REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - kto powinien obawiać się kontroli?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
ceny transferowe 2012 / 2013 - dokumentacja, kontrola
ceny transferowe 2012 / 2013 - dokumentacja, kontrola
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowane przez GUS - w pierwszym kwartale 2012 roku - dane, wskazują na istotny udział podmiotów powiązanych (w grupach przedsiębiorstw) w polskiej gospodarce. Bynajmniej nie jest on uzasadniony liczebnością tej grupy podmiotów, która - w świetle prezentowanych danych i przyjętych definicji - stanowiła zaledwie 0,6% ogólnej liczby przedsiębiorstw niefinansowych, a odnotowanymi przez te podmioty wynikami finansowymi oraz zatrudnieniem.

Grupę przedsiębiorstw tworzą przedsiębiorstwa samodzielne pod względem prawnym, jednak wzajemnie od siebie zależne gospodarczo ze względu na istniejące między nimi powiązania w zakresie kontroli i/lub własności. W ramach grupy wyodrębnia się powiązania pomiędzy jednostką dominującą a jednostkami zależnymi. Grupa przedsiębiorstw może powstać zarówno w wyniku ukształtowania się określonych stosunków prawnych, jak i w wyniku wywierania przez jedno przedsiębiorstwo decydującego wpływu na działalność innego, w tym na skutek zawarcia umowy.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Na podmioty zorganizowane w grupy przypadało bowiem ponad 50% przychodów z całokształtu działalności sektora, a ich udział w zysku brutto sięgnął blisko 40%. Przy tym tworzyły one ponad ¼ miejsc pracy w sektorze przedsiębiorstw niefinansowych.

Przyjęte przez GUS kryteria operacyjne kontroli, warunkującej relację powiązania podmiotów, wprawdzie nie są tożsame z przepisami ustaw podatkowych, niemniej jednak nakreślają skalę problemu cen transferowych w Polsce.

GUS przyjął bowiem następujące kryteria podmiotów powiązanych:

1) jednostka prawna bezpośrednio posiada ponad 50% głosów w innej jednostce prawnej (kontrola bezpośrednia)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) jednostka prawna posiada ponad 50% głosów w innej jednostce prawnej poprzez jednostki zależne (kontrola pośrednia)

3) jednostka prawna obejmuje pełną konsolidacją sprawozdania finansowe innej jednostki prawnej, a żadna inna jednostka prawna nie obejmuje konsolidacją tej samej jednostki (kontrola poprzez pełną konsolidację)

4) jednostka prawna kontroluje inną jednostkę prawną (jedną lub więcej), nawet jeśli posiada mniej niż 50% jej/ich siły głosu (kontrola mniejszościowa), lecz żadna inna jednostka prawna nie posiada większej siły głosów

Przypuszczać można zatem, że pokłosiem publikacji będą wzmożone kontrole ze strony organów podatkowych.

Ceny transferowe - jak określać limity transakcji między podmiotami powiązanymi

REKLAMA

Wśród podmiotów, które wzbudzić mogą szczególne zainteresowanie urzędników - wnioskując z danych statystycznych - typować można grupy okrojone pod kontrolą kapitału zagranicznego. Chodzi o część grupy międzynarodowej, zlokalizowanej w jednym kraju, na czele której stoi krajowa jednostka dominująca pośredniego szczebla, będąca jednocześnie zależną od podmiotu zagranicznego.

Te bowiem w 2010 roku odnotowały najniższy - wobec grup krajowych (220,1 mld zł) i grup okrojonych pod kontrolą kapitału krajowego (294,8 mld zł) - poziom przychodów z działalności operacyjnej (137,5 mld zł).

Również zysk brutto, odnotowany w danej grupie podmiotów powiązanych, w tej był najniższy (77,2%), podobnie zresztą jak zysk netto (76,6%).

Grupa krajowa, to grupa składająca się wyłącznie z przedsiębiorstw (zarówno jednostek dominujących, jak i zależnych) mających siedzibę na terenie tego samego kraju.

Grupa okrojona pod kontrolą kapitału krajowego, to część grupy międzynarodowej, dla której jednostką dominującą najwyższego szczebla jest podmiot krajowy, a poza granicami kraju zlokalizowane są tylko jednostki zależne.

Powzięte przypuszczenie zdają się również potwierdzać wskaźniki efektywności, odpowiednio: rentowności aktywów, rentowności kapitału własnego, rentowności sprzedaży oraz rentowności inwestycji, których poziom w grupie okrojonej pod kontrolą kapitału zagranicznego był niższy od przeciętnych dla ogółu grup (tabela poniżej).

Wskaźnik efektywności

Grupy okrojone pod kontrolą kapitału zagranicznego

Przeciętnie

Return on assets

2,4%

4,7%

Return on equity

5,7%

9,6%

Return on sales

3,1%

5,4%

Return on investment

4,4%

7,1%

Przywołane wyżej wielkości bynajmniej nie są wynikiem struktury badanej populacji (1806 grup przedsiębiorstw), ta bowiem objęła 833 (46,1%) grupy krajowe i 973 grupy okrojone, wśród których dominowały te pod kontrolą kapitału zagranicznego (67,6%).

W kontekście powyższego zasadnym będzie przybliżyć specyfikę potencjalnych zagrożonych kontrolą w obszarze cen transferowych. Analizując strukturę zależności, prawdopodobieństwo kontroli wyższe jest względem jednostek dominujących pośredniego szczebla oraz krajowych jednostek od nich zależnych (schemat poniżej).


Weryfikując miejsce siedziby jednostki dominującej najwyższego szczebla w okrojonych grupach pod kontrolą kapitału zagranicznego, najczęściej - w roku 2010 - były to kraje członkowskie UE (81,7%), w tym: Niemcy (17,4%), Niderlandy (10,7%), Francja (8,1%) oraz Luksemburg (7,6%).

Zauważyć przy tym można, że popularny aktualnie wśród podatników nastawionych na optymalizację swoich zobowiązań wobec fiskusa Cypr, skupił 5,8% jednostek.

Wśród jednostek dominujących najwyższego szczebla zlokalizowanych w krajach spoza Unii Europejskiej najwyższy odsetek (8,6%) stanowiły te z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.

  Rozpatrywana grupa podmiotów powiązanych dominowała w następujących rodzajach działalności gospodarczej (przyjęto, iż w przypadku zróżnicowania działalności w ramach grupy, właściwy jest ten, który miał największy udział w łącznych przychodach ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów):

- wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (56,8%),

- działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (53,5%)  oraz

- dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami, rekultywacja (52,0%).

Znaczące zaangażowanie kapitału zagranicznego odnotowano także w obsłudze rynku nieruchomości, gdzie udział grup okrojonych pod kontrolą kapitału zagranicznego wynosił 50,0% ogółu działających w tym obszarze.

W strukturze kapitału podstawowego grup okrojonych pod kontrolą kapitału zagranicznego dominowała własność osób zagranicznych, stanowiąc 90,3% łącznej wartości kapitału podstawowego, 5,0% znajdowało się w posiadaniu osób zagranicznych, a 4,5% należało do krajowych jednostek prywatnych.

Spekulacje, oparte na opublikowanych przez GUS danych, stanowią wyłączenie przypuszczenie. Trudno bowiem przesądzić, czy organy podatkowe zapoznały się z wyniki przedmiotowego badania oraz uwzględnią zawarte w raporcie informacje w procesie typowania podmiotów powiązanych, których objąć winna kontrola z cen transferowych.

Niemniej jednak przyjęty tok rozumowania takie zagrożenie identyfikuje w szczególności wobec podatników wchodzących w skład okrojonych grup pod kontrolą kapitału zagranicznego, charakteryzujących się następującymi atrybutami:

- miejsce siedziby jednostki dominującej najwyższego szczebla mieści się w: Niemczech, Niderlandach, Francji, Luksemburgu bądź Stanach Zjednoczonych,

- podstawowa działalność wg sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 obejmuje: D - wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę, M - działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, E - dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami, rekultywacja, L - obsługa rynku nieruchomości,

- kapitał podstawowy objęty został w 90% przez osoby zagraniczne.

Danuta Langer-Babicz

Ewa Ścierska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA