REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strategia lean - nauka przez działanie

Subskrybuj nas na Youtube
Strategia lean - nauka przez działanie /shutterstock.com
Strategia lean - nauka przez działanie /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Do podstawowych umiejętności lidera lean – bez względu na to, czy zarządza pięcioma osobami, czy wielomiliardową firmą – należy osobiste przewodzenie wysiłkom kaizen. Wiąże się to z pozyskiwaniem i angażowaniem do współpracy innych ludzi, którzy zechcą podążać wytyczonym tropem zmian, wspólnie uznanych za niezbędne.

Takie podejście różni się zasadniczo od tradycyjnych modeli przywództwa, w których kilka wybitnych jednostek snuje ambitne wizje, a następnie żelazną ręką zmusi wszystkich do udziału w realizacji. W przypadku tego typu przywództwa skuteczność wdrażania zmian zależy od strategii i skuteczności jej realizacji. Lider wraz ze swoimi przybocznymi wypracowuje plan strategiczny, a następnie grupa sowicie wynagradzanych ludzi od brudnej roboty zmusza wszystkich pozostałych do przyjęcia założonych zmian.

REKLAMA

Wdrażanie zmian metodą tradycyjną rodzi jednak nieuniknione dodatkowe koszty o charakterze niefinansowym, skutkuje bowiem marnowaniem kapitału ludzkiego. W tym modelu rzadko kiedy angażuje się w proces szeregowych pracowników. Zmusza się ich do przyjęcia pewnych nowych standardów bez zrozumienia korzyści, jakie ma to przynieść organizacji czy nawet im samym. Wielu ludzi w tej sytuacji po prostu przyjmie decyzję z pokorą, licząc na to, że sprawa rozejdzie się po kościach. Większość się dostosuje, choć na ogół wykazując przy tym minimalną skłonność do współpracy. Ewentualne niepowodzenie inicjatywy zmian najprawdopodobniej zostanie powiązane z oporem po stronie operacyjnej, nie zaś z błędami strategicznymi. Tymczasem należałoby się zastanawiać przede wszystkim nad samym podejściem do zmiany.

W modelu lean zmiana opiera się na indywidualnym zaangażowaniu człowieka w proces własnego rozwoju. Jeśli ludzie rozumieją, dlaczego zmiana powinna zostać wprowadzona, i mogą w autonomiczny sposób wdrażać ją w sposób ich zdaniem najsensowniejszy, to proces nawet nie tyle zmiany, ile raczej dostosowywania się zachodzi w sposób ciągły, rodzi znacznie mniejsze koszty i nie wywołuje takiego sprzeciwu. Wdrażanie zmian bywa często postrzegane jako kompetencja o charakterze indywidualnym, którą się nabywa w drodze codziennej praktyki, poprzez stosowanie kaizen w bieżącej pracy. Doświadczenie pokazuje, że wypracowanie nawyku częstego wprowadzania drobnych modyfikacji zwiększa szanse na pozytywny stosunek do ewentualnych poważniejszych zmian.

Nade wszystko jednak tego typu podejście do kwestii przywództwa stanowi wyzwanie związane z narastaniem biurokracji. Biurokracja to nieunikniony skutek uboczny zwiększania skali działalności organizacji. Ludzie potrzebują precyzyjnego wyznaczenia ról i zasad zarządzania, a także procedur, działów i opisów obowiązków. W pewnym momencie jednak biurokracja zaczyna się skupiać na podtrzymywaniu własnych struktur i systemów, zamiast się zajmować rzeczywistymi klientami i ich wymiernymi, bieżącymi problemami czy też bieżącymi i oczywistymi realiami. Biurokracja skoncentrowana sama na sobie przestaje spełniać swoją usługową funkcję. Formalna strona procedury staje się ważniejsza niż rezultaty, a granice działów stają się frontami walk o wpływy. Wszyscy przyzwyczajają się do wykonywania pracy całkowicie pozbawionej sensu. Tradycyjna metoda walki z biurokratyzacją polega na odgórnej zmianie polityki z nadzieją, że wpłynie to na funkcjonowanie organizacji. Tego typu inicjatywy na ogół jednak pozostają bez wpływu na ten aspekt działań organizacji, który wiąże się z generowaniem dodatkowej wartości.

Przywództwo lean tymczasem walczy z wyzwaniami biurokratycznymi na co dzień, wzmacniając inicjatywy kaizen podejmowane na poziomie lokalnym i czerpiąc wiedzę z codziennie podejmowanych działań. Celem liderów lean jest angażowanie wszystkich członków organizacji w proces usprawniania pracy. Jak ten cel się realizuje? Aby to robić, trzeba wiedzieć, o co i jak pytać. W związku z tym należy na co dzień praktykować lean i kłaść nacisk na konieczność realizacji prostych strategii doskonalenia, których podstawy zdefiniowane są jako:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Podnoszenie poziomu zadowolenia klienta.

2. Usprawnianie procesu pracy.

3. Wprowadzanie ułatwień, które zwiększałyby szanse na poprawne wykonanie zadania już za pierwszym razem.

4. Poprawa relacji.

Utrwalaniu powyższych wytycznych służy zachowanie przez lidera lean pewnego bardzo konkretnego podejścia do pracy:

1. Idź i zobacz sam. Zamiast odbierać od ludzi relacje w sali zebrań, należy samemu udać się na miejsce, aby tam na własne oczy zaobserwować, w jaki sposób klient używa produktu czy usługi i jak ludzie wykonują pracę. Zamiast od razu przystąpić do poszukiwania rozwiązania, najpierw zyskuje się pewność, że wszyscy postrzegają problem tak samo. Lepsze obserwacje i lepsze omówienie tematu prowadzi do wypracowania lepszych rezultatów.

2. Przede wszystkim problem. Liderzy, którzy konsekwentnie skupiają się na problemach, zamiast szukać winnych, dowodzą taką postawą szacunku dla ludzi, ich opinii i doświadczeń. Gotowość do wysłuchiwania innych i gotowość do zapoznania się z ich racjami (choćby najdziwniejszymi i najbardziej subiektywnymi) stanowi fundament wzajemnego zaufania.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

3. Spróbuj, zobacz, pomyśl, spróbuj, zobacz, pomyśl – żeby szybciej się uczyć. Należy aktywnie poszukiwać nowych pomysłów i zachęcać ludzi do testowania własnych z wykorzystaniem dostępnych materiałów lub zorganizowanych zasobów, aby na tej podstawie oceniać ich skuteczność i formułować przemyślenia. Po zakończeniu takiego eksperymentu lider powinien pomóc podwładne- mu przekonać kolegów do nowej inicjatywy, a w razie konieczności również pozyskać finansowanie na zwiększenie skali jej realizacji. Zachęcając ludzi do podejmowania działań podobnych do małych kroków i wspierając ich w trudnym procesie nauki przez działanie, angażuje się ludzi w aktywne poszukiwanie rozwiązań bez konieczności inwestowania środków w niesprawdzone pomysły. Podejmowanie działań, które ułatwiają ludziom prowadzenie testów, to jednak coś więcej niż tylko podejście. To również konkretna umiejętność, a zarazem krok na drodze do lepszego poznania rzeczywistości danego miejsca pracy.

4. Wzmacnianie współpracy. Skuteczność rozwiązywania problemów, gotowość do podejmowania inicjatyw, a także zdolność do osiągnięcia autentycznego przełomu – to wszystko w dużej mierze zależy od jakości współpracy. Współpraca to umiejętność konsultowania pomysłów, przyjmowania innego punktu widzenia i sprawnego ich rozwijania. Osiągnięcie czegoś trudnego wymaga niekiedy kilkakrotnej wymiany uwag. Dobra współpraca na płaszczyźnie zespołowej wymaga precyzyjniejszego określenia celów i sensu działania, a także głębokiego przekonania, że na forum grupy można otwarcie przedstawiać własne zdanie, nowe pomysły i zastrzeżenia dotyczące bieżącej sytuacji.

Osobiście wspierając zespoły robocze w doskonaleniu metod pracy, liderzy mogą zyskać bezpośrednią wiedzę na temat najpoważniejszych wyzwań, z którymi zmaga się ich organizacja. To może im ułatwić wypracowanie odpowiedniego podejścia.

Powyższy tekst jest fragmentem książki Strategia lean

Strategia lean - Michael Balle, Daniel Jones, Jacques Chaize, Orest Fiume

Strategia lean

Michael Balle, Daniel Jones, Jacques Chaize, Orest Fiume

MT Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA