REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego w kosztach uzyskania przychodu

Wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego w kosztach uzyskania przychodu
Wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego w kosztach uzyskania przychodu
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W większości przedsiębiorstw samochód osobowy jest w nich obecny jako składnik majątku. W jednoosobowych działalnościach gospodarczych zazwyczaj są to prywatne samochody właścicieli wprowadzane na stan środków trwałych i używane od tego momentu w celach mieszanych (tj. zarówno w celach prywatnych jak i w celach służbowych). Wprowadzenie samochodu jako składnika majątku firmy pozwala na zminimalizowanie skutków podatkowych, poprzez zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z tym pojazdem.

Definicję kosztu uzyskania przychodu zawiera art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof) i brzmi następująco:

Autopromocja

„Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23”.

Koszty związane z bezpośrednim i podstawowym używaniem samochodu służbowych niewątpliwie stoją w zgodzie z powyższą ustawową definicją. Aby dojechać do klienta potrzebujemy zakupić benzynę do samochodu, aby pojechać zimą po towar do hurtowni należy wymienić opony z letnich na zimowe i zapłacić za tę usługę lub np. ponieść koszty za przejazd płatną autostradą, którą dostaniemy się do hurtowni. W kategorii kosztów uzyskania przychodu znajdą się więc wszystkie wydatki dotyczące podstawowej eksploatacji samochodu osobowego (zaliczonego do środków trwałych lub rozliczanego na podstawie kilometrówki); z wyłączeniem wydatków uwzględnionych w art. 23 updof.

Częstym problemem pojawiającym się wśród przedsiębiorców jest  sytuacja, gdy wykupujemy dodatkowe ubezpieczenia samochodu, które nie stanowią obowiązkowych i podstawowych ubezpieczeń – tj. AC, NWW czy assistance. Czy w tym przypadku również możemy wprowadzić do ewidencji kosztów wydatki poniesione na te ubezpieczenia?

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby odpowiedzieć na to pytanie należy sięgnąć do artykułu 23 updof, sprawdzając czy ubezpieczenia te znajdują się w katalogu wydatków wyłączonych z zakwalifikowania ich jako kosztów uzyskania przychodów. Art. 23 ust. 1 pkt 47 mówi wprost, że jako kosztów uzyskania przychodu nie uważa się:

„składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia”.

Przepis ten należy odpowiednio zinterpretować, ponieważ nie jest w nim jednoznacznie określone jakie konkretnie ubezpieczenia samochodowe ustawodawca miał na myśli. Jako pomocną uznać możemy interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia 12 czerwca 2012 r., (DD2/033/31/PMN/12/260), w której czytamy, że:

„(…) jak wynika z brzmienia powołanego przepisu, ograniczenie dotyczy składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, których wysokość jest ustalana w oparciu o wartość samochodu przyjętą dla celów ubezpieczenia. Należy zatem przyjąć, że jeżeli w umowie ubezpieczenia samochodu osobowego określana jest wartość pojazdu, wówczas składki obliczane w oparciu o ten parametr, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro (…)”.

Oznacza to, że ograniczenie określone w art. 23 ust. 1 pkt 47 updof dotyczy tych ubezpieczeń, których wysokość uwzględnia wartość ubezpieczanego samochodu, czyli tutaj ubezpieczenia AC (auto-casco). Inne ubezpieczenia takie jak OC (ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej), NWW (ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków) nie są objęte powyższym przepisem  i wydatki na nie poniesione możemy uznać za koszty uzyskania przychodów w 100% bez stosowania limitu.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Jak więc prawidłowo obliczyć kwotę ubezpieczenia AC, którą możemy zakwalifikować jako koszty?

Jak wynika z przepisu – jeśli wartość ubezpieczanego samochodu przekracza równowartość 20 000 euro (według kursu sprzedaży walut obcych z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia), to kwota ubezpieczenia AC w proporcji w jakiej przypada nadwyżka wartości samochodu ponad 20 000 euro, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.

Przykład:

Zawarliśmy 11 sierpnia 2018 r. polisę ubezpieczenia AC dla samochodu osobowego o wartości 115.000 zł. Polisa kosztowała 3.000 zł. Kurs NBP w ten dzień dla 1 euro wynosił 4,3077 zł.

Aby odpowiednio obliczyć tę kwotę w pierwszej kolejności należy przeliczyć równowartość 20.000 euro na złotówki:

20.000 euro * 4,3077 = 86.154 zł

W następnym kroku należy określić w jakiej proporcji wartość samochodu przekracza wartość 20.000 euro oraz pomnożyć razy kwotę poniesioną na ubezpieczenie AC:

86.154 : 115.000 * 3.000 = 2.247,50 zł – jest to część ubezpieczenia OC, którą możemy zaliczyć jako koszt uzyskania przychodu.

Aby zaliczyć wydatek ten do kosztów podatkowych należy również pamiętać o jego odpowiednim udokumentowaniu – tj. przedłożeniu polisy oraz potwierdzenia zapłaty, np. w formie przelewu bankowego.

Uwaga! Opisane ograniczenie dotyczy jedynie samochodów osobowych, w przypadku samochodu ciężarowego związanego z działalnością gospodarczą, wydatki poniesione na ubezpieczenia uznamy w poczet kosztów uzyskania przychodów bez stosowania limitów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

REKLAMA