REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualna interpretacja podatkowa nie jest wyrocznią – jak i kiedy można ją skarżyć (wzór skargi do WSA)

Patrycja Majzner
Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków, mediator sądowy
Indywidualna interpretacja podatkowa nie jest wyrocznią – jak i kiedy można ją skarżyć (wzór skargi do WSA)
Indywidualna interpretacja podatkowa nie jest wyrocznią – jak i kiedy można ją skarżyć (wzór skargi do WSA)

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej podatnicy w przypadku niejasności przepisów prawa podatkowego sięgają po instytucję interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Jednak zdarza się, że opinia organu podatkowego jest odmienna od stanowiska podatnika. Czy wówczas podatnik jest zmuszony ją zaakceptować i stosować, czy też może się od niej odwołać?

Istota interpretacji indywidualnej

Interpretacje indywidualne wydaje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyłącznie na wniosek podatnika. Szczególne wytyczne co do wniosku regulują przepisy Ordynacji podatkowej. Zgodnie z brzmieniem art. 14b par. 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawiania własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Autopromocja

Organ podatkowy wydaje interpretację indywidualną bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Zawiera wyczerpujący opis przedstawionego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz stanowisko organu podatkowego wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny (art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej). Organ może odstąpić od uzasadnienia prawnego w przypadku, kiedy stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

A co w sytuacji, kiedy organ podatkowy nie zgodzi się ze stanowiskiem podatnika?

Interpretacja indywidualna nie podlega kontroli instancyjnej, co oznacza, że nie przysługuje od niej odwołanie czy zażalenie. Podatnik może wnieść, w ciągu 30 dni od doręczenia interpretacji, skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę skarżącego. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał interpretację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skarga musi zawierać zarzuty wobec organu podatkowego, które mogą dotyczyć naruszenia przepisów postępowania, błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania prawa materialnego. Wniesienie skargi niesie za sobą obowiązek uiszczenia wpisu stałego w wysokości 200,00 zł. W przypadku braku płatności, sąd wzywa do dopełnienia obowiązku (7 dni od doręczenia zarządzenia o wezwaniu do zapłaty) i jeśli nie zostanie dopełniony wówczas skarga podlega odrzuceniu.

Wyrok wojewódzkiego sądu administracyjnego

Sąd rozpatruje wyłącznie zarzuty zawarte w skardze oraz powołaną podstawę prawną. Wojewódzki sąd administracyjny przy uwzględnieniu skargi, zgodnie z art. 146 § 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (ppsa) może uchylić indywidualną interpretację przepisów podatkowych. Wówczas organ podatkowy (Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej), po otrzymaniu akt sprawy, jest zobowiązany do ponownego rozpatrzenia sprawy i wydania interpretacji podatkowej, która będzie uwzględniała wytyczne zawarte w wyroku. Jest bowiem związany orzeczeniem sądowym i zawartą tam oceną prawną i wskazaniami co do dalszego postępowania.

Po wyroku sądu, termin wydania interpretacji podatkowej wynosi trzy miesiące liczone od dnia doręczenia przez sąd organowi podatkowemu akt administracyjnych sprawy (po uprawomocnieniu się orzeczenia).

W przypadku odrzucenia skargi przez wojewódzki sąd administracyjny, podatnikowi przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skarga powinna być złożona za pośrednictwem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który wydał zaskarżoną interpretację, w ciągu 30 dni od dnia doręczenia stronie skarżącej odpisu orzeczenia z uzasadnieniem. Skargę kasacyjną można oprzeć na naruszeniu prawa materialnego przez jego błędną wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie lub naruszenie przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy (art. 174 ppsa). Co jest istotne, skarga nie może być złożona przez podatnika, gdyż istnieje przymus adwokacko-radcowski. Na mocy art. 175 § 3 ppsa, skarga może być sporządzona również przez doradcę podatkowego lub rzecznika patentowego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny przed przekazaniem skargi do NSA może uchylić zaskarżony wyrok, jeśli podstawy skargi kasacyjnej są usprawiedliwione. Wówczas WSA rozstrzyga także o kosztach postępowania kasacyjnego.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego

Sąd rozpoznaje sprawę w granicach złożonej skargi, biorąc jednak pod uwagę nieważność postępowania. Nieważność postępowania może mieć miejsce, gdy droga sądowa była niedopuszczalna, strona nie miała zdolności sądowej lub procesowej, skład orzekający był sprzeczny z przepisami prawa.

Wyrok NSA może zawierać poniższe rozstrzygnięcia:

  • Oddalenie skargi, jeśli nie ma uzasadnionych podstaw lub pomimo błędnego uzasadnienia orzeczenie odpowiada prawu,
  • Uchylenie orzeczenia w całości lub w części i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania sądowi, który je wydał,
  • Uchylenie orzeczenia i rozpoznanie skargi przez NSA (kiedy naruszone zostały przepisy prawa materialnego i brak jest naruszeń przepisów postępowania),
  • Uchylenie orzeczenia i odrzucenie skargi albo umorzenie postępowania, w przypadku kiedy przesłanki zachodziły przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym

Interpretacja to nie wyrocznia

Należy pamiętać, że w postępowaniu, które dotyczy pisemnej interpretacji nie ma do czynienia z rozstrzygnięciem sprawy, a wyłącznie ze zajęciem stanowiska w kwestii wykładni przepisu.

Interpretacja, która została wydana w oparciu o art. 14b Ordynacji podatkowej nie stanowi aktu stosowania prawa, ale określa sytuację podatnika. W związku z tym nie ma obowiązku zastosowania się do niej.

Patrycja Majzner

Wzór skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Miejscowość, dnia …….

Wojewódzki Sąd Administracyjny w ….
Adres:

za pośrednictwem
Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
ul. Teodora Sixta 17
43-300 Bielsko-Biała

Strona Skarżąca:
Dane wraz z NIP

Reprezentowana przez:
Dane Doradcy Podatkowego

Organ, którego działanie jest przedmiotem skargi:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
ul. Teodora Sixta 17
43-300 Bielsko-Biała

Sygn. Sprawy:

SKARGA DO WOJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO

na interpretację indywidualną

Na podstawie art. 3 par. 1, par. 2 pkt. 4a, art. 50 par. 1, art. 52 par. 3, art. 53 par. 2, art. 54 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 20012r. poz. 270 ze zm., zwanej dalej p.p.s.a.), działając w imieniu i na rzecz strony skarżącej, w oparciu o załączone pełnomocnictwo, zaskarżam w całości interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacj Skarbowej w Bielsku-Białej w dniu…. Sygnatura ……… doręczonej stronie skarżącej w dniu……… w przedmiocie ……………….

Zaskarżonej interpretacji indywidualnej zarzucam:

  • Naruszenie przepisów prawa materialnego poprzez błędną wykładnię i przyjęcie niewłaściwej kwalifikacji, w szczególności art. …… poprzez uznanie ……..
  • Naruszenie przepisów prawa procesowego poprzez niewłaściwe zastosowanie, które mogło mieć istotny wpływ na przebieg sprawy tj. art. ….., poprzez ….

Mając na uwadze powyższe zarzuty wobec interpretacji indywidualnej wnoszę o:

  • Uwzględnienie skargi oraz uchylenie interpretacji indywidualnej z dnia …… sygn. …..,
  • Zasądzenie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, od organu na rzecz strony skarżącej według norm przepisanych.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny i stanowisko prawne organu

Stanowisko prawne strony skarżącej

Podpis

Załączniki:

  1. Oryginał pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17,00 zł.
  2. Odpis skargi wraz z załącznikami
  3. Dowód uiszczenia wpisu stałego w wysokości 200,00 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA