REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska nisko w rankingu oceniającym warunki dla biznesu

Polska na szarym końcu rankingu oceniającego warunki dla biznesu /Fotolia
Polska na szarym końcu rankingu oceniającego warunki dla biznesu /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ile kosztuje rejestracja firmy i ile czasu trzeba poświęcić na formalności przy starcie biznesu? Na te pytania odpowiada ranking Europejskie Perspektywy Przedsiębiorczości, oceniający przyjazność danego kraju dla prowadzenia biznesu oraz czas i koszty niezbędne do rejestracji firmy. Polska zajęła odległe 23 miejsce spośród 30 ocenianych państw (28 państw należących do Unii Europejskiej oraz Szwajcaria i Norwegia).

Zakładasz firmę? Uzbrój się w cierpliwość

Wśród trzydziestu krajów uwzględnionych w rankingu Europejskie Perspektywy Przedsiębiorczości, stworzonym przez Aleo.com, najlepszymi warunkami dla biznesu mogą się pochwalić Wielka Brytania, Dania i Irlandia. Niestety Polska znalazła się na szarym końcu. Podobne wnioski płyną z opublikowanego jakiś czas temu zestawienia Doing Business Banku Światowego. Mimo ułatwień wynikających z Konstytucji Biznesu, Polska uplasowała się na 121 miejscu spośród 190 państw pod względem łatwości rejestrowania firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Bez znaczących ułatwień dla biznesu utrzymanie obecnego miejsca Polski w przyszłorocznej edycji rankingu Doing Business będzie niemożliwe. Polscy przedsiębiorcy zwracają uwagę na rosnącą biurokrację i dodatkowe obowiązki administracyjne nakładane przez aparat państwa. Polski przedsiębiorca poświęca trzy razy więcej czasu na czynności związane z formalnościami związanymi z prowadzeniem firmy od swojego odpowiednika w Wielkiej Brytanii. Ten czas ma ogromne znaczenie dla konkurencyjności polskiego biznesu - przedsiębiorca w Polsce zamiast skupiać się na rozwoju własnego biznesu czy poszukiwaniu nowych partnerów, musi z roku na rok poświęcać coraz więcej czasu na czynności administracyjne.

Według badania Europejskie Perspektywy Przedsiębiorczości czas niezbędny na rejestrację firmy w Polsce jest najdłuższy spośród wszystkich 30 badanych państw. Jak wynika z danych Banku Światowego większość nowo powstających firm w Polsce nie korzysta z elektronicznego systemu rejestracji, a najwięcej czasu pochłania rejestracja w KRS.

Firma w Polsce - wysoka biurokracja i koszty

Przedsiębiorcy, to dla polskiego rządu ważna grupa społeczna - przynajmniej bazując na deklaracjach polityków. Mimo projektów kierowanych do właścicieli firm pokroju Konstytucji Biznesu czy ulgi na start w ZUS, warunki do prowadzenia biznesu w Polsce są zdecydowanie gorsze od większości europejskich państw. Przedsiębiorcy od lat powtarzają o konieczności wprowadzenia systemowych zmian, zmniejszeniu biurokracji oraz uproszczeniu przepisów.

REKLAMA

Koszt rejestracji spółki z o.o. w Polsce zaczyna się od min. 600 złotych. Na tę kwotę składa się opłata sądowa wniosku o rejestrację spółki w KRS (500 złotych), opłata za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (100 złotych). Polski przedsiębiorca musi dodatkowo zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5-proc. kapitału zakładowego spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Dla porównania koszt rejestracji firmy w Wielkiej Brytanii jest niższy od kosztu rejestracji spółki z o.o. w Polsce - mówimy o wydatku od 69 funtów (około 395 złotych). Przedsiębiorca w Wielkiej Brytanii jedynie deklaruje kapitał zakładowy i nie musi odprowadzać od niego żadnej daniny, jak to ma miejsce w Polsce. Koszt prowadzenia księgowości brytyjskiej spółki przez profesjonalną kancelarię podatkową zależy od ilości dokumentów księgowych i rozpoczyna się już od 70 funtów (około 350 złotych). Dla porównania koszt prowadzenia księgowości polskiej spółki z o.o. to wydatek co najmniej 600 złotych, a w przypadku tradycyjnego biura rachunkowego możemy mówić o wydatku nawet 1500 złotych.

Niska biurokracja oraz niskie koszty prowadzenia działalności to główne czynniki przyciągające przedsiębiorców na Wyspy. Jeśli polski rząd nie podejmie zdecydowanych działań w tym obszarze, będziemy obserwować dalszą migrację polskiego biznesu za granicę.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA