REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe raporty niefinansowe ESG już od 2024 roku. Jak się przygotować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązkowe raporty niefinansowe ESG już od 2024 roku. Jak się przygotować?
Obowiązkowe raporty niefinansowe ESG już od 2024 roku. Jak się przygotować?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Unijna Dyrektywa CSRD zakłada, że największe firmy będą musiały dostarczać raporty niefinansowe, które ocenią ich zgodność z zasadami ESG już od 2024 roku. Rok później obowiązek ten obejmie pozostałe duże przedsiębiorstwa, a następnie – małe i średnie spółki notowane na giełdzie. Czy przedsiębiorstwa są już przygotowane na wdrożenie tych wymogów i czy konsumenci rzeczywiście oczekują od producentów takich informacji?

Dyrektywa CRSD - obowiązkowe raportowanie ESG

W grudniu 2022 roku Unia Europejska ogłosiła przyjęcie Dyrektywy CSRD, która dotyczy sprawozdawczości przedsiębiorstw w kontekście zrównoważonego rozwoju. Ten dokument ma na celu ujednolicenie i bardziej szczegółowe określenie elementów pozafinansowych, które firmy będą zobowiązane publikować rocznie w celu informowania opinii publicznej. Obowiązek raportowania dotyczy wpływu organizacji w czterech kluczowych obszarach: środowiska, społeczeństwa, praw człowieka oraz ładu korporacyjnego. 

Według danych Komisji Europejskiej, po wprowadzeniu dyrektywy, obowiązek raportowania niefinansowego w zakresie zrównoważonego rozwoju będzie obejmował około 50 tys. firm w Unii Europejskiej. W Polsce regulacjom tym podlegać będzie około 4-5 tys. podmiotów. To oznacza, że różnorodne przedsiębiorstwa, od międzynarodowych korporacji po start-upy, będą zobligowane do przestrzegania obowiązku raportowania.

Pierwsza sprawozdawczość według nowych zasad powinna dotyczyć roku obrotowego rozpoczynającego się 1 stycznia 2024 lub po tej dacie.

- Dyrektywa wprowadza nowe przepisy, które poszerzają zakres firm w UE zobowiązanych do dostarczania raportów z zakresu ESG. Jednocześnie zmienia się obszar obowiązkowego raportowania. Jednym z głównych wyzwań związanych z tymi zmianami jest ryzyko wystąpienia tzw. washingu, co może prowadzić do rozbieżności między treściami zawartymi w raportach ESG a rzeczywistym działaniem firm. Wprowadzenie Dyrektywy CSRD stanowi jedno z narzędzi, które mają na celu zaangażowanie sektora prywatnego i zwiększenie przejrzystości w obszarze ESG - mówi Krzysztof Adamski, CEO BetterPOS, założyciel Fundacji Donateo. 

REKLAMA

Autopromocja

Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi na zmiany, które niesie Dyrektywa CSRD?

Dzięki wspólnym regułom zawartym w Dyrektywie CSRD, dostęp do informacji o zrównoważonym rozwoju stanie się bardziej spójny i porównywalny pomiędzy poszczególnymi podmiotami. Wielu inwestorów może wykorzystać te informacje do wyceny firm. Przyniesie to korzyść tym przedsiębiorstwom, które mają dobry plan na to, jak będą konkurować w warunkach rynkowych opartych na zrównoważonym rozwoju.

Dodatkową istotną zmianą jest wymóg niezależnych audytów i certyfikacji, które potwierdzą rzetelność i dokładność udostępnianych danych. Dyrektywa pomoże także w ograniczeniu praktyk washingowych.

Niestety, z badania przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie ESG wynika, że ponad połowa polskich firm nie zna jeszcze pojęcia ESG. Co więcej, aż 32 proc. ankietowanych jedynie słyszało o raportowaniu niefinansowym, a tylko 14 proc. zna dobrze to zagadnienie.

Dane Stowarzyszenia powinny być alarmujące zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że spełnienie wymogów nałożonych przez Dyrektywę CSRD może być wyzwaniem nawet dla gigantów polskiego rynku. Średni wynik 100 największych firm w kraju to 5,2 na 10 możliwych do zdobycia punktów. 

Czego oczekują klienci?

Presja otoczenia nie pozostaje bez znaczenia dla przedsiębiorców. Według raportu “Ziemianie atakują” niemal ¾ polskiego społeczeństwa zgadza się, że katastrofa klimatyczna jest realnym problemem, który wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Badani jako prekursorów zmian wskazują władze i biznes, to od nich oczekują największego zaangażowania w sprawę.

Choć wybieranie rozwiązań, które są bliskie naturze, na początku może wydawać się pracochłonne, w szerszej perspektywie ekologiczne wysiłki to duża oszczędność, a także inwestycja w dobry wizerunek firmy. Jak się okazuje, klienci coraz chętniej wybierają produkty i usługi tych przedsiębiorców, którzy otrzymali ekologiczny znak jakości (np. certyfikat Ecolabel).

- Wsłuchiwanie się w potrzeby klientów, pracowników i partnerów biznesowych jest koniecznością. Statystyki mówią same za siebie. Polacy martwią się zmianami klimatycznymi i oczekują, że to korporacje w pierwszej kolejności wezmą aktywny udział w przeciwdziałaniu kryzysowi klimatycznemu. Wszystkim nam powinno zależeć, by żyć w dobrych warunkach, mieć dostęp do czystej wody i oddychać świeżym powietrzem. Żaden biznes nie przetrwa na martwej planecie – dodaje Krzysztof Adamski.

Dyrektywa CSRD stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia odpowiedzialności przedsiębiorstw za wpływ na środowisko i społeczeństwo. Przygotowanie do tych zmian jest kluczowe zarówno dla utrzymania konkurencyjności, jak i dla spełnienia oczekiwań interesariuszy. Warto już teraz rozważyć dostosowanie praktyk i procesów do nowych wymogów, ponieważ obowiązek raportowania ESG, szczególnie na początku, może stanowić duże wyzwanie.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA