REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu?

Jak uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu?
Jak uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu?
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Zezwolenie na sprzedaż detaliczną alkoholu. Przedsiębiorcy, którzy chcą sprzedawać alkohol muszą uzyskać stosowne zezwolenie. Bez zezwolenia nie można handlować napojami alkoholowymi ani w sklepie, ani w restauracji. Jak uzyskać zezwolenie na detaliczną sprzedaż alkoholu?

- Osoby, które nigdy nie zajmowały się sprzedażą alkoholu, mogą być zaskoczone tym, jak skomplikowany jest to biznes. Niestety, przedsiębiorca zainteresowany dystrybucją napojów alkoholowych musi spełnić wiele wymagań formalnych – mówi Remigiusz Zdrojkowski z firmy PRO-LOG, zajmującej się logistyką towarów akcyzowych.

REKLAMA

Autopromocja

Trzy rodzaje zezwoleń na sprzedaż detaliczną alkoholu

Przede wszystkim pamiętaj, że istnieją trzy rodzaje zezwoleń (w zależności od mocy alkoholu):

  • do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
  • powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
  • powyżej 18% zawartości alkoholu.

Zastanów się, jakiego zezwolenia potrzebujesz w swoim punkcie. W razie potrzeby możesz wnioskować o wszystkie trzy w jednym dokumencie.

Wniosek składasz do urzędu miasta lub gminy, właściwego dla lokalizacji punktu sprzedaży. Możesz tego dokonać podczas wizyty w urzędzie, listownie, a także elektronicznie. Gdy Twój sklep lub restauracja jest spółką cywilną, to wniosek muszą podpisać wszyscy wspólnicy. Jeśli ustanowiliście jedną osobę, która będzie reprezentować całą spółkę, wtedy wniosek podpisuje tylko ten wspólnik, który ma upoważnienie do reprezentowania spółki.

Sprawę możesz załatwić także przez pełnomocnika. Pamiętaj wtedy o dołączeniu pełnomocnictwa oraz dowodu zapłaty opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (w wysokości 17 zł wpłaconej na konto urzędu miasta). Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nie ma konkretnego terminu na złożenie wniosku. Wnioskować o zezwolenie można w dowolnym momencie, ale przed rozpoczęciem sprzedaży napojów alkoholowych. Pamiętać trzeba także o tym, by uzyskać odpowiednie zezwolenie od osoby, która zarządza budynkiem, w którym prowadzona będzie sprzedaż alkoholu – podkreśla przedstawiciel firmy PRO-LOG.

W zależności od punktu, w którym chcesz dokonywać sprzedaży, do wniosku dołączasz zgodę właściciela budynku, zgodę użytkownika budynku, zgodę zarządcy budynku, zgodę administratora budynku lub dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu.

Warunki wydania zezwolenia na sprzedaż alkoholu

REKLAMA

W sytuacji kiedy Twój wniosek jest poprawny, lokalizacja punktu sprzedaży odpowiednia (punkt znajduje się w odpowiedniej odległości od kościoła lub szkoły) i zapłaciłeś za wydanie stosownego dokumentu (od 525 zł do 2.100 zł – w zależności od rodzaju alkoholu), to urząd wyda Ci zezwolenie.

Pamiętaj, że rada gminy ustala maksymalną liczbę zezwoleń, jaka może być wydana na danym terenie. Uchwałę w tym zakresie znajdziesz na stronie internetowej właściwego urzędu gminy lub miasta.

Może zdarzyć się też tak, że do urzędu wpłynie więcej wniosków niż wynosi limit ustalony przez radę gminy. W takim przypadku o przyznaniu zezwolenia będzie decydować większa odległość planowanego punktu sprzedaży od najbliższego działającego już sklepu czy baru oraz to, ile tego typu punktów już prowadzisz. Im mniej, tym lepiej. Ocena lokalizacji należy do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Trzeba też wiedzieć, że zezwolenia wydawane są na określony czas: minimum 2 lata dla handlu detalicznego (sklep, stacja benzynowa) i minimum 4 lata dla lokali gastronomicznych (restauracja, pub).

Zezwolenie wydawane jest w ciągu miesiąca. Termin ten może się wydłużyć do 2 miesięcy, gdy urząd będzie potrzebował dodatkowych informacji. O takim przypadku zostaniesz jednak każdorazowo powiadomiony.

Kiedy można stracić zezwolenie?

Utrata zezwolenia może dotyczyć sytuacji cofnięcia lub wygaśnięcia dokumentu. Urząd może cofnąć Ci zezwolenie w sytuacji gdy:

  • będziesz sprzedawać alkohol osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
  • nie wezwiesz policji lub straży miejskiej do awanturujących się klientów,
  • będziesz sprzedawać alkohol pochodzący z nielegalnych źródeł,
  • podasz fałszywe dane w oświadczeniu o rocznej wartości sprzedaży napojów alkoholowych (np. gdy zaniżysz, albo zawyżysz wartość sprzedanego alkoholu),
  • popełnisz przestępstwo w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
  • zostanie wobec ciebie orzeczony zakaz prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.

Wniosek o ponowne wydanie zezwolenia możesz złożyć nie wcześniej niż po 3 latach od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.

Zezwolenie wygasa w przypadku:

  • likwidacji punktu sprzedaży,
  • upływu terminu ważności zezwolenia,
  • zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,
  • zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej,
  • niezłożenia oświadczenia o rocznej wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych do 31 stycznia lub niezapłacenia opłaty w ustawowo określonych wysokościach i terminach.

W sytuacji, gdy twoje zezwolenie wygasło z powodu braku oświadczenia o rocznej sprzedaży lub niezapłacenia w terminie opłaty, możesz wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.

- Należy pamiętać, że sprzedaż napojów alkoholowych po cofnięciu lub wygaśnięciu zezwolenia jest takim samym przestępstwem jak wtedy, gdy zezwolenie nie zostało w ogóle wydane. W takiej sytuacji należy liczyć się z grzywną – mówi Remigiusz Zdrojkowski.

W jakich innych sytuacjach potrzeba zezwolenia?

Nie tylko regularna sprzedaż alkoholu w sklepie, barze czy restauracji wymaga zezwolenia. Może zdarzyć się, że twoje zezwolenie na detaliczny obrót napojami alkoholowymi wygaśnie, a w sklepie zalegają butelki pełne trunków. Powinieneś wtedy wystąpić o zezwolenie na wyprzedaż napojów alkoholowych do właściwego wójta, burmistrza czy prezydenta miasta.

Gdy zajmujesz się organizacją przyjęć, cateringiem czy też chcesz sprzedawać alkohol na festynach i piknikach, powinieneś uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu w trakcie przyjęć lub jednorazowe zezwolenie na sprzedaż alkoholu.

Jeszcze inne zezwolenie potrzebne jest, gdy wyrabiasz i rozlewasz wino uzyskane z winogron, które pochodzą z upraw własnych (to bardzo ważne), czyli z Twojej winnicy. Coraz częściej spotykamy je przecież w Polsce. Po uzyskaniu specjalnego zezwolenia możesz prowadzić sprzedaż detaliczną takiego wina. Może być ono spożywane w miejscu lub poza miejscem sprzedaży, a także w punkcie sprzedaży zlokalizowanym w miejscu wytworzenia wina.

Sprzedaż hurtowa - zezwolenie od marszałka województwa lub ministra

Co do sprzedaży hurtowej, to w zależności od „procentów” potrzebne jest zezwolenie od marszałka województwa lub ministra właściwego do spraw rozwoju. Tu jednak przepisy są o wiele bardziej szczegółowe i restrykcyjne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA