REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mural podlega amortyzacji? Dzieła sztuki a koszty podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy mural podlega amortyzacji? Dzieła sztuki a koszty podatkowe
Czy mural podlega amortyzacji? Dzieła sztuki a koszty podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Mural, jeżeli jest dziełem sztuki, nie podlega amortyzacji na podstawie art. 16c pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), a także na podstawie analogicznego art. 22c pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawy o PIT). Czy zakup dzieł sztuki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Dzieła sztuki nie podlegają amortyzacji ale co do zasady są środkami trwałymi

Zgodnie z art. 16c pkt 3 ustawy o CIT oraz analogicznym art. 22c pkt 3 ustawy o PIT nie podlegają amortyzacji. Jednak dzieła sztuki powinny być traktowane jako środki trwałe i wpisywane do ewidencji środków trwałych. Wynika to z art. 16d ust. 2 ustawy o CIT (i analogicznego art.  22d ust. 2 ustawy o PIT), zgodnie z którym składniki majątku, o których mowa w art. 16a–16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.

REKLAMA

Jak wskazuje się w piśmiennictwie podatkowym:

REKLAMA

- „przyczyna ograniczenia amortyzacji dzieł sztuki i eksponatów muzealnych jest bardzo logiczna. Należy przecież uznać, że amortyzacja stanowi ilustrację zużywania się danego składnika majątku. W przypadku dzieł sztuki i eksponatów muzealnych regułą jest natomiast, że z czasem zyskują one na wartości. Stąd też dokonywanie od nich odpisów amortyzacyjnych nie jest uzasadnione" P. Małecki, M. Mazurkiewicz [w:] P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT. Podatki i rachunkowość. Komentarz, wyd. XII, Warszawa 2021, art. 16(c).

- „uwzględniając cel wyłączenia tego rodzaju środków trwałych z amortyzacji, tj. brak utraty wartości w czasie, należy rozstrzygnąć, czy w przypadku danego środka trwałego taki czynnik występuje”. M. Wilk [w:] A. Krajewska, A. Mariański, A. Nowak-Piechota, J. Żurawiński, M. Wilk, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, wyd. IV, Warszawa 2016, art. 16(c).

Czym jest dzieło sztuki w przepisach podatkowych?

Zarówno ustawa o CIT jak i ustawa o PIT  posługują się pojęciem „dzieła sztuki”. Jednak ustawy te nie zawierają definicji tego pojęcia. Co prawda definicję dzieła sztuki zawiera przepis art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - ale w tym przepisie wyraźnie zastrzeżono, że definicja ta ma zastosowanie jedynie do procedury VAT marża.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takich sytuacjach (gdy brak definicji w przepisach prawa) sięga się do definicji słownikowej. W słowniku internetowym PWN określa się dzieło sztuki jako obraz, rzeźba itp. mające wartość artystyczną.

Czy mural jest dziełem sztuki?

REKLAMA

Zapewne tak ale też najprawdopodobniej nie każdy, podobnie jak obraz, czy rzeźba. Organy podatkowe nie wnikają specjalnie, czy dany obraz, czy właśnie mural mają wartość artystyczną i przyjmują z reguły, że takie dzieło jest dziełem sztuki, o którym mowa w ww. przepisach podatkowych.

Przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z 26 stycznia 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.565.2021.2.AW), w której organ podatkowy zgodził się z podatnikiem (instytucją kultury), że mural, który ten podatnik zrealizował na ścianie budynku mieszkalnego i sfinansował - nie podlega amortyzacji na podstawie art. 16c pkt 3 ustawy o CIT. 

Jednak warto też wspomnieć, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. Jeżeli wnioskodawca zapewnia, że mural, czy obraz jest dziełem sztuki, to Dyrektor KIS nie bada tej okoliczności wydając interpretację. Natomiast w toku wydawania decyzji podatkowej organ podatkowy może się w tym zakresie wspomóc np. opinią biegłego rzeczoznawcy.

Czy zakup dzieła sztuki może być kosztem podatkowym?

Definicja kosztów uzyskania przychodów w obu ustawach o podatku dochodowym jest szeroka i co do zasady kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wyraźnie wyłączonych z tych kosztów. Tym niemniej zaliczanie kupowanych dzieł sztuki do kosztów podatkowych w prowadzonej działalności jest dyskusyjne i zależy w pierwszym rzędzie od charakteru i celu tego zakupu. Można sobie np. wyobrazić zakup dzieł sztuki jako wyposażenia wnętrz, jako towary handlowe do dalszej odsprzedaży, czy jako lokata kapitału.

W pierwszym przypadku (dzieło sztuki nabyte jako wyposażenie, czy dekoracja wnętrz firmy) istnieje ryzyko uznania tego wydatku za reprezentację, a wydatki na cele reprezentacyjne nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT oraz art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT).

Jednak np. w interpretacji indywidualnej z 10 stycznia 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.606.2021.1.SK) Dyrektor KIS uznał, że nie ma przeszkód dla zaliczenia do kosztów podatkowych obrazów będących wyposażeniem i dekoracją wnętrz Spółki, przedstawiających Świętych, patronów górników i hutników. Organ podatkowy stwierdził m.in.:
(...) wydatki na zakup sztandarów oraz obrazów mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy CIT. Ww. wydatki związane są niewątpliwie z prowadzoną działalnością podatnika, gdyż stanowią one element kultury organizacyjnej Spółki. Wydatki te jako nawiązujące do wartości i tradycji górniczych/hutniczych promują wśród pracowników Spółki pożądane wzorce zachowań, co bez wątpienia wpływa na postawę pracowników i wykonywane przez nich obowiązki pracownicze, dlatego też pozostają one w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów i mogą mieć pośredni wpływ na wielkość osiągniętych przez Wnioskodawcę przychodów.

Jeżeli dzieła sztuki są traktowane przez przedsiębiorcę jako towary handlowe nabywane do dalszej odprzedaży, to wydatki na ich nabycie zalicza się bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, bez amortyzacji.
Jak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 28 czerwca 2021 r. (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.288.2021.2.EC):
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawne stwierdzić należy, iż Dzieła Sztuki, które będą stanowiły towar handlowy w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, nie będą podlegały amortyzacji. Dzieła Sztuki będą mogły być zaliczone do kosztów tej działalności w momencie ich zakupu zgodnie z art. 22 oraz art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy okazji warto wskazać, że towary handlowe nie podlegają amortyzacji.

Odnośnie nabywania dzieł sztuki w celach inwestycyjnych (z zamiarem lokaty kapitału i ew. odsprzedaży po wzroście wartości dzieła sztuki) trzeba wskazać, że koszty nabycia takich dzieł sztuki będzie można zaliczyć do kosztów podatkowych dopiero w momencie ich sprzedaży.  

Warto tu też zaznaczyć, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 21 lipca 2017 r. (sygn. IPPB6/4510-137/15-2/S/TO/JG) zgodził się z podatnikiem (bankiem), że wszystkie przesłanki wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT w odniesieniu do wydatków banku ponoszonych na bieżąco z tytułu zabezpieczenia i ochrony dzieł sztuki, będących własnością Banku, są spełnione, a tym samym wydatki te mogą być rozpoznawane jako koszty pośrednio związane z przychodem, mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu banku dla celów podatkowych.

We wniosku o tą interpretację Wnioskodawca (Bank) argumentował m.in. w następujący sposób:

(...) Przedmiotowe wydatki (na renowację, konserwację i ubezpieczenie kolekcji dzieł sztuki - przypisek Autora) ponoszone są bezspornie w związku z prowadzoną przez Bank działalnością gospodarczą, bowiem dzieła sztuki nie tracą na wartości z upływem czasu, a wręcz przeciwnie, zazwyczaj ich wartość z upływem czasu w sposób naturalny wzrasta. Mają więc one specyficzne znaczenie gospodarcze dla ich posiadacza. Stąd też podmioty gospodarcze mogą nabywać dzieła sztuki, traktując je jako formę ulokowania kapitału lub inwestycję mającą przynosić korzyści ekonomiczne wynikające z przyrostu ich wartości, a posiadane dzieła sztuki utrzymywać w stanie nie wpływającym negatywnie na ich wartość, celem zabezpieczenia i zachowania swojego majątku. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2015 r., poz. 4) w art. 3 ust. 1 pkt 17 wyjaśnia pojęcie inwestycji. Zgodnie z treścią ww. przepisu przez „inwestycje” rozumie się aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści. W przypadku zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji przez inwestycje rozumie się lokaty. Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż dzieło sztuki spełnia definicyjne przesłanki uznania za inwestycję.
(...) wydatki ponoszone przez Bank na renowację i konserwacje ww. dzieł sztuki są w pełni racjonalne i uzasadnione pod względem gospodarczym. Mają one bowiem za zadanie zabezpieczenie i zachowanie posiadanych aktywów, mogących w przyszłości generować przychody.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

REKLAMA

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

REKLAMA