REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Grobelska
studentka, studiaCzy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
studentka, studiaCzy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty poniesione za studia mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli wydatek ten związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością. Zatem faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane wydatki na studia MBA mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Takie stanowisko zajął  Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 13 lipca 2016 r. (nr IPPB1/4511-587/16-5/AM).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, wnioskodawca jest osobą prowadzącą od 20 lat działalność gospodarczą w zakresie doradztwa podatkowego i świadczenia usług rachunkowo- księgowych oraz doradztwa prawnego w zakresie biznesu i zarządzania. W celu usystematyzowania i pogłębienia wiedzy z zakresu zarządzania oraz najnowszych metod działania w obszarze finansów i rachunkowości oraz marketingu, utrzymania jak najwyższej pozycji na rynku, sprostania rosnącym wymaganiom i zwiększonemu stopniowi trudności spraw, jak i prowadzenia przynoszącej jak największe zyski działalności gospodarczej i zarządzania kadrą pracowniczą, postanowił podjąć odpłatne dwuletnie studia Execulive MBA (Master of Business Administration). Wskazał również, że prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a w zakresie sposobu ewidencji kosztów stosowana jest metoda memoriałowa.

W związku z powyższym wystosował następujące pytania:

  1. Czy w przedmiotowej sprawie wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?
  2. Jeśli wydatek poniesiony na studia MBA będzie stanowił koszt uzyskania przychodu to w którym momencie zaplata ta stanie się kosztem uzyskania przychodu i jak taki koszt uzyskania przychodu powinien zostać ujęty?

Wnioskodawca opowiadając się za możliwością uznania wydatku poniesionego na studia podyplomowe za koszt uzyskania przychodu, wskazał iż zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn, zm., dalej „ustawa o PIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT (wydatki związane ze zdobywaniem, czy też podnoszeniem kwalifikacji zawodowych w formie studiów nie są ujęte w katalogu wydatków i odpisów zawartym w art. 23). Przez sformułowanie "w celu" należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu). Dążenie wnioskodawcy ma przymiot "celowości", gdyż koszt poniesiony na studia MBA może przynieść oczekiwane następstwo - przychód z działalności polegającej na świadczeniu usług doradztwa prawno-podatkowego i biznesowego, a także usług rachunkowo-księgowych.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strata z tytułu przedawnionych wierzytelności kosztem uzyskania przychodów

Wnioskodawca powołuje się również na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (Nr ITPB1/415-828/13/AK z dnia 23 października 2013 roku), zgodnie z którym studia mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem należytego ich udokumentowania, o ile wydatek ten  związany jest ze zdobywaniem wiedzy potrzebnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki na studia MBA należy zdaniem wnioskodawcy uznać za uzasadnione racjonalnie i gospodarczo koszty, których poniesienie przyczyni się do osiągnięcia przychodów ze źródła jakim jest działalność gospodarcza.

W przytoczonym przypadku studia MBA mają trwać dwa lata i obejmować lata nauki 2016/2017 i 2017/2018. Z tego względu wydatki poniesione na  studia będą stanowić koszty uzyskania przychodu proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Jeżeli jednak koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT). Art. 22 ust. 6 ustawy o PIT wskazuje, że powyższa zasada ma zastosowanie zarówno do podatników posiadających księgi rachunkowe jak i podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem, że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego. Za dzień poniesienia powyższego kosztu  w przypadku podatników, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. ustawy o PIT).

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

W tym zakresie wnioskodawca powołuje się na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna prawa podatkowego Nr ITPB1/415-1252/14-2/MW z dnia 11 marca 2015 roku), który stwierdził, że wydatki poniesione w związku ze studiami podyplomowymi, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W przypadku tej interpretacji indywidualnej wydatki ponoszone na studia podyplomowe nie były bezpośrednio związane z przychodami oraz dotyczyły okresu przekraczającego rok podatkowy, zatem koszt  należało rozłożyć proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy - proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia - i ująć w odpowiednich latach podatkowych  (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT).

Wnioskodawca określa ponoszone koszty na studia podyplomowe jako pośrednie względem przychodów, ponieważ podniesienie kwalifikacji z zakresu zarządzania, prawa oraz finansów i rachunkowości przyczyni się do podwyższenia jakości świadczonych usług, rozszerzenia ich zakresu, a co za tym idzie, zwiększenia konkurencyjności działalności gospodarczej.                   


Ponadto wskazuje, że wydatki te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, dlatego należy je, zgodnie ze wskazanymi powyżej przepisami ustawy o PIT rozłożyć proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy, czyli proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia i ująć w księdze przychodów i rozchodów w odpowiednich latach podatkowych.

W związku z powyższym, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał wydatki poniesione w związku ze studiami podyplomowymi wnioskodawcy, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, za mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zatem  faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Podsumowując, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl art. 23 ustawy o PIT, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Dla stwierdzenia, czy wydatki poniesione w związku z odbywaniem studiów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej istotne jest ustalenie:

  • czy taki wydatek związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością,
  • czy też wydatek ten służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością gospodarczą, a więc który co do zasady ma charakter osobisty.

Wydatki na kształcenie muszą w tym przypadku umożliwić podatnikowi nabycie umiejętności i wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Wydatki na dokształcanie w kosztach uzyskania przychodów

Ze względu na to, że wnioskodawca wskazał, że prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a koszty uzyskania przychodów rozlicza metodą memoriałową, wydatki ponoszone na studia podyplomowe należy rozłożyć, zgodnie z wcześniejszym stwierdzeniem wnioskodawcy, proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy, a więc  proporcjonalnie do czasu trwania kształcenia  i ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w odpowiednich latach podatkowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odnosząc się do powyższej interpretacji podkreślił, że to na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi dla siebie korzystne skutki prawne. Zadaniem organu nie jest ustalenie stanu faktycznego, dlatego przyjęte w tej sprawie rozstrzygnięcia nie są dla niego wiążące. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

REKLAMA

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia aż do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

REKLAMA