REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy leasingu – czy każdy leasing stanowi schemat podatkowy?

Kancelaria LTCA
Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Anna Kubicz
Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance
Umowy leasingu – czy każdy leasing stanowi schemat podatkowy? /fot.shutterstock
Umowy leasingu – czy każdy leasing stanowi schemat podatkowy? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu może być sklasyfikowana przez Ministerstwo Finansów jako schemat podatkowy, podlegający obowiązkowi zgłoszenia. Takie ryzyko istnieje w przypadku gdy zawierający umowę leasingu przedsiębiorca kieruje się względami podatkowymi i osiągnięciem korzyści podatkowej.

Od stycznia tego roku obowiązują nowe przepisy zobowiązujące podatników do zgłaszania schematów podatkowych. Zgodnie z nowymi regulacjami, obowiązek informowania Szefa KAS o schemacie podatkowym mają promotorzy, korzystający oraz wspomagający. Termin na zaraportowanie schematów, które powstały po 31 grudnia 2018 roku pierwotnie upływał w dnu 31 stycznia 2019 roku. Objaśnieniami Ministra Finansów przedłużono go do 28 lutego 2019 roku, z zastrzeżeniem, że schematy zgłoszone w okresie od 1 marca do 30 kwietnia 2019 roku będą traktowane jako przypadki mniejszej wagi.

REKLAMA

Autopromocja

Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że wprowadzone przepisy mają również zastosowanie do schematów, które powstały po 25 czerwca 2018 roku (w przypadku schematów transgranicznych) oraz po 1 listopada 2018 roku (w przypadku schematów krajowych). Aktualnie każdy zadaje sobie pytanie czym tak naprawdę jest schemat podatkowy oraz jak go identyfikować? Jedną z najbardziej rozgorzałych dyskusji w przedmiotowym zakresie jest zawieranie przez podatników umów leasingu, a tym samym próba odpowiedzi na pytanie czy naprawdę każdy podatnik, który zawarł umowę leasingu powinien zgłosić schemat podatkowy?

W pierwszej kolejności spróbujmy odpowiedzieć na pytanie czym jest schemat podatkowy?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami schemat podatkowy nie zawsze musi być powiązany z osiągnięciem korzyści podatkowej, tj. nie zawsze musimy mieć do czynienia z optymalizacją podatkową, żeby mieć do czynienia z samym schematem. Zgodnie z przepisami ustawy, schematem podatkowym jest uzgodnienie posiadające określone cechy rozpoznawcze wskazane w ordynacji podatkowej.

Cechy te ustawodawca opisał tak szeroko, że ich interpretacja prowadzi do wniosku, iż ryzyko wystąpienia schematu podatkowego może pojawić się przy każdej transakcji bądź transakcji planowanej, w której zidentyfikujemy cechę rozpoznawczą wskazaną w ustawie. Jedną z przesłanek świadczącą o istnieniu schematu podatkowego jest zmiana zasad opodatkowania, tutaj pojawia się pytanie, czy zawarta przez podatnika umowa leasingu jest zmianą zasad opodatkowania, z tytułu której podatnik ten osiąga korzyść podatkową.

Leasing może być schematem podatkowym – na co zwrócić uwagę

Zgodnie z wypowiedziami Ministerstwa Finansów zawarcie umowy leasingu nie wypełnia definicji schematu podatkowego w sytuacji, w której umowa leasingu zawierana jest z przyczyn ekonomicznych, a nie podatkowych. Przykładowo, jeżeli dla danego przedsiębiorcy leasing jest tańszy niż zakup na kredyt albo bardziej elastyczny i te podstawy stanowią przesłanki zawarcia umowy leasingu definicja schematu może nie być spełniona. Inaczej sytuacja wygląda w momencie, w którym zawierając umowę leasingu przedsiębiorca kieruje się względami podatkowymi i osiągnięciem korzyści podatkowej. W takiej sytuacji, zawarcie umowy leasingu może zostać sklasyfikowane jako schemat podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy więc istnieje ryzyko uznania umowy leasingu za schemat?

Mając na względzie powyższe twierdzenia, aktualnie problem mogą mieć zarówno dealerzy samochodowi jak i przedsiębiorcy, którzy pod koniec roku 2018 zawierali umowy leasingu. Istnieje bowiem ryzyko, iż mając na uwadze zmiany przepisów, które nastąpiły w roku 2019 w zakresie rozliczania leasingów, nie kierowali się oni względami ekonomicznymi, a ich głównym celem było osiągnięcie korzyści podatkowej. Stąd w ich przypadku istnieje ryzyko powstania schematu podatkowego przy zawarciu umowy leasingu. Przedmiotowa sytuacja będzie kwalifikowana jako schemat podatkowy w szczególności w tedy kiedy podpisanie umowy miało miejsce na wiele miesięcy przed odebraniem przedmiotu leasingu.

Kto ma obowiązek zgłosić schemat?

Zgodnie z przepisami, obowiązek zgłoszenia schematu podatkowego mają promotorzy, korzystający oraz wspomagający. Kto będzie miał obowiązek zgłoszenia schematu podatkowego w przypadku umów leasingu?

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy wskazać, że obowiązek ten będą mieli dealerzy samochodowi, którzy publikując liczne reklamy i uruchamiając akcje marketingowe oferowali możliwość zawarcia umów leasingu przed wejściem w życie nowych przepisów. Oferując tym samym możliwość osiągnięcia oszczędności podatkowych. W przywołanym przykładzie, dealerzy ci działali jako promotorzy, którzy udostępniali określony schemat podatkowy. Polegający na podjęciu działa

Dodatkowo obowiązek zaraportowania schematu będą mieli również korzystający, tj. przedsiębiorcy, którzy takie umowy zawarli. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że obowiązek zgłoszenia schematu powstanie po stronie korzystających w momencie kiedy dealer, z którym zawarli umowę nie zgłosi schematu i nie udostępni przedsiębiorcy numeru zgłoszonego schematu podatkowego.

W jakim terminie należy zgłosić schemat?

Zgodnie z przepisami, schematy krajowe, które wystąpiły po 1 listopada 2018 roku, promotorzy (w naszym przypadku dealerzy samochodowi) mają obowiązek zgłosić do Szefa KAS do 30 czerwca 2019 roku, natomiast korzystającym (przedsiębiorcom, którzy podpisali umowy) termin upływa w dniu 30 września 2019 roku.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Pierwsze informacje o schematach podatkowych już trafiły do Szefa KAS, należy pamiętać, że niedopełnienie obowiązków związanych z raportowaniem schematów podatkowych niesie za sobą surowe sankcje, których wysokość może sięgać nawet 21.600.000,00 PLN. Rekomendujemy dokonanie audytu realizowanych transakcji i ze względu na zbliżający się termin na składanie informacji do Szefa KAS w zakresie schematów, które powstały po 31 grudnia 2018 roku jak najszybszą analizę naszych obowiązków.

Anna Kubicz
Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT wprowadzona w 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA