REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cofnięcie skutków unikania opodatkowania - informacja Szefa KAS

Cofnięcie skutków unikania opodatkowania - informacja Szefa KAS
Cofnięcie skutków unikania opodatkowania - informacja Szefa KAS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2019 r. podatnicy mają prawo dobrowolnego wycofania się ze stosowanych schematów podatkowych i cofnięcia skutków unikania opodatkowania. W tym celu powinni złożyć stosowny wniosek do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie z przepisami art. 119zfa-119zfn Ordynacji podatkowej. Na skutek złożonego wniosku Szef KAS może (to wyłącznie jego decyzja uznaniowa) wydać decyzję określającą warunki cofnięcia skutków unikania opodatkowania. Jeżeli Szef KAS uwzględni wniosek, a podatnik skoryguje odpowiednio deklarację podatkową, to nie można wobec tego podatnika (w zakresie objętym wnioskiem) zastosować ogólnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania z art. 119a Ordynacji podatkowej.

Cofnięcie skutków unikania opodatkowania – nowa procedura w Ordynacji podatkowej

Czemu służy wprowadzenie procedury cofnięcia skutków unikania opodatkowania ?

REKLAMA

Autopromocja

Od 2016 r. organy podatkowe mogą przeciwdziałać praktykom agresywnej optymalizacji podatkowej stosując przepisy ogólnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR). Pozwala ona na zakwestionowanie rozliczeń podatkowych w sytuacji, gdy można ustalić, że podejmowane przez podatnika działania miały charakter sztuczny, a ich zasadniczym celem było uzyskanie korzyści podatkowej sprzecznej z przepisami prawa.

GAAR jest więc narzędziem pozostającym w wyłącznej dyspozycji organu podatkowego (Szefa KAS), jeżeli kontrola podatkowa lub celno-skarbowa albo postępowanie podatkowe ujawni przez Szefa KAS nieprawidłowości wymagające interwencji, która nie może się wyłącznie sprowadzić do zastosowania poszczególnych przepisów prawa materialnego.

Niejednokrotnie procesy agresywnego planowania podatkowego mają charakter bardzo złożony w sensie gospodarczym i prowadzą do stworzenia relacji majątkowych, kapitałowych itp., które nie mogą być w prosty sposób przez podatnika konwalidowane w aspekcie cywilno-prawnym i podatkowym. Wiążą się one również w wielu przypadkach z długoterminowym planowaniem liczonym w latach, rzutując na ocenę ekonomiczną inwestycji, która może zakładać - jako element ustalenia np. stopy zwrotu z kapitału lub zdolności kredytowej – dyskontowanie powstałej korzyści podatkowej, mogącej jednak podlegać GAAR oraz związanej z nią sankcji.

REKLAMA

W takich okolicznościach podatnik może nie być po pewnym czasie zainteresowany utrzymywaniem stanu, który rodzi ryzyka podatkowe, regulacyjne albo może wpływać na wiarygodność wycen, reputację firmy lub zawodową itp. Wpływać na to mogą także takie okoliczności jak sukcesja w firmie lub wejście nowego inwestora, który może nie być zainteresowany kontynuowaniem dotychczasowych agresywnych strategii podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zwrócić uwagę także na fakt, iż zmiany prawne pozwalają organom podatkowym na korzystanie z nowych formuł, takich jak Jednolity Plik Kontrolny, raportowanie schematów podatkowych (MDR), międzynarodowa wymiana informacji, pozwalających w lepszy sposób analizować obszary ryzyka w skali makro i mikro.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Na czym polega procedura cofnięcia skutków unikania opodatkowania ?      

Podatnik może wystąpić – z własnej inicjatywy – do Szefa KAS z wnioskiem o wszczęcie procedury, której efektem może być wydanie decyzji administracyjnej określającej warunki cofnięcia skutków unikania opodatkowania. Tryb ten jest więc pełnoprawnym postępowaniem administracyjnym, w którym prawa i obowiązki wnioskodawcy i organu regulowane są przepisami Ordynacji podatkowej, a rozstrzygnięcie również przyjmuje formę aktu administracyjnego.

Pozwala on więc w legitymizowany prawnie sposób określić zasady rozliczenia podatkowego nawet w sytuacjach, w których doszło do zmian własnościowych lub strukturalnych, które co do zasady wykluczałyby możliwość korygowania pozycji podatkowej przez dany podmiot „na własną rękę”. Może to więc dotyczyć choćby przypadków, gdy nie może on złożyć np. deklaracji ze względu na fakt, iż nie jest już podatnikiem (np. spółka komandytowa przekształcona ze spółki z o.o.) lub nie posiada przedmiotu opodatkowania (np. sprzedanego budynku albo budowli).

W przypadku zakończenia postępowania przed Szefem KAS wydaniem decyzji, wnioskodawca może w ciągu 14 dni cofnąć skutki unikania opodatkowania, poprzez złożenie deklaracji lub tzw. informacji zastępczej, jeżeli złożenie deklaracji lub jej skorygowanie nie byłoby zgodne z przepisami. Wnioskodawca nie ma obowiązku korzystania z efektu decyzji Szefa KAS określającej skutki unikania opodatkowania. Cofnięcie skutków unikania opodatkowania w ramach tej procedury nie obejmuje wartości dodatkowego zobowiązania podatkowego (sankcji), które zostałoby ustalone w wymiarowym postępowaniu podatkowym.

Czy wstępne zainteresowanie się procedurą cofnięcia skutków unikania opodatkowania może mieć negatywne konsekwencje dla podatnika, jeżeli finalnie nie złoży takiego wniosku?   

Nie. Należy mieć na uwadze, iż procedura może mieć bardzo szeroki zakres podmiotowy i przedmiotowy, wyznaczany zastosowaniem samej GAAR. Nie ma więc jednego konkretnego algorytmu, który prowadziłby do wycofania skutków optymalizacji podatkowej w każdym przypadku. Stąd możliwe jest zwrócenie się do Szefa KAS – przed złożeniem ewentualnego wniosku – z prośbą o wyjaśnienie wątpliwości co do celowości wszczęcia procedury, jej zakresu a nawet przewidywanego terminu jej zakończenia. Dokumenty i informacje uzyskane w następstwie takiego „wstępnego wywiadu” nie mogą być wykorzystane w kontroli lub innym postępowaniu, chyba że uzyskane zostałyby w drodze odrębnych czynności organu.

Jakie są najważniejsze wymagania formalne?

Procedura ma charakter wnioskowy, a więc jej sprawny przebieg i satysfakcjonujący efekt końcowy determinowany jest przede wszystkim zobowiązaniem się wnioskodawcy do pełnego przedstawienia:

- dokonanej czynności, prowadzącej do uniknięcia opodatkowania,

- wskazania podmiotów w nią zaangażowanych, oraz

- samodzielnego określenia skutków podatkowych, w tym uzyskanej korzyści.

Wnioskowi inicjującemu procedurę powinna towarzyszyć niezbędna dokumentacja i powinien być on sporządzony przez profesjonalnego pełnomocnika. Szczegółowy zakres wniosku określa art. 119zfd Ordynacji podatkowej.

Istotne jest, że wszczęcie procedury zakłada istnienie po stronie wnioskodawcy rzeczywistej woli cofnięcia zidentyfikowanych przez siebie konkretnych skutków unikania opodatkowania – we współpracy z Szefem KAS. Procedura ta – z punktu widzenia wnioskodawcy – nie może być więc rozumiana jako swoista fishing expedition, nakierunkowana jedynie na rozpoznanie stanu wiedzy organu podatkowego co do okoliczności faktycznych i możliwych do zidentyfikowania korzyści podatkowych, objętych potencjalnie GAAR.

Wniosek o wydanie decyzji, dotyczący korzyści podatkowej uzyskanej do dnia 1 stycznia 2019 r. można złożyć w ciągu 24 miesięcy od tej daty. 

Jakie są koszty związane z procedurą?

Złożenie wniosku podlega opłacie w wysokości:

  • 0,2% kwoty korzyści podatkowej, dotyczącej powstania lub zawyżenia straty podatkowej
  • 1% kwoty korzyści podatkowej, w innych przypadkach niż pkt 1, przy czym opłata nie może być niższa niż 1000 zł i nie wyższa niż 15 000 zł.

Opłata będzie podlegała zwrotowi w wysokości 60% jej wartości, jeżeli cofnięcie skutków unikania opodatkowania będzie polegało jedynie na wyłączeniu działania przepisu prawa podatkowego będącego podstawą nienależnego przyznania korzyści podatkowej, procedura zakończy się cofnięciem skutków unikania opodatkowania i wpłatą kwoty unikniętego podatku wraz z odsetkami za zwłokę.


Czy decyzja w sprawie cofnięcia skutków unikania opodatkowania wywołuje skutek dla innych podmiotów?

Biorąc pod uwagę, że schemat unikania opodatkowania, którego skutki wnioskodawca pragnie wycofać może obejmować rozliczenia podatkowe innych podmiotów, szczególnie powiązanych, procedura przewiduje możliwość korekty dla zainteresowanych, którzy nie byli podmiotem, który uniknął opodatkowania.

Mają oni możliwość złożenia - w ciągu 3 miesięcy – skorygowania własnych deklaracji, uwzględniając ustalenia Szefa KAS wynikające z decyzji dla współuczestniczącego podatnika, lub wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty lub zwrot podatku, jeżeli podatnik, do którego skierowana była decyzja cofnął skutki unikania opodatkowania i wpłacił należny podatek z odsetkami. 

W jaki sposób można dowiedzieć się więcej na temat procedury unikania opodatkowania.

Podatnicy zainteresowani skorzystaniem z procedury wycofania się z optymalizacji mogą skorzystać z dodatkowych wyjaśnień kontaktując się z Departamentem Kluczowych Podmiotów Ministerstwa Finansów (tel. sekretariatu 22 694 4564).

Źródło: Szef Krajowej Administracji Skarbowej, Ministerstwo Finansów

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA