REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kiedy podatek od kota? Ile wynosi podatek od kota?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce, choć nie istnieje podatek od posiadania kota (w przeciwieństwie do podatku od posiadania psa), to jednak przy zakupie droższego kota musimy liczyć się z koniecznością zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych, znanego jako PCC. Ta kwestia budzi wiele emocji i pytań wśród miłośników czworonogów. W poniższym artykule postaramy się przybliżyć ten temat, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.

Decydując się na zakup kota, trzeba mieć świadomość, że wiąże się to z różnymi dodatkowymi opłatami. Oczywiście zakup jedzenia, zabawek czy też szczepienia nie są zaskoczeniem dla większości właścicieli. Jednakże opłata za zakup czworonoga może być dla wielu nowością. W Polsce znana jest opłata w formie podatku od psa (uregulowana ustawą o podatkach i opłatach lokalnych), ale istnieje także podatek od kota.

REKLAMA

REKLAMA

Jaki podatek od kota?

Jeśli zdecydujemy się na zakup kota, warto zwrócić uwagę na jego cenę. Jeśli nasz nowy kot kosztuje 1 tys. zł lub mniej, nie musimy martwić się podatkiem. W przypadku jednak gdy wydamy na kota więcej niż 1 tys. zł, obowiązkiem nabywcy jest zapłacenie podatku PCC w wysokości 2% wartości zwierzaka. Dla przykładu, jeśli zdecydujemy się na zakup kota norweskiego leśnego za 3,5 tys. zł, podatek wyniesie 70 zł.

Kontrowersje wokół podatku PCC od kota

Nie brakuje głosów twierdzących, że podatek PCC nie powinien dotyczyć zakupu zwierząt. Argumentują oni, że zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt, zwierzę nie jest rzeczą, lecz istotą żyjącą zdolną do odczuwania cierpienia. Tymczasem ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych mówi, że podatkowi podlega umowa sprzedaży rzeczy.

Mimo tych kontrowersji, stanowisko fiskusa jest jednoznaczne. W interpretacjach podatkowych organy skarbowe odwołują się do art. 1 ust. 2 ustawy o ochronie zwierząt, z którego wynika, że w sprawach nieuregulowanych przez tę ustawę, do zwierząt stosuje się przepisy dotyczące rzeczy. To oznacza, że w kwestii sprzedaży zwierząt należy stosować przepisy kodeksu cywilnego oraz ustawę o PCC.

REKLAMA

Jak zapłacić podatek od kota?

Jeśli zdecydujesz się na zakup drogiego kota, musimy pamiętać o obowiązku zapłacenia podatku PCC w ciągu 14 dni od zawarcia umowy. W tym samym terminie należy złożyć deklarację PCC-3. Istnieje możliwość przesłania jej elektronicznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieuiszczenie podatku w odpowiednim czasie może skutkować nałożeniem odsetek za zwłokę oraz mandatem karnym. 

Ważne

Podatek PCC od zakupu kota należy opłacić do 14 dni od momentu, gdy powstał obowiązek podatkowy. Zazwyczaj jest to dzień zawarcia umowy.

Kiedy nie ma podatku od kota?

Nie wszyscy właściciele kotów muszą płacić podatek. Istnieją pewne wyjątki od opłacania podatku PCC. Jeśli sprzedawca jest podatnikiem VAT, np. zajmuje się profesjonalnie hodowlą i obrotem kotami, lub jest z VAT zwolniony (np. jest rolnikiem ryczałtowym), wówczas kupujący nie musi płacić PCC.

Ponadto, osoby, które otrzymały kota jako darowiznę i jego wartość nie przekroczyła 5 733 zł, są zwolnione z obowiązku płacenia podatku. Dodatkowo, adopcja kota ze schroniska (nawet jeśli jest rasowy), przygarnięcie kota znalezionego na ulicy lub jego przysposobienie bez formalnej transakcji kupna-sprzedaży również zwalnia z obowiązku płacenia podatku.

Podsumowanie

W Polsce, przy zakupie kota, nabywcy mogą zostać obciążeni podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC), jeśli wartość zwierzaka przekracza 1 tys. zł. Wysokość tego podatku wynosi 2% wartości kota. Chociaż istnieją kontrowersje dotyczące klasyfikacji zwierząt jako "rzeczy" w kontekście podatkowym, stanowisko fiskusa jest jednoznaczne i opiera się na przepisach kodeksu cywilnego oraz ustawy o PCC. Obowiązek zapłaty podatku oraz złożenia deklaracji PCC-3 występuje w ciągu 14 dni od zakupu. Istnieją jednak pewne wyjątki, które zwalniają z obowiązku płacenia tego podatku, zwłaszcza jeśli sprzedawca jest podatnikiem VAT lub jest z niego zwolniony.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA