REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od kota. Kiedy i dlaczego musisz zapłacić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy podatek od kota? Ile wynosi podatek od kota?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce, choć nie istnieje podatek od posiadania kota (w przeciwieństwie do podatku od posiadania psa), to jednak przy zakupie droższego kota musimy liczyć się z koniecznością zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych, znanego jako PCC. Ta kwestia budzi wiele emocji i pytań wśród miłośników czworonogów. W poniższym artykule postaramy się przybliżyć ten temat, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.

Decydując się na zakup kota, trzeba mieć świadomość, że wiąże się to z różnymi dodatkowymi opłatami. Oczywiście zakup jedzenia, zabawek czy też szczepienia nie są zaskoczeniem dla większości właścicieli. Jednakże opłata za zakup czworonoga może być dla wielu nowością. W Polsce znana jest opłata w formie podatku od psa (uregulowana ustawą o podatkach i opłatach lokalnych), ale istnieje także podatek od kota.

REKLAMA

Jaki podatek od kota?

Jeśli zdecydujemy się na zakup kota, warto zwrócić uwagę na jego cenę. Jeśli nasz nowy kot kosztuje 1 tys. zł lub mniej, nie musimy martwić się podatkiem. W przypadku jednak gdy wydamy na kota więcej niż 1 tys. zł, obowiązkiem nabywcy jest zapłacenie podatku PCC w wysokości 2% wartości zwierzaka. Dla przykładu, jeśli zdecydujemy się na zakup kota norweskiego leśnego za 3,5 tys. zł, podatek wyniesie 70 zł.

Kontrowersje wokół podatku PCC od kota

REKLAMA

Nie brakuje głosów twierdzących, że podatek PCC nie powinien dotyczyć zakupu zwierząt. Argumentują oni, że zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt, zwierzę nie jest rzeczą, lecz istotą żyjącą zdolną do odczuwania cierpienia. Tymczasem ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych mówi, że podatkowi podlega umowa sprzedaży rzeczy.

Mimo tych kontrowersji, stanowisko fiskusa jest jednoznaczne. W interpretacjach podatkowych organy skarbowe odwołują się do art. 1 ust. 2 ustawy o ochronie zwierząt, z którego wynika, że w sprawach nieuregulowanych przez tę ustawę, do zwierząt stosuje się przepisy dotyczące rzeczy. To oznacza, że w kwestii sprzedaży zwierząt należy stosować przepisy kodeksu cywilnego oraz ustawę o PCC.

Jak zapłacić podatek od kota?

Jeśli zdecydujesz się na zakup drogiego kota, musimy pamiętać o obowiązku zapłacenia podatku PCC w ciągu 14 dni od zawarcia umowy. W tym samym terminie należy złożyć deklarację PCC-3. Istnieje możliwość przesłania jej elektronicznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieuiszczenie podatku w odpowiednim czasie może skutkować nałożeniem odsetek za zwłokę oraz mandatem karnym. 

Ważne

Podatek PCC od zakupu kota należy opłacić do 14 dni od momentu, gdy powstał obowiązek podatkowy. Zazwyczaj jest to dzień zawarcia umowy.

Kiedy nie ma podatku od kota?

REKLAMA

Nie wszyscy właściciele kotów muszą płacić podatek. Istnieją pewne wyjątki od opłacania podatku PCC. Jeśli sprzedawca jest podatnikiem VAT, np. zajmuje się profesjonalnie hodowlą i obrotem kotami, lub jest z VAT zwolniony (np. jest rolnikiem ryczałtowym), wówczas kupujący nie musi płacić PCC.

Ponadto, osoby, które otrzymały kota jako darowiznę i jego wartość nie przekroczyła 5 733 zł, są zwolnione z obowiązku płacenia podatku. Dodatkowo, adopcja kota ze schroniska (nawet jeśli jest rasowy), przygarnięcie kota znalezionego na ulicy lub jego przysposobienie bez formalnej transakcji kupna-sprzedaży również zwalnia z obowiązku płacenia podatku.

Podsumowanie

W Polsce, przy zakupie kota, nabywcy mogą zostać obciążeni podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC), jeśli wartość zwierzaka przekracza 1 tys. zł. Wysokość tego podatku wynosi 2% wartości kota. Chociaż istnieją kontrowersje dotyczące klasyfikacji zwierząt jako "rzeczy" w kontekście podatkowym, stanowisko fiskusa jest jednoznaczne i opiera się na przepisach kodeksu cywilnego oraz ustawy o PCC. Obowiązek zapłaty podatku oraz złożenia deklaracji PCC-3 występuje w ciągu 14 dni od zakupu. Istnieją jednak pewne wyjątki, które zwalniają z obowiązku płacenia tego podatku, zwłaszcza jeśli sprzedawca jest podatnikiem VAT lub jest z niego zwolniony.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA