REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować opłatę za przejazd autostradą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak zaksięgować paragon za przejazd autostradą?
Jak zaksięgować paragon za przejazd autostradą?
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy używający w działalności samochodów firmowych, ponoszą z tego tytułu różnego rodzaju koszty, związane z zakupem paliwa, naprawami, przeglądami, a także obowiązkowymi opłatami drogowymi za przejazdy autostradami. Jak zatem prawidłowo zaksięgować paragon za przejazd autostradą w kosztach firmowych?

Paragon jako dowód księgowy

Z podatkowego punktu widzenia paragon może niekiedy stanowić dowód księgowy. Kwestia ta została dokładnie uregulowana w rozporządzeniu w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.  Jak stanowi jego par. 14 ust. 4 paragonami może być udokumentowany zakup krajowy materiałów, środków czystości i bhp, materiałów biurowych w jednostkach handlu detalicznego. W przypadku zakupów zagranicznych paragonami można dokumentować zakup paliwa oraz olejów (par. 14 ust. 5).

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Akademia VAT

Co ważne, paragony te muszą zostać zaopatrzone w datę i stempel (oznaczenie) podmiotu wydającego paragon, a także zawierać informacje o:

  • ilości,
  • cenie jednostkowej,
  • wartości, za jaką dokonano zakupu.

 

Na odwrocie paragonu podatnik musi uzupełnić jego treść, wpisując:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • swoje nazwisko (nazwę zakładu),
  • adres,
  • rodzaj (nazwę) zakupionego towaru.

Paragon za autostradę jako dowód księgowy

Paragon za przejazd autostradą nie został wprost wymieniony jako dowód księgowy, na którego podstawie podatnik może zewidencjonować koszt w KPiR. Niemniej jednak, nie oznacza to, że w ogóle nie może stanowić podstawy do księgowania. Jak stanowi par. 3 pkt 4 rozporządzenia z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur, paragon za przejazd autostradą uznawany jest bowiem za fakturę, gdy zawiera:

  • numer i datę wystawienia,
  • imię i nazwisko lub nazwę podatnika (wystawiającego paragon),
  • numer, za pomocą którego podatnik (sprzedawca) jest zidentyfikowany na potrzeby podatku,
  • informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi,
  • kwotę podatku,
  • kwotę należności ogółem.

 

Księgowanie paragonu za autostradę w praktyce

Przedsiębiorca podczas przejazdu autostradą może otrzymać dwa typy paragonów – zarówno spełniające wymogi uznania za fakturę, jak i te, które tych wymogów nie spełniają. Prześledźmy sytuację na przykładach:

Przykład 1.

Przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT przejeżdżał płatną autostradę, za co otrzymał paragon zawierający dane pozwalające uznać go za fakturę. Jak zaksięgować otrzymany paragon?

 

Paragon za przejazd autostradą w takiej sytuacji należy potraktować na równi z fakturą VAT i zaksięgować co do zasady:

  • w dacie wystawienia do KPiR – kwota netto
  • w dacie odbioru do rejestru zakupów VAT – kwota VAT, zgodnie z prawem do odliczenia – 50% lub 100%.

Zobacz: Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT

 

Przykład 2.

Przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT otrzymał za przejazd autostradą paragon, który nie zawiera wszystkich danych pozwalających uznać go za fakturę. Przejazd dotyczy spraw służbowych. Jak zaksięgować taki paragon w KPiR?

 

Z racji tego, że dowód zapłaty nie zawiera danych pozwalających uznać go za fakturę, będzie podlegał ujęciu w KPiR w kwocie wynikającej z paragonu.

Paragon za przejazd zagraniczną autostradą – księgowanie

Jeżeli przedsiębiorca również podróżował zagranicznymi płatnymi autostradami, może do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć paragony dokumentujące przejazdy. Księgowania co do zasady dokonuje się w kwocie brutto, gdyż nie przysługuje wówczas prawo do jego odliczenia.

 

W sytuacji gdy podatnik będzie ubiegał się o zwrot podatku od wartości dodanej opłacanego poza krajem, należy ująć go jako pozostały przychód, gdyż koszt był wcześniej ujęty w wartości brutto. 

 

Zgodnie z przepisami, księgowania w KPiR dokonuje się w złotych polskich. Dlatego opłatę za przejazd autostradą, która została poniesiona w innej walucie niż PLN, należy przeliczyć zgodnie ze średnim kursem NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu, czyli w tym przypadku z dnia poprzedzającego datę wystawienia paragonu za przejazd autostradą. 

 

Autor: Angelika Borowska, Ekspert wFirma.pl

Angelika Borowska, ekspert wFirma.pl
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

REKLAMA