REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa sponsoringu – skutki podatkowe

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Umowa sponsoringu – skutki podatkowe
Umowa sponsoringu – skutki podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie sponsoringu nie jest uregulowane przepisami podatkowymi ani przepisami kodeksu cywilnego. Istota i cechy sponsoringu zostały określone przez praktykę gospodarczą. Jak rozliczyć podatkowo sponsoring w podatkach dochodowych i VAT?

Sponsoring jest umową regulującą wzajemne świadczenia stron, czyli sponsora (będącego najczęściej podmiotem gospodarczym) i sponsorowanego. Z racji obustronności świadczeń stron umowę taką należy odróżnić od umowy darowizny. Sponsoring jest formą pozyskiwania środków na działalność przez takie podmioty jak np. kluby sportowe, stowarzyszenia czy fundacje.

REKLAMA

Autopromocja

Przykładowe świadczenia, jakie mogą wynikać z umowy:

a) świadczenia sponsora:

  • przekazanie pieniędzy na działalność statutową sponsorowanego lub na organizowaną przez niego imprezę,
  • przekazanie sprzętu mającego służyć działalności statutowej sponsorowanego (np. sprzętu medycznego czy sprzętu sportowego dla klubu sportowego),
  • świadczenie usług na rzecz sponsorowanego mających służyć jego działalności statutowej czy też wspomagać organizowane przez niego imprezy/akcje,
  • przekazanie towarów/zakup rzeczy z przeznaczeniem na nagrody w grach czy konkursach,

b) świadczenia sponsorowanego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • rozpowszechnianie informacji o sponsorze, oferowanych przez niego produktach czy usługach,
  • publikacja podziękowań dla sponsora np. w prasie,
  • umieszczenie nazwy sponsora na liście sponsorów dostępnej np. na ulotkach czy plakatach,
  • umieszczanie nazwy sponsora/jego logo na tablicach reklamowych podczas organizowanych imprez.

Rodzaj świadczeń do jakich zobowiązują się strony wpływa na sposób ich rozliczenia zarówno w podatku dochodowym jak i podatku VAT. W ramach umowy sponsoringu sponsorowany zobowiązuje się do świadczenia na rzecz sponsora usługi reklamowej, otrzymując za to zapłatę w formie pieniędzy lub świadczeń rzeczowych. Sponsor zakupuje usługę reklamową i płaci za nią.

Sponsoring - skutki w podatku dochodowym

Ważnym elementem w umowie sponsoringu jest ustalenie wzajemnej wartości świadczeń. Wzajemne świadczenia stron powinny być równe co do wartości. Jeśli wartość świadczenia sponsora przekroczyłaby wartość usługi reklamowej świadczonej przez sponsorowanego, to wówczas nadwyżka świadczenia sponsora stanowiłaby darowiznę dla drugiej strony, a tym samym nie będzie kosztem sponsora. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje”.

Taka sytuacja dotyczy głównie przekazywania środków pieniężnych. W przypadku kiedy sponsor przekazuje np. Towary, a ich wartość będzie wyższa niż wartość świadczenia sponsorowanego, to wówczas wartość przekazywanych towarów w części przekraczającej wartość usługi sponsorowanego nie jest kosztem (jest bowiem darowizną).

REKLAMA

Warunkiem zaliczenia wydatków poniesionych przez sponsora do kosztów jest związek z działalnością – muszą one zostać poniesione w celu uzyskania przychodu, zachowania lub zabezpieczenia jego źródła oraz nie mogą być wymienione na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Jeśli sponsor kupuje usługę reklamową, to może taki wydatek  zaliczyć do kosztów. Kosztem nie będzie jednak wydatek o charakterze reprezentacji. Za taki wydatek organy podatkowe uznają organizowane np. eventów w klubach czy teatrach dla wyselekcjonowanej grupy odbiorców.

Należy dodatkowo pamiętać, że aby taki wydatek mógł zostać ujęty jako koszt musi być właściwie udokumentowany (fakturą lub rachunkiem na dane firmy). Jeśli sponsor przekazuje np. towary, to jego kosztem (oprócz faktury za usługę reklamową od sponsorowanego) są również faktury za zakup przekazywanych towarów.

Jeśli sponsorowany prowadzi działalność, to jego przychodem jest wartość usługi reklamowej świadczonej na rzecz sponsora. Inaczej będzie, gdy sponsorowany nie jest przedsiębiorcą. Organy podatkowe przyjmują, że przychód ze świadczonej przez niego usługi reklamowej należy wykazać jako inne przychody. Sponsor nie pełni wówczas roli płatnika, jednak ma obowiązek do końca lutego roku następnego przekazać sponsorowanemu i jego urzędowi skarbowemu informacje podatkową PIT-8C.

Sponsoring - skutki w podatku VAT

W przypadku sponsora sposób rozliczenia jego świadczeń zależny jest od ich charakteru. Jeśli sponsor przekazuje pieniądze, to wówczas nie podlega to rozliczeniu w podatku VAT. Przekazanie towarów czy wykonanie usług na rzecz sponsorowanego jest traktowane tak jak sprzedaż. Sposób rozliczenia VAT (np. termin powstania obowiązku podatkowego, wystawienia faktury czy też podstawa opodatkowania oraz stawka VAT) ustalany jest właściwie dla danego rodzaju sprzedaży.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 podstawą opodatkowania jest wszystko to, co stanowi zapłatę. Zapłatą w tej sytuacji jest wartość usługi reklamowej wykonywanej przez sponsorowanego na rzecz sponsora. Sponsorowany, jeśli otrzyma fakturę wystawioną przez sponsora, może odliczyć VAT na zasadach ogólnych – odlicza VAT, jeśli wydatek ma związek ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle podatku VAT podatnikiem jest każdy podmiot prowadzących działalność gospodarczą. Z kolei zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy o VATDziałalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.” Sponsorowany świadczący usługi reklamowe na rzecz sponsora prowadzi działalność gospodarczą, nawet jeśli działa on jako organizacja nieprowadząca działalności w celach zarobkowych (np. fundacja, stowarzyszenie, gmina czy klub sportowy).

Polecamy: Biuletyn VAT

Świadczenie usług reklamowych nie wymaga od sponsorowanego bezwzględniej rejestracji do VAT. Może on w zakresie świadczonych przez siebie usług korzystać ze zwolnienia podmiotowego wskazanego w art. 113 ustawy o VAT (od 2017 r. limit zwolnienia wynosi 200 tys. zł). Nie wystawia on wówczas faktury, o ile sponsor nie zwróci się do niego z takim żądaniem. Sponsorowany podatnik podmiotowo zwolniony z VAT ma obowiązek wystawić fakturę na żądanie sponsora, jeśli żądanie zostanie zgłoszone w ciągu 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę, bądź otrzymano część lub całość zapłaty. Sponsorowany będący czynnym podatnikiem podatku VAT wystawia fakturę w standardowym terminie czyli do 15-stego dnia miesiąca następującego po miesiącu wykonania usługi. Podstawą opodatkowania jest kwota określona w umowie. Powinna być w niej informacja, czy jest to kwota netto czy brutto.

Jeśli sponsorowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT i wystawi fakturę, to wówczas sponsor może odliczyć VAT od otrzymanej faktury. Warunkiem odliczenia jest związek wydatku z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli wydatek dotyczy również prowadzonej przez sponsora działalności zwolnionej, to odliczenie VAT będzie przysługiwało w takiej części, w jakiej wydatek dotyczy działalności opodatkowanej.

Problemem dla sponsora jest sytuacja, kiedy kontrahent mimo ciążącego na nim obowiązku nie zarejestruje się do VAT i nie wystawi faktury z naliczeniem VAT, a np. ze stawką ZW. W sytuacji kiedy sponsorowany powinien był zarejestrować się do podatku VAT ujęcie przez sponsora całej wartości faktury w kosztach będzie błędem. Kosztem nie może być podatek VAT, który sponsor może odliczyć, nawet jeśli prawo odliczenia pojawiłoby się w momencie otrzymania przez niego prawidłowego dokumentu.


W sytuacji kiedy umowa sponsoringu przewiduje przekazanie nagród osobom fizycznym (np. w ramach organizowanych konkursów) na sponsorowanym lub sponsorze mogą ciążyć obowiązki związane z rozliczeniem podatku oraz złożeniem odpowiednich deklaracji. O tym, na której ze stron ciążą te obowiązki, decyduje umowa. Jeśli w umowie ustalone zostanie, że sponsor przekaże nagrody sponsorowanemu, a ten następnie rozdysponuje nimi dalej, to wówczas obowiązanym do dopełnienia tych obowiązków jest sponsorowany.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ust. 68 i 68a ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są:

  • wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności;”
  • wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.”

W przypadku gdy do przekazanych nagród nie można zastosować jednego z powyższych zwolnień, przekazujący nagrody ma następujące obowiązki:

  • obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku w wysokości 10% – w pierwszym z wymienionych przypadków,
  • obowiązek przekazania druku PIT-8C osobie otrzymującej nagrodę i jego US w terminie do końca lutego roku następnego, w drugiej z sytuacji.
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla młodych 2025: Limit zwolnienia do wysokości 85 528 zł, a kwota wolna od podatku

W 2025 roku młodzi podatnicy mogą nadal skorzystać z ulgi dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie. Po przekroczeniu tego limitu nadwyżka przychodów jest opodatkowana na zasadach ogólnych, ale z zastosowaniem kwoty wolnej od podatku wynoszącej 30 000 zł.

Nawet o 10% drożej w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Nie mają wyjścia, bo ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga podatkowa B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Dlaczego więc tak mało firm z niej korzysta?

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że aż 89 proc. polskich przedsiębiorstw zna ten instrument. Pomimo to tylko 23 proc. firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

REKLAMA

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

Faktura VAT 2025: zmiana zasad wystawiania od 1 stycznia

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2025 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

REKLAMA