REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?

Monika Grobelska
studentka, studiaCzy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
studentka, studiaCzy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty poniesione za studia mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli wydatek ten związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością. Zatem faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane wydatki na studia MBA mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Takie stanowisko zajął  Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 13 lipca 2016 r. (nr IPPB1/4511-587/16-5/AM).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, wnioskodawca jest osobą prowadzącą od 20 lat działalność gospodarczą w zakresie doradztwa podatkowego i świadczenia usług rachunkowo- księgowych oraz doradztwa prawnego w zakresie biznesu i zarządzania. W celu usystematyzowania i pogłębienia wiedzy z zakresu zarządzania oraz najnowszych metod działania w obszarze finansów i rachunkowości oraz marketingu, utrzymania jak najwyższej pozycji na rynku, sprostania rosnącym wymaganiom i zwiększonemu stopniowi trudności spraw, jak i prowadzenia przynoszącej jak największe zyski działalności gospodarczej i zarządzania kadrą pracowniczą, postanowił podjąć odpłatne dwuletnie studia Execulive MBA (Master of Business Administration). Wskazał również, że prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a w zakresie sposobu ewidencji kosztów stosowana jest metoda memoriałowa.

W związku z powyższym wystosował następujące pytania:

  1. Czy w przedmiotowej sprawie wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
  2. Jeśli wydatek poniesiony na studia MBA będzie stanowił koszt uzyskania przychodu to w którym momencie zaplata ta stanie się kosztem uzyskania przychodu i jak taki koszt uzyskania przychodu powinien zostać ujęty?

Wnioskodawca opowiadając się za możliwością uznania wydatku poniesionego na studia podyplomowe za koszt uzyskania przychodu, wskazał iż zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn, zm., dalej „ustawa o PIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT (wydatki związane ze zdobywaniem, czy też podnoszeniem kwalifikacji zawodowych w formie studiów nie są ujęte w katalogu wydatków i odpisów zawartym w art. 23). Przez sformułowanie "w celu" należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu). Dążenie wnioskodawcy ma przymiot "celowości", gdyż koszt poniesiony na studia MBA może przynieść oczekiwane następstwo - przychód z działalności polegającej na świadczeniu usług doradztwa prawno-podatkowego i biznesowego, a także usług rachunkowo-księgowych.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strata z tytułu przedawnionych wierzytelności kosztem uzyskania przychodów

Wnioskodawca powołuje się również na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (Nr ITPB1/415-828/13/AK z dnia 23 października 2013 roku), zgodnie z którym studia mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem należytego ich udokumentowania, o ile wydatek ten  związany jest ze zdobywaniem wiedzy potrzebnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki na studia MBA należy zdaniem wnioskodawcy uznać za uzasadnione racjonalnie i gospodarczo koszty, których poniesienie przyczyni się do osiągnięcia przychodów ze źródła jakim jest działalność gospodarcza.

W przytoczonym przypadku studia MBA mają trwać dwa lata i obejmować lata nauki 2016/2017 i 2017/2018. Z tego względu wydatki poniesione na  studia będą stanowić koszty uzyskania przychodu proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Jeżeli jednak koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT). Art. 22 ust. 6 ustawy o PIT wskazuje, że powyższa zasada ma zastosowanie zarówno do podatników posiadających księgi rachunkowe jak i podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem, że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego. Za dzień poniesienia powyższego kosztu  w przypadku podatników, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. ustawy o PIT).

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

W tym zakresie wnioskodawca powołuje się na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna prawa podatkowego Nr ITPB1/415-1252/14-2/MW z dnia 11 marca 2015 roku), który stwierdził, że wydatki poniesione w związku ze studiami podyplomowymi, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W przypadku tej interpretacji indywidualnej wydatki ponoszone na studia podyplomowe nie były bezpośrednio związane z przychodami oraz dotyczyły okresu przekraczającego rok podatkowy, zatem koszt  należało rozłożyć proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy - proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia - i ująć w odpowiednich latach podatkowych  (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT).

Wnioskodawca określa ponoszone koszty na studia podyplomowe jako pośrednie względem przychodów, ponieważ podniesienie kwalifikacji z zakresu zarządzania, prawa oraz finansów i rachunkowości przyczyni się do podwyższenia jakości świadczonych usług, rozszerzenia ich zakresu, a co za tym idzie, zwiększenia konkurencyjności działalności gospodarczej.                   


Ponadto wskazuje, że wydatki te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, dlatego należy je, zgodnie ze wskazanymi powyżej przepisami ustawy o PIT rozłożyć proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy, czyli proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia i ująć w księdze przychodów i rozchodów w odpowiednich latach podatkowych.

W związku z powyższym, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał wydatki poniesione w związku ze studiami podyplomowymi wnioskodawcy, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, za mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zatem  faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Podsumowując, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl art. 23 ustawy o PIT, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Dla stwierdzenia, czy wydatki poniesione w związku z odbywaniem studiów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej istotne jest ustalenie:

  • czy taki wydatek związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością,
  • czy też wydatek ten służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością gospodarczą, a więc który co do zasady ma charakter osobisty.

Wydatki na kształcenie muszą w tym przypadku umożliwić podatnikowi nabycie umiejętności i wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Wydatki na dokształcanie w kosztach uzyskania przychodów

Ze względu na to, że wnioskodawca wskazał, że prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a koszty uzyskania przychodów rozlicza metodą memoriałową, wydatki ponoszone na studia podyplomowe należy rozłożyć, zgodnie z wcześniejszym stwierdzeniem wnioskodawcy, proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy, a więc  proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia  i ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w odpowiednich latach podatkowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odnosząc się do powyższej interpretacji podkreślił, że to na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi dla siebie korzystne skutki prawne. Zadaniem organu nie jest ustalenie stanu faktycznego, dlatego przyjęte w tej sprawie rozstrzygnięcia nie są dla niego wiążące. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA