REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy członek rodziny staje się współpracownikiem

Biuro rachunkowe ERGOTAX
Księgowi & doradcy podatkowi
Kiedy członek rodziny staje się współpracownikiem  /fot. Shutterstock
Kiedy członek rodziny staje się współpracownikiem /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa przedsiębiorców określają kryteria, kiedy członka rodziny uznaje się za osobę współpracującą. Zawarcie przez przedsiębiorcę współpracy z taką osobą może przybrać formę umowy o pracę, umowy zlecenia, ale może też być bezumowne. Co istotne, od 1 stycznia 2019 r. wynagrodzenie osoby współpracującej stanowi koszt podatkowy.

Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność, wskazanymi w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4–5a, uważa się:

REKLAMA

Autopromocja

- małżonka,

- dzieci własne,

- dzieci drugiego małżonka,

- dzieci przysposobione,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- rodziców,

- macochę,

- ojczyma.

jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności. Zasada ta nie dotyczy rodzeństwa, a także osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego.

Zatrudnienie członka rodziny na umowę o pracę lub bezumownie

Dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych najbardziej istotna jest forma, w jakiej świadczona jest pomoc członka rodziny. Jeżeli jest on zatrudniony na umowę o pracę lub bezumownie, niezależnie od etatu i kwoty wynagrodzenia zostanie potraktowany jako osoba współpracująca z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność i z tego tytułu będzie obowiązkowo podlegać ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu. Ubezpieczenie chorobowe dla osoby współpracującej ma charakter dobrowolny. Składki ZUS odprowadzane są w pełnej wysokości, nie ma przy tym możliwości skorzystania z preferencyjnych składek dla przedsiębiorców. Inaczej jest gdy osoba współpracująca jest zatrudniona w innym podmiocie gdzie otrzymuje wynagrodzenie wyższe bądź równe minimalnemu wynagrodzeniu za pracę (w 2019 roku jest to 2250 zł. brutto) w takim przypadku podlega ona tylko obowiązkowi odprowadzania składki zdrowotnej.

Pomagającego w działalności członka rodziny należałoby zatem zgłosić w ciągu 7 dni w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jako osobę współpracującą z kodem tytułu ubezpieczenia ZUS 05 11 na druku:

- ZUA - w przypadku gdy podlega ubezpieczeniom emerytalnym, rentowych, wypadkowym, zdrowotnym,

- ZZA - w przypadku gdy podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Zatrudnienie członka rodziny na umowę zlecenia

W przypadku umowy zlecenia zawartej z najbliższymi odprowadzanie składek do ZUS wygląda tak samo jak w przypadku każdego innego zleceniobiorcy.

Zgłoszenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych należy wysłać w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia zlecenia z kodem 0411. Zleceniobiorcę zgłaszamy na druku ZUA do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowego, ubezpieczenia wypadkowego i ubezpieczenia zdrowotnego oraz – jeśli zleceniobiorca wyrazi taką chęć – do ubezpieczenia chorobowego. Natomiast jeżeli zleceniobiorca otrzymuje u innego pracodawcy wynagrodzenie wyższe bądź równe minimalnemu wynagrodzeniu za pracę należy zgłosić go na druku ZUS ZZA tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. Wysokość składek będzie zależała od kwoty wynagrodzenia.

Wynagrodzenie osoby współpracującej może być kosztem podatkowym

Wynagrodzenie wypłacane osobie współpracującej od 1 stycznia 2019 r. może stanowić koszt podatkowy prowadzonej działalności - wprowadza to nowelizacja z 9 listopada 2018 r. o uproszczeniach dla przedsiębiorców, Dz.U. z 30 listopada, poz. 2244.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Należy jednak pamiętać, że wypłacając wynagrodzenie osobie współpracującej przedsiębiorca ma obowiązek odprowadzić z tego tytułu podatek dochodowy jak od wynagrodzeń innych pracowników.

Martyna Mazgaj
Biuro Rachunkowe Ergotax Sp. Z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA