REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od kota. Kiedy i dlaczego musisz zapłacić?

Kiedy podatek od kota? Ile wynosi podatek od kota?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce, choć nie istnieje podatek od posiadania kota (w przeciwieństwie do podatku od posiadania psa), to jednak przy zakupie droższego kota musimy liczyć się z koniecznością zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych, znanego jako PCC. Ta kwestia budzi wiele emocji i pytań wśród miłośników czworonogów. W poniższym artykule postaramy się przybliżyć ten temat, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.

Decydując się na zakup kota, trzeba mieć świadomość, że wiąże się to z różnymi dodatkowymi opłatami. Oczywiście zakup jedzenia, zabawek czy też szczepienia nie są zaskoczeniem dla większości właścicieli. Jednakże opłata za zakup czworonoga może być dla wielu nowością. W Polsce znana jest opłata w formie podatku od psa (uregulowana ustawą o podatkach i opłatach lokalnych), ale istnieje także podatek od kota.

REKLAMA

Autopromocja

Jaki podatek od kota?

Jeśli zdecydujemy się na zakup kota, warto zwrócić uwagę na jego cenę. Jeśli nasz nowy kot kosztuje 1 tys. zł lub mniej, nie musimy martwić się podatkiem. W przypadku jednak gdy wydamy na kota więcej niż 1 tys. zł, obowiązkiem nabywcy jest zapłacenie podatku PCC w wysokości 2% wartości zwierzaka. Dla przykładu, jeśli zdecydujemy się na zakup kota norweskiego leśnego za 3,5 tys. zł, podatek wyniesie 70 zł.

Kontrowersje wokół podatku PCC od kota

Nie brakuje głosów twierdzących, że podatek PCC nie powinien dotyczyć zakupu zwierząt. Argumentują oni, że zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt, zwierzę nie jest rzeczą, lecz istotą żyjącą zdolną do odczuwania cierpienia. Tymczasem ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych mówi, że podatkowi podlega umowa sprzedaży rzeczy.

Mimo tych kontrowersji, stanowisko fiskusa jest jednoznaczne. W interpretacjach podatkowych organy skarbowe odwołują się do art. 1 ust. 2 ustawy o ochronie zwierząt, z którego wynika, że w sprawach nieuregulowanych przez tę ustawę, do zwierząt stosuje się przepisy dotyczące rzeczy. To oznacza, że w kwestii sprzedaży zwierząt należy stosować przepisy kodeksu cywilnego oraz ustawę o PCC.

Jak zapłacić podatek od kota?

Jeśli zdecydujesz się na zakup drogiego kota, musimy pamiętać o obowiązku zapłacenia podatku PCC w ciągu 14 dni od zawarcia umowy. W tym samym terminie należy złożyć deklarację PCC-3. Istnieje możliwość przesłania jej elektronicznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieuiszczenie podatku w odpowiednim czasie może skutkować nałożeniem odsetek za zwłokę oraz mandatem karnym. 

Ważne

Podatek PCC od zakupu kota należy opłacić do 14 dni od momentu, gdy powstał obowiązek podatkowy. Zazwyczaj jest to dzień zawarcia umowy.

Kiedy nie ma podatku od kota?

REKLAMA

Nie wszyscy właściciele kotów muszą płacić podatek. Istnieją pewne wyjątki od opłacania podatku PCC. Jeśli sprzedawca jest podatnikiem VAT, np. zajmuje się profesjonalnie hodowlą i obrotem kotami, lub jest z VAT zwolniony (np. jest rolnikiem ryczałtowym), wówczas kupujący nie musi płacić PCC.

Ponadto, osoby, które otrzymały kota jako darowiznę i jego wartość nie przekroczyła 5 733 zł, są zwolnione z obowiązku płacenia podatku. Dodatkowo, adopcja kota ze schroniska (nawet jeśli jest rasowy), przygarnięcie kota znalezionego na ulicy lub jego przysposobienie bez formalnej transakcji kupna-sprzedaży również zwalnia z obowiązku płacenia podatku.

Podsumowanie

W Polsce, przy zakupie kota, nabywcy mogą zostać obciążeni podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC), jeśli wartość zwierzaka przekracza 1 tys. zł. Wysokość tego podatku wynosi 2% wartości kota. Chociaż istnieją kontrowersje dotyczące klasyfikacji zwierząt jako "rzeczy" w kontekście podatkowym, stanowisko fiskusa jest jednoznaczne i opiera się na przepisach kodeksu cywilnego oraz ustawy o PCC. Obowiązek zapłaty podatku oraz złożenia deklaracji PCC-3 występuje w ciągu 14 dni od zakupu. Istnieją jednak pewne wyjątki, które zwalniają z obowiązku płacenia tego podatku, zwłaszcza jeśli sprzedawca jest podatnikiem VAT lub jest z niego zwolniony.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA