REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strategia lean - nauka przez działanie

Strategia lean - nauka przez działanie /shutterstock.com
Strategia lean - nauka przez działanie /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Do podstawowych umiejętności lidera lean – bez względu na to, czy zarządza pięcioma osobami, czy wielomiliardową firmą – należy osobiste przewodzenie wysiłkom kaizen. Wiąże się to z pozyskiwaniem i angażowaniem do współpracy innych ludzi, którzy zechcą podążać wytyczonym tropem zmian, wspólnie uznanych za niezbędne.

Takie podejście różni się zasadniczo od tradycyjnych modeli przywództwa, w których kilka wybitnych jednostek snuje ambitne wizje, a następnie żelazną ręką zmusi wszystkich do udziału w realizacji. W przypadku tego typu przywództwa skuteczność wdrażania zmian zależy od strategii i skuteczności jej realizacji. Lider wraz ze swoimi przybocznymi wypracowuje plan strategiczny, a następnie grupa sowicie wynagradzanych ludzi od brudnej roboty zmusza wszystkich pozostałych do przyjęcia założonych zmian.

REKLAMA

Autopromocja

Wdrażanie zmian metodą tradycyjną rodzi jednak nieuniknione dodatkowe koszty o charakterze niefinansowym, skutkuje bowiem marnowaniem kapitału ludzkiego. W tym modelu rzadko kiedy angażuje się w proces szeregowych pracowników. Zmusza się ich do przyjęcia pewnych nowych standardów bez zrozumienia korzyści, jakie ma to przynieść organizacji czy nawet im samym. Wielu ludzi w tej sytuacji po prostu przyjmie decyzję z pokorą, licząc na to, że sprawa rozejdzie się po kościach. Większość się dostosuje, choć na ogół wykazując przy tym minimalną skłonność do współpracy. Ewentualne niepowodzenie inicjatywy zmian najprawdopodobniej zostanie powiązane z oporem po stronie operacyjnej, nie zaś z błędami strategicznymi. Tymczasem należałoby się zastanawiać przede wszystkim nad samym podejściem do zmiany.

W modelu lean zmiana opiera się na indywidualnym zaangażowaniu człowieka w proces własnego rozwoju. Jeśli ludzie rozumieją, dlaczego zmiana powinna zostać wprowadzona, i mogą w autonomiczny sposób wdrażać ją w sposób ich zdaniem najsensowniejszy, to proces nawet nie tyle zmiany, ile raczej dostosowywania się zachodzi w sposób ciągły, rodzi znacznie mniejsze koszty i nie wywołuje takiego sprzeciwu. Wdrażanie zmian bywa często postrzegane jako kompetencja o charakterze indywidualnym, którą się nabywa w drodze codziennej praktyki, poprzez stosowanie kaizen w bieżącej pracy. Doświadczenie pokazuje, że wypracowanie nawyku częstego wprowadzania drobnych modyfikacji zwiększa szanse na pozytywny stosunek do ewentualnych poważniejszych zmian.

Nade wszystko jednak tego typu podejście do kwestii przywództwa stanowi wyzwanie związane z narastaniem biurokracji. Biurokracja to nieunikniony skutek uboczny zwiększania skali działalności organizacji. Ludzie potrzebują precyzyjnego wyznaczenia ról i zasad zarządzania, a także procedur, działów i opisów obowiązków. W pewnym momencie jednak biurokracja zaczyna się skupiać na podtrzymywaniu własnych struktur i systemów, zamiast się zajmować rzeczywistymi klientami i ich wymiernymi, bieżącymi problemami czy też bieżącymi i oczywistymi realiami. Biurokracja skoncentrowana sama na sobie przestaje spełniać swoją usługową funkcję. Formalna strona procedury staje się ważniejsza niż rezultaty, a granice działów stają się frontami walk o wpływy. Wszyscy przyzwyczajają się do wykonywania pracy całkowicie pozbawionej sensu. Tradycyjna metoda walki z biurokratyzacją polega na odgórnej zmianie polityki z nadzieją, że wpłynie to na funkcjonowanie organizacji. Tego typu inicjatywy na ogół jednak pozostają bez wpływu na ten aspekt działań organizacji, który wiąże się z generowaniem dodatkowej wartości.

Przywództwo lean tymczasem walczy z wyzwaniami biurokratycznymi na co dzień, wzmacniając inicjatywy kaizen podejmowane na poziomie lokalnym i czerpiąc wiedzę z codziennie podejmowanych działań. Celem liderów lean jest angażowanie wszystkich członków organizacji w proces usprawniania pracy. Jak ten cel się realizuje? Aby to robić, trzeba wiedzieć, o co i jak pytać. W związku z tym należy na co dzień praktykować lean i kłaść nacisk na konieczność realizacji prostych strategii doskonalenia, których podstawy zdefiniowane są jako:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Podnoszenie poziomu zadowolenia klienta.

2. Usprawnianie procesu pracy.

3. Wprowadzanie ułatwień, które zwiększałyby szanse na poprawne wykonanie zadania już za pierwszym razem.

4. Poprawa relacji.

Utrwalaniu powyższych wytycznych służy zachowanie przez lidera lean pewnego bardzo konkretnego podejścia do pracy:

REKLAMA

1. Idź i zobacz sam. Zamiast odbierać od ludzi relacje w sali zebrań, należy samemu udać się na miejsce, aby tam na własne oczy zaobserwować, w jaki sposób klient używa produktu czy usługi i jak ludzie wykonują pracę. Zamiast od razu przystąpić do poszukiwania rozwiązania, najpierw zyskuje się pewność, że wszyscy postrzegają problem tak samo. Lepsze obserwacje i lepsze omówienie tematu prowadzi do wypracowania lepszych rezultatów.

2. Przede wszystkim problem. Liderzy, którzy konsekwentnie skupiają się na problemach, zamiast szukać winnych, dowodzą taką postawą szacunku dla ludzi, ich opinii i doświadczeń. Gotowość do wysłuchiwania innych i gotowość do zapoznania się z ich racjami (choćby najdziwniejszymi i najbardziej subiektywnymi) stanowi fundament wzajemnego zaufania.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

3. Spróbuj, zobacz, pomyśl, spróbuj, zobacz, pomyśl – żeby szybciej się uczyć. Należy aktywnie poszukiwać nowych pomysłów i zachęcać ludzi do testowania własnych z wykorzystaniem dostępnych materiałów lub zorganizowanych zasobów, aby na tej podstawie oceniać ich skuteczność i formułować przemyślenia. Po zakończeniu takiego eksperymentu lider powinien pomóc podwładne- mu przekonać kolegów do nowej inicjatywy, a w razie konieczności również pozyskać finansowanie na zwiększenie skali jej realizacji. Zachęcając ludzi do podejmowania działań podobnych do małych kroków i wspierając ich w trudnym procesie nauki przez działanie, angażuje się ludzi w aktywne poszukiwanie rozwiązań bez konieczności inwestowania środków w niesprawdzone pomysły. Podejmowanie działań, które ułatwiają ludziom prowadzenie testów, to jednak coś więcej niż tylko podejście. To również konkretna umiejętność, a zarazem krok na drodze do lepszego poznania rzeczywistości danego miejsca pracy.

4. Wzmacnianie współpracy. Skuteczność rozwiązywania problemów, gotowość do podejmowania inicjatyw, a także zdolność do osiągnięcia autentycznego przełomu – to wszystko w dużej mierze zależy od jakości współpracy. Współpraca to umiejętność konsultowania pomysłów, przyjmowania innego punktu widzenia i sprawnego ich rozwijania. Osiągnięcie czegoś trudnego wymaga niekiedy kilkakrotnej wymiany uwag. Dobra współpraca na płaszczyźnie zespołowej wymaga precyzyjniejszego określenia celów i sensu działania, a także głębokiego przekonania, że na forum grupy można otwarcie przedstawiać własne zdanie, nowe pomysły i zastrzeżenia dotyczące bieżącej sytuacji.

Osobiście wspierając zespoły robocze w doskonaleniu metod pracy, liderzy mogą zyskać bezpośrednią wiedzę na temat najpoważniejszych wyzwań, z którymi zmaga się ich organizacja. To może im ułatwić wypracowanie odpowiedniego podejścia.

Powyższy tekst jest fragmentem książki Strategia lean

Strategia lean - Michael Balle, Daniel Jones, Jacques Chaize, Orest Fiume

Strategia lean

Michael Balle, Daniel Jones, Jacques Chaize, Orest Fiume

MT Biznes

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA