REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe raporty niefinansowe ESG już od 2024 roku. Jak się przygotować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązkowe raporty niefinansowe ESG już od 2024 roku. Jak się przygotować?
Obowiązkowe raporty niefinansowe ESG już od 2024 roku. Jak się przygotować?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Unijna Dyrektywa CSRD zakłada, że największe firmy będą musiały dostarczać raporty niefinansowe, które ocenią ich zgodność z zasadami ESG już od 2024 roku. Rok później obowiązek ten obejmie pozostałe duże przedsiębiorstwa, a następnie – małe i średnie spółki notowane na giełdzie. Czy przedsiębiorstwa są już przygotowane na wdrożenie tych wymogów i czy konsumenci rzeczywiście oczekują od producentów takich informacji?

Dyrektywa CRSD - obowiązkowe raportowanie ESG

W grudniu 2022 roku Unia Europejska ogłosiła przyjęcie Dyrektywy CSRD, która dotyczy sprawozdawczości przedsiębiorstw w kontekście zrównoważonego rozwoju. Ten dokument ma na celu ujednolicenie i bardziej szczegółowe określenie elementów pozafinansowych, które firmy będą zobowiązane publikować rocznie w celu informowania opinii publicznej. Obowiązek raportowania dotyczy wpływu organizacji w czterech kluczowych obszarach: środowiska, społeczeństwa, praw człowieka oraz ładu korporacyjnego. 

Według danych Komisji Europejskiej, po wprowadzeniu dyrektywy, obowiązek raportowania niefinansowego w zakresie zrównoważonego rozwoju będzie obejmował około 50 tys. firm w Unii Europejskiej. W Polsce regulacjom tym podlegać będzie około 4-5 tys. podmiotów. To oznacza, że różnorodne przedsiębiorstwa, od międzynarodowych korporacji po start-upy, będą zobligowane do przestrzegania obowiązku raportowania.

Pierwsza sprawozdawczość według nowych zasad powinna dotyczyć roku obrotowego rozpoczynającego się 1 stycznia 2024 lub po tej dacie.

- Dyrektywa wprowadza nowe przepisy, które poszerzają zakres firm w UE zobowiązanych do dostarczania raportów z zakresu ESG. Jednocześnie zmienia się obszar obowiązkowego raportowania. Jednym z głównych wyzwań związanych z tymi zmianami jest ryzyko wystąpienia tzw. washingu, co może prowadzić do rozbieżności między treściami zawartymi w raportach ESG a rzeczywistym działaniem firm. Wprowadzenie Dyrektywy CSRD stanowi jedno z narzędzi, które mają na celu zaangażowanie sektora prywatnego i zwiększenie przejrzystości w obszarze ESG - mówi Krzysztof Adamski, CEO BetterPOS, założyciel Fundacji Donateo. 

REKLAMA

Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi na zmiany, które niesie Dyrektywa CSRD?

Dzięki wspólnym regułom zawartym w Dyrektywie CSRD, dostęp do informacji o zrównoważonym rozwoju stanie się bardziej spójny i porównywalny pomiędzy poszczególnymi podmiotami. Wielu inwestorów może wykorzystać te informacje do wyceny firm. Przyniesie to korzyść tym przedsiębiorstwom, które mają dobry plan na to, jak będą konkurować w warunkach rynkowych opartych na zrównoważonym rozwoju.

Dodatkową istotną zmianą jest wymóg niezależnych audytów i certyfikacji, które potwierdzą rzetelność i dokładność udostępnianych danych. Dyrektywa pomoże także w ograniczeniu praktyk washingowych.

Niestety, z badania przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie ESG wynika, że ponad połowa polskich firm nie zna jeszcze pojęcia ESG. Co więcej, aż 32 proc. ankietowanych jedynie słyszało o raportowaniu niefinansowym, a tylko 14 proc. zna dobrze to zagadnienie.

Dane Stowarzyszenia powinny być alarmujące zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że spełnienie wymogów nałożonych przez Dyrektywę CSRD może być wyzwaniem nawet dla gigantów polskiego rynku. Średni wynik 100 największych firm w kraju to 5,2 na 10 możliwych do zdobycia punktów. 

Czego oczekują klienci?

Presja otoczenia nie pozostaje bez znaczenia dla przedsiębiorców. Według raportu “Ziemianie atakują” niemal ¾ polskiego społeczeństwa zgadza się, że katastrofa klimatyczna jest realnym problemem, który wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Badani jako prekursorów zmian wskazują władze i biznes, to od nich oczekują największego zaangażowania w sprawę.

Choć wybieranie rozwiązań, które są bliskie naturze, na początku może wydawać się pracochłonne, w szerszej perspektywie ekologiczne wysiłki to duża oszczędność, a także inwestycja w dobry wizerunek firmy. Jak się okazuje, klienci coraz chętniej wybierają produkty i usługi tych przedsiębiorców, którzy otrzymali ekologiczny znak jakości (np. certyfikat Ecolabel).

- Wsłuchiwanie się w potrzeby klientów, pracowników i partnerów biznesowych jest koniecznością. Statystyki mówią same za siebie. Polacy martwią się zmianami klimatycznymi i oczekują, że to korporacje w pierwszej kolejności wezmą aktywny udział w przeciwdziałaniu kryzysowi klimatycznemu. Wszystkim nam powinno zależeć, by żyć w dobrych warunkach, mieć dostęp do czystej wody i oddychać świeżym powietrzem. Żaden biznes nie przetrwa na martwej planecie – dodaje Krzysztof Adamski.

Dyrektywa CSRD stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia odpowiedzialności przedsiębiorstw za wpływ na środowisko i społeczeństwo. Przygotowanie do tych zmian jest kluczowe zarówno dla utrzymania konkurencyjności, jak i dla spełnienia oczekiwań interesariuszy. Warto już teraz rozważyć dostosowanie praktyk i procesów do nowych wymogów, ponieważ obowiązek raportowania ESG, szczególnie na początku, może stanowić duże wyzwanie.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA