REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metoda indywidualna amortyzacji

Krzysztof Wiśniewski
Krzysztof Wiśniewski
Doradca podatkowy. Menedżer w Departamencie Doradztwa Podatkowego Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
CIT - amortyzacja
CIT - amortyzacja

REKLAMA

REKLAMA

Metodę indywidualną amortyzacji określa art. 16j ustawy o CIT, zgodnie z brzmieniem którego od określonych kategorii środków trwałych podatnik może dokonywać odpisów amortyzacyjnych wg stawki ustalonej indywidualnie.

Skorzystanie z tak określonej metody amortyzacji napotyka na podwójne ograniczenie w postaci:

REKLAMA

Autopromocja

- zastrzeżenia jej zastosowania jedynie do określonej kategorii środków trwałych oraz

- wprowadzenia stawek minimalnych, jakich podatnik nie może obniżać.

Metoda indywidualna amortyzacji może zostać przyjęta dla dokonywania odpisów od używanych lub ulepszonych, wprowadzonych po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych:

1. składników majątkowych zakwalifikowanych do grupy 3 - 6 i 8 KŚT,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. środków transportu, w tym samochodów osobowych,

3. budynków (lokali) i budowli,

4. inwestycji w obcym środku trwałym.

Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawodawca określił w treści ustawy o CIT definicje legalne powyższych pojęć. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 16j ust. 2 i 3 ustawy o CIT składniki majątkowe z pozycji 1 i 2 mogą zostać uznane za:

  • używane, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy, lub
  • ulepszone, jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 20% wartości początkowej.

Natomiast środki trwałe z pozycji 3 uznaje się za:

  • używane, jeżeli podatnik wykaże, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 60 miesięcy, lub
  • ulepszone, jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Minimalne okresy amortyzacji przedstawia tabela

L.P.

Rodzaj środka trwałego

Minimalny okres amortyzacji

1.

Środki trwałe

z grupy 3-6 i 8 KŚT

o wartości początkowej do 25 tys.

2 lata

o wartości początkowej od 25 tys. do 50 tys.

3 lata

o wartości początkowej od 50 tys.

5 lat

2.

Środki transportu

30 miesięcy

3.

Budynki i budowle

budynki wymienione w rodzajach 103 i 109 KŚT, trwale związane z gruntem, kioski towarowe o kubaturze poniżej 500 m3, domki kempingowe oraz budynki zastępcze

3 lata

inne

10 lat

4.

Inwestycje w obcych środkach

budynki i budowle

10 lat

pozostałe

Zgodnie z zasadami określonymi w poz. 1 i 2.

W treści art. 16j ustawy o CIT ustawodawca nie przewidział explicite możliwości dokonywania zmian przyjętej na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych indywidualnie określonej stawki amortyzacji.

Zobacz również: W jakich przypadkach można stosować metodę indywidualną przy amortyzacji?

Niemniej jednak wydaje się możliwym do przyjęcia założenie, iż z istoty indywidualnej metody amortyzacji wynika możliwości dokonania zmiany początkowo określonej stawki.

Podatnik bowiem przyjmując określony składnik majątkowy do używania i poddając go indywidualnej metodzie amortyzacji nie jest w stanie przewidzieć czy rzeczywiste zużycie amortyzowanego środka nie będzie wyższe lub niższe od okresu amortyzacji przewidywanego w dniu przyjęcia do ewidencji.

Zatem logicznym byłoby wówczas skrócenie lub ewentualne wydłużenie okresu amortyzacji, z tym jednakże warunkiem, że nowy okres amortyzacji nie mógłby być krótszy niż określony wg tabeli powyżej.

Polecamy: Metoda liniowa amortyzacji

W treści ustawy nie zostały bowiem przewidziane ramy czasowe dokonywania odpisów amortyzacyjnych przy indywidualnej metodzie amortyzacji, a maksymalne stawki wynikają z określenia minimalnych okresów amortyzacji. Wobec powyższego podatnik dysponuje możliwością swobodnego określenia okresu amortyzacji, a tym samym stawki amortyzacji, o ile jest on dłuższy od minimum.

Przy rozważaniu możliwości zmiany stawki przy indywidualnej metodzie amortyzacji należy, mieć na uwadze zwłaszcza dyspozycję art. 16 ust.1 pkt 6 ustawy o CIT, zgodnie z którą kosztem uzyskania przychodu może być strata powstała w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, o ile konieczność ich likwidacji nie wynika ze zmiany profilu działalności.

REKLAMA

Przyjmując zatem, iż w indywidualnej metodzie amortyzacji niedopuszczalna jest zmiana stawki amortyzacji przyjętej na dzień ujęcia środka trwałego w ewidencji, w sytuacji błędnego określenia przewidywanego okresu użytkowania,  wystąpiłaby konieczności przeprowadzenia likwidacji środka trwałego, którego stan fizyczny czy też technologiczny nie pozwala na dalsze jego użytkowanie.

Konsekwencją powyższego będzie zaliczenie nieumorzonej wartości środka trwałego do kosztów uzyskania przychodu w dacie przeprowadzenia likwidacji. W krańcowych przypadkach mogłoby zdarzyć się, iż po okresie amortyzowania bardzo niską stawką amortyzacji, dojdzie do obciążenia rachunku podatkowego bardzo wysoką kwotą kosztów, z uwagi na niską wartość umorzenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA