REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Atestacja sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju

Atestacja sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju
Atestacja sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju

REKLAMA

REKLAMA

Na mocy dyrektywy CSRD zmodyfikowano przepisy dyrektywy 2006/43/WE regulującej ustawowe badania rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych. W wyniku tych zmian dyrektywa 2006/43/WE określa teraz również zasady atestacji rocznej i skonsolidowanej sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Wprowadzenie spójnych zasad dotyczących atestacji raportowania będzie kluczowe dla zapewnienia wiarygodności informacji ujawnianych przez obowiązane jednostki.

Dyrektywa CSRDN. Opinie biegłych rewidentów i firm audytorskich

Przypominamy, że zgodnie z dyrektywą CSRD (ang. Corporate Sustainability Reporting Directive) jednostki zobowiązane do sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju będą sporządzały sprawozdania z działalności (w tym w zakresie ESG) w elektronicznym formacie raportowania określonym w stosownym rozporządzeniu delegowanym Komisji Europejskiej.
Co do zasady, na mocy dyrektywy 2013/34/UE, której obecny kształt nadała dyrektywa CSRD, biegli rewidenci oraz firmy audytorskie będą wydawać opinię (na podstawie usługi atestacyjnej dającej ograniczoną pewność, a w późniejszym czasie – dającej wystarczającą pewność) na temat zgodności ww. sprawozdawczości jednostek w zakresie zrównoważonego rozwoju z wymogami dyrektywy CSRD.

Badanie w ramach usługi atestacyjnej będzie obejmować w szczególności weryfikację przez audytorów:
- zgodności sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju ze standardami sprawozdawczości w ESG,
- procesu przeprowadzonego przez jednostkę obowiązaną w celu identyfikacji informacji przedstawionych zgodnie ze wspomnianymi powyżej standardami,
- zgodności z wymogiem znakowania sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, jak również z wymogami sprawozdawczymi zawartymi w unijnej Taksonomii.

Krajowe regulacje będą mogły dodatkowo przewidywać, że opinia atestacyjna może zostać wydana przez biegłego rewidenta lub firmę audytorską inne niż podmiot przeprowadzający badanie rocznego lub skonsolidowanego sprawozdania finansowego danej jednostki.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany czekające biegłych rewidentów i firmy audytorskie

W wyniku zmian wprowadzonych dyrektywą CSRD rozszerzono w dyrektywie 2006/43/WE zakres przedmiotowy terminów „biegły rewident” i „firma audytorska” o osoby zatwierdzone do przeprowadzania – w stosownych przypadkach – atestacji sprawozdawczości w obszarze zrównoważonego rozwoju. Nowe zadania dla ww. osób i podmiotów łączą się oczywiście z nowymi wymaganiami dotyczącymi wykształcenia w zakresie takiej atestacji. Terminy na zdobycie lub uzupełnienie wiedzy przez biegłych rewidentów zostały szczegółowe przedstawione w dyrektywie CSRD.

Przykładowo, zgodnie ze znowelizowaną dyrektywą 2006/43/WE, biegły rewident może zostać zatwierdzony do przeprowadzania atestacji sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, o ile będzie posiadać wiedzę z następujących przedmiotów:
- wymogi prawne i standardy dotyczące sporządzania rocznej i skonsolidowanej sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju,
- analiza w zakresie zrównoważonego rozwoju,
- proces należytej staranności w odniesieniu do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem,
- wymogi prawne i standardy atestacji sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Fakt, czy dany biegły rewident jest również zatwierdzony (uprawniony) do przeprowadzania atestacji sprawozdawczości w zakresie ESG powinien zostać ujawniony w stosownych krajowych rejestrach.

Warto zaznaczyć, że obecne wymagania dotyczące m.in. etyki zawodowej, niezależności i obiektywizmu, poufności i tajemnicy zawodowej, jak również organizacji wewnętrznej dotyczącej badania rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych będą miały zastosowanie odpowiednio do atestacji sprawozdawczości w obszarze zrównoważonego rozwoju. Ponadto w dyrektywie 2006/43/WE zostały również wskazane usługi, których świadczenie przez biegłych rewidentów i firmy audytorskie będzie zabronione, w przypadkach, gdy dany biegły rewident lub firma audytorska przeprowadza atestację sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju jednostki interesu publicznego.

Standardy atestacji

Atestacja sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju będzie przeprowadzana zgodnie ze standardami atestacji, które Komisja Europejska ma przyjąć w formie aktów delegowanych do 1 października 2026 r. Standardy te mają uzupełniać dyrektywę 2006/43/WE poprzez wprowadzenie regulacji dotyczących standardów atestacji dającej tzw. „ograniczoną pewność”. Procedury te obejmują w szczególności planowanie zlecenia, uwzględnianie rodzajów ryzyka i reagowanie na nie oraz rodzaj wniosków, jakie należy zawrzeć w sprawozdaniu z atestacji sprawozdawczości w obszarze ESG. Ponadto Komisja Europejska powinna do 1 października 2028 r. przyjąć akty delegowane mające ustanowić standardy atestacji dającej tzw. „wystarczającą pewność”.

Do czasu przyjęcia tych standardów przez Komisję Europejską, państwa członkowskie Unii Europejskiej będą mogły stosować krajowe standardy, procedury lub wymogi atestacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawozdanie z atestacji

Z przeprowadzonej atestacji sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju biegli rewidenci i firmy audytorskie będą sporządzać stosowne sprawozdania, w których wskażą wyniki atestacji. Sprawozdania będą przygotowywane zgodnie ze wspomnianymi standardami atestacji. W przypadku gdy w odniesieniu do danej jednostki atestacja została przeprowadzona przez więcej niż jednego biegłego rewidenta lub firmę audytorską, będą oni musieli razem ustalić wynik atestacji i przedstawić wspólne sprawozdanie. Jeżeli biegli rewidenci lub firmy audytorskie nie porozumieją się co do pewnej kwestii, w sprawozdaniu każdy z nich będzie mógł przedstawić własną opinię wraz z uzasadnieniem zaistniałej różnicy zdań.

Kary

Dyrektywa 2006/43/WE, po zmianach wprowadzonych dyrektywą CSRD, przewiduje, że na barkach państw członkowskich Unii Europejskiej spoczywać będzie obowiązek zapewnienia istnienia w prawie krajowym skutecznych systemów dochodzeń i kar mających na celu: (i) wykrywanie przypadków nieodpowiedniego wykonywania atestacji sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, (ii) ich korygowanie oraz (iii) zapobieganie im. Dodatkowo, w ramach krajowych porządków prawnych powinny zostać zapewnione skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary wobec biegłych rewidentów i firm audytorskich, w przypadku gdy atestacje sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju nie będą przeprowadzane zgodnie z przepisami. Oznacza to, że w ramach implementacji dyrektywy CSRD należy spodziewać się wprowadzenia przepisów regulujących kwestię odpowiedzialności biegłych rewidentów i firm audytorskich w związku z atestacją sprawozdawczości w obszarze ESG (lub uaktualnienia istniejących regulacji mających obecnie zastosowanie przy badaniu sprawozdań finansowych).

Kiedy dyrektywa CSRD będzie implementowana w Polsce? Czas przygotowań

Dyrektywa CSRD powinna zostać implementowana przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polskę, do krajowych porządków prawnych w ciągu 18 miesięcy od jej wejścia w życie (tj. licząc od 5 stycznia 2023 r.). Dotyczy to również zmian wprowadzanych przepisami dyrektywy CSRD do dyrektywy 2006/43/WE związanych z atestacją sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Na biegłych rewidentów i firmy audytorskie czekają nowe wyzwania, do których przygotowanie niewątpliwie będzie czasochłonne i wymagające. Niemniej, na szczegółowe rozwiązania w zakresie atestacji ESG przyjdzie nam poczekać do czasu wdrożenia dyrektywy CSRD do polskiego prawa.

Warto podkreślić, że nie tylko podmioty audytorskie, ale i jednostki zobowiązane do sprawozdawczości w obszarze zrównoważonego rozwoju na podstawie dyrektywy CSRD, powinny wykorzystać najbliższe miesiące do podjęcia pierwszych kroków w celu dostosowania swoich procedur i modelu biznesowego do wymogów wynikających z nowych przepisów unijnych w obszarze ESG.

Adrian Lakowski, radca prawny, associate w CRIDO,
Julia Dziubińska, aplikantka radcowska, junior associate w CRIDO

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

Stawka podatku leśnego na 2025 r. Kto zapłaci i ile? Kto będzie zwolniony?

Podatek leśny obejmuje grunty leśne z wyjątkiem lasów wykorzystywanych na działalność inną niż leśna. W 2025 roku stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar, obliczona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna. Dowiedz się, kto jest zobowiązany do płacenia podatku leśnego i jakie przysługują zwolnienia.

E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?

Od 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, z pewnymi udogodnieniami dla najmniejszych przedsiębiorców. Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, wyjaśnia, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa oraz z czym wiąże się możliwość stosowania trybu offline.

Prof. Modzelewski: nie będzie faktur ustrukturyzowanych w 2026 roku

Niedawno dowiedzieliśmy się oficjalnie, że odroczony do dnia 1 lutego 2026 r. termin wprowadzenia powszechnego obowiązku wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych nie będzie już odraczany, mimo że nie powstał jeszcze nawet projekt zasadniczej przebudowy tej koncepcji, co zapowiedział oficjalnie minister finansów. 

REKLAMA

Od strażnika faktur do doradcy biznesowego. Tak zmienić się musi rola księgowego w cyfrowym świecie finansów

Branżę usług księgowych czeka wielka rewolucja, a jej pierwsze sygnały już widać. Obecnie księgowy koncentruje się na porządkowaniu faktur, wpisywaniu ich do systemu księgowego, rozliczaniu należności firm, sprawdzaniu i analizowaniu rachunków oraz innych danych księgowych, a następnie wyliczaniu podatków i sporządzaniu raportów. Wcześniej przedstawiciele tego zawodu postrzegani byli jako “strażnicy faktur”, co oznaczało, że kontrolowali tylko formalny aspekt dokumentacji. Obecnie oczekuje się od nich opieki nad całym obszarem związanym z finansami. Czy cyfryzacja wpłynie na konieczność zmiany kompetencji księgowych? Czy zmieni się postrzeganie tego zawodu?

Od piątku rusza nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Gdzie złożyć wniosek? Kto może wystąpić o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne za grudzień?

Od piątku rusza nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Gdzie złożyć wniosek? Kto może wystąpić o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne za grudzień? Jakie należy spełniać warunki, by uzyskać zwolnienie?

Księgowi pełnią coraz bardziej złożone role. Są w firmach doradcami, analitykami, a także partnerami biznesowymi

Księgowy przyszłości to nie tylko specjalista od liczb, ale także strategiczny doradca i wsparcie w rozwoju firmy. W obliczu rosnących oczekiwań przedsiębiorców, którzy cenią księgowych za zaangażowanie, komunikatywność i umiejętność zarządzania ryzykiem, profesja ta dynamicznie ewoluuje. Nowoczesne technologie odciążają księgowych od żmudnych zadań, pozwalając im skupić się na doradztwie.

Niższa składka zdrowotna dla niepełnosprawnego przedsiębiorcy przy wspólnym rozliczeniu podatkowym PIT. Jak to obliczyć wyjaśnia Minister Zdrowia

Chęć skorzystania przez małżonków ze wspólnego rozliczenia PIT nie pozbawia małżonka zaliczonego do umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności z możliwości skorzystania z ulgi w składce zdrowotnej uregulowanej w art. 82 ust. 10 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Jakie są warunki skorzystania z tej ulgi i jak ją liczyć, wyjaśnił 18 października 2024 r. Minister Zdrowia w odpowiedzi na interpelację poselską .

REKLAMA

Minimalna zmiana w składce zdrowotnej od 2025 r. Polska 2050: dodatkowo ulga dla mikroprzedsiębiorców a od 2026 r. korzystniejsze zasady dla MŚP

Rada Ministrów przyjęła 29 października 2024 r. projekt ustawy dotyczący zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakłada on, że przychody z tytułu zbycia środków trwałych nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej od przedsiębiorców. Polska 2050 poinformowała tego samego dnia, że w przyszłym tygodniu krok drugi zmian w składce zdrowotnej, czyli wprowadzenie: 🔜od 2025 r. ulgi dla mikroprzedsiębiorców, 🔜a od 2026 r. korzystniejszych zasad naliczania składki zdrowotnej dla MŚP.

Podatek od nieruchomości 2025: ważne zmiany przepisów od 1 stycznia. Budynki, budowle, garaże

Głównym powodem planowanych przez Ministerstwo Finansów zmian w podatku od nieruchomości (mają wejść w życie z początkiem 2025 r.) jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 lipca 2023 r. (sygn. akt: SK 14/21). W wyroku uznano za niekonstytucyjne rozwiązanie polegające na definiowaniu obiektów będących przedmiotem opodatkowania poprzez odesłanie do przepisów prawa budowlanego (czyli nie tylko samej ustawy – Prawo budowlane). O ile orzecznictwo sądów administracyjnych zasadniczo akceptowało dotychczasową konstrukcję, to jednak Trybunał dostrzegł argumenty podatników i nakazał zmienić przedmiotową regulację. Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (to w niej znajdują się przepisy dotyczące podatku od nieuchronności) zakłada przede wszystkim wprowadzenie autonomicznych definicji na potrzeby opodatkowania tym podatkiem. 

REKLAMA