REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja spółki z długami - przykład schematu podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Likwidacja spółki z długami - przykład schematu podatkowego
Likwidacja spółki z długami - przykład schematu podatkowego

REKLAMA

REKLAMA

Korzyść podatkowa związana jest w tym przypadku z niepowstaniem przychodu będącego efektem umorzenia zobowiązania po stronie likwidowanej spółki. Likwidacja spółki z długami to jeden z przykładów zdarzeń, które mogą zostać uznane przez organy podatkowe za schemat podatkowy. Więcej przykładów schematów podatkowych zostało opisanych w darmowej broszurze „Raportowanie MDR w praktyce” przygotowanej przez ekspertów Rödl & Partner”.

Likwidacja spółki z długami

Rodzaj schematu:
Krajowy standaryzowany.

REKLAMA

Cechy schematu:
- korzyść podatkowa – obniżenie podstawy opodatkowania CIT
- standaryzowana dokumentacja – znacznie ujednolicona forma czynności dokonywanych w ramach schematu (np. podjęcie uchwał w standardowym brzmieniu)

Stan faktyczny:
Spółka kapitałowa ma zobowiązanie względem swoich wspólników. Z uwagi na brak możliwości uregulowania zobowiązania oraz brak chęci kontynuowania nierentownej działalności operacyjnej spółka jest wykreślana z KRS bez spłaty zobowiązania. Zobowiązanie to nie jest umarzane, dlatego nie doliczamy jego wartości do podstawy opodatkowania CIT.

Cel:
Możliwości likwidacji nierentownej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, bez konieczności umarzania wierzytelności wspólnika w stosunku do spółki.

Polecamy: INFORLEX Księgowość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Biznes

Opis przypadku:
Schemat spełnia kryteria wskazane w art. 86a § 1 pkt 10 lit. a) OP – kryterium głównej korzyści w postaci obniżenia podstawy opodatkowania CIT oraz posiada ogólną cechę rozpoznawczą: znacznie ujednolicona forma czynności dokonywanych w ramach schematu.

Zasadniczo w przypadku likwidacji spółek kapitałowych konieczne jest uregulowanie lub zabezpieczenie zobowiązań spółki, która ma być wykreślona z KRS. Zastosowanie tych przepisów wymaga posiadania przez likwidowaną spółkę dostatecznych aktywów, co może nie mieć miejsca w przypadku podmiotów działających przez kilka lat na granicy rentowności.
W tej sytuacji zarówno wierzyciel, jak i jego dłużnik (likwidowana spółka) mogą zdecydować się na dobrowolne umorzenie nieuregulowanych i niezabezpieczonych zobowiązań. W tej sytuacji spółka powinna rozpoznać przychód z tytułu braku konieczności spłaty swojego zobowiązania.

Należy zaznaczyć, że sądy rejestrowe wyjątkowo zgadzają się na wykreślenie z KRS spółek, które mają nieuregulowane zobowiązania w stosunku do swoich udziałowców, ponieważ w tej sytuacji wykreślenie podmiotu z KRS nie spowoduje szkody po stronie wierzyciela. Nie powoduje też powstania przychodu po stronie udziałowców, ponieważ zobowiązanie nie obciążało ich bezpośrednio.

Rekomendacja:
Przed podjęciem działań restrukturyzacyjnych należy przeanalizować zasadność likwidacji podmiotu z długami, pod warunkiem, że taka likwidacja nie naruszy praw osób trzecich.

Kto raportuje:
Promotor, który przedstawił korzystającemu schemat działania prowadzący do likwidacji spółki. Z uwagi na brak korzystającego (spółka zostaje wykreślona) żaden inny podmiot nie jest zobowiązany do dokonania zgłoszenia.

To tylko fragment darmowej broszury „Raportowanie MDR w praktyce” przygotowanej przez ekspertów Rödl & Partner”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA