REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe raporty niefinansowe ESG już od 2024 roku. Jak się przygotować?

Obowiązkowe raporty niefinansowe ESG już od 2024 roku. Jak się przygotować?
Obowiązkowe raporty niefinansowe ESG już od 2024 roku. Jak się przygotować?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Unijna Dyrektywa CSRD zakłada, że największe firmy będą musiały dostarczać raporty niefinansowe, które ocenią ich zgodność z zasadami ESG już od 2024 roku. Rok później obowiązek ten obejmie pozostałe duże przedsiębiorstwa, a następnie – małe i średnie spółki notowane na giełdzie. Czy przedsiębiorstwa są już przygotowane na wdrożenie tych wymogów i czy konsumenci rzeczywiście oczekują od producentów takich informacji?

Dyrektywa CRSD - obowiązkowe raportowanie ESG

W grudniu 2022 roku Unia Europejska ogłosiła przyjęcie Dyrektywy CSRD, która dotyczy sprawozdawczości przedsiębiorstw w kontekście zrównoważonego rozwoju. Ten dokument ma na celu ujednolicenie i bardziej szczegółowe określenie elementów pozafinansowych, które firmy będą zobowiązane publikować rocznie w celu informowania opinii publicznej. Obowiązek raportowania dotyczy wpływu organizacji w czterech kluczowych obszarach: środowiska, społeczeństwa, praw człowieka oraz ładu korporacyjnego. 

Według danych Komisji Europejskiej, po wprowadzeniu dyrektywy, obowiązek raportowania niefinansowego w zakresie zrównoważonego rozwoju będzie obejmował około 50 tys. firm w Unii Europejskiej. W Polsce regulacjom tym podlegać będzie około 4-5 tys. podmiotów. To oznacza, że różnorodne przedsiębiorstwa, od międzynarodowych korporacji po start-upy, będą zobligowane do przestrzegania obowiązku raportowania.

Pierwsza sprawozdawczość według nowych zasad powinna dotyczyć roku obrotowego rozpoczynającego się 1 stycznia 2024 lub po tej dacie.

- Dyrektywa wprowadza nowe przepisy, które poszerzają zakres firm w UE zobowiązanych do dostarczania raportów z zakresu ESG. Jednocześnie zmienia się obszar obowiązkowego raportowania. Jednym z głównych wyzwań związanych z tymi zmianami jest ryzyko wystąpienia tzw. washingu, co może prowadzić do rozbieżności między treściami zawartymi w raportach ESG a rzeczywistym działaniem firm. Wprowadzenie Dyrektywy CSRD stanowi jedno z narzędzi, które mają na celu zaangażowanie sektora prywatnego i zwiększenie przejrzystości w obszarze ESG - mówi Krzysztof Adamski, CEO BetterPOS, założyciel Fundacji Donateo. 

REKLAMA

Autopromocja

Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi na zmiany, które niesie Dyrektywa CSRD?

Dzięki wspólnym regułom zawartym w Dyrektywie CSRD, dostęp do informacji o zrównoważonym rozwoju stanie się bardziej spójny i porównywalny pomiędzy poszczególnymi podmiotami. Wielu inwestorów może wykorzystać te informacje do wyceny firm. Przyniesie to korzyść tym przedsiębiorstwom, które mają dobry plan na to, jak będą konkurować w warunkach rynkowych opartych na zrównoważonym rozwoju.

Dodatkową istotną zmianą jest wymóg niezależnych audytów i certyfikacji, które potwierdzą rzetelność i dokładność udostępnianych danych. Dyrektywa pomoże także w ograniczeniu praktyk washingowych.

Niestety, z badania przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie ESG wynika, że ponad połowa polskich firm nie zna jeszcze pojęcia ESG. Co więcej, aż 32 proc. ankietowanych jedynie słyszało o raportowaniu niefinansowym, a tylko 14 proc. zna dobrze to zagadnienie.

Dane Stowarzyszenia powinny być alarmujące zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że spełnienie wymogów nałożonych przez Dyrektywę CSRD może być wyzwaniem nawet dla gigantów polskiego rynku. Średni wynik 100 największych firm w kraju to 5,2 na 10 możliwych do zdobycia punktów. 

Czego oczekują klienci?

Presja otoczenia nie pozostaje bez znaczenia dla przedsiębiorców. Według raportu “Ziemianie atakują” niemal ¾ polskiego społeczeństwa zgadza się, że katastrofa klimatyczna jest realnym problemem, który wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Badani jako prekursorów zmian wskazują władze i biznes, to od nich oczekują największego zaangażowania w sprawę.

Choć wybieranie rozwiązań, które są bliskie naturze, na początku może wydawać się pracochłonne, w szerszej perspektywie ekologiczne wysiłki to duża oszczędność, a także inwestycja w dobry wizerunek firmy. Jak się okazuje, klienci coraz chętniej wybierają produkty i usługi tych przedsiębiorców, którzy otrzymali ekologiczny znak jakości (np. certyfikat Ecolabel).

- Wsłuchiwanie się w potrzeby klientów, pracowników i partnerów biznesowych jest koniecznością. Statystyki mówią same za siebie. Polacy martwią się zmianami klimatycznymi i oczekują, że to korporacje w pierwszej kolejności wezmą aktywny udział w przeciwdziałaniu kryzysowi klimatycznemu. Wszystkim nam powinno zależeć, by żyć w dobrych warunkach, mieć dostęp do czystej wody i oddychać świeżym powietrzem. Żaden biznes nie przetrwa na martwej planecie – dodaje Krzysztof Adamski.

Dyrektywa CSRD stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia odpowiedzialności przedsiębiorstw za wpływ na środowisko i społeczeństwo. Przygotowanie do tych zmian jest kluczowe zarówno dla utrzymania konkurencyjności, jak i dla spełnienia oczekiwań interesariuszy. Warto już teraz rozważyć dostosowanie praktyk i procesów do nowych wymogów, ponieważ obowiązek raportowania ESG, szczególnie na początku, może stanowić duże wyzwanie.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA