REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Grobelska
studentka, studiaCzy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
studentka, studiaCzy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty poniesione za studia mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli wydatek ten związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością. Zatem faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane wydatki na studia MBA mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Takie stanowisko zajął  Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 13 lipca 2016 r. (nr IPPB1/4511-587/16-5/AM).

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, wnioskodawca jest osobą prowadzącą od 20 lat działalność gospodarczą w zakresie doradztwa podatkowego i świadczenia usług rachunkowo- księgowych oraz doradztwa prawnego w zakresie biznesu i zarządzania. W celu usystematyzowania i pogłębienia wiedzy z zakresu zarządzania oraz najnowszych metod działania w obszarze finansów i rachunkowości oraz marketingu, utrzymania jak najwyższej pozycji na rynku, sprostania rosnącym wymaganiom i zwiększonemu stopniowi trudności spraw, jak i prowadzenia przynoszącej jak największe zyski działalności gospodarczej i zarządzania kadrą pracowniczą, postanowił podjąć odpłatne dwuletnie studia Execulive MBA (Master of Business Administration). Wskazał również, że prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a w zakresie sposobu ewidencji kosztów stosowana jest metoda memoriałowa.

W związku z powyższym wystosował następujące pytania:

  1. Czy w przedmiotowej sprawie wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
  2. Jeśli wydatek poniesiony na studia MBA będzie stanowił koszt uzyskania przychodu to w którym momencie zaplata ta stanie się kosztem uzyskania przychodu i jak taki koszt uzyskania przychodu powinien zostać ujęty?

Wnioskodawca opowiadając się za możliwością uznania wydatku poniesionego na studia podyplomowe za koszt uzyskania przychodu, wskazał iż zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn, zm., dalej „ustawa o PIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT (wydatki związane ze zdobywaniem, czy też podnoszeniem kwalifikacji zawodowych w formie studiów nie są ujęte w katalogu wydatków i odpisów zawartym w art. 23). Przez sformułowanie "w celu" należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu). Dążenie wnioskodawcy ma przymiot "celowości", gdyż koszt poniesiony na studia MBA może przynieść oczekiwane następstwo - przychód z działalności polegającej na świadczeniu usług doradztwa prawno-podatkowego i biznesowego, a także usług rachunkowo-księgowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strata z tytułu przedawnionych wierzytelności kosztem uzyskania przychodów

Wnioskodawca powołuje się również na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (Nr ITPB1/415-828/13/AK z dnia 23 października 2013 roku), zgodnie z którym studia mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem należytego ich udokumentowania, o ile wydatek ten  związany jest ze zdobywaniem wiedzy potrzebnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki na studia MBA należy zdaniem wnioskodawcy uznać za uzasadnione racjonalnie i gospodarczo koszty, których poniesienie przyczyni się do osiągnięcia przychodów ze źródła jakim jest działalność gospodarcza.

W przytoczonym przypadku studia MBA mają trwać dwa lata i obejmować lata nauki 2016/2017 i 2017/2018. Z tego względu wydatki poniesione na  studia będą stanowić koszty uzyskania przychodu proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Jeżeli jednak koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT). Art. 22 ust. 6 ustawy o PIT wskazuje, że powyższa zasada ma zastosowanie zarówno do podatników posiadających księgi rachunkowe jak i podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem, że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego. Za dzień poniesienia powyższego kosztu  w przypadku podatników, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. ustawy o PIT).

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

REKLAMA

W tym zakresie wnioskodawca powołuje się na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna prawa podatkowego Nr ITPB1/415-1252/14-2/MW z dnia 11 marca 2015 roku), który stwierdził, że wydatki poniesione w związku ze studiami podyplomowymi, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W przypadku tej interpretacji indywidualnej wydatki ponoszone na studia podyplomowe nie były bezpośrednio związane z przychodami oraz dotyczyły okresu przekraczającego rok podatkowy, zatem koszt  należało rozłożyć proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy - proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia - i ująć w odpowiednich latach podatkowych  (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT).

Wnioskodawca określa ponoszone koszty na studia podyplomowe jako pośrednie względem przychodów, ponieważ podniesienie kwalifikacji z zakresu zarządzania, prawa oraz finansów i rachunkowości przyczyni się do podwyższenia jakości świadczonych usług, rozszerzenia ich zakresu, a co za tym idzie, zwiększenia konkurencyjności działalności gospodarczej.                   


Ponadto wskazuje, że wydatki te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, dlatego należy je, zgodnie ze wskazanymi powyżej przepisami ustawy o PIT rozłożyć proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy, czyli proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia i ująć w księdze przychodów i rozchodów w odpowiednich latach podatkowych.

W związku z powyższym, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał wydatki poniesione w związku ze studiami podyplomowymi wnioskodawcy, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, za mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zatem  faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Podsumowując, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl art. 23 ustawy o PIT, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Dla stwierdzenia, czy wydatki poniesione w związku z odbywaniem studiów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej istotne jest ustalenie:

  • czy taki wydatek związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością,
  • czy też wydatek ten służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością gospodarczą, a więc który co do zasady ma charakter osobisty.

Wydatki na kształcenie muszą w tym przypadku umożliwić podatnikowi nabycie umiejętności i wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Wydatki na dokształcanie w kosztach uzyskania przychodów

REKLAMA

Ze względu na to, że wnioskodawca wskazał, że prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a koszty uzyskania przychodów rozlicza metodą memoriałową, wydatki ponoszone na studia podyplomowe należy rozłożyć, zgodnie z wcześniejszym stwierdzeniem wnioskodawcy, proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy, a więc  proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia  i ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w odpowiednich latach podatkowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odnosząc się do powyższej interpretacji podkreślił, że to na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi dla siebie korzystne skutki prawne. Zadaniem organu nie jest ustalenie stanu faktycznego, dlatego przyjęte w tej sprawie rozstrzygnięcia nie są dla niego wiążące. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA