REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymon Lipiński
Senior Tax Consultant Crowe
Crowe Poland
Księgowość, podatki, audyt, consulting, ESG
CBAM
Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Kary za nieprawidłowości w raportach CBAM

Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym CBAM [Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1773 z 17 sierpnia 2023 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do obowiązków sprawozdawczych do celów mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 w okresie przejściowym (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 228, str. 94 z późn. zm.)] każdy importer musi znać rzeczywiste wartości emisji powstałych podczas produkcji importowanych towarów.
Do lipca 2024 roku dopuszczalne było korzystanie z tzw. wartości domyślnych emisji, opublikowanych przez Komisję Europejską. Raport za trzeci kwartał 2024 roku nie mógł jednak opierać się na tych wartościach – importerzy byli zobowiązani do uzyskania od dostawców informacji o rzeczywistych emisjach. W przypadku braku takich danych należało wskazać zerowe wartości emisji.

Importer odpowiada za dokładność i wiarygodność przekazywanych danych. W przypadku zaniżenia wartości emisji może zostać nałożona kara od 10 do 50 euro za każdą tonę niezaraportowanych emisji. Zaniżenie emisji ma miejsce, gdy raport zawiera zerowe wartości zamiast rzeczywistych. W efekcie, jeśli importer nie zdobył informacji o emisjach dotyczących towarów importowanych w trzecim kwartale 2024 roku, ponosi odpowiedzialność za ich zaniżenie.

Sankcje są uzależnione od wielkości niezaraportowanych emisji, co utrudnia precyzyjne oszacowanie konsekwencji. Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji oraz niektórych innych ustaw, wartość niezaraportowanych emisji będzie określana na podstawie domyślnych wartości emisji wskazanych przez Komisję Europejską.  Warto zatem wskazać przykładowe wartości sankcji, które mogą zostać nałożone na importerów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Lp.

Rodzaj importowanych towarów

Średnia emisyjność na 1 tonę importowanego produktu według tzw. wartości domyślnych

[t CO2e]

Hipotetyczna wysokość sankcji za niezgłoszenie importu 1 tony towarów [EUR]

Hipotetyczna wysokość sankcji za niezgłoszenie importu 1 tony towarów kurs 4,3 EUR/PLN [PLN]

1.

Żelazo DRI

4,81

240,5

1034

2.

Surowa stal

2,75

137,5

591

3.

Żelazo nikiel

6,26

313

1346

4.

Stal nierdzewna

4,61

230,5

991

5.

Pręty stalowe

3,27

163,5

703

6.

Produkty stalowe walcowane

4,08

204

877

7.

Inne obiekty stalowe np. drzwi, bramy, ramy

5,01

250,5

1077

8.

Śruby i nakrętki

2,21

110,5

475

9.

Nawozy sztuczne

1,90

95

409

10.

Nieobrobione aluminium

10,49

524,5

2255

11.

Profile i części z aluminium

12,04

602

2589

12.

Pojemniki z aluminium

12,11

605,5

2604

Postępowania sankcyjne w Polsce

Zgodnie z projektowanymi przepisami Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami („KOBiZE”) otrzyma uprawnienia do:
- prowadzenia postępowań,
- wydawania decyzji i postanowień,
- rozpatrywania podań,
- udzielania wyjaśnień,
- zajmowania stanowisk,
związanych z przepisami o mechanizmie CBAM.

Zadania KOBiZE wykonuje Instytutowi Ochrony Środowiska w Warszawie, nad którym nadzór sprawuje Minister Klimatu i Środowiska. Co do zasady, działania KOBiZE będą skupiały się na tzw. „procedurze korekty”, do której prowadzenia zobowiązuje organy Państw Członkowskich rozporządzenie CBAM. KOBiZE będzie obowiązany do wszczęcia procedury korekty, jeżeli:
- importer nie złożył sprawozdania CBAM za kwartał, w którym importował towary objęte mechanizmem CBAM;
- importer wskazał błędne dane w sprawozdaniu CBAM.

W w/w przypadkach KOBiZE wezwie importera do złożenia sprawozdania albo korekty sprawozdania w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli importer nie zastosuje się do wezwania, KOBiZE dwukrotnie ponownie wezwie importera do dokonania czynności w ciągu 3 miesięcy od dnia doręczenia ponownego wezwania. W sumie procedura korekty będzie trwała do 9 miesięcy od dnia doręczenia pierwszego wezwania.

Procedura korekty może zakończyć się na dwa sposoby. KOBiZE ma obowiązek nałożyć na importera administracyjną karę pieniężną w wysokości równej iloczynowi liczby ton niezgłoszonych emisji i stawki administracyjnej kary pieniężnej, zgodnie z uwagami przedstawionymi wyżej. Postępowanie może jednak zostać umorzone, jeżeli importer wykaże, że podjął niezbędne działania w celu dopełnienia obowiązków CBAM. Mowa o tzw. należytej staranności CBAM, która zależy od następujących czynników:
- zakres niezgłoszonych informacji;
- niezgłoszone ilości przywiezionych towarów i niezgłoszone emisje związane z tymi towarami;
- gotowość zgłaszającego objętego obowiązkiem sprawozdawczym do zastosowania się do wniosku o udzielenie informacji lub skorygowania sprawozdania CBAM;
- umyślne działanie lub zaniedbanie ze strony zgłaszającego objętego obowiązkiem sprawozdawczym;
- dotychczasowe działania zgłaszającego objętego obowiązkiem sprawozdawczym w zakresie wywiązywania się z obowiązków sprawozdawczych;
- poziom współpracy zgłaszającego objętego obowiązkiem sprawozdawczym mającej na celu zaprzestanie naruszania przepisów;
- czy zgłaszający objęty obowiązkiem sprawozdawczym dobrowolnie podjął działania mające na celu zapewnienie, by w przyszłości nie dochodziło do podobnych naruszeń.

Do wymiaru kar pieniężnych nie będą miały zastosowania przesłanki wymienione w art. 189d Kodeksu postępowania administracyjnego.

Zezwolenia na import

Co do zasady, od 1 stycznia 2026 r. produkty objęte mechanizmem CBAM będą mogły zostać wprowadzone do obrotu tylko przez kwalifikowane podmioty, nazwane w przepisach o CBAM upoważnionymi zgłaszającymi. Obowiązek rejestracji jako upoważniony zgłaszający będzie miał zastosowanie dla importerów już od 1 stycznia 2025 r. Czasu zostało więc niewiele, a przepisy dotyczące rejestracji upoważnionych zgłaszających nie zostały jeszcze przyjęte.

Zgodnie z projektowanym art. 54f ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, o przyznaniu statusu upoważnionego zgłaszającego będzie decydował dyrektor izby administracji skarbowej właściwy dla siedziby importera.

Szczegółowe wymagania stawiane upoważnionym zgłaszającym zostały określone w projektowanym Rozporządzeniu Wykonawczym Komisji Europejskiej w sprawie wymagań i procedur związanych z statusem upoważnionego zgłaszającego CBAM.

Procedura autoryzacji importera obejmuje:
1) ocenę zdolności finansowej i operacyjnej: importer musi wykazać zdolności do wypełnienia zobowiązań CBAM. Co istotne, DIAS może zażądać złożenia przez importera gwarancji, jeżeli importer nie prowadził działalności gospodarczej przez ostatnie dwa lata. DIAS zweryfikuje przede wszystkim poniższe kryteria:
- importer nie może znajdować się w postępowaniu upadłościowym;
- importer nie może zalegać z płatnościami ceł, podatków lub innych opłat związanych z importem towarów i prowadzoną działalnością gospodarczą;
- importer musi wykazać wystarczającej zdolności finansową do wywiązania się z obowiązków i zobowiązań;

2) kontrole

3) sprawdzenie czy w ciągu 5 lat poprzedzających złożenie wniosku importer nie dopuścił się w przeszłości poważnych naruszeń przepisów:
- Prawa celnego;
- Prawa podatkowego;
- Prawa o nadużyciach na rynku;
- Przepisów o CBAM.

Jeżeli importer przestanie spełniać wymagania stawiane upoważnionym zgłaszającym, DIAS może wydać decyzję w sprawie cofnięcia statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM. W konsekwencji, importerzy muszą zwrócić szczególną uwagę na dane o emisjach w raportach CBAM i dochowanie należytej staranności. W sytuacji, gdy importer nie dochowa należytej staranności, DIAS może wycofać upoważnienie do importu towarów CBAM. Importer nie będzie mógł wprowadzać towarów CBAM.

Tsunami legislacyjne

W trakcie senackiej debaty nad przepisami z zakresu ESG, Krzysztof Traczyk, dyrektor gabinetu rzecznika MŚP, wskazał, że nowe przepisy zawarte są w 1400 aktach prawnych i 700 aktach wykonawczych . W branży regulacje z zakresu ESG określa się mianem tsunami legislacyjnego. Częścią pakietu regulacji o ESG są także przepisy o CBAM. Już teraz Komisja Europejska opublikowała 7 nowych inicjatyw legislacyjnych związanych z mechanizmem CBAM. Importerzy powinni śledzić zmiany w prawie, aby przygotować na nowe realia prowadzenia działalności gospodarczej.

Autor: Szymon Lipiński, Senior Tax Consultant, Crowe Polska

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA