REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie zysku spółki jawnej na działalność spółki nie zawsze podlega pcc

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Przekazanie zysku spółki jawnej na działalność spółki nie zawsze podlega pcc /Fot. Fotolia
Przekazanie zysku spółki jawnej na działalność spółki nie zawsze podlega pcc /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie zysku spółki jawnej na działalność spółki nie zawsze będzie opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych (pcc). Jak w związku z tym sformułować uchwałę o podziale zysku w spółce jawnej, aby uniknąć opłacenia tego podatku?

Podatek od czynności cywilnoprawnych charakteryzuje się tym, iż opodatkowane są nim tylko konkretne czynności występujące w obrocie handlowym czy gospodarczym. Ustawodawca przewidział opodatkowanie niniejszym podatkiem tylko takich świadczeń, które zostały wprost wskazane przez przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm., dalej także jako „u.p.c.c”.).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czynności cywilnoprawne podlegające opodatkowaniu

Podatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które są podmiotami i stronami czynności cywilnoprawnych. Wskazać należy, że na gruncie ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zostało zdefiniowane pojęcie „czynności cywilnoprawnej”. Definicji takiej nie można również zapożyczyć z innych przepisów występujących na gruncie obowiązujących ustaw. Jedynie Kodeks cywilny posługuje się przedmiotowym pojęciem, ale tylko w odniesieniu do skutków, jakie dana czynność prawna wywołuje (art. 56 Kodeksu cywilnego). Niemniej pomimo jasno sprecyzowanej definicji, zakres opodatkowania w związku z dokonaniem czynności cywilnoprawnej wskazany został wyraźnie w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedmiotowa ustawa wskazuje tym samym na zamknięty katalog zdarzeń, których zaistnienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego po stronie podmiotu. Nie jest możliwe zatem rozszerzanie wskazanego kręgu o dodatkowe zdarzenia prawne, których zaistnienie spowodowałoby obowiązek uiszczania należnego podatku. Należy wyróżnić dwa podstawowe kryteria opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Pierwsze kryterium odnosi się do istoty dokonania czynności cywilnoprawnych (tzw. kryterium rzeczowe). Drugie kryterium stanowi o obowiązku opodatkowania czynności, które w swojej istocie spełniają kryterium terytorialne, określone w art. 1 ust. 4 i 5 u.p.c.c. Kryteria te muszą być spełnione łącznie.

Podwyższenie kapitałów spółki z konwertowanych pożyczek a PCC

Przekształcenie spółki z o.o. w komandytową a PCC

Dla ustalenia obowiązku podatkowego na gruncie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych najważniejsze znaczenie odnosi się jednak do oceny charakteru czynności cywilnoprawnej, której dokonał podmiot lub strony. Mając na uwadze zasadę swobody umów kategoryzacja poszczególnych czynności lub wskazanych w przepisach umów, jako podlegających podatkowi, nastąpi na podstawie jej treści, a nie nazwy umów.

Opodatkowanie pcc w spółce jawnej

Spółka jawna jest rodzajem osobowej spółki, poprzez którą wspólnicy prowadzą przedsiębiorstwo pod własną firmą. Spółka ta nie posiada osobowości prawnej. Posiada natomiast swój majątek, który stanowią wkłady wniesione do spółki oraz mienie nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Każdy wspólnik w ramach tego rodzaju spółki odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczeń całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami oraz samą spółką.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)


W katalogu odnoszącym się do zakresu opodatkowania zostało wskazane, iż opodatkowaniu na podstawie ww. ustawy podlegają również umowy spółki (art. 1 ust. 1 pkt 1 k u.p.c.c.). Ponadto, w kolejnym ustępie wskazanego artykułu podkreślone zostało, że opodatkowaniu podporządkowane są również zmiany umów wskazanych w art. 1 ust. 1 pkt 1 u.p.c.c., jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wyraźnie podkreślić, zatem trzeba, że przekazanie zysku spółki jawnej na działalność spółki nie będzie opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w uchwale zostanie wyraźnie zapisane, że wspólnicy pozostawiają w spółce zysk nie podwyższając tym samym jej kapitału.

Czy podział spółki w drodze wydzielenia podlega PCC

W przypadku umowy spółki osobowej za zmianę umowy uważa się wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika lub akcjonariusza, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika lub akcjonariusza spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania. Mając na uwadze powyższe, stanowczo poprzeć należy stanowisko, iż nie stanowi zmiany umowy spółki osobowej pozostawienie w takiej spółce całości lub części wypracowanego zysku.

Uchwałę należy złożyć do KRS

Wspólnicy spółki jawnej powinni dla uniknięcia obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych podjąć uchwałę, w której będzie wyraźnie zapisane, że wspólnicy pozostawiają w spółce zysk nie podwyższając tym samym jej kapitału. Pamiętać należy jednak, że w sytuacji, kiedy spółka jawna prowadzi księgi rachunkowe, zobowiązana jest na podstawie art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) do zgłoszenia i złożenia do Krajowego Rejestru Sądowego uchwały dotyczącej podziału zysku lub pokrycia straty.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA