REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt w spółce – oczekiwania i rzeczywistość

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Audyt w spółce – oczekiwania i rzeczywistość
Audyt w spółce – oczekiwania i rzeczywistość

REKLAMA

REKLAMA

O tym, jakie są oczekiwania przedsiębiorców względem audytorów mówi Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie, organizatora konferencji „Dwa światy: audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”. Spotkanie odbędzie się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego (Zamek Królewski w Warszawie). Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

www.konferencjadwaswiaty.pl

REKLAMA

Autopromocja

Kaja Zielińska: Uczestnicy konferencji będą szukali odpowiedzi na pytanie, czym jest a czym może być dla spółki audyt. Może Pani powiedzieć już dziś, czym audyt być powinien?

Agnieszka Gajewska: Na potrzeby spotkania zapytaliśmy przedsiębiorców i samych siebie o to, jak biegli rewidenci są postrzegani przez biznes oraz jakie są oczekiwania biznesu wobec audytorów. Już pierwsze wyniki sondażu pokazują, że duża część przedsiębiorców audyt traktuje wyłącznie jako spełnienie formalnego obowiązku. W  ich ocenie audyt jako badanie ustawowe sprawozdania finansowego to przeżytek. Tak uważa również część biegłych rewidentów. 

Badanie ustawowe jako przeżytek  jak to rozumieć?

Oczekiwania obu stron to najczęściej tak naprawdę wydanie ustawowej opinii oraz raportu z badania, niezawierającej żadnych konkretnych wskazówek czy rozwiązań dla biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A więc przedsiębiorcy nie oczekują po opinii informacji, które mogłyby być wartością dodaną badania?

Nie. Ponieważ są przekonani, że opinia to tylko standard – wymóg formalny. I w niektórych przypadkach pewnie tak jest. Ale biegły rewident posiada olbrzymią wiedzę o firmie, o branży, rynku. Tymczasem brakuje jeszcze świadomości u przedsiębiorców, że opinia i raport to nie jest jedyna informacja zwrotna, jaką biegły rewident może badanej jednostce przekazać. Z biegłym rewidentem warto rozmawiać i to nie tylko przy okazji wydawania opinii.

Jak zmienić to podejście?

Uważam, że jako środowisko musimy zacząć w zupełnie inny sposób komunikować problemy, które podczas badania sprawozdania finansowego identyfikujemy w jednostce. A przecież takie narzędzia komunikacji mamy. Jest to list do zarządu, list do księgowości. Wiele kwestii może być omówionych z kierownictwem jednostki  w trakcie badania. Warto wówczas odpowiedzieć na uwagi audytora, przedyskutować je. Przedsiębiorcy często mówią, że owszem, biegły był u nich, badał sprawozdanie, wydał opinię, wszystko w porządku, ale strony nie znalazły czasu na spotkanie. Pytanie czy szukali tego kontaktu. Zdarza się, że jednostka unika kontaktu z audytorem, bo boi się niewygodnych pytań. Tymczasem warto spotykać się, dyskutować, pytać, czynnie szukać informacji.

Dlaczego warto?

Ponieważ biegły rewident nie jest surowym krytykiem dokonań zarządu, ale raczej bezstronnym recenzentem jego osiągnięć, partnerem biznesowym, sojusznikiem, wsparciem. Rocznie jesteśmy obecni w kilkudziesięciu podmiotach. Mamy wiedzę na temat rynku, branży, konkurencji. Znamy praktykę rynkową. Jesteśmy w stanie wskazać ryzyka w badanej jednostce, mamy wiedzę na temat marż różnych banków, wiemy jakie są możliwości finansowania, jak zmieniają się ceny nieruchomości. Możemy dać badanej jednostce znacznie więcej niż tylko opinię z badania.

A więc wiedzę, z której przedsiębiorca mógłby skorzystać w celu rozwoju swojego biznesu. 

Tak. Ale problemem jest brak komunikacji. Strony ze sobą nie rozmawiają.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Jak sprawić w takim razie, żeby ta współpraca była bardziej dojrzała i świadoma?

Więcej rozmów, spotkań, dzielenia się wiedzą. Między innymi na takich konferencjach jak nasza. Mówimy o „dwóch światach” – audytora i biznesu. Ale przecież ostatecznie działamy w jednym świecie. Na jednym rynku. Musimy nauczyć się ze sobą rozmawiać i czerpać korzyści ze współpracy. Mamy do zaoferowania przedsiębiorcom wymierną wartość dodaną i chcemy, żeby ją dostrzegli. 

Rozmawiała: Kaja Zielińska, biuro prasowe KIBR 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA