REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie informacje są wymagane w nowym formularzu TPR (ceny transferowe)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie informacje są wymagane w nowym formularzu TPR (ceny transferowe) /fot. Shutterstock
Jakie informacje są wymagane w nowym formularzu TPR (ceny transferowe) /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Informacje zawarte w nowym formularzu TPR są co do zasady powieleniem informacji zawartych w dokumentacji lokalnej cen transferowych, której obligatoryjnym elementem są także analizy porównawcze. Przygotowanie tych dokumentów jest jednak czasochłonne – z tego powodu należy zadbać o dopełnienie tego obowiązku odpowiednio wcześniej.

TPR jest informacją o cenach transferowych oraz warunkach transakcji zawieranych przez podmioty powiązane. Pierwszy raz należy go wypełnić za rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2018 r. w formie elektronicznej poprzez system e-Deklaracje. Zdaniem Ministerstwa Finansów nowe formularze z uwagi na duży zakres wymaganych informacji pozwolą na redukcję luki w podatku dochodowym, ponieważ mogą pomóc organom skarbowym w skuteczniejszym typowaniu podmiotów do kontroli cen transferowych.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie informacje należy podać w nowym formularzu i czemu mają służyć?

Formularze TPR-C (dla podatników CIT) i TPR-P (dla podatników PIT) zastąpią składane do ubiegłego roku CIT/TP i PIT/TP. W stosunku do poprzedniej informacji, zdecydowanie rozszerzony został zakres danych przekazywanych do analizy przez organy skarbowe. Między innymi obowiązkiem raportowania zostały objęte:

  • ogólne informacje finansowe,
  • informacje dotyczące podmiotów powiązanych i transakcji kontrolowanych zawieranych z nimi w podziale na narzucone kategorie, ze wskazaniem wartości transakcji,
  • informację dotyczące metod i cen transferowych jak: wybraną metodę w celu weryfikacji ceny transferowej, wysokość ceny transferowej, wybrany wskaźnik rentowności (lub inny użyty do weryfikacji),
  • informację o analizie cen transferowych: sposobie weryfikacji, źródła danych do weryfikacji, zastosowanych korektach oraz wynikach.

REKLAMA

Zgodnie z powyższym spółka będzie zobligowana do przekazania organom skarbowym nie tylko danych finansowych dotyczących transakcji kontrolowanych zawartych z podmiotami powiązanymi, ale także wykorzystanych metod badania cen transferowych wraz z ich wynikami oraz wskaźnikami finansowymi, takie jak wskaźnik rentowności aktywów ogółem ROA, marża operacyjna. Pozwoli to analizować nie tylko dane dotyczące transakcji zawartych z podmiotami powiązanymi, ale także rentowności całego przedsiębiorstwa.

Po uzyskaniu przez MF danych z TPR z większą dokładnością będzie można zidentyfikować podmioty, u których istnieje ryzyko nieprawidłowości w obszarze TP. Dodatkowo te informacje będą służyły do analiz ekonomicznych i statystycznych. Zgodnie z przedstawionym wzorem TPR przedsiębiorcy będą musieli zaklasyfikować przeprowadzone transakcje do poszczególnych kodów grup towarowych, co pozwoli organom skarbowym na przeprowadzenie analizy ryzyka, czy dana usługa faktycznie została wyświadczona. Połączenie informacji zawartych zarówno w JPK, jak i TPR pozwoli organom skarbowym na porównanie wartości transakcji i wykrycie nieprawidłowości w tym zakresie.

Na jakich podmiotach ciąży obowiązek raportowania TPR?

W przeciwieństwie do formularzy CIT/TP i PIT/TP, które obowiązek raportowania uzależniały od progu kwotowego przychodów lub kosztów w rozumieniu ustawy o rachunkowości, informacja TPR dotyczy wielu firm powiązanych i tych, które zawierają transakcje z tzw. rajami podatkowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do jego złożenia są zobligowani przedsiębiorcy:

  • zobowiązani do przygotowania tzw. lokalnej dokumentacji cen transferowych, tj. realizujący transakcje kontrolowane o jednorodnym charakterze o wartości przekraczającej ustawowe progi, różniące się w zależności od rodzaju transakcji (np. 2 mln zł dla transakcji usługowych, 10 mln zł dla transakcji towarowych i finansowych);
  • zwolnieni z przygotowania lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT i art. 23z ustawy o PIT;
  • zawierający transakcje z firmami zlokalizowanymi w rajach podatkowych (także niepowiązanymi), jeśli roczna wartość wypłacanej należności lub umowy przekroczy równowartość 100 tys. zł.

Jaka odpowiedzialność grozi podatnikom za przekazanie danych niezgodnie z prawdą?
Złożoność i obszerność danych, do przekazania których są zobligowani podatnicy sugeruje, aby rozpocząć przygotowywanie formularza odpowiednio wcześniej – zwłaszcza z uwagi na grożącą odpowiedzialność karno-skarbową.

REKLAMA

Informacje zawarte w TPR są bowiem przekazywane pod rygorem odpowiedzialności karnej skarbowej wraz z oświadczeniem zarządu, że transakcje te były realizowane na warunkach rynkowych. Niezłożenie informacji TPR w terminie lub przesłanie jej niezgodnie z prawdą będzie traktowane jak przestępstwo, za które grozi grzywna w wysokości do 720 stawek dziennych zgodnie z art. 80e kodeksu karnego skarbowego. Co ważne, wspomniane konsekwencje finansowe nie wyczerpują finansowych następstw stosowania nierynkowych cen w transakcjach z podmiotami powiązanymi w 2019 r.

Informacje zawarte w formularzu TPR są co do zasady powieleniem informacji zawartych w dokumentacji lokalnej cen transferowych, której obligatoryjnym elementem od 2019 r. są także analizy porównawcze. Przygotowanie tych dokumentów jest natomiast czasochłonne – z tego powodu należy zadbać o dopełnienie tego obowiązku odpowiednio wcześniej.

Zgodnie z projektem zmian w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej, termin na złożenie nowego formularza TPR przez podmioty powiązane został przedłużony do 31 grudnia 2020 r. Jest to dobra wiadomość dla podatników zobowiązywanych do złożenia informacji o cenach transferowych – analiza wszelkich danych wymaganych przez TP-R może okazać się dużo bardziej czasochłonna niż w przypadku jego poprzednika, czyli formularza CIT/TP. Warto też zastanowić się nad odpowiednimi procedurami, które pozwolą osobom odpowiedzialnym w grupie zweryfikować czy dokumentacja oraz same transakcje są właściwie przeprowadzone.

Accreo

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA