REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa sponsoringu – skutki podatkowe

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Umowa sponsoringu – skutki podatkowe
Umowa sponsoringu – skutki podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie sponsoringu nie jest uregulowane przepisami podatkowymi ani przepisami kodeksu cywilnego. Istota i cechy sponsoringu zostały określone przez praktykę gospodarczą. Jak rozliczyć podatkowo sponsoring w podatkach dochodowych i VAT?

Sponsoring jest umową regulującą wzajemne świadczenia stron, czyli sponsora (będącego najczęściej podmiotem gospodarczym) i sponsorowanego. Z racji obustronności świadczeń stron umowę taką należy odróżnić od umowy darowizny. Sponsoring jest formą pozyskiwania środków na działalność przez takie podmioty jak np. kluby sportowe, stowarzyszenia czy fundacje.

REKLAMA

REKLAMA

Przykładowe świadczenia, jakie mogą wynikać z umowy:

a) świadczenia sponsora:

  • przekazanie pieniędzy na działalność statutową sponsorowanego lub na organizowaną przez niego imprezę,
  • przekazanie sprzętu mającego służyć działalności statutowej sponsorowanego (np. sprzętu medycznego czy sprzętu sportowego dla klubu sportowego),
  • świadczenie usług na rzecz sponsorowanego mających służyć jego działalności statutowej czy też wspomagać organizowane przez niego imprezy/akcje,
  • przekazanie towarów/zakup rzeczy z przeznaczeniem na nagrody w grach czy konkursach,

REKLAMA

b) świadczenia sponsorowanego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • rozpowszechnianie informacji o sponsorze, oferowanych przez niego produktach czy usługach,
  • publikacja podziękowań dla sponsora np. w prasie,
  • umieszczenie nazwy sponsora na liście sponsorów dostępnej np. na ulotkach czy plakatach,
  • umieszczanie nazwy sponsora/jego logo na tablicach reklamowych podczas organizowanych imprez.

Rodzaj świadczeń do jakich zobowiązują się strony wpływa na sposób ich rozliczenia zarówno w podatku dochodowym jak i podatku VAT. W ramach umowy sponsoringu sponsorowany zobowiązuje się do świadczenia na rzecz sponsora usługi reklamowej, otrzymując za to zapłatę w formie pieniędzy lub świadczeń rzeczowych. Sponsor zakupuje usługę reklamową i płaci za nią.

Sponsoring - skutki w podatku dochodowym

Ważnym elementem w umowie sponsoringu jest ustalenie wzajemnej wartości świadczeń. Wzajemne świadczenia stron powinny być równe co do wartości. Jeśli wartość świadczenia sponsora przekroczyłaby wartość usługi reklamowej świadczonej przez sponsorowanego, to wówczas nadwyżka świadczenia sponsora stanowiłaby darowiznę dla drugiej strony, a tym samym nie będzie kosztem sponsora. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje”.

Taka sytuacja dotyczy głównie przekazywania środków pieniężnych. W przypadku kiedy sponsor przekazuje np. Towary, a ich wartość będzie wyższa niż wartość świadczenia sponsorowanego, to wówczas wartość przekazywanych towarów w części przekraczającej wartość usługi sponsorowanego nie jest kosztem (jest bowiem darowizną).

Warunkiem zaliczenia wydatków poniesionych przez sponsora do kosztów jest związek z działalnością – muszą one zostać poniesione w celu uzyskania przychodu, zachowania lub zabezpieczenia jego źródła oraz nie mogą być wymienione na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Jeśli sponsor kupuje usługę reklamową, to może taki wydatek  zaliczyć do kosztów. Kosztem nie będzie jednak wydatek o charakterze reprezentacji. Za taki wydatek organy podatkowe uznają organizowane np. eventów w klubach czy teatrach dla wyselekcjonowanej grupy odbiorców.

Należy dodatkowo pamiętać, że aby taki wydatek mógł zostać ujęty jako koszt musi być właściwie udokumentowany (fakturą lub rachunkiem na dane firmy). Jeśli sponsor przekazuje np. towary, to jego kosztem (oprócz faktury za usługę reklamową od sponsorowanego) są również faktury za zakup przekazywanych towarów.

Jeśli sponsorowany prowadzi działalność, to jego przychodem jest wartość usługi reklamowej świadczonej na rzecz sponsora. Inaczej będzie, gdy sponsorowany nie jest przedsiębiorcą. Organy podatkowe przyjmują, że przychód ze świadczonej przez niego usługi reklamowej należy wykazać jako inne przychody. Sponsor nie pełni wówczas roli płatnika, jednak ma obowiązek do końca lutego roku następnego przekazać sponsorowanemu i jego urzędowi skarbowemu informacje podatkową PIT-8C.

Sponsoring - skutki w podatku VAT

W przypadku sponsora sposób rozliczenia jego świadczeń zależny jest od ich charakteru. Jeśli sponsor przekazuje pieniądze, to wówczas nie podlega to rozliczeniu w podatku VAT. Przekazanie towarów czy wykonanie usług na rzecz sponsorowanego jest traktowane tak jak sprzedaż. Sposób rozliczenia VAT (np. termin powstania obowiązku podatkowego, wystawienia faktury czy też podstawa opodatkowania oraz stawka VAT) ustalany jest właściwie dla danego rodzaju sprzedaży.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 podstawą opodatkowania jest wszystko to, co stanowi zapłatę. Zapłatą w tej sytuacji jest wartość usługi reklamowej wykonywanej przez sponsorowanego na rzecz sponsora. Sponsorowany, jeśli otrzyma fakturę wystawioną przez sponsora, może odliczyć VAT na zasadach ogólnych – odlicza VAT, jeśli wydatek ma związek ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle podatku VAT podatnikiem jest każdy podmiot prowadzących działalność gospodarczą. Z kolei zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy o VATDziałalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.” Sponsorowany świadczący usługi reklamowe na rzecz sponsora prowadzi działalność gospodarczą, nawet jeśli działa on jako organizacja nieprowadząca działalności w celach zarobkowych (np. fundacja, stowarzyszenie, gmina czy klub sportowy).

Polecamy: Biuletyn VAT

Świadczenie usług reklamowych nie wymaga od sponsorowanego bezwzględniej rejestracji do VAT. Może on w zakresie świadczonych przez siebie usług korzystać ze zwolnienia podmiotowego wskazanego w art. 113 ustawy o VAT (od 2017 r. limit zwolnienia wynosi 200 tys. zł). Nie wystawia on wówczas faktury, o ile sponsor nie zwróci się do niego z takim żądaniem. Sponsorowany podatnik podmiotowo zwolniony z VAT ma obowiązek wystawić fakturę na żądanie sponsora, jeśli żądanie zostanie zgłoszone w ciągu 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę, bądź otrzymano część lub całość zapłaty. Sponsorowany będący czynnym podatnikiem podatku VAT wystawia fakturę w standardowym terminie czyli do 15-stego dnia miesiąca następującego po miesiącu wykonania usługi. Podstawą opodatkowania jest kwota określona w umowie. Powinna być w niej informacja, czy jest to kwota netto czy brutto.

Jeśli sponsorowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT i wystawi fakturę, to wówczas sponsor może odliczyć VAT od otrzymanej faktury. Warunkiem odliczenia jest związek wydatku z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli wydatek dotyczy również prowadzonej przez sponsora działalności zwolnionej, to odliczenie VAT będzie przysługiwało w takiej części, w jakiej wydatek dotyczy działalności opodatkowanej.

Problemem dla sponsora jest sytuacja, kiedy kontrahent mimo ciążącego na nim obowiązku nie zarejestruje się do VAT i nie wystawi faktury z naliczeniem VAT, a np. ze stawką ZW. W sytuacji kiedy sponsorowany powinien był zarejestrować się do podatku VAT ujęcie przez sponsora całej wartości faktury w kosztach będzie błędem. Kosztem nie może być podatek VAT, który sponsor może odliczyć, nawet jeśli prawo odliczenia pojawiłoby się w momencie otrzymania przez niego prawidłowego dokumentu.


W sytuacji kiedy umowa sponsoringu przewiduje przekazanie nagród osobom fizycznym (np. w ramach organizowanych konkursów) na sponsorowanym lub sponsorze mogą ciążyć obowiązki związane z rozliczeniem podatku oraz złożeniem odpowiednich deklaracji. O tym, na której ze stron ciążą te obowiązki, decyduje umowa. Jeśli w umowie ustalone zostanie, że sponsor przekaże nagrody sponsorowanemu, a ten następnie rozdysponuje nimi dalej, to wówczas obowiązanym do dopełnienia tych obowiązków jest sponsorowany.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ust. 68 i 68a ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są:

  • wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności;”
  • wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.”

W przypadku gdy do przekazanych nagród nie można zastosować jednego z powyższych zwolnień, przekazujący nagrody ma następujące obowiązki:

  • obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku w wysokości 10% – w pierwszym z wymienionych przypadków,
  • obowiązek przekazania druku PIT-8C osobie otrzymującej nagrodę i jego US w terminie do końca lutego roku następnego, w drugiej z sytuacji.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA