przedsiębiorca nie musi także składać deklaracji VAT.

Wspomniane działania powodują, iż traci się prawo do ubezpieczenia zdrowotnego, chorobowego i wypadkowego. W takim przypadku warto skorzystać z ubezpieczenia członków rodziny lub dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego.

Okres zawieszenia działalności nie jest doliczany w żaden sposób do lat pracy przedsiębiorcy, a nieopłacanie składek emerytalnych w tym okresie, wiąże się ze zmniejszeniem wysokości jego przyszłej emerytury.

Złożenie wniosku o zawieszenie

Pierwszym krokiem procesu zawieszenia działalności gospodarczej jest złożenie wniosku CEiDG-1 w Urzędzie Gminy lub Urzędzie Miasta.

Uwaga!
Należy pamiętać o tym, że wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie formularzem wniosku o zawieszenie oraz wznowienie działalności gospodarczej.
Ważne, aby na wniosku zaznaczyć X w rubryce 01.3.

Jeśli osoba zawieszająca działalność, jest wspólnikiem spółek cywilnych, musi również wypełnić załącznik CEiDG-SC. Wniosek musi być wypełniony drukowanymi literami, bądź za pomocą maszyny, bez jakichkolwiek poprawek i skreśleń.

Wniosek o zawieszenie (oraz wznowienie) działalności gospodarczej można złożyć w formie online, osobiście (w urzędzie gminy, urzędzie miasta) lub przy pomocy pełnomocnika (np. małżonka, rodzica, dziecka). Jeśli jednak pełnomocnictwo udzielone zostało osobie spoza pokrewieństwa, należy uiścić opłatę w wysokości 17 zł za pełnomocnictwo.

Wniosek on-line musi być przesłany przy użyciu podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo podpisem osobistym, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych, albo w inny sposób akceptowany przez system CEIDG umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas jego złożenia.

Jeżeli wniosek składany jest osobiście w urzędzie gminy lub przesłany listem poleconym, to w przypadku przesłania wniosku listem poleconym pamiętać należy o dołączeniu dokumentu poświadczającego notarialnie podpisu. Wniosek ten powinien być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, potwierdzonym przez notariusza.

W sytuacji, gdy wniosek będzie błędnie wypełniony, wnioskodawca zostanie o tym poinformowany i poproszony o poprawienie odpowiednich informacji we wniosku. W przypadku, gdy został złożony on-line – system CEIDG poinformuje niezwłocznie o niepoprawności wniosku. Natomiast w przypadku, gdy wniosek został złożony osobiście w urzędzie gminy – organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Poprawnie wypełniony wniosek zostaje przyjęty przez organ ewidencyjny, a wnioskodawca otrzymuje kopię wniosku. Urząd Gminy lub Miasta jest zobowiązany do przesłania w ciągu 3 dni od dokonania wpisu o zawieszeniu, informacji z wniosku, wraz z oryginałem wniosku, do odpowiedniego Urzędu Skarbowego, Statystycznego oraz ZUS-u bądź KRUS-u.

Zasady zawieszenia działalności - prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Według art. 25. pkt. 2 (Prawa przedsiębiorców) podczas, gdy działalność jest zawieszona, przedsiębiorca ma prawo do przyjmowania należności, lub regulowania zobowiązań powstałych przed dniem zawieszenia działalności gospodarczej. Ponadto, ma prawo do działań, które mają na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Może również osiągać przychody finansowe, także te wynikające z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej. Może podlegać kontroli skarbowej, ma prawo do zbywania środków trwałych i wyposażenia.


Natomiast według art. 25. pkt. 1 (Prawa przedsiębiorców) w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz uzyskiwania z tego tytułu przychodów. Nie może również w ramach umowy zlecenie lub dzieło, wykonywać usług, które wchodzą w ramy usług wykonywanych w zawieszonej działalności gospodarczej. Dodatkowo należy jeszcze zaprzestać odpisów amortyzacyjnych.

Deklaracja VAT - obowiązki i wyjątki

Przedsiębiorcy, którzy zawiesili działalność gospodarczą, nie są zobowiązani do składania deklaracji VAT-7, VAT-7K za okres rozliczeniowy dotyczący zawieszenia działalności. Natomiast, jeśli podatnik zadecyduje o sprzedaży środków trwałych i uzyska z tego tytułu przychody, to będzie zobowiązany do zapłacenia podatku, oraz złożenia deklaracji VAT.

Nie wszyscy podatnicy zostają zwolnieni z obowiązku złożenia deklaracji VAT. Deklarację VAT mimo zawieszenia działalności, muszą składać podatnicy importujący usługi i/lub towary w zakresie, których są podatnikiem. Podatnicy zajmujący się wewnątrzwspólnotowym nabywaniem towarów, również są zobowiązani do złożenia deklaracji VAT. Ponadto, brak obowiązku składania deklaracji VAT nie odnosi się do okresu rozliczeniowego, w którym zawieszenie działalności nie obejmowało pełnego okresu rozliczeniowego, ani do okresu rozliczeniowego, za który przedsiębiorca musi dokonać korekty podatku naliczonego.

W związku z powyższym, w wyżej wymienionych przypadkach, mimo zwolnienia, niektórzy podatnicy zobowiązani do terminowego składania deklaracji VAT, nawet w sytuacji, gdy będą to tzw. deklaracje zerowe.

Rozliczenie kosztów stałych

Ustawa Prawo Przedsiębiorców, jasno wskazuje na to, przedsiębiorca może rozliczać koszty uzyskania przychodów w czasie zawieszenia działalności. Ma prawo do regulowania zobowiązań, a także przyjmowania należności, które wynikają z okresu przed zawieszeniem działalności.

W okresie zawieszenia działalności istnieje możliwość rozliczania kosztów stałych, takich jak czynsz czy media, gdyż wynikają one z zawartych umów przed okresem zawieszenia działalności. Koszty te, zalicza się do kosztów podatkowych, a więc należy wziąć je pod uwagę w zeznaniu rocznym. Mimo iż w okresie zawieszenia nie ma obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy, należy złożyć zeznanie roczne w celu rozliczenia podatku należnego za rok podatkowy.

Reasumując, zawieszenie działalności następuje w konsekwencji złożenia wniosku CEiDG-1 w Urzędzie Gminy bądź Urzędzie Miasta. Powody zawieszenia działalności nie są istotne z punktu widzenia urzędników, nie ma obowiązku ich wykazywania. Należy pamiętać, iż zawieszenie działalności nie może być utożsamiane z zamknięciem działalności. Należy wspomnieć jednak, iż aby móc zawiesić działalność, nie można zatrudniać żadnych pracowników na podstawie umowy o pracę - chyba że tacy pracownicy aktualnie przebywają na urlopie macierzyńskim, wychowawczym, rodzicielskim.

Każdy przedsiębiorca ma prawo zawiesić działalność, bez podania daty jej wznowienia. W takim wypadku, chęć wznowienia działalności będzie musiała być poparta wnioskiem o jej wznowienie. Istnieje również możliwość zawieszenia działalności gospodarczej na czas określony, podając datę we wniosku CEiDG-1. W tym wypadku po upłynięciu wskazanego przez przedsiębiorcę terminu okresu zawieszenia, działalność zostanie automatycznie wznowiona.

Autor: Magda Okroj i Żaneta Dulczykowska, Systim.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA