REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt w spółce – oczekiwania i rzeczywistość

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Audyt w spółce – oczekiwania i rzeczywistość
Audyt w spółce – oczekiwania i rzeczywistość

REKLAMA

REKLAMA

O tym, jakie są oczekiwania przedsiębiorców względem audytorów mówi Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie, organizatora konferencji „Dwa światy: audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”. Spotkanie odbędzie się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego (Zamek Królewski w Warszawie). Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

www.konferencjadwaswiaty.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kaja Zielińska: Uczestnicy konferencji będą szukali odpowiedzi na pytanie, czym jest a czym może być dla spółki audyt. Może Pani powiedzieć już dziś, czym audyt być powinien?

Agnieszka Gajewska: Na potrzeby spotkania zapytaliśmy przedsiębiorców i samych siebie o to, jak biegli rewidenci są postrzegani przez biznes oraz jakie są oczekiwania biznesu wobec audytorów. Już pierwsze wyniki sondażu pokazują, że duża część przedsiębiorców audyt traktuje wyłącznie jako spełnienie formalnego obowiązku. W  ich ocenie audyt jako badanie ustawowe sprawozdania finansowego to przeżytek. Tak uważa również część biegłych rewidentów. 

Badanie ustawowe jako przeżytek  jak to rozumieć?

REKLAMA

Oczekiwania obu stron to najczęściej tak naprawdę wydanie ustawowej opinii oraz raportu z badania, niezawierającej żadnych konkretnych wskazówek czy rozwiązań dla biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A więc przedsiębiorcy nie oczekują po opinii informacji, które mogłyby być wartością dodaną badania?

Nie. Ponieważ są przekonani, że opinia to tylko standard – wymóg formalny. I w niektórych przypadkach pewnie tak jest. Ale biegły rewident posiada olbrzymią wiedzę o firmie, o branży, rynku. Tymczasem brakuje jeszcze świadomości u przedsiębiorców, że opinia i raport to nie jest jedyna informacja zwrotna, jaką biegły rewident może badanej jednostce przekazać. Z biegłym rewidentem warto rozmawiać i to nie tylko przy okazji wydawania opinii.

Jak zmienić to podejście?

Uważam, że jako środowisko musimy zacząć w zupełnie inny sposób komunikować problemy, które podczas badania sprawozdania finansowego identyfikujemy w jednostce. A przecież takie narzędzia komunikacji mamy. Jest to list do zarządu, list do księgowości. Wiele kwestii może być omówionych z kierownictwem jednostki  w trakcie badania. Warto wówczas odpowiedzieć na uwagi audytora, przedyskutować je. Przedsiębiorcy często mówią, że owszem, biegły był u nich, badał sprawozdanie, wydał opinię, wszystko w porządku, ale strony nie znalazły czasu na spotkanie. Pytanie czy szukali tego kontaktu. Zdarza się, że jednostka unika kontaktu z audytorem, bo boi się niewygodnych pytań. Tymczasem warto spotykać się, dyskutować, pytać, czynnie szukać informacji.

Dlaczego warto?

Ponieważ biegły rewident nie jest surowym krytykiem dokonań zarządu, ale raczej bezstronnym recenzentem jego osiągnięć, partnerem biznesowym, sojusznikiem, wsparciem. Rocznie jesteśmy obecni w kilkudziesięciu podmiotach. Mamy wiedzę na temat rynku, branży, konkurencji. Znamy praktykę rynkową. Jesteśmy w stanie wskazać ryzyka w badanej jednostce, mamy wiedzę na temat marż różnych banków, wiemy jakie są możliwości finansowania, jak zmieniają się ceny nieruchomości. Możemy dać badanej jednostce znacznie więcej niż tylko opinię z badania.

A więc wiedzę, z której przedsiębiorca mógłby skorzystać w celu rozwoju swojego biznesu. 

Tak. Ale problemem jest brak komunikacji. Strony ze sobą nie rozmawiają.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Jak sprawić w takim razie, żeby ta współpraca była bardziej dojrzała i świadoma?

Więcej rozmów, spotkań, dzielenia się wiedzą. Między innymi na takich konferencjach jak nasza. Mówimy o „dwóch światach” – audytora i biznesu. Ale przecież ostatecznie działamy w jednym świecie. Na jednym rynku. Musimy nauczyć się ze sobą rozmawiać i czerpać korzyści ze współpracy. Mamy do zaoferowania przedsiębiorcom wymierną wartość dodaną i chcemy, żeby ją dostrzegli. 

Rozmawiała: Kaja Zielińska, biuro prasowe KIBR 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA