REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymon Lipiński
Senior Tax Consultant Crowe
Crowe Poland
Księgowość, podatki, audyt, consulting, ESG
CBAM
Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Kary za nieprawidłowości w raportach CBAM

Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym CBAM [Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1773 z 17 sierpnia 2023 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do obowiązków sprawozdawczych do celów mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 w okresie przejściowym (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 228, str. 94 z późn. zm.)] każdy importer musi znać rzeczywiste wartości emisji powstałych podczas produkcji importowanych towarów.
Do lipca 2024 roku dopuszczalne było korzystanie z tzw. wartości domyślnych emisji, opublikowanych przez Komisję Europejską. Raport za trzeci kwartał 2024 roku nie mógł jednak opierać się na tych wartościach – importerzy byli zobowiązani do uzyskania od dostawców informacji o rzeczywistych emisjach. W przypadku braku takich danych należało wskazać zerowe wartości emisji.

Importer odpowiada za dokładność i wiarygodność przekazywanych danych. W przypadku zaniżenia wartości emisji może zostać nałożona kara od 10 do 50 euro za każdą tonę niezaraportowanych emisji. Zaniżenie emisji ma miejsce, gdy raport zawiera zerowe wartości zamiast rzeczywistych. W efekcie, jeśli importer nie zdobył informacji o emisjach dotyczących towarów importowanych w trzecim kwartale 2024 roku, ponosi odpowiedzialność za ich zaniżenie.

Sankcje są uzależnione od wielkości niezaraportowanych emisji, co utrudnia precyzyjne oszacowanie konsekwencji. Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji oraz niektórych innych ustaw, wartość niezaraportowanych emisji będzie określana na podstawie domyślnych wartości emisji wskazanych przez Komisję Europejską.  Warto zatem wskazać przykładowe wartości sankcji, które mogą zostać nałożone na importerów.

REKLAMA

Autopromocja

Lp.

Rodzaj importowanych towarów

Średnia emisyjność na 1 tonę importowanego produktu według tzw. wartości domyślnych

[t CO2e]

Hipotetyczna wysokość sankcji za niezgłoszenie importu 1 tony towarów [EUR]

Hipotetyczna wysokość sankcji za niezgłoszenie importu 1 tony towarów kurs 4,3 EUR/PLN [PLN]

1.

Żelazo DRI

4,81

240,5

1034

2.

Surowa stal

2,75

137,5

591

3.

Żelazo nikiel

6,26

313

1346

4.

Stal nierdzewna

4,61

230,5

991

5.

Pręty stalowe

3,27

163,5

703

6.

Produkty stalowe walcowane

4,08

204

877

7.

Inne obiekty stalowe np. drzwi, bramy, ramy

5,01

250,5

1077

8.

Śruby i nakrętki

2,21

110,5

475

9.

Nawozy sztuczne

1,90

95

409

10.

Nieobrobione aluminium

10,49

524,5

2255

11.

Profile i części z aluminium

12,04

602

2589

12.

Pojemniki z aluminium

12,11

605,5

2604

Postępowania sankcyjne w Polsce

Zgodnie z projektowanymi przepisami Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami („KOBiZE”) otrzyma uprawnienia do:
- prowadzenia postępowań,
- wydawania decyzji i postanowień,
- rozpatrywania podań,
- udzielania wyjaśnień,
- zajmowania stanowisk,
związanych z przepisami o mechanizmie CBAM.

Zadania KOBiZE wykonuje Instytutowi Ochrony Środowiska w Warszawie, nad którym nadzór sprawuje Minister Klimatu i Środowiska. Co do zasady, działania KOBiZE będą skupiały się na tzw. „procedurze korekty”, do której prowadzenia zobowiązuje organy Państw Członkowskich rozporządzenie CBAM. KOBiZE będzie obowiązany do wszczęcia procedury korekty, jeżeli:
- importer nie złożył sprawozdania CBAM za kwartał, w którym importował towary objęte mechanizmem CBAM;
- importer wskazał błędne dane w sprawozdaniu CBAM.

W w/w przypadkach KOBiZE wezwie importera do złożenia sprawozdania albo korekty sprawozdania w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli importer nie zastosuje się do wezwania, KOBiZE dwukrotnie ponownie wezwie importera do dokonania czynności w ciągu 3 miesięcy od dnia doręczenia ponownego wezwania. W sumie procedura korekty będzie trwała do 9 miesięcy od dnia doręczenia pierwszego wezwania.

Procedura korekty może zakończyć się na dwa sposoby. KOBiZE ma obowiązek nałożyć na importera administracyjną karę pieniężną w wysokości równej iloczynowi liczby ton niezgłoszonych emisji i stawki administracyjnej kary pieniężnej, zgodnie z uwagami przedstawionymi wyżej. Postępowanie może jednak zostać umorzone, jeżeli importer wykaże, że podjął niezbędne działania w celu dopełnienia obowiązków CBAM. Mowa o tzw. należytej staranności CBAM, która zależy od następujących czynników:
- zakres niezgłoszonych informacji;
- niezgłoszone ilości przywiezionych towarów i niezgłoszone emisje związane z tymi towarami;
- gotowość zgłaszającego objętego obowiązkiem sprawozdawczym do zastosowania się do wniosku o udzielenie informacji lub skorygowania sprawozdania CBAM;
- umyślne działanie lub zaniedbanie ze strony zgłaszającego objętego obowiązkiem sprawozdawczym;
- dotychczasowe działania zgłaszającego objętego obowiązkiem sprawozdawczym w zakresie wywiązywania się z obowiązków sprawozdawczych;
- poziom współpracy zgłaszającego objętego obowiązkiem sprawozdawczym mającej na celu zaprzestanie naruszania przepisów;
- czy zgłaszający objęty obowiązkiem sprawozdawczym dobrowolnie podjął działania mające na celu zapewnienie, by w przyszłości nie dochodziło do podobnych naruszeń.

Do wymiaru kar pieniężnych nie będą miały zastosowania przesłanki wymienione w art. 189d Kodeksu postępowania administracyjnego.

Zezwolenia na import

Co do zasady, od 1 stycznia 2026 r. produkty objęte mechanizmem CBAM będą mogły zostać wprowadzone do obrotu tylko przez kwalifikowane podmioty, nazwane w przepisach o CBAM upoważnionymi zgłaszającymi. Obowiązek rejestracji jako upoważniony zgłaszający będzie miał zastosowanie dla importerów już od 1 stycznia 2025 r. Czasu zostało więc niewiele, a przepisy dotyczące rejestracji upoważnionych zgłaszających nie zostały jeszcze przyjęte.

Zgodnie z projektowanym art. 54f ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, o przyznaniu statusu upoważnionego zgłaszającego będzie decydował dyrektor izby administracji skarbowej właściwy dla siedziby importera.

Szczegółowe wymagania stawiane upoważnionym zgłaszającym zostały określone w projektowanym Rozporządzeniu Wykonawczym Komisji Europejskiej w sprawie wymagań i procedur związanych z statusem upoważnionego zgłaszającego CBAM.

Procedura autoryzacji importera obejmuje:
1) ocenę zdolności finansowej i operacyjnej: importer musi wykazać zdolności do wypełnienia zobowiązań CBAM. Co istotne, DIAS może zażądać złożenia przez importera gwarancji, jeżeli importer nie prowadził działalności gospodarczej przez ostatnie dwa lata. DIAS zweryfikuje przede wszystkim poniższe kryteria:
- importer nie może znajdować się w postępowaniu upadłościowym;
- importer nie może zalegać z płatnościami ceł, podatków lub innych opłat związanych z importem towarów i prowadzoną działalnością gospodarczą;
- importer musi wykazać wystarczającej zdolności finansową do wywiązania się z obowiązków i zobowiązań;

2) kontrole

3) sprawdzenie czy w ciągu 5 lat poprzedzających złożenie wniosku importer nie dopuścił się w przeszłości poważnych naruszeń przepisów:
- Prawa celnego;
- Prawa podatkowego;
- Prawa o nadużyciach na rynku;
- Przepisów o CBAM.

Jeżeli importer przestanie spełniać wymagania stawiane upoważnionym zgłaszającym, DIAS może wydać decyzję w sprawie cofnięcia statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM. W konsekwencji, importerzy muszą zwrócić szczególną uwagę na dane o emisjach w raportach CBAM i dochowanie należytej staranności. W sytuacji, gdy importer nie dochowa należytej staranności, DIAS może wycofać upoważnienie do importu towarów CBAM. Importer nie będzie mógł wprowadzać towarów CBAM.

Tsunami legislacyjne

W trakcie senackiej debaty nad przepisami z zakresu ESG, Krzysztof Traczyk, dyrektor gabinetu rzecznika MŚP, wskazał, że nowe przepisy zawarte są w 1400 aktach prawnych i 700 aktach wykonawczych . W branży regulacje z zakresu ESG określa się mianem tsunami legislacyjnego. Częścią pakietu regulacji o ESG są także przepisy o CBAM. Już teraz Komisja Europejska opublikowała 7 nowych inicjatyw legislacyjnych związanych z mechanizmem CBAM. Importerzy powinni śledzić zmiany w prawie, aby przygotować na nowe realia prowadzenia działalności gospodarczej.

Autor: Szymon Lipiński, Senior Tax Consultant, Crowe Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. za zeszły rok. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

REKLAMA

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA