REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - kto powinien obawiać się kontroli?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
ceny transferowe 2012 / 2013 - dokumentacja, kontrola
ceny transferowe 2012 / 2013 - dokumentacja, kontrola
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowane przez GUS - w pierwszym kwartale 2012 roku - dane, wskazują na istotny udział podmiotów powiązanych (w grupach przedsiębiorstw) w polskiej gospodarce. Bynajmniej nie jest on uzasadniony liczebnością tej grupy podmiotów, która - w świetle prezentowanych danych i przyjętych definicji - stanowiła zaledwie 0,6% ogólnej liczby przedsiębiorstw niefinansowych, a odnotowanymi przez te podmioty wynikami finansowymi oraz zatrudnieniem.

Grupę przedsiębiorstw tworzą przedsiębiorstwa samodzielne pod względem prawnym, jednak wzajemnie od siebie zależne gospodarczo ze względu na istniejące między nimi powiązania w zakresie kontroli i/lub własności. W ramach grupy wyodrębnia się powiązania pomiędzy jednostką dominującą a jednostkami zależnymi. Grupa przedsiębiorstw może powstać zarówno w wyniku ukształtowania się określonych stosunków prawnych, jak i w wyniku wywierania przez jedno przedsiębiorstwo decydującego wpływu na działalność innego, w tym na skutek zawarcia umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Na podmioty zorganizowane w grupy przypadało bowiem ponad 50% przychodów z całokształtu działalności sektora, a ich udział w zysku brutto sięgnął blisko 40%. Przy tym tworzyły one ponad ¼ miejsc pracy w sektorze przedsiębiorstw niefinansowych.

Przyjęte przez GUS kryteria operacyjne kontroli, warunkującej relację powiązania podmiotów, wprawdzie nie są tożsame z przepisami ustaw podatkowych, niemniej jednak nakreślają skalę problemu cen transferowych w Polsce.

GUS przyjął bowiem następujące kryteria podmiotów powiązanych:

1) jednostka prawna bezpośrednio posiada ponad 50% głosów w innej jednostce prawnej (kontrola bezpośrednia)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) jednostka prawna posiada ponad 50% głosów w innej jednostce prawnej poprzez jednostki zależne (kontrola pośrednia)

3) jednostka prawna obejmuje pełną konsolidacją sprawozdania finansowe innej jednostki prawnej, a żadna inna jednostka prawna nie obejmuje konsolidacją tej samej jednostki (kontrola poprzez pełną konsolidację)

4) jednostka prawna kontroluje inną jednostkę prawną (jedną lub więcej), nawet jeśli posiada mniej niż 50% jej/ich siły głosu (kontrola mniejszościowa), lecz żadna inna jednostka prawna nie posiada większej siły głosów

Przypuszczać można zatem, że pokłosiem publikacji będą wzmożone kontrole ze strony organów podatkowych.

Ceny transferowe - jak określać limity transakcji między podmiotami powiązanymi

REKLAMA

Wśród podmiotów, które wzbudzić mogą szczególne zainteresowanie urzędników - wnioskując z danych statystycznych - typować można grupy okrojone pod kontrolą kapitału zagranicznego. Chodzi o część grupy międzynarodowej, zlokalizowanej w jednym kraju, na czele której stoi krajowa jednostka dominująca pośredniego szczebla, będąca jednocześnie zależną od podmiotu zagranicznego.

Te bowiem w 2010 roku odnotowały najniższy - wobec grup krajowych (220,1 mld zł) i grup okrojonych pod kontrolą kapitału krajowego (294,8 mld zł) - poziom przychodów z działalności operacyjnej (137,5 mld zł).

Również zysk brutto, odnotowany w danej grupie podmiotów powiązanych, w tej był najniższy (77,2%), podobnie zresztą jak zysk netto (76,6%).

Grupa krajowa, to grupa składająca się wyłącznie z przedsiębiorstw (zarówno jednostek dominujących, jak i zależnych) mających siedzibę na terenie tego samego kraju.

Grupa okrojona pod kontrolą kapitału krajowego, to część grupy międzynarodowej, dla której jednostką dominującą najwyższego szczebla jest podmiot krajowy, a poza granicami kraju zlokalizowane są tylko jednostki zależne.

Powzięte przypuszczenie zdają się również potwierdzać wskaźniki efektywności, odpowiednio: rentowności aktywów, rentowności kapitału własnego, rentowności sprzedaży oraz rentowności inwestycji, których poziom w grupie okrojonej pod kontrolą kapitału zagranicznego był niższy od przeciętnych dla ogółu grup (tabela poniżej).

Wskaźnik efektywności

Grupy okrojone pod kontrolą kapitału zagranicznego

Przeciętnie

Return on assets

2,4%

4,7%

Return on equity

5,7%

9,6%

Return on sales

3,1%

5,4%

Return on investment

4,4%

7,1%

Przywołane wyżej wielkości bynajmniej nie są wynikiem struktury badanej populacji (1806 grup przedsiębiorstw), ta bowiem objęła 833 (46,1%) grupy krajowe i 973 grupy okrojone, wśród których dominowały te pod kontrolą kapitału zagranicznego (67,6%).

W kontekście powyższego zasadnym będzie przybliżyć specyfikę potencjalnych zagrożonych kontrolą w obszarze cen transferowych. Analizując strukturę zależności, prawdopodobieństwo kontroli wyższe jest względem jednostek dominujących pośredniego szczebla oraz krajowych jednostek od nich zależnych (schemat poniżej).


Weryfikując miejsce siedziby jednostki dominującej najwyższego szczebla w okrojonych grupach pod kontrolą kapitału zagranicznego, najczęściej - w roku 2010 - były to kraje członkowskie UE (81,7%), w tym: Niemcy (17,4%), Niderlandy (10,7%), Francja (8,1%) oraz Luksemburg (7,6%).

Zauważyć przy tym można, że popularny aktualnie wśród podatników nastawionych na optymalizację swoich zobowiązań wobec fiskusa Cypr, skupił 5,8% jednostek.

Wśród jednostek dominujących najwyższego szczebla zlokalizowanych w krajach spoza Unii Europejskiej najwyższy odsetek (8,6%) stanowiły te z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.

  Rozpatrywana grupa podmiotów powiązanych dominowała w następujących rodzajach działalności gospodarczej (przyjęto, iż w przypadku zróżnicowania działalności w ramach grupy, właściwy jest ten, który miał największy udział w łącznych przychodach ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów):

- wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (56,8%),

- działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (53,5%)  oraz

- dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami, rekultywacja (52,0%).

Znaczące zaangażowanie kapitału zagranicznego odnotowano także w obsłudze rynku nieruchomości, gdzie udział grup okrojonych pod kontrolą kapitału zagranicznego wynosił 50,0% ogółu działających w tym obszarze.

W strukturze kapitału podstawowego grup okrojonych pod kontrolą kapitału zagranicznego dominowała własność osób zagranicznych, stanowiąc 90,3% łącznej wartości kapitału podstawowego, 5,0% znajdowało się w posiadaniu osób zagranicznych, a 4,5% należało do krajowych jednostek prywatnych.

Spekulacje, oparte na opublikowanych przez GUS danych, stanowią wyłączenie przypuszczenie. Trudno bowiem przesądzić, czy organy podatkowe zapoznały się z wyniki przedmiotowego badania oraz uwzględnią zawarte w raporcie informacje w procesie typowania podmiotów powiązanych, których objąć winna kontrola z cen transferowych.

Niemniej jednak przyjęty tok rozumowania takie zagrożenie identyfikuje w szczególności wobec podatników wchodzących w skład okrojonych grup pod kontrolą kapitału zagranicznego, charakteryzujących się następującymi atrybutami:

- miejsce siedziby jednostki dominującej najwyższego szczebla mieści się w: Niemczech, Niderlandach, Francji, Luksemburgu bądź Stanach Zjednoczonych,

- podstawowa działalność wg sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 obejmuje: D - wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę, M - działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, E - dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami, rekultywacja, L - obsługa rynku nieruchomości,

- kapitał podstawowy objęty został w 90% przez osoby zagraniczne.

Danuta Langer-Babicz

Ewa Ścierska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA