REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie instytucji mediacji do Ordynacji podatkowej

Zastosowanie mediacji w postępowaniu podatkowym/ Fot. Fotolia
Zastosowanie mediacji w postępowaniu podatkowym/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z propozycją wprowadzenia mediacji do nowego tekstu ustawy Ordynacja podatkowa, nad którą obecnie toczą się prace w Ministerstwie Finansów, wystąpił Rzecznik Praw Obywatelskich. Stosowanie mediacji, zdaniem RPO, mogłoby przyczynić się do sprawniejszego załatwiania spraw podatkowych bez długotrwałego postępowania.

Analizując założenia do projektu nowej ordynacji podatkowej, Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Ministra Finansów z zapytaniem, czy uwzględnia ona możliwość mediacji w postępowaniu podatkowym. Ma to duże znaczenie zarówno dla sądów, jak i organów podatkowych z kilku powodów – taka możliwość zwiększy zaufanie podatników do organów władzy publicznej oraz będzie dla nich stanowić formę wsparcia zwłaszcza w skomplikowanych przypadkach. Nastąpi też odciążenie sądownictwa administracyjnego. Zdarza się bowiem, że sprawy trwają przez wiele lat, trafiają do sądu, po czym ponownie są rozpatrywane, ponieważ ostateczne decyzje często są uchylane.

Autopromocja

Obecnie trwają prace Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnej Prawa Podatkowego nad tekstem nowej ordynacji podatkowej, która ma zawierać mediację podatkową. Przedstawienie projektu zaplanowano na IV kwartał 2017 r.

– Postępowanie mediacyjne obecnie nie jest praktykowane przez organy podatkowe, dlatego że urzędnicy nie mają odpowiednich podstaw prawnych, które mogliby zastosować w postępowaniu ściśle podatkowym. Instytucja mediacji jest znana, ale tylko sądom administracyjnym w momencie, kiedy wpływa do nich konkretna skarga, mówi Katarzyna Łakoma, Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.

Pełnomocnictwo ogólne w sprawach podatkowych od 1 lipca 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Łukasza Domiana, adwokata z Ecovis System Rewident, obecna ordynacja podatkowa nie przewiduje alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów zaistniałych pomiędzy podatnikiem a fiskusem. W postępowaniu podatkowym, poprzedzającym ewentualnie wszczęte postępowanie przed sądem administracyjnym, nie istnieje instytucja mediacji. Koncepcje, jakie pojawiły się w założeniach do nowej ordynacji podatkowej, czyli mediacja podatkowa oraz zasada ugodowego rozwiązywania sporów podatkowych, są właściwymi pomysłami.

– Należy przypuszczać, że stosowanie mediacji oraz zasad dyrektywy ugodowego załatwiania sporów sądowych skróci czas postępowania administracyjnego oraz obniży jego koszty zarówno dla podatnika, jak i Skarbu Państwa. Mediacja będzie prowadzona przez zawodowego mediatora, a koszty z nią związane oraz z jego wynagrodzenie mają być pokrywane przez Skarb Państwa, co będzie stanowić zachętę do korzystania przez podatnika z tej formy, dodaje Łukasz Domian.

Jak będzie działać klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania?

Katarzyna Łakoma z biura RPO uważa, że wprowadzenie instytucji mediacji do ordynacji podatkowej, nad którą obecnie toczą się prace w Ministerstwie Finansów, spowodowałoby znaczący wzrost standardów praw podatnika. Mógłby on zyskać poczucie, że może mieć jakikolwiek kontakt z urzędnikiem skarbowym, który rozpatruje jego sprawę i że ma realny wpływ na zawieraną ugodę. Dzięki mediacji obywatel byłby usatysfakcjonowany rozstrzygnięciem sprawy przez Urząd Skarbowy.


– Nie musiałby on wtedy występować do Sądu Administracyjnego, odwołując się od niekorzystnej dla niego decyzji. Takie odwołanie wiąże się z poniesieniem znacznych kosztów oraz przewlekłością postępowania. Obecnie na orzeczenie sądu administracyjnego czeka się średnio dwa lata od orzeczenia wojewódzkiego sądu administracyjnego, wyjaśnia Katarzyna Łakoma.

Nowa Ordynacja podatkowa będzie gotowa w październiku 2017 r.

Istotą mediacji jest to, że załatwiona sprawa jest korzystna zarówno dla organu skarbowego, jak i dla podatnika. W związku z tym obie strony wychodzą usatysfakcjonowane ustalonym sposobem zamknięcia sprawy. Wprowadzenie mediacji podatkowej do tekstu ordynacji podatkowej zapewne spotka się z przychylnym przyjęciem przez Polaków. Gdyby podatnicy mieli wiedzę na temat możliwości rozwiązania sporu sądowego na drodze porozumienia z fiskusem, na pewno skorzystaliby z takiego rozwiązania.

Źródło: MondayNews

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA