REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Grobelska
studentka, studiaCzy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
studentka, studiaCzy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty poniesione za studia mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli wydatek ten związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością. Zatem faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane wydatki na studia MBA mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Takie stanowisko zajął  Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 13 lipca 2016 r. (nr IPPB1/4511-587/16-5/AM).

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, wnioskodawca jest osobą prowadzącą od 20 lat działalność gospodarczą w zakresie doradztwa podatkowego i świadczenia usług rachunkowo- księgowych oraz doradztwa prawnego w zakresie biznesu i zarządzania. W celu usystematyzowania i pogłębienia wiedzy z zakresu zarządzania oraz najnowszych metod działania w obszarze finansów i rachunkowości oraz marketingu, utrzymania jak najwyższej pozycji na rynku, sprostania rosnącym wymaganiom i zwiększonemu stopniowi trudności spraw, jak i prowadzenia przynoszącej jak największe zyski działalności gospodarczej i zarządzania kadrą pracowniczą, postanowił podjąć odpłatne dwuletnie studia Execulive MBA (Master of Business Administration). Wskazał również, że prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a w zakresie sposobu ewidencji kosztów stosowana jest metoda memoriałowa.

W związku z powyższym wystosował następujące pytania:

  1. Czy w przedmiotowej sprawie wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
  2. Jeśli wydatek poniesiony na studia MBA będzie stanowił koszt uzyskania przychodu to w którym momencie zaplata ta stanie się kosztem uzyskania przychodu i jak taki koszt uzyskania przychodu powinien zostać ujęty?

Wnioskodawca opowiadając się za możliwością uznania wydatku poniesionego na studia podyplomowe za koszt uzyskania przychodu, wskazał iż zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn, zm., dalej „ustawa o PIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT (wydatki związane ze zdobywaniem, czy też podnoszeniem kwalifikacji zawodowych w formie studiów nie są ujęte w katalogu wydatków i odpisów zawartym w art. 23). Przez sformułowanie "w celu" należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu). Dążenie wnioskodawcy ma przymiot "celowości", gdyż koszt poniesiony na studia MBA może przynieść oczekiwane następstwo - przychód z działalności polegającej na świadczeniu usług doradztwa prawno-podatkowego i biznesowego, a także usług rachunkowo-księgowych.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strata z tytułu przedawnionych wierzytelności kosztem uzyskania przychodów

Wnioskodawca powołuje się również na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (Nr ITPB1/415-828/13/AK z dnia 23 października 2013 roku), zgodnie z którym studia mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem należytego ich udokumentowania, o ile wydatek ten  związany jest ze zdobywaniem wiedzy potrzebnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki na studia MBA należy zdaniem wnioskodawcy uznać za uzasadnione racjonalnie i gospodarczo koszty, których poniesienie przyczyni się do osiągnięcia przychodów ze źródła jakim jest działalność gospodarcza.

W przytoczonym przypadku studia MBA mają trwać dwa lata i obejmować lata nauki 2016/2017 i 2017/2018. Z tego względu wydatki poniesione na  studia będą stanowić koszty uzyskania przychodu proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Jeżeli jednak koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT). Art. 22 ust. 6 ustawy o PIT wskazuje, że powyższa zasada ma zastosowanie zarówno do podatników posiadających księgi rachunkowe jak i podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem, że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego. Za dzień poniesienia powyższego kosztu  w przypadku podatników, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. ustawy o PIT).

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

W tym zakresie wnioskodawca powołuje się na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna prawa podatkowego Nr ITPB1/415-1252/14-2/MW z dnia 11 marca 2015 roku), który stwierdził, że wydatki poniesione w związku ze studiami podyplomowymi, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W przypadku tej interpretacji indywidualnej wydatki ponoszone na studia podyplomowe nie były bezpośrednio związane z przychodami oraz dotyczyły okresu przekraczającego rok podatkowy, zatem koszt  należało rozłożyć proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy - proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia - i ująć w odpowiednich latach podatkowych  (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT).

Wnioskodawca określa ponoszone koszty na studia podyplomowe jako pośrednie względem przychodów, ponieważ podniesienie kwalifikacji z zakresu zarządzania, prawa oraz finansów i rachunkowości przyczyni się do podwyższenia jakości świadczonych usług, rozszerzenia ich zakresu, a co za tym idzie, zwiększenia konkurencyjności działalności gospodarczej.                   


Ponadto wskazuje, że wydatki te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, dlatego należy je, zgodnie ze wskazanymi powyżej przepisami ustawy o PIT rozłożyć proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy, czyli proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia i ująć w księdze przychodów i rozchodów w odpowiednich latach podatkowych.

W związku z powyższym, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał wydatki poniesione w związku ze studiami podyplomowymi wnioskodawcy, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, za mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zatem  faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Podsumowując, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl art. 23 ustawy o PIT, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Dla stwierdzenia, czy wydatki poniesione w związku z odbywaniem studiów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej istotne jest ustalenie:

  • czy taki wydatek związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością,
  • czy też wydatek ten służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością gospodarczą, a więc który co do zasady ma charakter osobisty.

Wydatki na kształcenie muszą w tym przypadku umożliwić podatnikowi nabycie umiejętności i wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Wydatki na dokształcanie w kosztach uzyskania przychodów

Ze względu na to, że wnioskodawca wskazał, że prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a koszty uzyskania przychodów rozlicza metodą memoriałową, wydatki ponoszone na studia podyplomowe należy rozłożyć, zgodnie z wcześniejszym stwierdzeniem wnioskodawcy, proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy, a więc  proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia  i ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w odpowiednich latach podatkowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odnosząc się do powyższej interpretacji podkreślił, że to na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi dla siebie korzystne skutki prawne. Zadaniem organu nie jest ustalenie stanu faktycznego, dlatego przyjęte w tej sprawie rozstrzygnięcia nie są dla niego wiążące. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA