REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie aportów przedsiębiorstw - zmiany od 2018 roku

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Opodatkowanie aportów przedsiębiorstw - zmiany od 2018 roku
Opodatkowanie aportów przedsiębiorstw - zmiany od 2018 roku

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce od 2018 roku opodatkować CIT wnoszenie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do spółki, jeżeli nie będzie to miało uzasadnienia biznesowego. Rykoszetem mogą dostać firmy, które przeprowadzają reorganizacje.

Z początkiem 2017 r. fiskus załatał już jedną dziurę – opodatkował ciche rezerwy, które powstają przy wnoszeniu do spółek, w zamian za udziały, poszczególnych składników majątku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Teraz przyszła kolej na zmiany w opodatkowaniu aportów przedsiębiorstw lub ich zorganizowanych części (ZCP). Dziś takie aporty są traktowane preferencyjnie, bo są neutralne podatkowo.

Ministerstwo Finansów chce objąć je małą klauzulą przeciw unikaniu opodatkowania. To oznacza, że fiskus będzie badał, czy taki aport miał uzasadnienie biznesowe. Jeśli uzna, że był on podyktowany jedynie zamiarem uniknięcia opodatkowania, to zażąda daniny. A wtedy wniesienie przedsiębiorstwa lub ZCP będzie traktowane przez fiskusa na identycznych zasadach jak aport pojedynczego aktywa – zakłada opublikowany już projekt nowelizacji trzech ustaw o: PIT, CIT i zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przenoszenie straty

Obecne przepisy zakładają brak opodatkowania aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Artur Cmoch, doradca podatkowy i wspólnik w GWW, wyjaśnia, że jest to wykorzystywane do optymalizacji podatkowych polegających na przeniesieniu części działalności do spółki ze stratą. – Prawdopodobnie wprowadzenie nowej klauzuli wiąże się przede wszystkim właśnie z tego typu operacjami – mówi ekspert.

REKLAMA

Kolejna czy obowiązująca

Dotychczas do polskiego porządku prawnego wprowadzone zostały klauzule dotyczące połączeń, podziałów oraz wymiany udziałów. Zdaniem Artura Cmocha wprowadzenie kolejnej, umożliwiającej ocenę ekonomicznej zasadności aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wydaje się słuszne. Zwłaszcza że przepisy przewidują dziś brak opodatkowania takich transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Michał Thedy, doradca podatkowy i wspólnik zarządzający w Thedy & Partners, zwraca jednak uwagę na to, że nawet gdyby nie wprowadzono tej zmiany, to i tak neutralność podatkowa aportu mogłaby zostać zakwestionowana na gruncie ogólnej klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania.

Według Dariusza Gałązki, partnera w Grant Thornton, Ministerstwo Finansów, rozszerzając małą klauzulę, chce pokazać, jakie transakcje są wnikliwie badane przez organy podatkowe. Jego zdaniem zmiana ta jest pokłosiem komunikatu z 22 maja br., w którym resort ostrzegł przed wykorzystaniem transakcji aportowych z wykorzystaniem przedsiębiorstwa lub ZCP do agresywnych optymalizacji.

Michał Thedy podkreśla natomiast biznesowy cel aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części – zasadniczo ma to na celu ułatwienie reorganizacji w firmach.

– Przykładowo, jeżeli producent zamierza przenieść swój dział marketingu do odrębnej spółki zależnej z zamiarem rozwoju tej działalności jako samodzielnego biznesu, może to zrobić w sposób neutralny podatkowo przez aport działu marketingu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa – tłumaczy Michał Thedy.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Obawy o nadużycia

Dlatego, jego zdaniem, kluczowa będzie praktyka organów podatkowych. – Chodzi o to, aby nowa regulacja nie była nadużywana – mówi ekspert. Tłumaczy to na przykładzie producenta, który ma do wyboru wniesienie aportu do nowo zawiązanej spółki albo do już istniejącej spółki zależnej, która zakończyła swoją poprzednią działalność i ma duże straty podatkowe.

– Prawdopodobnie producent wybierze aport do spółki zależnej ze stratami, bo oznacza to dla niego przez pewien czas mniejsze opodatkowanie wydzielonej działalności i możliwość reinwestycji zaoszczędzonych kwot – tłumaczy Michał Thedy.

Jak jednak postąpi organ podatkowy? Czy będzie mógł sięgnąć po klauzulę i zakwestionować neutralność podatkową takiego aportu?

– Uważam że nie, ponieważ głównym celem przeprowadzenia reorganizacji będą względy biznesowe, a nie chęć wykorzystania straty – uważa ekspert.

Nie wyklucza jednak, że fiskus będzie miał inne zdanie. To oznacza, że firmy powinny szczegółowo i na bieżąco dokumentować powody biznesowe podejmowanych reorganizacji. ⒸⓅ


Ciche rezerwy już opodatkowane

Od 2017 r. zamknięta jest już luka w przepisach związana z wnoszeniem do spółek wkładu niepieniężnego innego niż przedsiębiorstwo lub ZCP.

Wcześniej przychodem była wartość nominalna udziałów (akcji) otrzymanych w zamian za wkład niepieniężny. Jeżeli była ona niższa od wartości wniesionego aportu (czyli pojawiła się nadwyżka, tzw. agio), to organy podatkowe nie mogły ustalić przychodu w innej wysokości, np. rynkowej. W efekcie, jeżeli wspólnik wnosił budynek, którego wartość wynikająca z ksiąg wynosiła 10 mln zł, a wartość rynkowa 100 mln zł, i tak przychodem podatkowym była tylko wartość nominalna obejmowanych w zamian akcji lub udziałów (np. 1 tys. zł). Tak niska wartość wynikała z tego, że tylko część wkładu była przekazywana na podwyższenie kapitału zakładowego spółki, reszta trafiała na kapitał zapasowy (agio). W rezultacie podatnik uzyskiwał przychód w wysokości 1 tys. zł, ale pomniejszał go o koszt równy wartości podatkowej budynku, czyli 10 mln zł. Podatnik wykazywał więc dużą stratę, którą później mógł skumulować z innymi przychodami. Innymi słowy: mógł obniżyć, a nawet wyeliminować swój podatek dochodowy.

Zgodnie z nowymi przepisami obowiązującymi od 2017 r. w takiej sytuacji przychodem jest wartość 100 mln zł, czyli wartość rynkowa, jako że jest ona wyższa od wyceny wynikającej z ksiąg.

Łukasz Zalewski

Agnieszka Pokojska

dgp@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA