REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt w spółce – oczekiwania i rzeczywistość

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Audyt w spółce – oczekiwania i rzeczywistość
Audyt w spółce – oczekiwania i rzeczywistość

REKLAMA

REKLAMA

O tym, jakie są oczekiwania przedsiębiorców względem audytorów mówi Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie, organizatora konferencji „Dwa światy: audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”. Spotkanie odbędzie się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego (Zamek Królewski w Warszawie). Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

www.konferencjadwaswiaty.pl

REKLAMA

Autopromocja

Kaja Zielińska: Uczestnicy konferencji będą szukali odpowiedzi na pytanie, czym jest a czym może być dla spółki audyt. Może Pani powiedzieć już dziś, czym audyt być powinien?

Agnieszka Gajewska: Na potrzeby spotkania zapytaliśmy przedsiębiorców i samych siebie o to, jak biegli rewidenci są postrzegani przez biznes oraz jakie są oczekiwania biznesu wobec audytorów. Już pierwsze wyniki sondażu pokazują, że duża część przedsiębiorców audyt traktuje wyłącznie jako spełnienie formalnego obowiązku. W  ich ocenie audyt jako badanie ustawowe sprawozdania finansowego to przeżytek. Tak uważa również część biegłych rewidentów. 

Badanie ustawowe jako przeżytek  jak to rozumieć?

Oczekiwania obu stron to najczęściej tak naprawdę wydanie ustawowej opinii oraz raportu z badania, niezawierającej żadnych konkretnych wskazówek czy rozwiązań dla biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A więc przedsiębiorcy nie oczekują po opinii informacji, które mogłyby być wartością dodaną badania?

Nie. Ponieważ są przekonani, że opinia to tylko standard – wymóg formalny. I w niektórych przypadkach pewnie tak jest. Ale biegły rewident posiada olbrzymią wiedzę o firmie, o branży, rynku. Tymczasem brakuje jeszcze świadomości u przedsiębiorców, że opinia i raport to nie jest jedyna informacja zwrotna, jaką biegły rewident może badanej jednostce przekazać. Z biegłym rewidentem warto rozmawiać i to nie tylko przy okazji wydawania opinii.

Jak zmienić to podejście?

Uważam, że jako środowisko musimy zacząć w zupełnie inny sposób komunikować problemy, które podczas badania sprawozdania finansowego identyfikujemy w jednostce. A przecież takie narzędzia komunikacji mamy. Jest to list do zarządu, list do księgowości. Wiele kwestii może być omówionych z kierownictwem jednostki  w trakcie badania. Warto wówczas odpowiedzieć na uwagi audytora, przedyskutować je. Przedsiębiorcy często mówią, że owszem, biegły był u nich, badał sprawozdanie, wydał opinię, wszystko w porządku, ale strony nie znalazły czasu na spotkanie. Pytanie czy szukali tego kontaktu. Zdarza się, że jednostka unika kontaktu z audytorem, bo boi się niewygodnych pytań. Tymczasem warto spotykać się, dyskutować, pytać, czynnie szukać informacji.

Dlaczego warto?

Ponieważ biegły rewident nie jest surowym krytykiem dokonań zarządu, ale raczej bezstronnym recenzentem jego osiągnięć, partnerem biznesowym, sojusznikiem, wsparciem. Rocznie jesteśmy obecni w kilkudziesięciu podmiotach. Mamy wiedzę na temat rynku, branży, konkurencji. Znamy praktykę rynkową. Jesteśmy w stanie wskazać ryzyka w badanej jednostce, mamy wiedzę na temat marż różnych banków, wiemy jakie są możliwości finansowania, jak zmieniają się ceny nieruchomości. Możemy dać badanej jednostce znacznie więcej niż tylko opinię z badania.

A więc wiedzę, z której przedsiębiorca mógłby skorzystać w celu rozwoju swojego biznesu. 

Tak. Ale problemem jest brak komunikacji. Strony ze sobą nie rozmawiają.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Jak sprawić w takim razie, żeby ta współpraca była bardziej dojrzała i świadoma?

Więcej rozmów, spotkań, dzielenia się wiedzą. Między innymi na takich konferencjach jak nasza. Mówimy o „dwóch światach” – audytora i biznesu. Ale przecież ostatecznie działamy w jednym świecie. Na jednym rynku. Musimy nauczyć się ze sobą rozmawiać i czerpać korzyści ze współpracy. Mamy do zaoferowania przedsiębiorcom wymierną wartość dodaną i chcemy, żeby ją dostrzegli. 

Rozmawiała: Kaja Zielińska, biuro prasowe KIBR 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA